Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako tämä hiiri lopettaa?

Vierailija
31.05.2016 |

Minulla oli alunalkaen neljä hiirtä, joista kaksi (sisarukset) kuolivat jo hyvin nuorella iällä. Ensimmäisen lopetin, kun sille tuli niin vaivalloiset kasvaimet, toisen lopetin mystisen voinninromahduksen vuoksi.

Oletan, että toinen näistä kuolleista hiiristä oli myös kasvaimen uhri. Se oli hyvin lihava (väriltään punainen, eli lihomistaipumus), ja muutama päivä ennen voinnin romahdusta sen kainaloon ilmaantui pikkuuinen kasvain. Oletin tässä vaiheessa, että sillä olisi vielä muutama viikko onnellista elämää jäljellä ennen kuin tulisi lopetuksen aika, mutta eräänä aamuna se muuttuikin yhdessä tunnissa omasta virkeästä itsestään maassa paikoillaan makaavaksi, imeväksi raasuksi, ja lopetus oli tehtävä heti.

Nyt minulla on siis ollut kaksi hiirtä jäljellä, ja tänään iltapäivällä huomasin toisen käyttäytyvän kummallisesti. Sen turkki on hieman rasvainen, eli se ei ole pessyt itseään kunnolla. Se käyttäytyy melko vaisusti ja osoittaa hyvin pientä mielenkiintoa mitään kohtaan. Liikkuu hieman, mutta lähinnä köllöttelee ja kyhjöttää kummallisesti. Se kuitenkin syö vielä melko hyvällä halulla, vaikkakaan ei enää jostain syystä koske auringonkukansiemeniin, mitkä ovat aina olleet suurta herkkua. Illan mittaan se alkoi myös pitää samaa maiskutusääntä kuin aikaisemmin lopetettu hiiri piti hieman ennen kuolemaansa.

Aion huomenaamuna viedä tämän hiiren lopetettavaksi, ellei yön aikana tapahdu ihmeparantumista. Annoin sille nyt toisen hiiren jalkatulehduksesta ylijäänyttä kipulääkettäkin, sillä ajattelin, että nyt on tärkeintä vain saada sen kipu loppumaan kuolemaan saakka. Maiskutus (=imeminen?) loppui nyt, kun lääke alkoi ilmeisesti vaikuttaa, eli ne kai alkavat imemään silloin, kun ovat tuskissaan.

Minua kuitenkin mietityttää toinen hiireni. Yksi on siis vielä jäljellä ja hyvissä voimissaan, juuri jalassa olevan haavan tulehduksesta toipuneena. Nyt kun viimeinenkin kaveri kuolee, se jää aivan yksin, eivätkä naarashiiret saisi olla yksin. Tämä hiiri ei ole koskaan ollut kovin ystävällinen tapaus, eli se ei ole hirveän kiinnostunut ihmisten seurasta enkä usko, että se tulisi sopeutumaan uuteen laumaan kovin hyvin. Sen lisäksi nämä kaksi hiirtä ovat samanikäisiä (täyttivät juuri 1v), eli tällä jäljellejäävälläkään ei luultavasti olisi enää niin paljon elämää jäljellä.

Nyt joudun siis kysymään kamalan kysymyksen: Olisiko paras lopettaa tämä viimeinen, terve hiiri samalla kuin sairastunutkin, koska sen luultavasti lyhyt loppuelämä tulisi kuitenkin olemaan kurjaa ja yksinäistä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja saako eläinlääkäri edes lopettaa hiirtä tällä perusteella? Tietääkseni terveitä koiriakin lopetetaan joskus siksi, koska omistaja ei enää jaksa huolehtia niistä... Toimiiko sama hiirillä?

Vierailija
2/30 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä hiiristä mitään, mutta tuossa tapauksessa lopetus toisellekin kuulostaa järkevältä ja ei sitä tarvitse eläinlääkärille mitenkään perustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Kiitos kakkoselle vastauksesta, mutta haluaisin kuulla muitakin vastauksia, sillä en todellakaan ole tekemässä tätä päätöstä vain yhden ihmisen mielipiteen vuoksi.

Itken täällä silmät päästäni. En halua kummankaan hiireni kuolevan, mutta terveen hiiren lopettaminen on niin paljon kamalampi ajatus kuin sairaan, kärsivän hiiren. Se kiipeilee niin iloisesti ja tulee terhakkaana tutkimaan kättäni, kun ojennan sitä.

Vierailija
4/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut vähän tylystä vastauksesta, tuo mielipiteeni perustui kertomaasi ja kuulosti siltä, että olet suht valmis luopumaan molemmista.

Ei sitä tervettä toki ole pakko viedä lopetettavaksi samalla kertaa ja voit vielä kokeilla jos sopeutuisi uuteen laumaan, kun ilmeisesti aiot joka tapauksessa jatkaa hiirten kanssa elämistä. Voisit myös kysyä eläinlääkärin mielipidettä. Tsemppiä sinne.

Vierailija
5/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sille kaveri. Kyllähän luonnossakin hiirillä kaverit saattaa kuolla kasvaimiin ja sitten pitää vaan löytää uusia kavereita vaikka olisikin epäsosiaalinen.

Vierailija
6/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Jos nyt oikeasri haluat asiantuntevan vastauksen, niin vuosikausia hiiriä kasvattaneena voi sanoa, että se yksi naarashiiri todennäköisesti pärjää mainiosti itsekseen. Älä osta siihen uusia hiiriä rinnalle, nuoret ja eri poikuetta olevat hiiret ovat todennäköisesti isompi stressitekijä sille kuin yksinolo. Käsittele yksinjäänyttä hiirtä runsaasti, ja se voi elää vielä pitkäänkin. Minulla yksi hiiri eli vielä vuoden yksinään, 2,5 -vuotiaaksi.

Maiskuttava ääni ei sinänsä ole välttämättä merkki kuoleman lähestymisestä. Sinuna antaisin hiiren nyt vaan olla. Jos sillä ei ole kasvaimia eikä se vikise kipua, sillä voi olla joku ohimenevä sairaus, ja se paranee. Hiiri voi olla myös ihan apaattinenkin päivän ajan ja silti parantua omaksi virkeäksi itsekseen. Tai sitten se kuolee, mikä on sekin luonnollista, eikä siihen tarvita eläinlääkäriä. Veikkaan, että hiirellekin kuoleminen omaan tuttuun häkkiin on mukavampi vaihtoehto kuin joutuminen lääkärin piikille.

Toisin sanoen hiirtä ei tarvitse heti kiikuttaa piikille, kun se on vähän vähemmän meneväinen. Kasvaimistakin osa on vaarattomia rasvapatteja, piikille on syytä viedä heti, kun kasvain kasvaa nopeasti ja se vaikuttaa hiiren syömiseen ja liikkumiseen.

Vierailija
7/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kaksi gerbiiliä viettämään vanhuuden päiviään kaksi vuotta sitten. Olivat olleet yhdessä syntymästä asti kunnes 2014-15 välisen uuden vuoden jälkeen löysin aamulla toisen gerbiilin terraasiosta kuolleena, tosin tällä oli kasvain selässä joka oli erittäin pieni. No oletin että tämä toinen äksympi yksilö olisi menehtynyt pian siskonsa jälkeen mutta yllätyksenä tämä meidän äksy porskuttaa menemään edelleenkin ja ihan yksin. Selvästi nautti yksin olosta todella paljon tosin ei vieläkään pidä käsittelystä vaikka on siihen yritetty totuttaa. Ja sen verran on tietoa gerbiilien historiasta että ikää on ollut meille tullessa n. 2-2,5 vuotta.

Vierailija
8/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö muuten jotkut lopeta hiiriään/ pienjyrsijöitä sellaisessa hiilidioksidipöntössä kotona?

Vierailija
9/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

Kakkonen, vastauksesi ei ollut tyly, ja olen siis todellakin kiitollinen siitä, että vastasit! Elämä on kuitenkin niin suuri päätös, että haluan kuulla useiden eri ihmisten mielipiteitä ennen päätöksentekoa. En tietenkään haluaisi luopua kummastakaan, mutta olen valmis mihin tahansa, mikä vain on rakkaitten hiirteni parhaaksi.

6, vastauksesi oli todella arvokas, vaikka ilmaisitkin sen melko epäystävälliseen "huokaus"-sävyyn. Minulla on kokemusta vain näistä neljästä hiirestä, mutta olen kyllä kuullut muutamasta naaraasta, jotka ovat elelleet hyvin yksinkin. Elättelen itsekin vielä toivoa ihmeparantumisesta, ja nyt näyttää vähän siltä, että tämän hiiren sairaus saattaisikin olla vain ohimenevä juttu! Se meni tällaiseksi eilen iltapäivällä, mutta vointi on edelleen sama - se ei siis ole mennyt silminnähden pahemmaksi. Hiirillähän on hyvin nopea aineenvaihdunta, eli eikö vaikea sairaus etenisi nopeasti? Ajattelin, voisiko kyse sittenkin olla vain tästä hirvittävästä kuumuudesta? Tai kenties jostain muusta. Tänä aamuna hiiri söi vielä ruokaa, vaikkakin vähän huonolla ruokahalulla, mutta kiinnostui kuitenkin ruoasta ihan itse. Häkin siivouksen aikana se liikkui ympäriinsä oikein hyvän näköisesti, vaikka ei ihan yhtä energisesti kuin yleensä. Hiiri käyttäytyy melko samalla tavalla, kuin minä itse käyttäydyn ollessani vähän kipeä. Varasin huomiseksi ajan eutanasiaan, mutta toivottavasti saisin perua sen. Eniten kuitenkin toivon sitä, ettei tämän hiiren kanssa kävisi samoin, kuin edellisen. Sen vointi romahti niin äkisti ja yllättäen, eikä eläinlääkäri päässyt paikalle, joten minun oli lopetettava se omin käsin. Osa sen lihavuudesta johtui siis arvaukseni mukaan sisällepäin kasvaneesta kasvaimesta, jonka olin virheellisesti tulkinnut vain lisägrammoiksi.

Päätin myös, että mitä tahansa tälle sairaalle hiirelle tapahtuukaan, en aio lopettaa tervettä hiirtä ennen, kuin sen aika tulee.

Vierailija
10/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö muuten jotkut lopeta hiiriään/ pienjyrsijöitä sellaisessa hiilidioksidipöntössä kotona?

Kasvattajat tekevät niin. Heillä hiiriä on paljon ja niitä myös kuolee paljon, eli on hyvä olla hyvät vehkeet armolliseen kuolemaan. Minulla on kuitenkin ollut vain neljä hiirtä ja ne ovat yksinomaan lemmikkejä, eivät kasvatettavia. (ap)

Vierailija
11/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyp.

Anteeksi, olisi kuitenkin hirveän kivaa, jos joku vielä sattuisi jotain tänne tietämään.

Vierailija
12/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä jyrsijästä on mahdoton nähdä onko sillä kipuja. Jos on näkyviä kasvaimia, niin veisin heti lopetettavaksi, ettei kärsi.

Vierailija
13/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja saako eläinlääkäri edes lopettaa hiirtä tällä perusteella? Tietääkseni terveitä koiriakin lopetetaan joskus siksi, koska omistaja ei enää jaksa huolehtia niistä... Toimiiko sama hiirillä?

Hiiri eläinlääkärille lopetettavaksi ?

Kaikkea tämä yhteiskunnan liika hyvinvointi teettää. Iske kapulalla päähän tai vedä vessasta alas. 

Vierailija
14/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiiri eläinlääkärille lopetettavaksi ?

Kaikkea tämä yhteiskunnan liika hyvinvointi teettää. Iske kapulalla päähän tai vedä vessasta alas. 

Mene itse vetämään itsesi vessasta alas, mokomakin kakka. Minä haluan lemmikeilleni eettisen, kivuttoman kuoleman, jossa on mahdollisimman pieni riski kivuliaalle epäonnistumiselle.

Vierailija
15/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanki kissa!

Vierailija
16/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, huokaus tuli siitä, että sinä kohtelet hiiriä kuin ne olisivat ihmisiä. Ja toisaalta olet ihmeen nopeasti viemässä niitä tapettavaksi, vaikka et voi oikeasti tietää, onko hiirelläsi joku sairaus vai ei.

Et nimittäin voi tietää, miten kovasti se "sairas" hiiri liikkuu ja syö öisin, ja hiiret ovat kumminkin yöaktiivisia eläimiä.

Joten hiirillä on ihan luonnostaan vaisumpia ja aktiivisempia päiviä ilman, että niillä on mitään sairautta. Ja sairauksistakin iso osa paranee itsestään.

Toistan: jos hiirellä ei selvästi ole kipuja (vikisee, on kosketusarka) tai pahoja vammoja tai kasvaimia, ANNA HIIREN OLLA!

Voit toki lihottaa eläinlääkärin liikevaihtoa ihan rauhassa loputtomiin, mutta SE EI OLE HIIREN ETU! Myös hiiri ansaitsee rauhallisen ja luonnollisen kuoleman, eikä eläinlääkärille kannata turhaan mennä siksi, että lemmikinomistaja TULKITSEE hiiren turkista ja liikkumisesta hiiren olevan ehkä sairas.

Jokainen eläinlääkärikäynti on stressitekijä.

6

Vierailija
17/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko tätä asiaa kysyä joltain joka tietää näistä jutuista, esim. eläinlääkäriltä? Onko jotain hiiri-palstaa, kasvattajia, ihan mitä vaan muuta kuin vauva-palsta! Toki tännekin saattaa joku hiiritietäjä eksyä, ei siinä, mut luotettavampaa tietoa kyllä sais varmaan jostain asiaan perehtyneeltä palstalta/henkilöltä. Ei muuta kuin google sauhuamaan, etsit palstoja, lekureita, kasvattajia, joilta kysyä asiasta.

Vierailija
18/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytämäni hiiripalstat ovat todella hiljaisia eikä niillä liiku paljoa tietäviä ihmisiä. Kunnaneläinlääkäri sen sijaan ei tee hiirille muuta kuin eutanasioita, eli äkkihätään ei ole saatavilla hiiriä tuntevan eläinlääkärin lausuntoa muuten kuin puhelimitse.

6, olen reagoimassa nopeasti, sillä tiedän, että jos hiirellä on kivulias, kuolemaan johtava sairaus, se tulee lopettaa mahdollisimman nopeasti. Nyt tulkitsin (mahdollisesti virheellisesti) hiireni tilan sellaiseksi sairaudeksi, sillä aiempi hiiri alkoi ennen lopetusta oirehtia juuri samalla tavalla, vaikkakin äkillisemmin ja rajummin. Kuten sanoin, en halua lopettaa hiiriäni, mutta olen valmis mihin vain, mikä on hiirteni parhaaksi. En kohtele niitä kuin ihmisiä - kohtelen niitä rakkaina perheenjäseninäni, sillä sitä ne ovat. Valvoin sairaan hiireni rinnalla koko viime yön lukuunottamatta 3 tunnin yöunia, ja sinä aikana hiiri suurimmaksi osaksi kyhjötti, mutta kävi välillä myös nakertamassa ruokaa, ja suureksi ilokseni juoksi myös hieman juoksupyörässä. Hiiri on huomattavasti flegmaattisempi ja reagoimattomampi kuin normaalisti, mutta se reagoi kuitenkin vähän siihen, mitä teen. Jos nostan sen pois häkistä, se virkistyy hetkeksi ja touhuaa melko normaalin näköisesti. Sen turkki on edelleen likainen. Täällä on sisälämpötila 29 celsiusastetta, voiko hiiri olla vain kuumissaan? Voiko kuumuus vaikuttaa tällä tavalla vain yhteen (ohutturkkiseen, valkoiseen) hiireen ilman, että toinen (paksuturkkinen, ruskea) saa mitään näkyviä oireita? Olen yrittänyt helpottaa kuumuutta, hiirten häkki ei ole auringonpaisteessa ja dunan lattian alla on kylmäkalle, mutta se ei näy hirveästi helpottavan.

Vierailija
19/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta lämpökin voi uuvuttaa, ja vaikuttaa liikkuvuuteen. Ota ne kylmäkallet kumminkin POIS sieltä häkin alta, ne tekevät häkin lattiasta jäätävän kylmän, ja vaikka siinä välissä onkin purua, niin se ei ole välttämättä hyväksi hiirelle, että ilma on helteistä ja lattia kylmä.

Mieluummin ostat viilentimen, tuuletinkin käy, kunhan ei ole ihan suoraa vetoa. Yöllä kunnon tuuletus ja päiväksi verhot kiinni.

Minä nyt toistan vielä. Hiirillä ON luontaisesti hiljaisempia ja vilkkaampia ajanjaksoja. Myös sairauksia, jotka yleensä paranevat itsestään. Jos hiiresi jaksaa syödä ja juosta edes vähän, eikä se ole käsittelyarka tai vikise kipua, anna sen olla. Voi olla, että se tekee kuolemaa, mutta se ei ole silti kivuloinen, joten anna sen tehdä kuolemaa rauhassa.

Asun stadissa, eikä täälläkään (vaikka pieneläimiin ja jopa jyrsijöihin erikoistuneita eläinlääkäreitä on) eläinlääkärit osaa yleensä hiirien kohdalla muuta kuin katsoa yleisvaikutelmaa. Kasvaimille voidaan tehdä koeleikkaus, jotta nähdään, onko kyse vaarattomasta rasvapatista vai kasvaimesta, mutta sekin voi olla pienelle suurempi koettelemus kuin että seurataan tilannetta hetki ja lopetetaan hiiri vasta, jos kasvain jatkaa kasvuaan ja alkaa haitata liikkumista ja syömistä.

Joten: jäitä hattuun nyt. Oikeasti. Seuraa tilannetya, ja anna nyt vähintäänkin sen terveen hiiren jatkaa eloaan.

6

Vierailija
20/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt hiiri on hieman virkistynyt ja köllöttelee tötterössä kylmäkallen yläpuolella! Voisiko todella olla niin mainiosti, että saan perua huomisen eutanasia-ajan?! :)