Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

.0O0HELMET 2008 HEINÄKUU.0O0

01.07.2008 |

Minäpä alottelen uutta pinoa.

Käytin eilen Santeria vaihteeksi lääkärissä ja pojalla taas korvatulehdus.Nyt jos seuraava vielä tulee niin laitetaan lähete korvapolille.Puolessa vuodessa kun on neljä niin pittää mennä korvapolille.Santerilla ollut jo kolme 2 kk aikana.Voi että mua tympäsee!!

Jaa nyt pittää mennä poika hermostu...

anna_liisa ja Santeri 5kk

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin: Leolla ovat puhkeamaisillaan molemmat alaetuhampaat. Poika harrastaa jo nyt sitä, että kun on syönyt kylliskeen, iskee ikenensä yhteen niin että rinnanpäähän käy tosi kipeää. Kauhulla jo odotan tuota pureskelua sitten kun hampaat ovat puhjenneet. Esikoisen kanssa kyllä topakat EI-komennot ja rintakumien käyttö taisivat auttaa ko. ongelmaan aika pian.

Vaipoista: Meillä on käytössä kotosalla kestot (toistaiseksi origami-harso + lisäimu + riisipaperi + Bumpyn kuoret, myöhemmin ehkä vaihdetaan harsot toisenlaisiin sisävaippoihin). Reissussa ollessa Leolla käytetään Liberon muistaakseni 7-14-kiloiselle meneviä vaippoja. Poika painaa varmaan pian 8,5 kg.

Vierailija
22/60 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...piti sanoa sananen noista öistä. Leo on normaalisti herännyt keskimäärin kolme kertaa yössä syömään. Nyt on jo jonkin aikaa ollut vähän tiheämpää syöpöttelyä. On niin hankalaa (ja eritoten myöhemmin tulee olemaan hankalaa) kun poika ei syö tuttia. Kauheasti ei viitsi huudattaa, kun sisko nukkuu viereisessä huoneessa, mutta etenkään isommalle vauvalle ei sit aikoinaan viitsisi olla joka heräämiseen tarjoamassa tissiä. Toistaiseksi olen kyllä Leoa öisin jaksanut syötellä, kun sillä tavoin homma on hoitunut aika pikaisesti. Nälkähän ressukalla varmaan onkin, kun on jo iso roikale eikä syö vielä kiinteitä. Tällä hetkellä syö 3-5 kertaa välillä 20-08. Nyt olen kuitenkin jo pari kertaa kokeillut tassuttelua noihin heräämisiin, varsinkin jos edellisestä syönnistä ei ole kovin pitkää aikaa. Välillä sekin on rauhoittanut pojan. Ja yksi hyvä kikka on näköjään se, että nostaa unisena kitisevän pojan hetkeksi syliin olkapäätä vasten nuokkuman. Siitä kun lasten pojun takaisin punkkaan, niin useimmiten nukahtaakin ilman huutoja. Tavoitteena mulla on, että kunhan Leo alkaa syödä kunnolla iltapuuroa (siihen menee kyllä tällä vauhdilla useampi kuukausi), niin sitten yrittäisi rajoittaa nuo yösyötöt pariin. Jos poika nyt sitten enää haluaa yösyöpötellä... Esikolla loppuivat yösyönnit puolivuotiaana, kun siirtyi (allergioiden vuoksi lähes lennossa, onneksi oli sopeutuvaisempi kuin pikkuveikkansa) täysimetyksestä korvikemaitoon ja pian jo syömään kunnon ruoka-annoksia. Olisiko yhtenä ainoana yönä mies lämmittänyt pullossa maitoa likalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tyttö alkanut yrittää istumaan. Tai sit konttaus asentoa hakee... :)

Nostaa pyllyä ylös...

Meillä pyöritään kerran yössä sängyssä, ei itke mut valittaa. Sit hiukan velliä ja taas nukkuu.

Menee mun siskolle huomenna hoitoon... tuo jo sanoi tytölle et nukuthan sit koko yön... hänel kaks lasta (3 ja 5v tytöt)

Meillä harjoiteltu kävely tuolissa oloa... siitä kun näkee ja pääsee liikkeelle.... :p
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=9908860c-5437-11dd-b12d-…!

Vierailija
24/60 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eli, meillä on nyt maisteltu niitä soseita parisen viikkoa ja aika vaihelevalla menestyksellä. Aloittelin niillä kasviksilla ja aika bumerangina ne takaisin tulee. Joten, ekaks aina kasviksia ja sitten irvistelyjen jälkeen saa hedelmäsosetta jälkkäriksi. Yllätykseksi mangosta on tullut ihottumat vaippa-alueelle ja masuun, sekä riisipohjaiset vellit ja puurot aiheuttavat hurjat iltahuudot selkä kaarella. Aika yllättävää tämäkin, sillä riisi noin yleensä on aika hyvin siedetty allergikkojenkin keskuudessa. Pidän siis taukoa ja kokeilen myöhemmin uudestaan. Tänään sai kaurapohjasta puuroa niin yhtään ei ole tullut huutoa. (vielä).

No juu, tässä samaan aikaan on Tilda myös tehnyt kovalla työllä ensimmäistä hammastaan ja yötöiksi on mennyt kun päivisin on niin muuta ohjelmaa.. Viisi yötä ollaan valvottu ja on saanut Panadolia suppoina sekä mikstuurana ( no ei tietty samaan aikaan!) Jospa vihdoin tänä yönä sais nukkua sillä täs on kyllä melkonen sumu päällänsä. Hymyt kyllä päivisin korvaa onneks nuo yökitinät monin verroin.

Vaippagallup: Meil on ollut käytössä Pampersin active fit 3, mutta nyt tänään ostin Liberon 7-14 kg, kun alkoi nuo Pampersit hangata nivusten kohdalta. Valitsin nuo Liberot siksi kun nyt niihinkin on tullut toi tommonen "jousto" noihin vaippoihin, kuten Pampersin vaipoissakin oli.

Ai juu, meilkin on toi kävelytuoli päivittäin käytössä ja Tilda tykkää siitä niin kovasti ja päristelee mukana! Vartti maksimissaan ollaan kerralla pidetty. Kokeili Tilda jopa siskon vanhoja matkarattaita ja vähän pystympää asentoa niin on kyllä viihtynyt niin hyvin, että oon saanut rauhassa tehdä jopa puutarhahommia tovin aikaa. Vaunuissa meil on viel koppa käytössä ja hyvin sinne vielä mahtuu vaikka Tilda oli tänään neuvolalääkärissä 67,5 cm pitkä.

Nyt, jos ois toooosi fiksu, kannattais mennä nukkumaan..

Eli sänkyyn mars.

Hyvät yöt toivottavat Nojanda ja Tilda Tipunen 5kk ja viikko.

Vierailija
25/60 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohoijaa meillä oli tosi kamala viime yö.Santeri laitto yö unille 11:00 ja heräsi jo eka kerran 2:00.Yritin laittaa tuttia suuhun.Huuto alkoi aivan kamala.Ei auttanut ku hakea maitoa.No sit seuraavan kerran heräsi 4:30 ja sama juttu,tutti ei kelpaa ja maitoa piti hakea.Sit santeri nukku 7:30 ja taas kerran sama juttu,maitoa piti hakea ja sit nukahti.Heräsi ylös 8:30.Himputti ku pojalle ei kelpaa oikeen tuo tutti,niin ei saa tuota yö syöntiä siltä pois.Toisaalta meillä on yläkerrassa makuuhuone ja siellä oli aika kuuma,et oliko sit kuumissaan.Mutta santerihan ei oo lopettanut vielä yö syöntiä,ja en tiiä miten saisin sen pois.Oisko kellään vinkkiä antaa?Isommat pojat nukkuu viereisessä huoneessa niin huuattaminen on vaikeaa,kun ne herää sit siihen.

anna_liisa ja santeri 5.5kk

Vierailija
26/60 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Liisa, tuo teidän "kamala" yö kuulosti aikalailla meidän normaaliyöltä.;-) Meillä tosin kaikki tapahtuu pari tuntia aikaisemmin (Leo nukahtaa yhdeksän maissa, syö hyvänä yönä kolmisen kertaa ja herää klo 7-8), mutta muutoin siis on ihan sama meininki.

Itse olen ajatellut, että tällaiset yöt ovat kuitenkin ihan kohtuullisia. Meillä Leo ei tosin huuda öisin, vaan herää ähisemään ja ehkä ennättää vähän aloitella kitinää, kun otan pojan syömään. Olen ajatellut, ettei alle puolivuotiaan varsinaisesti vielä tarvii nukkua öitään syömättä. (Tietty sitten jos on jo iltapuurot kunnolla kehissä, niin tilanne on eri, mutta meillä on siihen vielä pitkä matka.) Ja itse olen kokenut nuo muutamat syötöt aika vaivattomiksi. Tietty pullon kanssa voi olla työläämpää pelata? Itse melkeinpä nukahdan aina heti kun poika saa tissin suuhun ja sitten havahdun noin vartin päästä ja nostan pojan omaan sänkyynsä.

Tuntuu, että täällä aika monien vauvat nukkuvat yönsä läpi, tai vain yhdellä syötöllä. Meidän esikoinen veteli kanssa aina 7-9 tunnin unia, mutta niitä edelsi usein melkoinen tankkaaminen, joka saattoi jatkua pitkälle yöhön. Jotenkin silloin väsytti enemmän kuin nyt, kun pääsee kuitenkin ihmisten aikaan nukkumaan ja nuo syötöt menee siinä puoliunessa sekä multa että Leolta. Ja sitten likan kanssa oli tietty tutin nostelua, mitä Leon kanssa ei ole ollenkaan, kun ei tuttia syö. Joskus tutti voi tehdä öistä levottomampiakin kuin mitä ne olisivat ilman.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että muutama yösyöttö on vielä tämän ikäisellä pienempi riesa kuin yöllinen valvoskelu ja itkevän vauvan hyssyttely.

Mutta koska meilläkin on jossain vaiheessa edessä tilanne, jossa yöheräämiset pitäisi voittopuolisesti hoitaa ilman syöttämistä, ilman tuttia JA mielellään ilman huudattamista, ettei esikko herää, niin myös tänne otetaan vinkkejä vastaan.

Toistaiseksi olen itse parina yönä kokeillut tassuttelua ja sellaista, että nostan pojan hetkeksi syliin ja sitten lasken takaisin sänkyyn (ikään kuin huijaan unista poikaa). Jälkimmäinen on kyllä toiminut, ja sillä tavalla ollaan päästy pari kertaa hyppäämään yhden yösyötön yli.

Niin, ja parina yönä olen myös jäänyt kuulostelemaan, että yltyykö pojan ähinä kitinäksi ja pitääkö ruveta syöttämään, vai rauhoittuisiko itsestään. Ja pari kertaa toden totta Leo on aikansa ähissyt ja äännellyt, mutta onkin sitten nukahtanut uudestaan. Leo on kyllä muutenkin osannut aika pienestä nukahtaa itsestään - ja on myös jo kauan harrastanut sitä, että saattaa esim. aamuyöstä olla jonkin aikaa sängyssään hereillä kaikessa rauhassa - ja sitten taas jatkaa unia. Läheskään aina en edes tiedä, että kuinka kauan poitsu on ollut valveilla siinä vaiheessa, kun itse herään, kun Leo ei juuri huutele. Pitäisi varmaan useamminkin kuulostella, josko pojan unet jatkuisivatkin itsestään. Tai viimeistään sitten, kun saadaan iltapuuron syönti aloitettua, eikä yöllinen nälkä enää ole todennäköinen syy heräämisille.

Joka tapauksessa tsemppiä sinne, Anna-Liisa, ja rauhallisia öitä!

LL + Leo 5 kk

Vierailija
27/60 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumi_Leopardi:Sehän tässä onkin ku santeri syö 4 kiinteää ateriaa päivässä.Puuron syö illalla ja maitoa juo ennen ku laittaa yö unille 120ml.Eli ei pitäs nälkä olla ainakaan 3 tunnin päästä siittä ku nukahtaa.Mut ku se ei syö sitä tuttia kunnolla.Ootan kans et nukahtaako ilman maitoa mut ei.Jos nyt jonku aikaa kattelee ja sit alkaa tarjoamaan vettä maidon tilalta.

Santeria ei myöskään tarvi yö unille nukuttaa.nukahtaa ihan itestään.

Toinen asia mitä mietin et ku santeri on alkanut ryömiin ja yrittää nousta jo ite istuun lattialla et onko nämä nyt niitä syitä myös levottomiin uniin...tiiäppä häntä.Ja ysk asia kans et ku santerilla ollu niitä korvatulehduksia et ei vaan taas ois korvissa.Katotaan miten ensi yö menee.

Tsemppiä myös sinulle ja kiitos tsempeistä!

santeri on päivisin niin iloinen poika et saa heti anteeksi yö kitinät!

Ja ei meille enään tuu lisää lapsia niin kyllä sitä jaksaa tän viimosen kans vielä yö taistelut.

anna_liisa ja santeri 5.5kk

Vierailija
28/60 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jäätiin Violan kanssa kesäleskiksi kun puoliso lähti isojen tyttöjensä kanssa viikoksi mökkeilemään. Olen kyllä järjestänyt itselleni joka päiväksi jotain, ettei seinät kaadu päälle. =)

Viola täyttää 26.päivä 5kk, ei käänny vieläkään, eikä tykkää yhtään olla mahallaankaan. Kyljelleen kyllä kääntyy, hyvä että edes johonkin. :) Vaikuttaa, että Viola on keskittynyt enemmän tähän ylöspäin menemiseen, hermostuu meinaa heti, jos ei nää ympärilleen. Siksi ei varmaan viihdy mahallaankaan. Eipä sitä tiedä vaikka hän hyppäisi koko kääntymisvaiheen yli, istumaan on kuitenkin pöngännyt jo 3kk ikäisestä.

Vaipoista oli puhetta. Meillä kestoillaan 2 päivää viikossa (pesutupa vain kerran/vk) tasku- ja aio-vaipoilla (ne cuddlen aio-vaipat ovat ihan syötävän ihania, niitä täytyy saada lisää!) Muuten meillä käytetään edelleen Pampersin new babyn 3-kokoa, eli 4-7kg. Viola on kyllä varmasti jo yli tuon 7kg, mutta vaippa istuu hyvin hoikalle tytölle. 2 pakettia seuraavaa kokoa on kyllä jo odottamassa, kun Citymarketissa on ollut vaipat tarjouksessa (2pkt 20€) niin olen vähän hamstrannut...

Soseita on syöty reilu kuukausi, pelkät hedelmäsoseet uppoavat, peruna-porkkanalle neiti ei edes avaa suutaan. Nyt viikon ajan ollaan syöty 2 soseateriaa, molemmilla kerroilla menee 1/2-2/3prk, lounaalla yleensä vähän enemmän. Iltaisin Viola saa maissivelliä, ja aamusin maitoa+velliä. (pelkkä velli ei jostain syystä maistu aamulla)

Täytyy kyllä olla kiitollinen, Viola nukkuu nykyään aina vähintään 8 tunnin yöunet, yleensä 9. Ennätys on 11 ja 1/2h! Muutenkin hän on aika tyytyväinen tapaus, iltaisin vaan usein huutaa naama punaisena, kun ei väsyneenä haluaisi nähdäkään tuttipulloa vaikka nälkä olisi. (Imeminen on niin vaivalloista hommaa, maito pitäisi kaataa suoraan kurkusta alas...)

Olikos se Jemina, joka kirkui? Viola myös rakastaa omaa ääntään, ja viihdyttääkin meitä omilla kirkumis-aarioillaan, on kyllä pirun korkea ääni! Lisäksi hän on keksinyt, että on hauska purra omaa alahuultaan, sitä hän sitten järsii ja mumisee samalla kovaäänisesti. Hassun kuuloista ja näköistä!

Torstaina on neuvola, saas nähdä mitä neiti painaa, meillä kun ei ole vaakaa. Niin, ja se rokotus... Se on mun mielestä ihan kamalaa, Viola huutaa aina niin sydäntäsärkevästi, että mä en kestä!

Mukavaa heinäkuun loppua kaikille!

täysikuu ja Viola kohta 5kk

Vierailija
29/60 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Onni- vaavista on kasvanut iso ukkeli, painoa oli 5 kk:n neuvola mittauksessa tasan 8kg ja pituutta 66,5cm. Pelkällä tissimaidolla ollaan pärjätty, toivon että kesä päästään helpolla ja sit syksymmällä aloitellaan värkkäämään pilttien kans. Mulla on ollut luxus kesä, palkkasin lastenhoitajan ja olenkin saanut nauttia lasten kanssa kesästä ihan eri rennosti! Lastenhoitaja on siivonnut taloa ja laittanut pyykkejä ja astioita, mä olen nauttinut lasten kanssa olosta ja tehnyt sit tekemättömiä töitä kun hoitsu on ollut lasten kanssa puistossa. Suosittelen kaikille! Onni on oppinut pyörähtämään mahalleen ja siit takaisin selälleen ja sit nauraa kikattaa kun leikitään "piilosta". onni on ollut helppo vaavi vaikka herkin kaikista neljästä lapsesta onkin. Joskus vieraita saattaa itkeä koko illan ja jos herraa ei ole hoksannut syöttää tai laittaa nukkumaan tarpeeksi ajoissa niin sitten koko elämä on pilalla ja mieletön konsertti voi alkaa..

Tälläista täällä. Ajan kanssa alan joku paivä lukemaan teidän muiden kuulumiset!

aurela ja Onni 5kk

Vierailija
30/60 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli täällä sitten alkoi vuoto, taisi olla vaan kemiallinen raskaus.:( Päätettiin lykätä yritystä syksymmälle myös.

Typyllä on nyt ollut pari päivää ihan järkky tankkaus päällä, syödään vaan koko ajan, ja mikään ei tunnu riittävän. On jopa ottanut klo 05:n ruokailun takaisin... Kääk. Uusia ääniä on myös ilmaantunut, enemmän ja enemmn matkii vanhempiaan kun me puhutaan.

Hei onko täällä porukkaa Pirkanmaalta päin? Olisiko voinut jonkinmoista miittiä järkätä? Olisi kiva nähdä vauvoja, ja äitejä siinä sivussa...:) Nyt kun on koko loppuviikko luvattu kaunista säätä niin olisi voinut jossain treffata...?

Jaahas, neiti heräsi, gotta go. Paremmalla ajalla sitten lisää.:)

Valentine ja Typy5kk

Vierailija
31/60 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikainen käynti täällä ennen kuin lähden katraani kanssa leikkipuistoon. Menkat alkoivat viimeinkin, kierukka pitäisi laittaa mutta taidan siirtää seuraaviin kuukautisiin kun on lomalle lähtö edessä. Ei ole kivaa lomailla jos kierukasta tuleekin jotain oireita. Kaverilla kuulemma kauheat vatsakivut aluksi.

Meidän pikkuneiti tekee hampaita. Kuolan määrä on valtavaa. Yöitkuja ei onneksi ole ollut, herää edelleen kerran yössä tissille. Nyt pitäisi tehdä muistilistaa tarvittavista tavaroista kun lähdetään viikoksi mökkilomalle lappiin. Huh, mitenhän kaikki tarvittava mahtuu mukaan kun vaunut vie niin paljon tilaa.

Vierailija
32/60 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoittelut heti alkuunsa, kun en kommentoi muiden kirjoituksia. Nopee visiitti näillä sivuilla ku neiti nukkuu..ja oman navan kuulumisia pukkaa nyt pahasti ;

Venla on syönyt jo jonkin verran kiinteitä, tai no paremminkin maistellut. Nyt on vaan pikkuselle tullut allergiaoireita persikasta ja kuningatar piltistä :( Naama alkaa toiselta puolelta punottamaan. Mitenköhän nuo allergia testi hommat menee, kuinka niihin pääsee?Pelottaa vaan antaa enää oikein mitään kun mitäs jos allergia oireet pahenee niin, että alkaa kurkku turpoamaan tms...Hui kauheeta, taidetaan mennä ihan vaan tissillä ja peruna-porkkanalla siihen asti kun saadaa asiaan selvyyttä...

mites teidän muiden vaavien kakat, mimmosia ne on kiinteiden tullessa kehiin? Meillä on neitokaisella vihertävää kakkaa, missä on pieniä paloja - normaalia? Masua ei ole valitellut, vaikka eikös tuo vihreä väri viittaa masukipuihin?

Ei kai tässä kummempia tällä erää...

Sori vielä omanapainen tilitys, nämä asiat vaan nyt niin vaivaa ja pyörii pääkopassa että apuja viisaammilta kaivattais ;)

- Suvi ja Venla n 4,5kk

Vierailija
33/60 |
25.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, Jeminahan se, joka kirkuu...Ja meteli ei kun yltyy vaan... Ja sormet ui suussa koko ajan, eli kai ne hampaatkin sieltä vielä jossain vaiheessa tulee.

Unista: Meillä nukutaan yöllä 19.30/20-06 aika tarkalleen. Vellin jälkeen syödään neljän aikaan yöllä, samaan päästiin viime viikolla kerran pelkällä tissimaidollakin. Päiväunista on nyt helteiden myötä tullut yhtä h*lvetin tappelua. Menee hermot molemmilta nukutuksessa ja silti Jemina nukkuu max 30 min kerrallaan. Autossa onneksi nukkuu jopa tunnin putkeen. Ollaankin yritetty ajaa kaikki pakolliset matkat uniaikaan. Eilen nukkui päivällä 10-11 (autossa), 14-14.30 ja 16-17 (museossa kun oli aika pimeää).

Meillä suunnitellaan kovasti Jeminan omaan huoneeseen nukkumaan siirtämistä. Nyt Jemppu nukahtaa itse ja nukkuu tosi hyvin aina siihen asti kun me mennään nukkumaan, mutta alkaa sitten häärätä sängyssään ja kaipailee tuttia ja silitystä...Mietin, et rauhottuisiko uni omassa huoneessa kun me ei oltais häiritsemässä. Kokeillaan varmaan viikonlopun jälkeen ekana matkasängyssä siellä nukuttamista. Mut esim. viimeöisen kaltaista yötä en kaipaa: Nukkumaan 19.30 (autoon, havahtui omaan sänkyyn siirrettäessä klo 21 vähän, mutta jatkoi uniaan) 22.30 herääminen (me mentiin nukkumaan), tutitusta ja ähinää, itkuun parahtelua ->24 kakka housussa. Pyllypyykin jälkeen takaisin sänkyyn, missä pari tuntia ährättiin ja parahdeltiin...ja sit herättiin neljän aikaan tissille, jäätiin viereen nukkumaan ja herättiin kuudelta kakat housussa...Mä olen nukkunut kahtena perättäisenä yönä yhteensä 8h ja nyt pitäis lähteä mökille kummipojan (2kk) ja sen perheen kanssa. Ei siinä mitään, mutta kun niiden yöunet on 01-09...Eli mun varmaan 01-06 ja välissä tissittelyt.

Kakasta: Meillä on tullut kiinteiden aloituksen myötä kakasta melko lähelle samannäköistä kuin mitä suusta sisään lykkää. Siis bataatista ja porkkanasta oranssia kakkaa, mustikasta mustaa. Ja Jemina on alkanut taas kakata monta kertaa päivässä aiemman joka toinen päivä -tahdin sijaan. Ja viime yönäkin siis oli puolen yön aikaan kakka vaipassa ja aamu kuudelta eka satsi.

Menkkoja ei täällä näy eikä ole kaivattukaan. Kaksi kertaa on pyyhkiessä jäänyt vaaleanpunaista paperiin, mutta jäänyt siihen yhteen kertaan. Pillereitä syön aina kun muistan (yleensä menee 3 päivän satsi kerralla, kun huomaan, etten ole muistanut).

Kuukausi enää koulun alkuun. Vähääääänkö jännää. Onneksi tiedän, et Jemina ja vaari pärjää. Ihanaa on kyllä ollut lomailla. Varsinkin kun tänä kesänä on tehty vaikka mitä; käytiin Porin Jazzeilla katsomassa Santanaa ja Vammalassa Herra Hakkaraisen talossa ja sit just eilen oltiin Kotkassa meripäivien avajaiskulkuetta katsomassa. Rintareppu on kyllä ollut tosi jees matkakaveri. Ergoon aletaan siitä siirtyä jakka neiti näkee siitä...

Nyt pakkaamaan mökkikamoja.

Nonna ja Pumina-Jempsu-Jemina-Pumpsu maanantaina 5kk (poseeraa kuvassa Pori Jazz -bodyssään)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=d49ea97c-5a0f-11dd-b6d2-…!

Vierailija
34/60 |
26.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariin päivään en oo taas päässy kirjottaan, joten kokeillaas taas.

PItää Suville mainita, etten minä ainakaan tiiä noista allergiahommista mtn, joten en voi sua auttaa. Mut oli kai meissä joku joka asiasta tiesiki... ?

Ja sit Linuksen kuulumisia. Neuvolassa kun käytiin viikolla, ni terkkaki totes, et eipä arvaiskaan, et puhutaan samasta pojasta, kuin 4kk-neuvolassa.

Linus on hyväntuulinen, iloinen pikku-vesseli, joka möyrii lattialla (harjoittelee ryömimistä etc), syö nyrkkinsä, syö hienosti kiinteitä 3xpäivässä, seurailee veljen leikkejä omien helistinleikkiensä ohessa ym ym ym...

Nukuttamisen kanssa löysäsin omassa päässä yhtä ruuvia --> Linus pääsee sänkyynsä pullon kanssa (kutsun viritelmää automaaksi, kun poika tuetaan kyljelleen ja pullo suuhun harson avulla) ja nukkuu näin päivällä 2-3x päikkärit (1-2h) ja yöllä klo22-10 syöden kertaalleen neljän aikoihin!!!!!!! Tällä hetkellä on päikkärit vol.2 menossa :D

Että näin.

Meillä pojat muuttaa sit yhdessä omaan huoneeseen jossain vaiheessa. Seuraava muutos meidän perheessä on kuitenki ihan kokonainen muutto ja paikkakunnan vaihdos, joten muut muutokset tapahtuu sit myöhemmin vasta. Olkoonkin, et meilläki Linus häiriintyy (vaihtelee asentoaan ja ähisee) mun hajusta yöllä, kun meen nukkumaan...

No joo. Jospa sitä suuntais ulos laatuajan viettoon enneko Luka herää jatkamaan "uimistaan" omassa pikku altaassaan...

Mukavia kesäpäiviä Helmet!

Luuk@ ja Linus 5kk 1vk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=76c7bbb2-5b08-11dd-b6d2-…!

Vierailija
35/60 |
27.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mistä johtuu, mut tuntuu et saan aikaseks kirjotella nykyään tosi harvoin.

Meillä nukuttiin ihan unelma pitkät yöunet viimeyönä :) Daniel meni nukkumaan 21.30 ja heräs syömään seuraavan kerran vasta 05, kun tähän asti on syöty joka yö siinä 02 kieppeis. Itestäkin tuntuu että pitkäst aikaa oon nukkunu kunnolla. Meillä tosin lähipäivinä yöt ollu muuten rikkonaisia, kun Samuelilla on korvatulehdus :(

Daniel on touhukas puolvuotias ja kierimällä tutkii innokkaasti maailmaa. Kovasti yrittää eteenpäin muutenkin, mut toistaiseksi vielä peruuttaa. Ei ole viel keksiny miten päästä eteenpäin. Soseet (kaupan, omatekemiä ei suostu syömään, olen yrittäny et sekottasin omaa kaupan soseeseen, mut ei syö sittenkään) maistuu hyvin paitsi kala. Se saa aikaan ihan kamalat puistatukset ja irvistykset. Hyvin on poika kasvanut, mitat ½-vuotis neuvolassa 7835g ja 67,1cm. Päiväunia nukutaan 2-3 kertaa riippuen päivästä, ulkona vaunuissa. Hyppykiikkua on nyt kokeiltu muutaman kerran ja voi sitä riemua.

nyt tarttee mennä laittaa pieni tutkimusmatkailija päiväunille,

aurinkoisia kesäpäiviä!

t: sininenkirsikka, Daniel 6kk 2vk ja Samuel 3v 1kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=81bce670-5bbd-11dd-b6d2-…!

Vierailija
36/60 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valentine: pahoittelut sinulle pettymyksestä!

Mä olen nyt yrittänyt jotenkin selata nämä heinäkuun viestit, ja kerkiän jotain kirjoittamaan!

Meillä on vietetty lomaa, miehellä vielä viikko jäljellä. Mantan eka venematka on takana, nurmikolla on jo vähän ruohoon tutustuttu (selvää hortonomia havaittavissa.. =]) ja ekassa konsertissakin ollut.. =]

Kohta tulee jo 6kk täyteen, aika on mennyt todella nopeesti! 5kk neuvolassa mitat olivat 6540g ja 63,7cm. Nyt käytetään 68cm vaatteita, osa 62:sista menee päälle.

Vaippagallup: meillä käytössä Pampersin midi 4-9kg. Kestovaippailut on vähän jääneet (nytkin ollaan koko kesä oltu reissussa ja menossa, ehkä kokonaista 2 päivää kotona, joten ihan tyytyväinen olen kertakäyttöisiin, kun reissussa se pelkkä pyykinpesu on vähän niin ja näin). Yöllä meil ei nyt olla vaihdettu vaippaa (Manta nukkuu 22.30/23 - 09.30/11 yhdellä tai kahdella syötöllä), joten välillä aamulla on sänky ollut märkä, joten yöks pitäs jotain toista vaippaa kokeilla.

Hampaita ei ole näkynyt. Lattialla tyttö liikkuu kuin väkkärä ja peruuttaa. Lantiokin nousee jo ihan kivasti.. =]

Meillä syödään kasvissoseita ja hedelmä/marjasoseita sekä iltaisin ollaan parin viikon ajan annettu puuroa. Kaurapuuroa vasta syöty, tänään juur ostin kaupasta vehnähiutaleita.

Oletteko muut antaneet kesän marjoja, kuten mustikkaa tai vadelmaa soseena? Entä mansikkaa? Mä en ole viel antanut.

Tossa jossain toisessa ketjussa oli puhetta siitä mikä muissa *ärsyttää*, niin täällä on samoja tuntemuksia just vauvan ruokailun suhteen. Tänään viimeks kuulin olevani "tiukkapipo ja aiheutan lapselleni allergioita", kun en antanut Mantalle jäätelöä tai kahvia lusikalla.. Hieman alkoi ketuttamaan! Ja miehen veli on jo tunkenut lapsen käteen kaikenmaailman keksejä.. ja anoppikin ois syöttänyt rahkaa. Perkules että on laittanut pinnan kireelle, mut eipä niille mittään voi! Totesin vain tänäänkin et jokainen taplaa tavallaan! Hyvä että Manta on nyt kuukauden ajan opetellut syömään kiinteitä, ja nyt jotenkuten avaa suunsa kun lusikka lähestyy, mut on vieläkin päiviä ettei kiinteät maistu, ja pitäs jo jäätelöäkin antaa... *hohhoijaa*

Mutta täältä tähän, lomailut jatkukoon! Aurinkoisia kesäpäiviä!

jonttu ja Manta lähes 6kk (050208)

Vierailija
37/60 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oltiin Ruissalossa, ja Viola kävi ekaa kertaa meressä. Tai no, hänen varpaansa kävivät, mutta kuitenkin! =) Lisäsin Facebookiin pari kuvaakin, oli niin kivan kesäisiä.

Mites te olette rytmittäneet soseiden syöntiä, ja mitä syötte milloinkin? Viola syö nyt lounaaksi kasvissosetta ja päivällä hedelmää. Nyt ollaan jo syöty lähes mitä vaan hedelmäsoseita miten sattuu, suosikkeja ovat ruusunmarja-vadelma ja kuningatar-Piltti. Viime viikolla aloitettiin iltapuuro (Muksun banaani-riisi-maissipuuro) ja aamuisin Viola saa maissivelliä. Jotenkin ajattelin vielä välttää noita viljoja, vaikka saisikin jo antaa (kun kerran vaihtoehtojakin löytyy). Mennään nyt pari-kolme viikkoa näin, ja sitten ajattelin aloittaa aamuisin kaurapuuron.

SOSEVINKKI: Meillä(kään) ei mene pe-po-sose mitenkään alas, ei edes suusta sisälle, kunnes keksin sekoittaa joukkoon omenasosetta! Ensin puolet, ja sitten aloin kerta kerralta vähentää omenan määrää. Nyt sekoitan joukkoon enää vajaan lusikallisen omenaa, ja hyvin uppoaa!.

Viola ei vieläkään käänny täysin ympäri. Kyljelleen kyllä menee jo ihan tarkoituksellisesti, ja melkein ympärikin, mutta jää siihen sitten makaamaan. Vatsallaankaan ei viihdy kuin korkeintaan 5min, joskus lähes 10min, mutta sitten alkaa huuto. Onko muita jotka eivät vielä käänny? Kun tuntuu, että täällä jo ryömitään ja kontataan ja ties mitä!

Muuten kyllä Violasta on tullut entistä tarkkaavaisempi ja kiinnostuneempi kaikesta mitä ympärillä tapahtuu. Joka paikkaan pitää nähdä ja kaikkea pitää saada koskettaa. Ja sanavarasto sen kun lisääntyy päivä päivältä! Viimeisin keksintö on sellainen vähän pärisevä ääni, kun puhaltaa ulospäin suu kiinni. :)

Muutamana yönä Viola on nyt herännyt huutamaan, (tosin viime yönä ei huutanut) vaikka on jo pari kuukautta nukkunut katkeamattomia, 8-9h unia. Ei ole nälkäinen, ja herää itsekin siihen huutoon. Joskus rauhoittuu heti, joskus taas pitää hyssytellä uudestaan ja uudestaan. Sylissä rauhoittuu saman tien. Onkohan jotain informaatioähkyä vai mitä?

Valentinelle pahoittelut negasta! Olisihan se kahden niin pienen kanssa ollut rankkaakin. Uusi yritys sitten myöhemmin! =)

Ai niin, jontullako ne sukulaiset syötti vauvalle jäätelöä? Meillä ollut sama juttu. Ja lisäksi mun äiti närkästyi, kun kielsin antamasta omaa lusikkaansa Violalle, hänestä tuo kariesbakteeri on ihan liioiteltua. "Kyllä teillekin on pienenä samasta lusikasta annettu, ja ihan hyvät hampaat on" jne. Blaaaaaah.

Nyt iltapalalle! Mukavaa elokuun alkua!

täysikuu ja Viola 5kk 3pv

Vierailija
38/60 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa remontin ja vähän myös lomailun keskeltä!

Täysikuu: Meidän esikoinen kääntyi muistaakseni 5,5-kuisena ja kunnolla alkoi kääntyillä vasta melkein 6-kuisena. Toisilla kestää liikkeelle lähtö pidempään, mutta kirivät kyllä sitten hätäisemmät kiinni. Muistaakseni 5 kk on kuitenkin keskimääräinen kääntymisikä, joten sitä ennen kääntyvät ovat vain ajoissa.

Täällä eivät soseet juuri uppoa. Pari viikkoa ollaan nyt harjoiteltu bataatin ja päärynän kanssa (maissi ja ruusunmarja hyllytettiin toistaiseksi, kun niille ei suu ruvennut aukeamaan laisinkaan). Hyvänä päivänä jompaa kumpaa saattaa mennä pienen ruokalusikallisen verran, mutta ihan yhtä todennäköistä on, ettei mene teelusikallistakaan. Pahoin pelkään, että tässä menee vielä pitkään ennen kuin noista kiinteistä on oikeasti pitämään pojan nälkää loitolla. Riisijauhoista ollaan nyt pari kertaa keitelty puuroa/velliä ja sitä tarjottu päärynän kanssa, mutta eipä sekään oikein maistu. Pitää nuo viljatkin aloitella varovasti tämän allergikon kanssa, mutta kaura varmaan on sitten sillä saralla seuraava.

Allergioista puheenollen, Leolla ne eivät näyttäisi olevan yhtä pahat kuin esikoisella, joka onkin ollut melkoinen moniallergikko. Leolla on voimakas maitoallergia, mutta sen lisäksi on tullut vain hyvin lievät reaktiot soijasta, vehnästä ja rukiista. Kananmunaa kyllä välttelen myös, koska se on niin voimakas allergeeni (esikoinen, kohta 4 v. on sille edelleen allerginen). Mutta aivan mahtavaa, että Leon kanssa taidamme päästä vähän helpommalla kuin tuon esikoisen.

Eniten iloitsen siitä, että voin tällä maidottomalla, munattomalla ja soijattomalla dieetillä jatkaa imetystä, koska täysipäiväinen pullojen kanssa pelaaminen ei oikein huvita - ja koska poitsu ei edelleenkään pulloa edes huoli. Välillä olisi tosi kiva, jos joku muukin pystyisi Leoa ruokkimaan, mutta harjoittelusta huolimatta poika torjuu täysin kaikki tuttipullot ja enimmäkseen myös erilaiset nokkamukit. Yksi muki on kelvannut sen verran, että ollaan vähän päästy harjoittelemaan apteekin korvikemaidon juomista. Mutta äidinmaito tissistä tarjoiltuna on siis korvaamaton juttu edelleen. Yritän ajatella, että tämä on lyhyt ja ohimenevä vaihe. Omaa aikaa ja tilaa saan sitten taas joskus hamassa tulevaisuudessa...

Yöt ovat täällä menneet reissu- ja remonttiolosuhteista huolimatta ihan hyvin. Leo herää 2-3 kertaa yössä syömään, mutta ei sen kummemmin huutele tai valvoskele. Tai no, välillä saattaa aamuyöstä intoutua juttelemaan syömisen sijaan, mutta silloin nostan pojan saman tien takaisin omaan sänkyyn ja jatkan itse mahdollisuuksien mukaan uniani. Välillä Leo sitten puolen tunnin pulinan ja pyöriskelyn jälkeen haluaakin syödä - tai sitten nukahtaa uudestaan. Mutta tuohon seurusteluun en kyllä lähde mukaan ollenkaan. Esikoinen oli hurja aamuvirkku ja meillä herättiin yhteen aikaan aina viiden maissa. Jos vain suinkin mahdollista, yritämme opettaa Leon nukkumaan edes puoli seitsemään asti (joka onkin jo ihan ok aika herätä lapsiperheessä). Esikonkin kanssa oltaisiin varmaan päästy vähemmällä väsymyksellä, jos oltaisiin otenkin osattu opettaa tyttö nukahtamaan aamuyön virkeyskohtauksen jälkeen uudestaan. Mutta ei osattu ja niinpä kukuttiin usein silmät ristissä jo kukonlaulun aikaan.

Päiväunia Leo nukkuu aikalailla entiseen malliin: aamupäivällä vajaa tunti, päivällä pari tuntia ja alkuillasta ehkä vielä pienet torkut, jos on herännyt päiväunilta ennen neljää. Jos nukkuu neljään saakka, niin jaksaa kyllä hyvin valvoa kahdeksaan, jolloin menee yöunille. Aamulla noustaan kahdeksan maissa, tai joskus myös seitsemältä tai yhdeksältä.

Hampaita Leolle puhkesi viime viikolla kaksi kappaletta alas. Metkan näköistä, mutta imettäessä poika kyllä puree, jos ei ole tosi nälkäinen tai väsynyt. Haluaa siis pelleillä ja leikkiä vaan tissillä - ja silloin kyllä pistän aina stopin koko hommalle. Esikoinen puri kanssa, mutta muistaakseni lopetti sen myös aika pian. Pureeko teidän muiden vauvat? Miten toimitte niissä tilanteissa? Minä sanon aina (ihan spontaanisti) kovaan ääneen: "AI!", jolloin Leo päästää irti ja alkaa pahastuneena tärisytellä alahuultaan ja näyttää murheelliselta. Sitten sanon, että "ei SAA purra" ja lohduttelen äidin kovasta äänestä järkyttynyttä poikaa. Ja sitten yritetään uudestaan. Myöskin syötön loppuvaiheella pitää olla tarkkana, että ottaa tissin pois suusta heti kun Leo ekan kerran siitä löysää otettaan, sillä sen jälkeen tulee aina kunnon puraisu.:-(

Nyt taitaa kuulua lastenhuoneesta kitinää, mutta kirjoittelen vielä lisää kuulumisia paremmalla ajalla.

LL + Leo 5 kk

Vierailija
39/60 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös aika kuluu siivillä enkä paljon ehdi tänne kirjottelee. Me alettiin maistella soseita n. 3 vkoa sitten ja aluksi ei meinannut maistua mikään muu kuin päärynä mutta nyt menee jo peruna, porkkana, bataatti, omena, luumu ja ruusunmarja. Banaanista ei vaan tykkää.

On kääntyillyt ympäri jo pari kuukautta ja kovasti yrittää páästä käsien avulla eteenpäin. Nyt on alkanut viihtyä jo pitempiä jaksoja itsekseen vatsallaan ja tutkiskelee tarkkaan leluja molemmin käsin.

Hymyilee lähes koko ajan ja siitäpä tuleekin hyvä mieli myös äitille. Kuolaa valuu aivan järkyttävä määrä, muttei hampaita vielä näy.

Siirrettin tänään vauva isosiskon kanssa samaan huoneeseen. Saa näha miten nukkuu yön. Yleensä on nukkunut jo heräämättä aamuun, mutta nyt ei meinannu millään nukahtaa. Päätettin laittaa tytöt samaan huoneeseen, koska sisko sitä jo vaati, ja koska vauva ei enää heräie juuri öisin. Kerron sitten huomenna miten meni....

Vierailija
40/60 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...piti vielä kirjoittaa. Leo ei edelleenkään juuri koskaan käänny vatsaltaan selälleen. Vatsalla ollessaan sen sijaan yrittää jo kovasti pyngertää eteenpäin - mutta yleensä kyllä pääsee vain taaksepäin. Peppua ja lantiota nostaa, jos vaan saa jostain jaloille tukea. Täytyy pian laskea pinnasängyn pohjaa, kun pelkään että Leo saa heivattua jalkansa siitä laidan yli.

Me ollaan kanssa mietitty, että koska Leo pääsee siskon kanssa samaan huoneeseen nukkumaan. Tuskinpa kuitenkaan vielä aikoihin. Vaikka meillä yöt ovat aika rauhallisia, niin tuntuu että ne levottomat yöt ovatkin vasta edessä päin. Luulisin, että siirretään Leo lastenhuoneeseen vasta sitten joskus päälle 1-vuotiaana, kun siirtyy pinnasängystä tavalliseen sänkyyn ja nukkuu yönsä suht kokonaan. Ja kun osaa vähän jo itsenäisesti liikkua ja puhuakin. Isosisko kyllä odottaa jo innoissaan pikkuveikkaa samaan huoneeseen.

Esikoinen meillä muuten nukkui pinnasängyssä liki 3-vuotiaaksi asti. Rauhallinen tyttö viihtyi (isokokoisessa) pinniksessä hyvin, tykkäsi nukkua siellä, eikä edes yrittänyt kiivetä pois. Siirtymistä lastensänkyyn harjoiteltiinkin sitten vaihtelevalla menestyksellä monta kuukautta. Välillä likka ihan itse pyysi päästä takaisin pinnikseen, kun ei oikein tavalliseen sänkyyn osannut rauhoittua nukkumaan. Vihdoin kolmivuotispäivän kynnyksellä siirrettiin pinnasänky kokonaan tytön huoneesta odottamaan pikkuveljeä, joka oli saapumassa muutaman kuukauden päästä. Luulisin kyllä, että Leo siirtyy lastensänkyyn paljon aikaisemmin, koska on vähän menevämmän sorttinen: tuskin pysyy reunojen sisällä kovin pitkään.;-)