Ystäväni kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään. ELVYTTÄISITKÖ SINÄ?
Nykyään hätäkeskus törmää yhä useammin sellaisiin soittajiin, jotka ovat nähneet hätätilanteen, mutta jatkaneet silti matkaansa pysähtymättä ja sysäävät toimintavastuun viranomaisille asiaan sen enempää itse puuttumatta.
Minunkin ystävä kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään (lähti pois paikalta) ja paikalla olleet lapset eivät osanneet.
Suostuisitko sinä elvyttämään sinulle tuntematonta ihmistä vai jäätkö mieluummin odottamaan ensihoitajia? Voiko sivullista edes velvoittaa elvyttämään toista ihmistä, onhan aina hiv:n ja hepatiitin riski olemassa??
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin toki elvyttää painelemalla. Se on vaan todella raskasta hommaa, taajuus 100xmin 5-6cm syvyydelle, ettei sitä yksin kauaa jaksa. Se yhdenkin minuutin saavuttaminen käy voimille, saati että yksin pitäisi montaa minuuttia painella. Ei onnistuisi ainakaan minulta. Ja suutani en vieraan ihmisen suuhun laittaisi. Terkuin sairaanhoitaja
Eipä sitä suuta suuta vasten tarvi laittaakaan, jos on se "välikappale" (kiss of life) mukana. Ihmettelen ettei sulla sairaanhoitajana tämmöistä tietoa ole. Roikkuu mulla avaimenperässä ja kerran olen joutunut käyttämään. Uhri muuten selvisi hengissä, ja jaksoin 5 minuuttia kunnes paikalle sattui toinen elvytystaitoinen sivullinen. Juu, ja olen nainen.
En luultavasti pystyisi elvyttämään. Minulla alkaa huimata todella voimakkaasti päässä jo pelkkä verinäytteen otto ja en voi kuvitellakaan meneväni ensiapukurssille, sillä pyörtyisin jos siellä pitäisi katsoa kuvia mahdollisista vammoista. Oikeastaan niiden vammojen ajattelukin ahdistaa.
Luultavammin pyörtyisin siis hyvin nopeasti, jos vastaan tulisi tuollainen pahempi onnettomuus.
Jos onnettomuuteen ei liittyisi verta tai näkyviä vammoja, niin sitten saattaisin kyetä häken neuvoilla antamaan jonkinlaista elvytystä. Minkäänlaista pohjakoulusta tai omaa osaamista minulla ei kuitenkaan tällaiseen ole eli omatoimisesta en ilman jonkun muun kehotusta alkaisi elvyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäisin kamalasti että teen jotain pysyvää vahinkoa sillä en käytännössä osaa elvyttää. Teoria on hallussa, mutta en ole koskaan joutunut kokeilemaan taitojani. Muu ensiapu (isot haavat, murtumat, tajuton ihminen, tukehtuminen jne) hoituu helposti ja teoria on kokeiltu käytännössä, mutta elvytys tuntuu vaikealta ja sellaiselta missä ei saa tehdä virheitä. Totta kai yrittäisin, jos tilanne tulee vastaan. Häkestähän saa samalla neuvoja, puhelu kajarille ja puhelin viereen.
Tätä en ymmärrä. Mitä vahinkoa elvytyksellä voi muka tehdä, jos sydän on jo pysähtynyt? Murtas kylkiluita?
Oliko se sydän oikeasti pysähtynyt vai etkö vain tuntenut pulssia?
Siinä käännellessäsi käännät murtunutta niskaa.
Elvytät väärin. Ohjeet muuttuu vähän väliä ja yksi 5min harjoittelu 20 vuotta sitten ei vielä kesää tee.
Et pysty elvyttämään niin väärin, että siitä olisi vain vahinkoa. Niskaankin on jo kohdistuneet suuremmat voimat, kun sinä saat käännellessäsi aikaan.
Bullshit. Jos henkilöllä on epästabiili niskamurtuma voit päätä liikuttamalla aiheuttaa esim. Ydinjätteen venymistä ja se voi aiheuttaa hengityshalvauksen.
Aivan. Esim jos motoristi loukkaantuu ja lyö päänsä katuun, menee tajuttomaksi ei saa ottaa kypärää pois ja alkaa elvyttämään juuri tuon takia. Ammattilaiset hoitavat ja tietävät mitä tehdä. Olen siis ollut vastaavassa tilanteessa ja ensihoitajat antoivat kiitosta ihmisille koska eivät olleet päätä lähteneet liikuttelemaan.
Ensiapuopettajan (joka oli ensihoidon ammattilainen) ohje oli käyttää maalaisjärkeä. Jos onnettomuuden uhri ei hengitä on syytä tarkistaa että hengitystiet on avoinna ja jos ei ole/pysty varmistamaan eikä hengitysteitä ajamaan kun kypärä on päässä, kypärän voi ottaa pois jos se vain on mahdollista. Samoin uhrin voi ja pitää siirtää jos hengitysteiden avoinna pitäminen ei ole mahdollista paikassa jossa uhri löydettäessä on.
Vierailija kirjoitti:
En luultavasti pystyisi elvyttämään. Minulla alkaa huimata todella voimakkaasti päässä jo pelkkä verinäytteen otto ja en voi kuvitellakaan meneväni ensiapukurssille, sillä pyörtyisin jos siellä pitäisi katsoa kuvia mahdollisista vammoista. Oikeastaan niiden vammojen ajattelukin ahdistaa.
Luultavammin pyörtyisin siis hyvin nopeasti, jos vastaan tulisi tuollainen pahempi onnettomuus.
Jos onnettomuuteen ei liittyisi verta tai näkyviä vammoja, niin sitten saattaisin kyetä häken neuvoilla antamaan jonkinlaista elvytystä. Minkäänlaista pohjakoulusta tai omaa osaamista minulla ei kuitenkaan tällaiseen ole eli omatoimisesta en ilman jonkun muun kehotusta alkaisi elvyttämään.
Hyvä ystäväni oli itsestään tuota mieltä, silti kun tuli tositilanne eteen pystyi tekemään kiristyssiteen ja tyrehdyttämään verenvuodon.
Vierailija kirjoitti:
En elvyttäisi. Ei kiinnosta.
Kiva asenne sinulla. Entäpä jos löydätkin hengenheimolaisen kun olet itse onnettomuuden uhrina ja elvytyksen tarpeessa?
Vierailija kirjoitti:
Opettele ! Mene EA kurssille, ei ole vaikeaa
Kaikki taidottomat MARS KURSSILLE JA HETI !
Voisin mennään, jos SPR ei nyhtäisi niistä niin törkeästi
Vierailija kirjoitti:
Tekisin parhaani ja yrittäisin muistella miten elvytetään. Oon käynyt ensiapukurssit teininä ja ollut "potilaana" pelastusharjoituksissa monet kerrat - mutta tästä on aikaa yli 25 vuotta!
Vielä muistuu mieleen ta-he-pu-ri-val ai-ra-se-si-pu-li.... Jos siitä nyt mitäön apua on.
Jos minä saisin hepatiitin elvytyksestä johtuen, uskon sen olevan pienempi paha kuin toisen kuolema.
T. Ent spr-nuori
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää miksi vastaukseni on saanut viisi alapeukkua. Eli eikö minun pitäisi edes yrittää elvyttää vai onko huono juttu, että väheksyn mahdollista tartuntaa?
Tottakai maalaisjärkeä käyttäen voi yrittää auttaa. Hätäkeskuksesta neuvoisivat varmasti kunnes saisivat ambulanssin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni oli itsestään tuota mieltä, silti kun tuli tositilanne eteen pystyi tekemään kiristyssiteen ja tyrehdyttämään verenvuodon.
Hyvä ystävällesi, mutta mulla tämä kammo on siis oikeasti todella voimakas. Joskus kotona esim. katsoin dokumenttia sydänleikkauksesta ja huomasin vaan yhtäkkiä tajun menneen, kun näytettiin sitä rintakehää auki ja siellä sykkivää sydäntä.
Samoin mulla saattaa alkaa korvissa suhisemaan ja silmissä pimenemään jo, jos joku tuttava selittää tarkemmin jotain onnettomuutta, mitä tälle on sattunut tai kertoo esim. itselleen tehdystä leikkauksesta.
En oikein kestä katsoa edes maskeerattuja avomurtumia ym. vammoja, vaikka tietäisin, että kyseessä on vain maskeeraus.
Tässä aloituksessa puhuttiin ohikulkijan elvyttämisestä, mutta todennäköisin elvytettävä on joku oma läheinen. Siihen nähden en ymmärrä, miten niin monella tuntuu olevan asenne, että ei minun tarvitse edes opetella elvytystä, kun en mihinkään spurguun koskisi pitkällä tikullakaan.
Vierailija kirjoitti:
No eihän poliisitkaan elvyttele. Jäävät odottelemaan että ambulanssi saapuu ja ehkä läpsyttelevät vähän lämpimikseen ja kyselevät että oletko ok.
Kyllä poliisitkin elvyttävät, jos uhri on eloton. Tajutonta ihmistä ei tarvitsekaan elvyttää.
En. Ihmisiä on vitusti liikaa. Lisääntyvät holtittomasti ja saastuttavat tän maailman. Eutanasian voisin kyllä kituvalle ihmiselle tehdä.
Kolmen minuutin hengittämättömyyden jälkeen potilaan aivot alkavat tuhoutumaan hapenpuutteessa. Vammat ovat pysyviä. Harvoin ensihoitajia saa paikalle siinä ajassa.
Yrittäisin, vaikken kunnolla osaa.
En ehtinyt lukea koko ketjua mutta pitää tässä välissä laittaa tänne eräs paikallisbussissa kuultu keskustelu. Noin kolmekymppiset, mies ja nainen, juttelivat siis tilanteesta jossa juuri olivat ennenkuin nousivat kyseiseen bussiin.
Mies nauraen siinä retosteli sanoneensa häke-päivystäjälle että "No, enkä jää!" kun häntä oli pyydetty jäämään tajuttoman ihmisen seuraan odottamaan ambulanssin tuloa.
Keskustelusta ymmärsin, että nämä oman elämänsä sankarit olivat siis löytäneet bussipysäkin viereisestä ojasta tajuttoman henkilön, soittaneet häkeen sentään ja sitten hypänneet bussiin kesken puhelun.
Naureskellen siinä pohtivat, että jos se henkilö heittää veivinsä voidaanko hänet jäljittää ja syyttää heittellejätöstä..
Soittivat sentään apua, mutta jos et sentään elvyttää halua niin tilanteen tarkkailu ja opastaminen paikalle säästää kallisarvoisia minuutteja. Ihan sama onko kyseessä sammunut nuori tai uuvahtanut vanhus, haluatko oikeasti että jonain päivänä sinun tai rakkaasi henki olisi jonkun yhtä piittaamattoman käsissä.
Olen itse joutunut hälyttämään apua, sekä kerran myös elvyttämään eikä omatuntoni ikinä antaisi periksi jättää toista ihmistä pulaan.
elvytän jos ei ole turpa täynnä tartuntariskejä (herpes ei pelota) mutta tarpeen mukaan väsään vaikka bussikortin suojamuoveista välikappaleen tai nappaan joltain vieressä kännykällä kuvaavalta "pelimieheltä/naiselta" käyttämättömän kondomin ja käsken suksia vittuun jos ei soita häkeen. elvytykseen ohjeita sen enempää tarvii ku ilmatiet auki ja ala puhalteleen ja pumppaan rikkomatta uhria
Joo, elvyttäisin. Paitsi jos kyseessä olisi spurgu. Vihaan spurguja.
Miten te tästä saatte aikaan kiistan?
Riittävä ensiapu on aina 112. Kenenkään ei ole pakko elvyttää.
Nykyään jopa ohjeistetaan ettei tarvitse puhaltaa, koska ihmiset kammoksuvat elvyttämistä. Pelkkä paineluelvytyskin on parempi vaihtoehto kuin se ettei elvytä ollenkaan..
Olen elvyttänyt. Matkalla töihin, joku vanhempi mies pötkötti jalkakäytävällä (ei kovinkaan kännissä). Siinä oli joku toinen nainen, joka soitti häkeen ja yritin elvyttää. Se kuoli. En muista itse tilanteesta paljoakaan. Olis kuulemma kuollut ilman mun elvytystäkin :) Hymiö siksi, että lohdullista tietää, että en itse aiheuttanut kuolemaa....
Itse elvyttäisin. Olen saanut koulutuksen. Mutta esim siskoni ei pystyisi elvyttämään vaikka sitä ei näkisi äkkiä päältäpäin. Hänellä käsissä vammaa eikä voimaa. Ainoa mitä hön pystyisi tekemään on soitto 112.