hermot meni ja tyhjensin tyttären lähes koko vaatekaapin kirppikselle menevään pussiin !
sortsit, t-paidat, hihattomat paidat, mekot eivät kelpaa. suoraan sanoen vi""aa ostaa uusia vaatteita, joita ei sitten huoli päälle vaikka tyttö itse olisi mukana ostamassa!
kulkekoot sitten koko kesän samoissa mustissa legginseissä ja kahdessa tunikassa, kun ovat niin lempparivaatteita että pitää penkoa pyykkikoristakin päälle..
minä en enää pahoita mieltäni varaamalla tuolille valmiiksi vaatetta, jota ei edes vilkaise. katsotaan sitten uudestaan syksyllä, kun koulu taas alkaa ja ilma kylmenee. mutta näillä helteillä kulkekoot vaikka nakuna!
niin ja tyttö on 8v, kohta 9
Kommentit (32)
Olen huomannut, että oman 10-vuotiaan tyttäreni vaatemaku poikkeaa aika paljon omasta vaatemaustani. Joskus ostan hänelle vaatteita, joista kuvittelen hänen pitävän, joskus pitää, joskus ei. En kuitenkaan pakota häntä pitämään niitä vaatteita, joissa hän ei viihdy. En itsekään haluaisi, että joku valitsisi vaatteeni puolestani, vaikka ne olisivat miten hienoja muun maailman mielestä.
Nykyään siis käymme tyttären kanssa yhdessä vaateostoksilla. Edelleen yllätyn hänen valinnoistaan enkä olisi itse osannut hänelle sellaisia ostaa. Ei mene rahaa hukkaan tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta purat kyseisen pussin takaisin kaappiin.
Tyypillinen äitiraivarit :D Meilläkin aina ensin kerää lattialta jätesäkkiin ja uhkaa heittää pois, kun ei just sillä hetkellä siivoo ku se haluaa. Eikä mene kauaa ku pesukone jo pyörii. Sama on puhelimen pois oton kanssa, ei sen hermo pidä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei 8-9v saa itse päättää mitä arkena laittaa päälleen? (juhlatilaisuudet eri asia)
Mitä väliä vaikka käyttää aina niitä samoja?
saa saa, mutta luulisi sortsien olevan aurinkoisella pihalla mukavammat kuin paksut, täyspitkät, musta legginsit..
A.p
Sehän voi olla ihan niinkin, että tyttösi ei jostain syystä pidä jaloistaan ja sen takia yrittää niitä peitellä leggingseillä. Itse inhosin lapsena polviani enkä halunnut pitää shortsejani, vaikka näin jälkeenpäin ajateltuna polveni ovat ihan tavalliset, en vaan näe muiden polvia samasta kulmasta kuin omiani, joten muiden polvet näyttivät erilaisilta.
Todella epäkypsää toimintaa aikuiselta. :O Tuon ikäisellä lapsella on jo oikeus päättää mitä haluaa päällensä kiskoa, yleisten siveyssääntöjen rajoissa toki. Johan sitä nykyään neuvotaan jo antamaan päiväkoti-ikäisillekin mahdollisuus valita pukimensa ("tämä vai tuo paita?"), miksei sitten 8-vuotiaalle? Anna toisen pukeutua miten lystää, sittenpä itse huomaa jos valitsemansa vaatteet ovat liian tukalat hellesäässä. Osta sille ohuempia mustia leggingsejä ja lyhythihaisia mustia tunikoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei 8-9v saa itse päättää mitä arkena laittaa päälleen? (juhlatilaisuudet eri asia)
Mitä väliä vaikka käyttää aina niitä samoja?
saa saa, mutta luulisi sortsien olevan aurinkoisella pihalla mukavammat kuin paksut, täyspitkät, musta legginsit..
A.p
Shortsit voi olla muuten mukavat, mutta meillä ei lapsi niistä niin tykkää, kun jalat kuulemma kutisee ja pitkät on tästä syystä mukavammat. Joten anna olla sen mukaan missä lapsi itse viihtyy. Eiköhän niin neuvottelu kysymyksiä ole ihan tarpeeksi muutenkin niin ei tarvitse tästä hikeä ottaa. Jossain kohtaa vaan tulee vastaa näitä asioita, joissa voi itsensä irtisanoa.
Ole lempeä ihanalle tytöllesi. Kyse on vain vaatteista. Ei niin pienestä asiasta kannata riitaa tehdä. Kun tyttö haluaa itse valita vaatteensa, anna hänen tehdä niin. Ja kyllä aikuisetkin tekevät vääriä valintoja vaatekaupassa, vaikka ovat harjoitelleet vaatteiden ostoa jo kymmeniä vuosia. Lapsi vasta harjoittelee omaa makua ja vaatteiden istuvuutta. Minulla on kaapissa satojen eurojen vaatteita, joita olen tuskin koskaan käyttänyt.
Tyttö tuli kotiin ja leikkii nyt kuolevaa joutsenta eteisessä.. " äitiii on kuumaa. Kauhean kuuma"
juu en yhtään ihmettele!piha on suorassa auringossa, muut mekoissa ja sandaaleissa oma legginseissä ja lenkkareissa.. Mutta hikoilkoot sitten , oma valintansa :/
A.p
Vierailija kirjoitti:
Tyttö tuli kotiin ja leikkii nyt kuolevaa joutsenta eteisessä.. " äitiii on kuumaa. Kauhean kuuma"
juu en yhtään ihmettele!piha on suorassa auringossa, muut mekoissa ja sandaaleissa oma legginseissä ja lenkkareissa.. Mutta hikoilkoot sitten , oma valintansa :/A.p
No oletpa empaattinen ja lempeä äiti. "Olit tyhmä, olisit tehnyt niin kuin minä ajattelin että olisi järkevämpää!! Kärsi nyt." Hei haloo ei lapset aina kaikkea käsitä, edes lämpötiloja. Jos viihtyy lempivaatteissaan niin pukee ne päälle ajattelematta tuleeko kuuma vai ei. Sun pitäis tossa tilanteessa nyt olla aikuinen eikä marttyyri.
Vierailija kirjoitti:
juu en yhtään ihmettele!piha on suorassa auringossa, muut mekoissa ja sandaaleissa oma legginseissä ja lenkkareissa.. Mutta hikoilkoot sitten , oma valintansa :/A.p
Järkyttävää. Kannattaakin käyttää aikaa täällä marisemiseen, sen sijaan että nyt kertoisit tytöllesi minkä vuoksi kevyempääkin vaatetusta on hyvä olla?
Tosin, jos olet lapsellesi niin inhottava kuin tämän perusteella vaikuttaa, niin hyvä vain että uppoudut mieluummin internettiin.
Olisko ehkä ollut kaapissa ihan liikaa ja epämukavia vaatteita? Ei se lapsen vika oo, että kaappia on täytetty sellaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletpa empaattinen ja lempeä äiti. "Olit tyhmä, olisit tehnyt niin kuin minä ajattelin että olisi järkevämpää!! Kärsi nyt." Hei haloo ei lapset aina kaikkea käsitä, edes lämpötiloja. Jos viihtyy lempivaatteissaan niin pukee ne päälle ajattelematta tuleeko kuuma vai ei. Sun pitäis tossa tilanteessa nyt olla aikuinen eikä marttyyri.
No just:) mä kävin 1,5 vuotiaan kanssa aikoinani taistelun lippalakin päässä pitämisestä kesähelteellä. Ei uskonut ei niin millään.. no katopas, seuraavan kerran kun lähdettiin ulos, vedin pojalle päähän neulepipon, nauhat leuan alle umpisolmuun, eli poika ei itse saanut sitä pois päästään. Oltiin 30 min pihalla ja kysyin, että vaihdetaanko lippis päähän ja annatko sen olla päässä? "Joo", ja sehän toimi:) kundi on nyt 14v ja edelleen vetään helteeseen lippiksen päähänsä. Että kyllä ne tajuaa.
Ja kohta purat kyseisen pussin takaisin kaappiin.