Miten ja milloin opitte tekemään hyvää "äidin tekemää ruokaa" :D
Mulle iskee pieni paniikki. Tarkoitus on parin vuoden sisällä alkaa perustaa perhettä kumppanin kanssa. Kun opiskelut ensi syksynä loppuu, muutan mieheni kanssa yhteen. Minä HALUAN ottaa päävastuun ruualaitosta perheessämme. Ongelma on vain se, etten osaa tehdä ruokaa enkä koskaan ole oikeastaan opetellut. Opiskeluaikana olen ollut ihan tyytyväinen mahdollisimman yksinkertaisiin ruokiin: pastaa ja kastike jossa jauheliha+tomaattimurska+mausteet tai sitten "broileriwokki" eli broilerisuikaleita+pakastevihanneksia+mausteet ja kerma. Siinäpä se. Voi että kun haluaisin osata tehdä kaikkea ihanaa: perunamuusia, ruskeakastiketta, maksapihvejä, kalaruokia, keittoja... Monia näistä on kerran tai kaksi kokeiltu, mutta esimerkiksi muusista tulee sellaista velliä joka ei haarukassa pysy :( Olenko vaan tuomittu olemaan tällainen tumpelo? Miten voisin oppia tekemään ruokia, kun kotona ei ole opetettu? Haluan tehdä hyvää ruokaa perheelleni. Oma äitini tekee ihanaa ruokaa, mutta keittiö on aina ollut hänen valtakuntaansa ja monesti kun asuin vielä kotona saimme riidan aikaiseksi kun perunatkin kuorin väärin jne.
Kommentit (22)
Muusista sen verran, että älä ainakaan käytä soseutinta, silloin tulee liisteriä. Käytä perunasurvinta ja survo joukkoon vähän nestettä kerrallaan äläkä survo liian kauan ettei tule sitä liisteriä. Minäkin olen virheitä tekemällä oppinut :)
Perunamuusiohjeessa ei ehkä lue, mutta käytä aina jauhoisia perunoita eli se punainen pussi jos ostat ns. valmisperunoita pestyinä ja pussitettuina. Muuten tulee liisteriä.
Ja muusiin ei keitinvettä vaan kuumaa maitoa, voita, ripaus suolaa. Ensin survotaan survimella ja sitten vielä kevyt vatkaus sähkövatkaimella kuohkeutta tuomaan. Ei siis sauvasekoitinta perunoille!