Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästin sitten lapsen käsivarret palamaan!

Vierailija
02.06.2016 |

Lapsella on ihottumaa, jolle pitäisi antaa aurinkoa. En ole aiemmin antanut lapsen oleilla aamupäivällä lyhythihaisella ollenkaan, nyt annoin (ja liian pitkään tietenkin), ja käsivarret paloivat. Perhana. Tarvitseeko niihin laittaa mitään, jos ei kutise? Miten hoidatte auringonpolttamia?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä lapsia tosiaan saa pitääkään auringossa lyhythihaisissa eikä lyhytlahkeisissa vaatteissa, pari viikkoa sitten viimeksi oli siitä juttua lehdessä. Se vaan tuntuu unohtuvan mammoilta heti kun ei koko ajan joku muistuta. Sama kuin se kun tosi monet nukuttavat lapsiaan ulkona vaunuissa ilman minkäänsortin suojaa. Ei vaan sen jälkeen vähän aikaan nukuttanut kun yhden vauvaa aikanaan oli rotta nakertelemassa vaunuissa. Mutta kun ei muistuteta, niin on ihan OK nukuttaa ilman hyttyssuojaakin...

Niin, en mä tosiaan itse ole omasta päästä keksinyt, että lapset pitäisi auringolta suojata, vaan noudatan niitä suosituksia.

Ap

Vierailija
22/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä aurinkosuojaa kannattais käyttää

Kun pitäis antaa aurinkoa sille iholle. En käytä pienillä lapsilla aurinkorasvoja, vaan yleensä pitkähihaisia paitoja. Tänään laitoin UV-suojapaidan, ettei auringonpolttama ärry.

Onko  mielestäsi parempi todella hiostava, ihottumaa pahentava

pitkähihainen paita vai aurinkosuoja ja viilentävä lyhythihainen paita ??? Pidätkös itsekin helteellä pitkähihaista ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä aurinkosuojaa kannattais käyttää

Kun pitäis antaa aurinkoa sille iholle. En käytä pienillä lapsilla aurinkorasvoja, vaan yleensä pitkähihaisia paitoja. Tänään laitoin UV-suojapaidan, ettei auringonpolttama ärry.

Onko  mielestäsi parempi todella hiostava, ihottumaa pahentava

pitkähihainen paita vai aurinkosuoja ja viilentävä lyhythihainen paita ??? Pidätkös itsekin helteellä pitkähihaista ?

Eipä ole sellaisesta havaintoa, että se pitkähihainen erityisesti hiostaisi tai pahentaisi ihottumaa. Pidän itsekin usein pitkähihaisia helteellä, koska en omaakaan ihoani grillaa keskipäivän auringossa. Ja ehdottomasti noista kahdesta valitsisin itselleni paidan. Mun mielestä aurinkovoide tuntuu iholla todella inhottavalta. Pari vuotta sitten mulla oli paha aurinkoihottuma, ja jouduin kahtena kesänä lotraamaan aurinkovoiteella. Se tuntuu todella vastenmieliseltä iholla.

Ap

Vierailija
24/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla tällainen huutaa mamma. Ja auringonpolttama pientä punaisuutta... Psoriasis myös omasta päästä.

Vai että t-paidassa vasta 3-v.

Joillain äideillä vaan ei ole muuta elämää kuin lapsen vaivat. Ja niitä kyllä keksii

Onko sulla kaikki hyvin?

Ap

Kiitos kyllä.

Voin vaan kuvitella sen "punaisuuden". Tunnen tyypin. Kaikki on kovin vaikeaa ja tarkkaan säädeltyä. Kun ollaan niin erityisiä

Vierailija
25/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla tällainen huutaa mamma. Ja auringonpolttama pientä punaisuutta... Psoriasis myös omasta päästä.

Vai että t-paidassa vasta 3-v.

Joillain äideillä vaan ei ole muuta elämää kuin lapsen vaivat. Ja niitä kyllä keksii

Onko sulla kaikki hyvin?

Ap

Kiitos kyllä.

Voin vaan kuvitella sen "punaisuuden". Tunnen tyypin. Kaikki on kovin vaikeaa ja tarkkaan säädeltyä. Kun ollaan niin erityisiä

Mä en nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoitat, mutta on varmasti tärkeintä, että itse ymmärrät.

Ap

Vierailija
26/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita sitä hemmetin jogurttia ku ainut mistä et inissyt vastaan.

Vierailija
27/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laita sitä hemmetin jogurttia ku ainut mistä et inissyt vastaan.

Onko sulla kaikki hyvin?

Ap

Vierailija
28/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans ihmettelen kun usein näkee pieniä lapsia hihattomissa, t-paidoissa ja pikkushortseissa polttavassa auringossa.

Meidän lapsilla on aina pitkähihaiset, ohutta kangasta olevat mekot, pitkät puuvillahousut tms, hatut ja aurinkolasit päässä. Jos ollaan uimarannalla keskipäivällä, ohuet villatakit uimapukujen päällä rantaleikeissä. Illalla kun ulkoillaan 4 jälkeen, saavat olla lyhythihaisissa paidoissa ja shortseissa.

Mutta kyllä muakin ärsyttää lasten vaivojen kyttääminen, kesällä varsinkin. Kaiken mahdollisen miettiminen ja huolehtiminen, punkkien, sinilevien, aurinkoihottumien, juomisen, hampaidenhoidon, d-vitamiinien, harrastusten, laadukkaiden aurinkolasien ostot ... Ja meillä sentään on superterveet lapset (koputtaa puuta). En voi  kuvitella miten jaksaisi, jos pitäisi jotain sairauksia hoitaa ja lääkitä.

Vierailija
29/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kans ihmettelen kun usein näkee pieniä lapsia hihattomissa, t-paidoissa ja pikkushortseissa polttavassa auringossa.

Meidän lapsilla on aina pitkähihaiset, ohutta kangasta olevat mekot, pitkät puuvillahousut tms, hatut ja aurinkolasit päässä. Jos ollaan uimarannalla keskipäivällä, ohuet villatakit uimapukujen päällä rantaleikeissä. Illalla kun ulkoillaan 4 jälkeen, saavat olla lyhythihaisissa paidoissa ja shortseissa.

Mutta kyllä muakin ärsyttää lasten vaivojen kyttääminen, kesällä varsinkin. Kaiken mahdollisen miettiminen ja huolehtiminen, punkkien, sinilevien, aurinkoihottumien, juomisen, hampaidenhoidon, d-vitamiinien, harrastusten, laadukkaiden aurinkolasien ostot ... Ja meillä sentään on superterveet lapset (koputtaa puuta). En voi  kuvitella miten jaksaisi, jos pitäisi jotain sairauksia hoitaa ja lääkitä.

Suomessa vielä on aika paljon UV-säteilyä. Serkkuni asuu Australiassa, ja hän sanoo usein Suomessa vieraillessaan, että täällä aurinko on joskus jopa polttavampi kuin siellä.

Ap

Vierailija
30/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihattomissa kulkevat lapset kiittelevät sitten aikuisena syövästään vanhempiaan. Mutta eihän toki kukaan ulkopuolinen saa mennä sanomaan wt-yennicalle että lapsellaan pitäisi olla iho suojattuna...

Vierailija
31/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan ainakin iho- ja allerigialääkärin suosittelemaa aurinkorasvaa ja ulkoilen lasten kanssa joko aikaisin aamusta tai myöhemmin iltapäivällä tai illalla. Eli ei mennä leikkimään pahimpaan auringonpaisteeseen ja kyllä molemmat lapset lyhythihaisilla kädet ja jalat paljaana kuumalla ilmalla, pienempää alle vuoden ikäistä tietenkin pidän varjossa. Ei tulis mieleenkään lähteä ehdoin tahdoin keskelle pahinta paahdettua vaikka ilma hieno onkin. Ja kyllä ne iholääkärit suosittelee aurinkorasvaa käytettäväksi myös pienilekkin lapsille ja niitä aurinkorasvoja löytyy ihan herkkäihoisille tarkoitettuja ja hajusteettomia apteekista. Hydrokortisoni on paras auringonpolttamiin ja bepanthene. Luulis ap:n olevan asioista selvillä jos lapsella kerran ihosairaus on. Vai sääliäkö kerätään omalla tyhmyydellä? Vai onko tää joku kannanotto aurinkorasvaa vastaan ja muka tavallinen pitkähihainen paita suojaksi paremmin uv-säteilyltä?!?!? HAH sanon minä, ei mulla täällä oo vaan oo auringonpolttamia lapsia!

Terveisiä herkkäihoisten perheestä!

Vierailija
32/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään aurinkorasvoja ei suositella pienille lapsille. Siksi oltava vaatteet. Hyvin ohut puuvilla tai viskoosi sitäpaitsi on monesti mukavampikin kuumalla kuin paljas hikoava, nihkeä iho.

Vierailija
33/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan ainakin iho- ja allerigialääkärin suosittelemaa aurinkorasvaa ja ulkoilen lasten kanssa joko aikaisin aamusta tai myöhemmin iltapäivällä tai illalla. Eli ei mennä leikkimään pahimpaan auringonpaisteeseen ja kyllä molemmat lapset lyhythihaisilla kädet ja jalat paljaana kuumalla ilmalla, pienempää alle vuoden ikäistä tietenkin pidän varjossa. Ei tulis mieleenkään lähteä ehdoin tahdoin keskelle pahinta paahdettua vaikka ilma hieno onkin. Ja kyllä ne iholääkärit suosittelee aurinkorasvaa käytettäväksi myös pienilekkin lapsille ja niitä aurinkorasvoja löytyy ihan herkkäihoisille tarkoitettuja ja hajusteettomia apteekista. Hydrokortisoni on paras auringonpolttamiin ja bepanthene. Luulis ap:n olevan asioista selvillä jos lapsella kerran ihosairaus on. Vai sääliäkö kerätään omalla tyhmyydellä? Vai onko tää joku kannanotto aurinkorasvaa vastaan ja muka tavallinen pitkähihainen paita suojaksi paremmin uv-säteilyltä?!?!? HAH sanon minä, ei mulla täällä oo vaan oo auringonpolttamia lapsia!

Terveisiä herkkäihoisten perheestä!

En nyt ihan ymmärrä, miksi kiihdyt noin paljon. Mä laitan mieluummin sen pitkähihaisen paidan kuin aurinkovoidetta. Sinä taas laitat lapsellesi aurinkosuojaksi sitä, mitä haluat. Mulla ei ole siihen mitään mielipidettä -Ihan pienille lapsille ei aurinkovoidetta kuitenkaan suositella. Ja jos luit avauksen, lapsi paloi t-paidassa, kun annoin olla lyhythihaisella ulkona, kuten oli ihotautipolilla neuvottu. Annoin vain olla liian pitkään.

Suosittelen, että ette suhtautuisi toisten asiaan noin kauhean tunteikkaasti.

Ap

Vierailija
34/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään aurinkorasvoja ei suositella pienille lapsille. Siksi oltava vaatteet. Hyvin ohut puuvilla tai viskoosi sitäpaitsi on monesti mukavampikin kuumalla kuin paljas hikoava, nihkeä iho.

Tämä on munkin ajatukseni asiasta.

Ap

Vierailija
35/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse asiassa ihotautipolilla suositeltiin käyttämään iho-ongelmaisella lapsella aurinkorasvaa. Tässäkin on taas se kohtuus että jos lasta uittaa kemikaaleissa jatkuvasti niin tottakai siitä voi tulla haittavaikutuksia. Mutta ajatelkaapa nyt järjellä, Suomessa kuumia kesäpäiviä jolloin aurinkopaistaa niin että itsensä polttaa on ehkä yhteensä kaksi viikkoa. Ja jos kaksi viikkoa vuodesta sipaisee lapsensa aurinkorasvaa niin ei se siinä ajassa todellakaan ole lapselle vaaraksi. Vaarallisempaa mielestäni on kyllä uv-säteilylle altistuminen ja palanut iho!

Vierailija
36/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sentään ymmärrät yleisesti ottaen että lapsen iho tulee suojata auringolta vaatteilla. Kovin moni muu vanhempi ei näytä tajuavan/välittävän, ihan järkkyä katsoa päiväkodin pihalla kun yksivuotiaatkin ovat monta tuntia suorassa auringonpaisteessa T-paidassa ja lyhyissä shortseissa :( Toivottavasti saatte apua noista ylläolevista neuvoista

Meidän päiväkodissa rasvataan lapset. Aamulla vanhempien toimesta ja iltapäivällä tätien toimesta. Rasvat tuodaan kotoa.

Vierailija
37/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yliopistossa luennoilla, jossa tutkijalääkärit ovat varoitelleet aurinkorasvojen haitallisuudesta. Siksi suojaan lapset mieluumin vaatteilla, ja sitten annan illalla olla maltillisesti auringossa.

Jos on pakko olla auringossa keskipäivällä, sitten aurinkorasvaa. Ei taida olla tiedepiireissäkään täyttä varmuutta aurinkorasvojen turvallisuudesta.

Vierailija
38/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin rasvat on päiväkodissa mukana, mutta ei se sitä tarkoita että sitä joku varmasti luotettavasti levittäisi kaikkialle. Ja edelleen, aurinkorasvaa ei tulisi käyttää lapsille, vaan suojaavia vaatteita.

Vierailija
39/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hydrokortisoni rauhoittaa nopeiten.

Jotakin mietoa kortisonia ehkä, mutta soita ensin neuvolaan, koska kortisoni ohentaa ihoa. Pantysonissa on kortisonia ja B-vitamiinia oka taas vahvistaa ihoa.  Onko psori pahassa kunnossa?  Mieluummin Bebanthenia useita kertoja, luulisin.

Vierailija
40/68 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista Avene ceracalm balm. Ei säilöntäaineita eikä hajusteita