Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksihän opettajat nolaavat kilttejä ja hyviä oppilaita tunnilla? Voiko opettajat vastata tähän anonyymisti;

Vierailija
01.06.2016 |

mikä motivoi kiusaamaan ujoja ja hiljaisia oppilaita, mikä heissä niin ärsyttää? Miksi pitää kaikkien kuullen latistaa haukkumalla ja vähättelemällä?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä ujona ja hiljaisena oppilaana voisin sanoa, että joskus arka henkilö voi olla niin epävarma, että tulkitsee tulevansa nolatuksi, tai halveksutuksi, vaikka siitä ei olisikaan kysymys. Epävarmuuden takia ajatukset pyörivät vain pitkälti siinä, mitä muut minusta ajattelevat (todennäköisesti suurin osa ei ajattele mitään, koska hekin ajattelevat etupäässä itseään), sanoinko jotain tyhmästi, kun hän ei vastannut mitään (hän ei kuullut puhettani, koska ympärillä oli melua), kysyykö hän juuri minulta hankalia kysymyksiä, koska ei pidä minusta ja haluaa nolata minut koko luokan edessä (hän kysyy minulta, koska olettaa minun osaavan vastata).

Vierailija
42/43 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppikseni suoritti aineenopettajan pedagogisia opintoja viitisen vuotta sitten. Puhuivat paljon siellä myös omista tuntemuksistaan opetustilanteessa. Yksi juttu, joka oli nostettu esiin jossain tekstissä, jota kämppikseni luki kotona mullekin, oli se, että (lähes) kaikilla opettajilla on joku oppilastyyppi, josta eivät tykkää. Opettajan on hyvä tiedostaa, mikä tämä tyyppi on ja ehkä sekin, mistä negatiiviset tuntemukset johtuvat. Silloin he voivat tietoisesti käyttäytyä tasapuolisemmin oppilaita kohtaan.

Tekstissä esimerkkinä kirjoittaja, joka itse toimi luokanopettaja, mainitsi, että häntä itseään ärsyttävät kiltit tyttöoppilaat, jotka tulevat kantelemaan opelle havaitsemistaan toisten oppilaiden tekemisistä.

Tällaista koulutusta ei ole aina osattu järjestää opettajille.

OT, mutta mikä lasketaan ikäväksi kanteluksi noin opettajien mielestä? Oma lapsi esim. kertoi opelle kun joku kiusasi siiliä (heitteli kivillä ja tökki kepillä) eikä lapseni kaverinsa kanssa saanut tätä lopettamaan.

Minusta ikäväksi kanteluksi voisi tulkita sellaiset kantelut, joissa ilmiannetaan hyvin lievästä häröilystä. Vaikkapa että joku päästi kirosanan välitunnilla. Tai kantelusta, jossa ilmiannetaan jotain, johon ko. lapsi itse toistuvasti sortuu. Mutta jos tuollaista kantelua esiintyy, ei ole minun asiani alkaa kantelijaa nolata, sanon vain, että "kiitos, hyvä tietää, hoidan asian." Ja aloitan oppitunnin.

Siilin rääkkääminen saisi minut näkemään punaista. Minulla on itselläni afrikkalainen kääpiösiili, ja suhtaudun erittäin tiukasti kaikenlaiseen eläinten rääkkäämiseen ja ahdisteluun. Ihan varmasti siinä lähtisivät kyseiset oppilat lennossa kanssani rehtorin luo ja vanhemmille lähisi puhelu myös saman tien. Taustalla voi toki olla "tyhmyys joukossa tiivistyy" -ilmiö tai se , että lapsen kotona ei suhtauduta eläimiin kunnioituksella, mutta minä en eläinten kivittämistä salli, ihan sama mitä on taustalla. Not on my watch.

12

Minusta ikävää kantelua on sellainen jossa motiivina on pääasiallisesti harmin aiheuttaminen sille josta kannellaan.

Siilin rääkkäämisestä kantelu on ihan ok silloin jos oikeasti välittää siitä siilistä mutta jos se siilin kohtalo on ihan yhdentekevää kunhan saadaan jälki-istuntoa jollekin luokan ei-toivotulle henkilölle niin kantelu on ikävää.

Totta tuokin, mutta opettajan on melko mahdoton tietää kenenkään motiiveja kantelulle. Tietysti, jos tietää kyseisen tyypin kiusaavan sitä kantelunsa kohdetta tms., voi asiasta jutella kahdestaan kantelijan kanssa. Mutta noin yleensä tuollaisia asioita ei voi opettaja tietää.

Ja minulle on yksi hailea se, miksi joku kantelee eläimen rääkkäämisestä tai toisten väkivaltaisesta kiusaamisesta tai muusta vastaavasta vakavasta. Se rötös on niin vakava, että kantelu johtaa välittömiin toimiin joka tapauksessa.

12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus joutunut kouluttamaan opettajia, koulutukseen kuului teoriaa sekä käytännön harjoittelua. Sen kokemuksen perusteella en ihmettele yhtään jos opettajat kiusaavat oppilaitaan. Koulutettavien joukossa oli muutama aivan uskomaton tyyppi, aivan kuin olisi tehnyt yhteistyötä vaikean murrosikäisen kanssa. Sellaiseen typerään ylimielisyyteen en olisi uskonut etukäteen törmääväni , oli kyllä mieleenpainuva kokemus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi