Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en aio ikinä synnyttää

Vierailija
02.06.2016 |

Siis todella ahdistava ajatus, pienestä reiästä tulee toinen ihminen...todella ahdistava ja rankka ajatus, kuulostaa ihan kamalalta tuo itse tapahtuma vaikka tietysti syntymä muuten on todella kaunis asia. Huhhuh, en itse ikinä pystyisi.

N26

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio ei kyllä tilastojen valossa ole äidillä millään lailla helpompi tapa tuoda lapsi maailmaan. Päinvastoin, siinähän vakavien komplikaatioiden riski on 2-4 kertainen. Ja kyllä, myös suunnotellussa sektiossa, kosla kyse on suuren leikkauksen riskeistä. Esim. suolilama, leikkausalueen ja vatsanpeitteiden sekä sisäelinten tulehtuminen ja sieni-infektio, verenmyrkytys, kohdunpoisto, hallitsematon verenvuoto, vahinkoperfuusio virtsarakkoon ym. Puhumattakaan siitä, että toista tai kolmatta ym. lasta odottaessa sektioarpi voi revetä ja äiti saada sisäisen verenvuodon. Ei mitään pikkujuttuja.

Sektio on todella yleinen leikkaus, kyllä ne ammattilaiset osaa! Suuri leikkaus se tietenkin on, sitä en kiellä. Suunniteltu sektio on hyvin turvallinen toimenpide. Jos ongelmia on niin se on lähes aina hätäsektioissa, ja silloin ei ole se pyhä alatiesynnytyskään onnistunut.

Valitettavasti mikään suuri vatsanalueen leikkaus ei ole "hyvin turvallinen". Sektiossa olleella on jopa 25-kertainen riski saada aivoveritulppa alatiesynnytykseen verrattuna, tai ylipäätään veritulppa. Ym. Vakavien komplikaatioiden riskit ovat aika suuret verrattuna alatiesynnytykseen. Kannattaa perehtyä asiaan kunnolla. Kyse ei ole mistään luomenpoistosta.

Vierailija
22/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä synnytin 18-vuotiaana ja synnytys meni hyvin. En huutanut tai kiroillut. Joten luulen, että sinäkin pystyt siihen. Varmaan lähes kaikki naiset siihen pystyy.

Niin että ku sulla meni hyvin ni kaikilla menee hyvin? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio ei kyllä tilastojen valossa ole äidillä millään lailla helpompi tapa tuoda lapsi maailmaan. Päinvastoin, siinähän vakavien komplikaatioiden riski on 2-4 kertainen. Ja kyllä, myös suunnotellussa sektiossa, kosla kyse on suuren leikkauksen riskeistä. Esim. suolilama, leikkausalueen ja vatsanpeitteiden sekä sisäelinten tulehtuminen ja sieni-infektio, verenmyrkytys, kohdunpoisto, hallitsematon verenvuoto, vahinkoperfuusio virtsarakkoon ym. Puhumattakaan siitä, että toista tai kolmatta ym. lasta odottaessa sektioarpi voi revetä ja äiti saada sisäisen verenvuodon. Ei mitään pikkujuttuja.

Sektio on todella yleinen leikkaus, kyllä ne ammattilaiset osaa! Suuri leikkaus se tietenkin on, sitä en kiellä. Suunniteltu sektio on hyvin turvallinen toimenpide. Jos ongelmia on niin se on lähes aina hätäsektioissa, ja silloin ei ole se pyhä alatiesynnytyskään onnistunut.

Valitettavasti mikään suuri vatsanalueen leikkaus ei ole "hyvin turvallinen". Sektiossa olleella on jopa 25-kertainen riski saada aivoveritulppa alatiesynnytykseen verrattuna, tai ylipäätään veritulppa. Ym. Vakavien komplikaatioiden riskit ovat aika suuret verrattuna alatiesynnytykseen. Kannattaa perehtyä asiaan kunnolla. Kyse ei ole mistään luomenpoistosta.

Ootko kenties katkera alatiesynnytyksen aiheuttamista vaivoista? :D

Vierailija
24/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

palataan asiaan 10 vuoden kuluttua - ei niitä lapsia tehdä, niitä saadaan. Keskity nyt matkusteluun, bilettämiseen ja shoppailuun työn ohella, vauva-arki on aivan toisenlaista. Synnytystä ei muuten kannata pelätä, enemmän olet kipeä 3-5 viikkoa sen jälkeen, sitten olo helpottaa. N35 (olisi sittenkin pitänyt synnyttää jo 5 vuotta sitten).

En ole synnyttänyt myöskään 10 vuoden kuluttua :)

Ap

Vierailija
25/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni ihan oikeasti näin: alussa tunsin aika kovia supistuksia, pystyin kuitenkin kokoajan olemaan niiden kanssa eikä se ollut mitään kärsimystä vaikkei kyllä kivaakaan -> sitten sainkin sairaalassa heti epiduraalin -> toimi todella hyvin ja lähes kaikki kivut katosivat -> olin epiduraalin vaikutuksen aikana auennut kokonaan ja tuli yhtäkkiä jäätävä ponnistamisen tarve, se tuntui todella oudolta ja epämiellyttävältä muttei sattunut -> kuuluu itkua ja vauva on syntynyt.

Minulla oli oikeasti lähes kivuton synnytys. Ei todellakaan ollut millään tapaa rankka kokemus vaikka pelkäsin koko 9kk synnytystä.

26/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko. Itsekkään en koskaan aio isäksi.

Vierailija
27/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun pelkäsin minäkin, mutta raskauden loppuvaiheessa pelko jäi enemmän taustalle, ja kun synnytyksen aika tuli, keskityin siihen niin, että unohdin pelätä. Elin vain mukana ja hengittelin. Kokemus oli kipuineen kaikkineen upea. Samoin toinen ja kolmas ☺ Se tunne kun pikkuinen, lämpöinen ja nihkeä vauva nostetaan rinnalle ❤❤❤

Vierailija
28/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin lähteä vaikka heti taas synnyttämään. Synnytys oli kuin hotellissa käynti, sai valmista ruokaa, huomiota ja apua vauvan kanssa. Ja parasta, kotiin viemisinä oma soma nyytti.

Vierailija
29/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio?

Vierailija
30/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluu pelotella mutta katsoin dokumenttia kerran alapääleikkauksista ja siinä oli nainen joka oli synnyttänyt yhden lapsen noin puolisen vuotta sitten, ehkä, ja kyllä se alapää oli aikamoisen näköinen.en ole edes tiennyt että voi näyttää niin löysältä :/ jotenkin jäi ahdistamaan ja nainen sanoi, että seksielämää ei ole...myöskään leikkaus ei auttanut häntä.varmaan joku muukin nähnyt tän dokkarin, se on "alapää uusiksi"

Vierailija
31/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelko on myös itselläni yksi syy miksi en ole vielä lapsia hankkinut. Olen lukenut paljon asiasta netistä ja täytyy sanoa, että tiedon lisääntyminen kyllä vähentää pelkoja. Tiedän, että on mahdollista saada lähes kivunton synnytys, pitää vain osata vaatia kaikki mahdolliset kivunlievityskeinot käyttöön (epiduraali, spinaali, pudendaali). Mutta itseäni hirvittää ajatus, jos jokin menee pieleen, epiduraali ei toimi tai lapsi syntyy niin nopeasti, ettei kivunlievitystä ehdita antamaan riittävästi tai lapsi saa aivovaurion hapenpuutteen vuoksi.. Myös  repeämiä on mahdollista ennaltaehkäistä välilihan venytystreenillä (epi-no delphine), mutta silti edes riski, että voisi revetä peräaukkoon asti hirvittää ajatuksena, kun ensisynnyttäjällä repeämät ovat vielä aika yleisiä....

Vierailija
32/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole synnyttänyt kertaakaan, enkä kokenut yhden yhtä kivuliasta supistusta (en edes jälkisupistusta), silti minulla on kaksi biologista lasta. Kaksi suunniteltua sektiota, kivuliain osa tipan laitto käteen ja supernopeat parantumiset, eli samana iltana jaloilleen, pissakatetri pois ja normaalielämään. Mies hoiti vauvat leikkauksesta iltaan, itse hoidin siitä eteenpäin.

Eli pelko pois AP, suunniteltu sektio perusterveelle ja normaalipainoiselle äidille on turvallinen ja erittäin positiivinen kokemus. Tämä monen saman kokeneen äidin kokemuksella.

Vierailija
33/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en haluu pelotella mutta katsoin dokumenttia kerran alapääleikkauksista ja siinä oli nainen joka oli synnyttänyt yhden lapsen noin puolisen vuotta sitten, ehkä, ja kyllä se alapää oli aikamoisen näköinen.en ole edes tiennyt että voi näyttää niin löysältä :/ jotenkin jäi ahdistamaan ja nainen sanoi, että seksielämää ei ole...myöskään leikkaus ei auttanut häntä.varmaan joku muukin nähnyt tän dokkarin, se on "alapää uusiksi"

Ja näin pahat vahingot tulee 1/1000:sta naisesta? Vähän realismia peliin, yhtä todennäköisesti kuolet auto-onnettomuudessa tai saat sydänkohtauksen tai syövän. Niinkin kuolee satoja nuoria ihmisiä vuosittain.

Vierailija
34/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne repeämät on yleensä hyvin lieviä. Muutama tikki siihen, mitä et edes juuri huomaa. Mulla tuli pieni repeämä, ja en kokenut siitä mitään kipua. Tikit suli pois ja en edes muistanut koko asiaa parin viikon päästä. Isot ja vaikeat repeämät tosi harvinaisia.

Vierailija
35/35 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ketkä Ei ole synnyttänyt ei kannata huudella juuta eikä jaata. Jokainen synnytys, oli se alatie tai secto on yksilöllinen. Kenenkään muun kokemukset ei kerro miten juuri oma synnytys menee, täten sitä ei kannata etukäteen suunnitella tarkasti. Itse työssäni tämän todennut jo monen monta kertaa.

Nimim. Myös itse synnyttänyt alateitse ilman pahempia kipuja ja ilman vaurioita. ( uskokaa tai älkää näinkin se vaan voi mennä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi