Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien läävät

Vierailija
02.06.2016 |

Miksi köyhillä on aina kodit sikolättejä? Katselin sitä Dokumenttiprojektia. Ihan hirveessä kunnossa asunto. Neljä aikuista pyörii asunnossa ja silti sitä ei saada siivottua?! Ja ei, en puhu lapsiperheen sotkuista vaan siivottomuudesta. Pinoa siellä ja kekoa täällä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä siistiä päältä päin, mutta kaapit ovat aivan täynnä tavaraa, koska tilaa on liian vähän.

Muutetaan tilavampaan heti, jos/kun työpätkät muuttuvat varmemmiksi ja niitä olisi sen verran enemmän, että voisi suunnitella tulevaisuutta ja uskaltaisi vuokrata isomman asunnon. Siihen voi olla vielä matkaa.

Vierailija
22/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei paperit vaan mahdu minnekään, kun on liian pieni asunto. Lapsen synnyttyä tuli sen tavarat lisäksi ja tuli ahdasta. Mulla on säästössä teknillisen yliopiston opiskelumateriaalikin vielä.

Ei noilla mitään opiskelupapereita ollut ja asunto oli kaksio. Krääsää oli. Ja lapsellakin leluja järjettömästi. Sottaista ja kamalaa. Ja ne sen nuoren äidin hampaat. Sellaiset eltaantuneen vihreem harmaat. Ei ihan äsken pesty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, mä työläisperheen lapsi olin au pairina Englannissa miljonäärien perheessä ja voi kauheeta, mikä sotku siellä oli. Lapset heitti banaaninkuoret ja kaikki lattialle ja emäntä ei osannut siivota. Joka päivä sotkivat samanlailla ja vaatteita mun piti silittää nin paljon kuin päivässä ehdin, mutta silti oli puhtaita jättivuori ryppyisenä.

Ei se raha kuule mitään merkkaa, vaan se millaisia ihmisiä asunnossa tai talossa asuu.

Aika huono provo!

Vierailija
24/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nytkin lapsi leikkii lasipurkilla jossa tumppeja... Ainoo koriste parvekkeella...

Ai sä puhutkin OMASTA kodistasi! Mä luulin sun selostavan jotain tv-ohjelmaa.

Vierailija
25/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkailla on tilaa, joten kaikki tavarat eivät ole näkyvillä. Rikkailla on siivooja ja sisutussuunnittelija, joten on sliipattua ja puhdasta. Tilaa on, joten asunto ei näytä ahdetulta. Rikkailla on varaa kertakäyttökulttuuriin, heitä pois, osta sitten uusi, kun tarvitset. Köyhällä ei.

Vierailija
26/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, olet vain joku siisteysnatsi. Katson dokumenttia areenasta eikä tuolla edes ole kovin sotkuista.

Vierailija
27/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et taida tajuta oikein mitään muutakaan.

Mutta, jos noin paljon haittaa toisten elämäntapa, miksi et menisi ja tarjoaisi siivousapuasi?

Suosittelen siivousta! Esim. Martoilla on sopivia kursseja.

Vierailija
28/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä oikein nättiä vaikka ollaan köyhiä. Rakastan sisustamista ja olen hyvin tarkka kodista. Teen paljon itse, pintetest on ihan ilmainen inspiraation lähde.

Vierailija
29/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin naimisissa, meillä oli koti ihan täynnä. Kaikki kaapit pursuivat, pinoja, kasoja.

Koska 2 ihmiset tulot muuttuivat yhden, piti raha-asiat laittaa hetkessä kuntoon.

Kirpparille laitoin hirveesti ylimääräistä.

Ja homma jatkuu 2 lapsen kanssa.

Olen jakanut kodin 6 osaan ja joka kk käyn tietyn osan kodista läpi.

Esim keittiö, nostan kaikki pois kaapeista, pyyhin hyllyt ja laitan takaisin. Joka kk löytyy jotain tarpeetonta.

2 x vuodessa minulla on 10 banaanilaatikon kiintiö, tavarat haetaan kotoa, myydään kirppiksellä ja tilitetään puolet.

Ex-mieheni on asentaja ja kun hänen asiakkaat muuttaa, hän saa usein ylimääräisiä huonekaluja. Hän sitten tuo niitä minulle ja myyn ne mm huuto.net tissä.

Nämä rahat ovat korvamerkittyjä sisustusrahaa. No, hirveesti ei ostettavaa ole, koska toukokuussa sain 15 e neljästä huonekalusta.

Haluaisin tyttärelleni string koulupöydän, mutta näillä tuloilla ei syksyksi tule mutta ei kuulemma haittaa.

Vierailija
30/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on nähnyt telkussa yhden perheen, siihen voi samaistaa kaikki perheet? Vähän sama kuin muslimitouhussa. Todella lahjakasta yleistämistä täällä.

Vierailija
31/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä oikein nättiä vaikka ollaan köyhiä. Rakastan sisustamista ja olen hyvin tarkka kodista. Teen paljon itse, pintetest on ihan ilmainen inspiraation lähde.

Olet viehättävä, minusta, jos kiinnostaa!

Vierailija
32/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisväljyys on yksi asia. Me olemme hyvätuloinen perhe, mutta asumme aika pienessä kerrostaloneliössä, isompaan pitäisi ottaa 200-300 tonnia lainaa, eikä se hotsita. Tavaraa on joka puolella ihan sikana, varmaan aika läävän näköinen on koti jonkun nirppanokan mielestä. Ei nyt roskia tai lumppua, mutta käyttötavaraa, vaatteita, kirjoja, lehtiä...

Toinen juttu on koyhyyden lisäämä passiivisuus. Jos elämä on ankeaa tili tuli-tili meni-fattalta lisäapua -meininkiä, se masentaa ja passivoi.

Kolmas juttu on, että masennus ja sairaudet köyhdyttävät. Tämä on se kurjuuden kehä: sairaudet lisäävät köyhyttä, köyhyys sairauksia. Ja kun on sairas, ei jaksa.

Neljäs juttu on, että hei: kyllä sotkuisuutta on rikkaissakin perheissä. Oikein rikkaat vaan ostaa pirun ison lukaalin ja sinne siivousfirman siivoamaan. En nyt menisi sanomaan, että se on merkki jotenkin siististä ja aikaansaavasta luonteesta. Vaan rahan määrästä.

Viide sjuttu on,mettä kannatta ap hiukan laajentaa elinpiiriä ja tutustua oikeasti joihinkin köyhiin. Ei se Dokumenttiprojekti mikään kattava otanta ole elävästä elämästä, niihin valitaan kärjekkäitä esimerkkejä huomioarvon takia. Vaikka epäsiisteys onkin varmaan keskimäärin hiukan yleisempää köyhissä perheissä (kolmen ensin mainitsemani syyn takia), niin on niitä semmoisiakin herran ihmeitä kuin siistejä köyhiä koteja. Usko pois! Nähty on!

;-)

Fiksusti ja sivistyneesti kirjotettu . Peukut sille 

Vierailija
33/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tyttärelleni string koulupöydän, mutta näillä tuloilla ei syksyksi tule mutta ei kuulemma haittaa.

Oletko varma, että tyttö edes ihan oikeasti sellaista haluaa? Ehkä tahtoo vain sinun mieliksesi ja luulee sinun tulevan onnelliseksi, kun voit ostaa hänelle sellaisen?

Vierailija
34/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimme on melkein läävä, kun lapsi leikkii kavereiden kanssa ja kamat leviävät, välillä napostelevat siellä sun täällä...ei siis avotakka -kamaa, mutta ei olekaan vieraita varten vaan meitä. Asunnon koko melko pieni, kun ei varaa ostaa isompaa. Kirjat ja matkamuistot vievät tilaa kirjahyllyssä ja harrastusvälineet varastokopissa.

Vierailija
35/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana kotisiivoojana ja aika paljon oli rikkaita asiakkaita. Voin sanoa että ihan kiitettävästi oli niissäkin törkyisiä koteja, varsinkin nuorten huoneet aivan järkyttäviä kun sitä tavaraa ja vaatteita pursusi kaikkialla. Onneksi perussiivoukseen ei kuulunut mikään pyykkäys tai tavaroiden järjestely joten sitä ei niin usein tarvinnut tehdä, siinä olisi meinaan saanut aikaa kulumaan ja meillä oli yleensä melkeinpä minuuttiaikataulu että ehdittiin joka paikkaan.

Pahimpia olivat isot talot joiden omistajilla oli sekä lapsia että useampia koiria. Sitä karvan ja kuran määrää... Voitte ehkä huomata etten juuri nauttinut työstäni, onneksi sitä ei enää tarvitse tehdä. :D

Oli siellä toki näitä siistimpiäkin paikkoja ja näitä sellaisiakin joita selvästi puleerattiin ennen kuin me siivoojat kävimme... Lisäksi täytyy sanoa että tosi moni jätti joulun alla reilut lahjat siivoojille, oli suklaata ja skumppaa ja vaikka mitä. Noh, ohis kuittaa.

Vierailija
36/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kamaa esim. pöydän alla kun asutaan yksiössä ja säilömistilaa vähän.

Asiallisen kausitavaroiden säilytystilan puute on ongelma. Asumme mieheni kanssa kahdestaan 55 neliöisessä kaksiossa ja kaikki kaapit ovat täpötäynnä järjestyksessä olevaa tavaraa. Asunnossa on mielestäni hyvät säilytystilat (vaatehuone ja kaappitilaa), mutta perinteinen häkkivarasto sijaitsee kylmässä ulkorakennuksessa, jossa vilisee hiiriä. Siellä ei voi säilyttää mitä tahansa. Siksi meillä on olohuoneen sohvasängyn alla 12 erikokoista mattoa säilytyspusseissa ja puretun sohvapöydän kansi. Makuuhuoneessa sängyn alta löytyy kitara.Tunnustan omistavani liikaa astioita ja kirjoja, miehellä taas on liikaa vaatteita ja kenkiä, ja moottoripyöräasut vievät paljon tilaa. Emme ole hulluja hamstraajia, vaikka hankimme mm. suurimman osan vaatteista kirppiksiltä. En vain halua luopua kaikesta kivasta, mitä olen löytänyt kotiimme. Pari kertaa vuodessa lahjoitamme ylimääräistä tavaraa kirppikselle tai sukulaisille. Se on ainut keino pitää kämppä siistinä.

Vierailija
37/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että tyttö edes ihan oikeasti sellaista haluaa? Ehkä tahtoo vain sinun mieliksesi ja luulee sinun tulevan onnelliseksi, kun voit ostaa hänelle sellaisen?

Voisinko sanoa ikävä kyllä joo ?

Lapseni ei osaa lukea mutta osaa tietenkin katsoa kuvia ja jostain on tämän bongannut.

Kävimme Artekilla on siellä esillä, voih. Se on kuulemma maailman ihanin.

Olin jo tuonut vanhempieni kotoa tosi kivan pöydän ja tarkoitus oli laittaa se kesällä kuntoon. No, jos budjetti ei kasva, saan rahalla vain maalipöntön. Näillä näkymin perintöpöytä uudistetaan ja String kotiudutetaan pitkän ajan päästä.

N 700 e on tavoite. Siihen saa aika paljon käytettyjä huonekaluja myydä.

Vierailija
38/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi köyhä jonka asunto kiiltää putipuhtaana tavarat järjestyksessä :D Yleensä nuo sottaiset köyhät ovat niitä, jotka ovat aivan omasta syystään köyhiä. Eli joko ei tehdä töitä tai sitten ei osata hallita rahankäyttöä tarpeeksi. = Elämänhallinta ei oikeen skulaa.

Vierailija
39/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä hyvin keskeneräistä. Ja syynä mikäpä muu kuin köyhyys! Asun lapsen kanssa pienessä kaksiossa, eron jälkeen en ole saanut tätä pientä asuntoa haluamaani kuntoon koska raha. Rakastan sisustamista ja selkeyttä ympärillä ja tämä kaaos yhdistettynä ahtauteen alkaa käydä pahasti hermoille. Tavarat lojuu siellä ja täällä odottamassa säilytysratkaisuja. Köyhyys tekee kyllä myös näköalattomaksi ja passivoi, kun tietää ettei seuraava kuukausi ole yhtään sen kummempi.

Vierailija
40/41 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se kuvastaa sitä sielunmaisemaa: likaista ja siivotonta. Rikkailla se taas on: puhdas ja avara. :)

Rikkailla on varaa viedä roinansa konttivarastoon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme