Ekaluokkalaisen myöhästely ja tuntimerkinnät
Ekaa luokaa päättelevä tyttö on jatkuvasti myöhästellyt tunneilta (viikottain, tai vähintään kuukausittain). Hän on saanut myös muita tuntimerkintöjä, esimerkiksi toistuvasta häirinnästä/juttelusta tunnin aikana. Myöhästely johtuu usein siitä, kun on hidas tekemään asioita, usein myöhästyy ruokatunnin jälkeen (hidas syömään, saattaa jutella liikaa kaverin kanssa), on myöhästynyt myös, koska talvella riisuminen kestää liian kauan. Tyttö on fiksu ja pärjää muutoin oikein hyvin koulussa, on luokkansa parhaita esimerkiksi lukemaan sekä matematiikassa. Mutta keskittyminen on AINA ollut ongelmallista, päiväkoti ajoista lähtien. Keskittyy kyllä, kun on mielekästä puuhaa. On myös hävitellyt koulussa tavaroita, esim. vaatteitaan, koska ei osaa tai keskity pitämään niistä huolta, vaan menee tilanteen mukana. Jos suutun tästä, tyttö itkee, koska selvästi huomaa, että hän yrittää, mutta kuitenkin aina sama toistuu. Tyttöä on myös laitettu työskentelemään luokassa yksin "sivuun", opettaja kertoi minulle, että tyttö myös itse sitä toivoo. Hän myös on erittäin sosiaalinen ja puhelias, sekä temperamenttinen. Onko muilla ollut tällaista? Kotona on myös haastavaa saada tyttö esimerkiksi pukemaan, saa sanoa 100 kertaa samat asiat. Itse saan laskea päivän aikana kymmeneen useita kertoja, koska tyttö on niiiin ärsyttävän HIDAS. Olen toisinaan miettinyt, onko tällainen ihan normaalia, tietenkin lapset ovat erilaisia, mutta huonoina päivinä varsinkin mietityttää..
Kommentit (32)
Vaihda älypuhein vanhaan nokialaiseen niin keskittymiskyky paranee HETI.
Toiminnanohjauksen ongelmat eivät parane itsestään ja kohta teillä on aikuinen, joka ei saa elämässään mitään aikaa. Siksi hankittekin lapsellenne vaikka yksityiseltä puolelta kuntoutusta ja toimintaterapiaa. Nyt ne vielä tehoavat kasvaviin aivoihin hyvin.
Koskaan ei pitäisi sanoa, että lapsi on vielä pieni ja siksi ei osaa. Asia pitää selvittää ja lapsen on saatava tarvitsemansa apu ennen kuin ongelma kasvaa todella suureksi.
Samanlainen on meillä. Add-diagnoosin sitten sai.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin 3.
Ikävää että suutut fiksulle lapselle asiasta joka vaikuttaa temperamentin piirteeltä; sinun pitäisi olla se ihminen joka auttaa lasta elämään sen temperamenttinsa kanssa.
Niin autankin, mutta joskus minullakin tulee sietokyky vastaan. Ihminen katsos kun minäkin olen. Lisäksi, jos lapsi hävittelee tavaroita, pitäisikö aina vain taputella päätä? Miten lapsi oppii, jos äiti aina vain hymyilee ja sanoo "ei se mitään"? Ihan tosissani kyselen, kun en tiedä, miten sitten tulisi toimia. Sitäpaitsi, ei aina vain voi odottaa tuntia, että lapsi saa vaatteet päälle, jos jossain on oltava tiettyyn aikaan. Haluan tukea lasta, mutta mikään ei tunnu auttavan.
24 jatkaa: sai neuropsykologista kuntoutusta neuropsykologilta kolme kautta. Silti toiminnanohjauksen puute on erittäin häiritsevänä. Ysiluokalla on jo. (Lisäksi lukihäiriö)
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen on meillä. Add-diagnoosin sitten sai.
Miten lähditte selvittämään asiaa, vai kehotettiinko koulusta?
ap
Oletko kosketellut lasta intiimistä paikasta? Tuo saattaa olla vain ihan tavanomaista oireilua ja tunteiden käsittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Kenen vastuulla on vielä huolehtia, että lapsi ehtii esim ajoissa kouluun?
Lapsen vastuulla..? Aika moni ekaluokkalainen huolehtii jo aamunsa itse. Toki jos päivät makaa kotona ja roikkuu av:lla niin ei ehkä tule mieleenkään. ;D Nyt kun tuo "Ei koskaan ole myöhästynyt aamulla, olen AINA ollut vieressä katsomassa..." on todettu toimimattomaksi niin voisiko lapselle antaa vastuuta vähän itsellekin? Meillä lapset lorvii ja jättää kellon katsomatta eniten niinä aamuina kun mä menen iltavuoroon ja olen aamun kotona. Ihmeesti ovat ajoissa niinä aamuina kun ihan itse joutuvat huolehtimaan asiansa.
Mun tyttö, nyt jo 5. luokkaa päättävä, on vähän samanlainen. Minä teen vuorotyötä, mutta 90% vuoroista alkaa klo 6, joten en ole kotona kun lapsi tekee aamutoimiaan ja lähtee kouluun. Mutta silloin kun olen kotona aamulla, niin kuin esimerkiksi tänään, lapsi ei saa mitään aikaiseksi. Tänäkin aamuna nukkui pommiin, vaikka sanoin hänelle eilen että minä aion nukkua pitkään kun kerrankin arkena saan. Yhtään kertaa ei lapsi ole myöhästynyt tänä lukuvuonna ennen tätä aamua. Eli olisi saanut tehdä aamutoimet ihan samalla tavalla kuin normaalistikin, minä vain nukuin omassa huoneessani. Ehkä ap:n lapsi tarvitsee "omaa aikaa" ja sitä että saa tehdä asiat itsekseen ilman että joku koko ajan sanoo mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Saattas toimia.
kannattaa tosiaan panostaa tuohon toiminnanohjauksen tukemiseen. Lapsi oppii minkä verran aikaa menee mihinkin, ja erityisesti oppii sen, että hänkin pystyy toimimaan aikataulussa, kunhan saa tehdä selkeästi ja rauhassa asiat. Olin itse lapsena samanlainen. En saanut tukea, ja toiminnanohjauksen ongelmat ovat vielä aikuisenakin. Lapsena olin niin tunnollinen, että sain aina kaiken tehtyä, mutta kärsin jatkuvasta stressistä, sillä "arjen hallitseminen" tuntui niin raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen vastuulla on vielä huolehtia, että lapsi ehtii esim ajoissa kouluun?
Lapsen vastuulla..? Aika moni ekaluokkalainen huolehtii jo aamunsa itse. Toki jos päivät makaa kotona ja roikkuu av:lla niin ei ehkä tule mieleenkään. ;D Nyt kun tuo "Ei koskaan ole myöhästynyt aamulla, olen AINA ollut vieressä katsomassa..." on todettu toimimattomaksi niin voisiko lapselle antaa vastuuta vähän itsellekin? Meillä lapset lorvii ja jättää kellon katsomatta eniten niinä aamuina kun mä menen iltavuoroon ja olen aamun kotona. Ihmeesti ovat ajoissa niinä aamuina kun ihan itse joutuvat huolehtimaan asiansa.
Olemme tätäkin miettineet. Jos saisi lisää vastuuta, ehkä asiat sujuisivat paremmin. Nyt ehkä olettaa, että äiti kyllä hoitaa ja siksi ei itse tee mitään.
Kiitos vinkeistä, täytyy kokeilla! Vaikka aikalailla nytkin teen aamutoimet yhdessä hänen kanssaan.