Apua!! Voiko lapsi saada uskonnollisista syistä erikoisruuan päiväkodissa? Lasketaanko se eettiseksi syyksi?
Mieheni on jainalainen (kotoisin Intiasta) ja myös minä ja lapseni noudatamme jainalaista ruokavaliota, eli olemme vegaaneja emmekä syö myöskään juureksia. Nyt mietin, saako uskonnollisista syistä erikoisruuan päiväkodissa? Kokemuksia suhtautumisesta ja ruuan laadusta?
Mietin, että kun Helsingissä ei saa vegaaniruokaa kaikissa päiväkodeissa, niin saako silti uskonnollisista syistä, koska kyllähän muidenkin uskontojen ruokavaliota noudattavat lapset saavat oman erityisruuan. Miehelleni on tosi tärkeää, ettei lapsi syö mitään mitä ei pitäisi. Omakohtaisia kokemuksia?
Kommentit (17)
hoidappa se jainalainen pentusi ihan itse kotona....
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että kun Helsingissä ei saa vegaaniruokaa kaikissa päiväkodeissa, niin saako silti uskonnollisista syistä, koska kyllähän muidenkin uskontojen ruokavaliota noudattavat lapset saavat oman erityisruuan.
Eivät saa. Kun on sianlihaa tai naudanlihaa tai väärin teurastettua, niin he syövät kasvisruokaa, joka ei kelpaa vegaaneille eikä ilmeisesti jainalaisille.
En valitettavasti osaa neuvoa, lähinnä tulin ihmettelemään kuinka ahdasmieliset ja tuomitsevat ihmiset sinulle ovat tänne vastailleet.
Kannattaa varmaan kysellä päiväkodista, miten ruokailu voitaisiin järjestää? Jos ei mitenkään onnistu, niin sitten omat eväät mukaan, jospa siellä olisi jääkaappi jossain missä lapsesi ruokia voitaisiin poikkeuksellisesti säilyttää :)
Riippuu päiväkodista. Kaikissa ei valitettavasti saa vegaaniruokaa, oli vegaaniuden syy mikä tahansa. Jos päiväkoti ei suostu tarjoamaan vegaaniruokaa, joudutte joko etsimään uuden päiväkodin tai tarjoamaan ruoan lapselle itse. Mutta keskustelkaa nyt ensin päiväkodin kanssa. :)
Löysin muuten tällaisen uutisen helsinkiläispäiväkotien vegaanikokeilusta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1463369532589
Ei helvetti, olen sanaton. Yksi syy lisää miksi uskonnot pitäisi kieltää. Tuo vajaa ruokavalio varmaan pitää uskovaiset älyllisesti juuresten tasolla.
Lapsesi voi paastota ja toteuttaa uskontoaan (anteeksi, teidän uskontoanne) sillä aikaa kun muut syövät.
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti osaa neuvoa, lähinnä tulin ihmettelemään kuinka ahdasmieliset ja tuomitsevat ihmiset sinulle ovat tänne vastailleet.
Kannattaa varmaan kysellä päiväkodista, miten ruokailu voitaisiin järjestää? Jos ei mitenkään onnistu, niin sitten omat eväät mukaan, jospa siellä olisi jääkaappi jossain missä lapsesi ruokia voitaisiin poikkeuksellisesti säilyttää :)
Kiitos, näin teen! Ei ole tullut mieleen mutta luulisi että he voivat joustaa?
Muille tiedoksi: olemme käyneet ravitsemusterapeutilla (omaan laskuumme) useita kertoja, mieheni suvussa kaikki syövät näin ja vanhimmat ovat yli 90-vuotiaita. Jainalaisuudessa ei haluta vahingoittaa eläviä asioita, mutta ruokavalio on yleisin toteutuspiirre. Sen lisäksi olemme molemmat ihan hyviä ruuanlaittajia ja hän onneksi laittaa useimmiten ruokaa.:) Sen lisäksi alkoholin ja tupakan käyttö on kielletty mikä on mielestäni pelkästään positiivinen asia!
Olen stressannut tätä, mun mies taas ei yhtään, hän ei oikein ymmärrä koko asiaa kun selitin että päiväkodissa syödään lounas, ei vain välipaloja (kuten Intiassa ilmeisesti). Päätimme, että yritämme tätä mutta jos ei onnistu, laitetaan lakto-vegeksi, kananmunat eivät intialaisen käsityksen mukaan kuulu edes kasvisruokavalioon.
Uskonnollisista syistä saa ihan varmasti kasvisruoan. Jos ei saa, niin uhkaat tehdä asiasta julkisen ja syytät rasismista.
Vie lapsesi yksityiseen päiväkotiin ja omilla rahoilla maksamalla ihan ihmillaista jaina-ruokaa haluat. Mielestäni päiväkodeissa riittää vallan hyvin kasvi- ja se toinen vaihtoehto yhteiskunnan (eli meidän kaikkien) tarjoamana. Äitini maksaa kuussa 4300 e "päiväkodistaan" eikä ole ruokavaihtoehtoja , sama safka kaikille. Myös yölliset paskalla käynnit avustajan kanssa laskutetaan erikseen.
Juu, en ole katkera vanhapiika, omat pennut Steiner-päiväkodissa ja söivät sitä mihin vanhempain toimikunta sai rahaa kerättyä.
Minun uskonnon mukaan minun ja lapsieni ruokavalio koostuu vain brasilialaisesta härän sisäfileestä ja satunnaisesti hanhenmaksasta ja kaviaarista. On myös erittäin tärkeää että ruoan on valmistanut Michelin-tähdillä palkittu rituaalikokki. Mielestäni oikeuksiani syrjitään, jos kunta ei kustanna perheelleni vakaumukseni mukaista ruokavaliota!
Onpas outoa että teillä on lapsi, kun yksi jainalaisuuden viidestä säännöstä on "Vältä seksuaalisuhteita".
Ei mulla muuta.
Varmasti onnistuu. Onhan allergisia/keliakikoita... tiedä sitten joutuuko maksamaan enemmään eri tyyppisestä ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Onpas outoa että teillä on lapsi, kun yksi jainalaisuuden viidestä säännöstä on "Vältä seksuaalisuhteita".
Ei mulla muuta.
Tuo koskee munkkeja ja nunnia. Viittä suurta lupausta eivät noudata tavalliset jainalaiset, johan se olisi uskontona kuihtunut hyvin nopeasti sukupuuttoon. Viisi pientä lupausta (joita tavalliset jainalaiset noudattavat) ovat enemmänkin pyrkimyksiä kuin ehdottomia kieltoja. Siveys riittää eli ei avioliiton ulkopuolisia suhteita.
Ohis
Pyydätte lapselle kasvisruoan ja tsekkaatte sit päiväkodin ruokalistasta (jollainen toivottavasti on saatavilla) että niinä päivinä kun tarjolla on juureksia niin laitatte muksulle omat eväät mukaan.
No eikö lapsi voi tuota eväsrasiassa salaatinlehden mukanaan päiväkotiin.