Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Odottajan uniongelmat loppuraskaudessa

Sleepless in summer night
31.05.2016 |

Ensiksi, kiitos tästä huikean hyvästä palstasta ja mahdollisuudesta kysyä. Superhyvä palvelu. Yritin kollata läpi vanhoja aiheita, mutten löytänyt ongelmaani käsiteltävän tuolla aikaisemmin.

Eli minua vaivaa äärettömän ahdistava unettomuus. Ongelma on ilmaantunut nyt loppuraskaudesta, muistaakseni vkn 34 tienoilla. Nyt olen viikolla 36.
Aikaisemmin raskaudessa, tai elämässä muutenkaan, ei ole juuri uniongelmia ollut.

Nyt en pysty nukahtamaan, vaikka kuinka väsyttäisi. Pyörin sängyssä tunteja levottomasti, joka paikkaa kihelmöi ja kutiaa eikä hyvää asentoa löydy. Huolimatta viileästä asunnosta ja pimennysverhoista, minulla on kuuma ja tuntuu että nukun muurahaispesässä. Asennonkin löytäminen on hankalaa (oikeastaan vain vasen kylkiasento ok), eikä helpotukseksi ostettu pitkä imetystyyny tai muut tyynyt tuo mitään helpotusta. Vessassa käyn 5-6 kertaa yössä. Vauvaa en voi syyttää mitenkään, hän nukkuu öisin eikä mellasta mahassa tuolloin ollenkaan.

Mutta pelkään nyt tulevani hulluksi, kun unet jo kolmatta viikkoa maksimissaan 4h/yössä. Miten ikinä jaksan tämän jälkeen vauvan kanssa? La:han vielä yli 4vka. Kaikki kehottavat nyt nukkumaan varastoon, mutten pysty. Päiväunetkaan ei onnistu. Olen ihan zombie.
Onko mitään nukahtamislääkettä mitä odottaja voisi ottaa? Minulla on kaapissa melatoniinia, mutten uskalla sitä omin päin ottaa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kiitos mukavasta palautteesta! On mukava kuulla, että olet tyytyväinen palstaan.

Unettomuus tai unen pinnallisuus on tavallista raskauden loppuvaiheessa. Keho valmistautuu pinnalliseen uneen, jota äiti tarvitsee ollakseen herkkä vauvan tarpeille myös öisin.

Ymmärrän, että on rasittavaa valvoa kaiket yöt. Sinun ei tarvitse kuitenkaan olla huolissasi siitä, ettet saa  "nukkuttua varastoon". Unentarve on jokaisella yksilöllinen ja "varastoon nukkuminen" on todellisuudessa univelan kiinniottoa. Mikä tietysti on hyvä asia, jos univelkaa on.

Jos tästä nyt yrittää jotain hyvää kaivaa esille niin vauvan synnyttyä olet jo tottunut vähiin yöuniin. Myös oksitosiini eli niin kutsuttu "rakkaushormoni" antaa voimaa valvomiseen vauvan kanssa. Oksitosiini yhdessä muun muassa prolaktiinin eli maitohormonin kanssa vähentää stressiä, rauhoittaa ja aktivoi äidillistä käyttäytymistä. Valvominen ei tällöin tunnu niin pahalta.

Kerroit, että ihosi kutisee öisin. Oletko puhunut tästä neuvolassa? Ihon kutina voi johtua maksan raskaudenaikaisesta toimintahäiriöstä, jota kutsutaan myös hepatogestoosiksi. Hepatogestoosissa iho kutisee kovasti ja voi olla kellertäväkin. Kutina on monesti pahinta käsissä ja jaloissa. Tila todetaan verikokeilla.

Melatoniinia ei suositella käytettäväksi raskauden aikana sillä eläinkokeissa on havaittu joitakin haittavaikutuksia sikiölle.

Kokeile erilaisia rauhoittumismenetelmiä iltaisin. Voit käydä pienellä kävelylenkillä tai lämpimässä suihkussa/ kylvyssä, jonka jälkeen laitat villasukat jalkaan. Lämpimän maidon juominen auttaa joitakin.

Pelko siitä, että uni ei tule usein estää nukahtamasta. Ajattele, että jos uni ei tule niin sitten se ei tule ja valvotaan vaikka koko yö. Jotkut hyötyvät lukemisesta tai elokuvan katselusta (vaikka tv:n katselua myöhään illalla ei suositella). Tietokoneella, puhelimella tai tabletilla oleskely öisin ei ole suositeltavaa.

Toivottavasti löydät itsellesi hyvän tavan rauhoittua illalla ja saisit nukutta edes vähän enemmän. Jos et päivällä saa unta, lepäile sohvalla tai sängyssä. Myös lepo ilman unta virkistää.

Vierailija
2/3 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mia,

Suuri kiitos kattavasta, myötätuntoisesta ja pitkästä palautteestasi. Olen hämilläni miten mainion ja huolellisen vastauksen annoit. Huikea palvelu - lämmin kiitos.

Minulla on neuvolalääkäri alle vkn sisään, niin kerron tuosta kutinasta ohjeesi mukaan siellä. Muuten yritän parempaan uneen näillä vinkeilläsi. Kiitos myös informaatiosta sen suhteen, mistä unettomuus johtuu ja mikä siihen voisi auttaa. Eiköhän se tästä siis, ei enää kauaa.

Aurinkoista kesänjatkoa sinulle, olet huippu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kiitos taas palautteestasi :) On mukava tehdä töitä, kun tietää, että se koetaan tärkeäksi.

Aurinkoista kesää myös sinulle!