Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvä sinkku - paljonko rahaa säästöön kuussa?

N31
30.05.2016 |

Yllätyin, kun juttelin tänään parin työkaverini kanssa raha-asioista. Olemma kaikki n. 30-vuotiaita sinkkunaisia, joilla kuukauden nettotulot noin 2500 e.

Itse laitan aina palkkapäivänä 300 e ASP-tilille ja n. 700 e säästötilille. Säästötililtä otan toisinaan rahaa isompiin hankintoihin ja ulkomaanmatkoihin, mutta kerrytän pikkuhiljaa säästöjä erästä suunnitelmissa olevaa suurempaa menoerää varten. Elän mielestäni kaikkea muuta kuin pihisti, mutta kaikki kuukauden kulut sinkkutaloudessa saan katettua helposti n. 1500 eurolla - matkojen osuttua kuukauden menoeräksi tai esim. monen sadan talvitakin hankinta tms. saattaa verottaa säästötiliäni. Ok - en omista autoa, en asu pääkaupunkiseudulla enkä käytä rahaa alkoholiin kuin 0-40 e kuussa. Mutta sama tilanne on näillä työkavereilla käsittääkseni. Sen sijaan käytän mielestäni hövelisti rahaa mm. ulkona syömiseen ja huvituksiin, kuten elokuviin ja tapahtumiin.

Yllätyin siis siitä, kun nämä työkaverini kertoivat, ettei heillä kummallakaan ole säästötiliä. Esim. muutaman kuukauden päässä olevaa ulkomaanmatkaa varten säästäminen "pitäisi aloitta nyt". ASP-tilille laittavat kumpikin alle 100 e kuukaudessa.

Olisi kiva kuulla muiden sinkkujen budjeteista!

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa isoja nettotuloja.

Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e.

Usein pienituloiset ovat vähän koulutettuja. Vähäinen koulutustaso korreloi aikaisen pariutumisen ja perheenperustamisen kanssa.

Ei siis ole ollenkaan ihmeellistä että työssäkäyvät sinkut ovat pääsääntöisesti keskiluokkaa tai hyvätuloisia.

Hyvät tulot antavat liikkumavaraa muussakin elämässä. Ei ole pakko ottaa toista maksamaan vuokraa tai lyhentämään asuntolainaa ihan vain taloudellisista syistä. Hyvä- tai keskituloinen pärjää myös itsenäisesti ja pariutuu sitten kun sitä haluaa, ei silloin kun näkee mahdollisuuden parempaan elintasoon.

No meillä on kyllä maksettu talo ja lapset tein kun olin yli 30v.

Aivan. Poikkeus löytyi, korrelaatiot eivät voi mitenkään siis pitää paikkaansa!

Vierailija
62/79 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa, nettotuloni vaihtelevat 1800-2100 välillä. Saisin enemmänkin jos alkaisin pihistellä ja joinakin kuukausina laitankin enemmän säästöön, mutta useimmiten käytän aika huolettomasti rahaa ja ostan esimerkiksi ruokakaupasta mitä mieli tekee tai uudet kengät vaikka niitä en tarvitsisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot noin 2550e ja sinkkuna omistuasunnossa Helsingissä kantakaupunkialueella. Menot noin 1500e/kk ellei ole isompia hankintoja tai matkoja yms. En pihistele rahankäytöstä, koska ravintoloissa, kahviloissa yms tulee käytyä ahkerasti sekä harrastuksiin ja koiraan menee rahaa. Siirrän joka palkasta 1000e suoraan osakkeisiin.

Vierailija
64/79 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 1600-1800 jää säästöön 2500 nettopalkasta.

M34

Vierailija
65/79 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kk noin 7000-9000e.

Vierailija
66/79 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan bruttona 3500 euroa ja nettona 2900 euroa. Säästöön jää noin 1200 euroa kuussa ja syön ravintolassa 3-4 kertaa viikossa. Autona on viime vuoden 3 sarjan BMW.

En asu Suomessa.

Vierailija
67/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot juurikin 2500 eur, asuntolainaan 350 eur ja muihin menoihin n. 1000 eur. Rahastoihin menee automaattisesti 250 eur joka kuukausi ja säästötilille 750 eur, mistä ostan välillä osakkeita ja muita isompia hankintoja.

Vierailija
68/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko aikuisen ikäni sinkku joten raha-asiani saan hallita täysin itse.

Sitä en tunne tarvetta julkisesti levitellä mitä tienaan, mutta olen ollut onnekas ja sain työpaikan jota havittelin kuusi vuotta sitten. Tienaan mukavasti mutta koska en tuhlaa saan rahaa säästöön.

Autoon menee ja asumiseen sekä talouskulut, ne pakolliset. En shoppaile vaan ostan harkitusti ja laatua.

En kapakoi enkä tupakoi.  Asunnosta on vielä lainaa mutta pärjään sen kanssa.

Minulla on tili johon en koske muuta kuin tallettamalla sinne tietyn summan joka kuukausi. Osamaksulla en osta mitään.  

Voin sanoa että olen etuoikeutettu tässä maailmassa, mutta ilman omaa panosta ja työtä ja määrätietoista tahtoa ja yrittämistä en tässä olisi missä olen. Minulla on myös hyväntekeväisyyskohteita joita tuen, näitä pelastettujen kissojen koteja (jonkalaisesta oma kissanikin on kotoisin), sekä kotimaassa että yksi ulkomailla, tämä koirille tarkoitettu.

Vierailija
69/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1500 ja siitä säästöön 50/kk.

T. Viiskymppinen

Vierailija
70/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 1500€ ainakin säästyy. Viime aikoina olen ostellut kaiken näköistä joten menee noin 1000€ kuukaudessa kaikkeen yhteensä. Normaalisti olisi jotain 700€ kaikki kulut yhteensä.

Vierailija
71/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein pienituloiset ovat vähän koulutettuja. Vähäinen koulutustaso korreloi aikaisen pariutumisen ja perheenperustamisen kanssa.

Ei siis ole ollenkaan ihmeellistä että työssäkäyvät sinkut ovat pääsääntöisesti keskiluokkaa tai hyvätuloisia.

Hyvät tulot antavat liikkumavaraa muussakin elämässä. Ei ole pakko ottaa toista maksamaan vuokraa tai lyhentämään asuntolainaa ihan vain taloudellisista syistä. Hyvä- tai keskituloinen pärjää myös itsenäisesti ja pariutuu sitten kun sitä haluaa, ei silloin kun näkee mahdollisuuden parempaan elintasoon.

En ole kuullut tuosta.

Mä menin naimisiin 26v. Sain lapsen 30v.

On vain ammattitutkinto. Nyt opiskelen toista ammattia.

Vierailija
72/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulo 1777€

Vuokratulot (2 sijoitusasuntoa) 890€

Pakolliset kuukausimenot vastikkeet, 2 lainaa, sähkö, vakuutukset, puhelin 1400€. Oma asuntolaina maksan loppuun 2-3 vuodessa toinen sijoitusasunto velaton toista maksan vielä usean vuoden ajan. Säästöön laitan kuukausittain 500-700€. En tupakoi enkä käytä alkoholia.

Sinkki M50v

Vierailija
73/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteen saan kuussa 2400-2600, tähän laskettu 2 lapsen lapsilisät ja minimielarit. Säästöön jää helposti 1000e, jos ei ole isoja laskuja. Bensaan menee pari sataa, kun auto pakollinen töiden takia. Asun pikkupaikkakunnalla, joten asumiskulut on pienet. Lainaa enää vähän jäljellä ja erät pieniä. En pihistele, käydään lasten kanssa välillä hoplopissa tai mäkkärissä jne. Mutta tarjouksia hyödynnän ja kirpputoreja. Säästän nyt uudempaan autoon ja pieneen remonttiin kotona. Rahastoon menee muutama kymppi kuussa. Kunhan saan remontit tehtyä, maksan lainan pois ja sen jälkeen sitten rahastoihin varmaan enemmän ja matkusteluun jne.

Vierailija
74/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto vaihtelee niin paljon kuukausittain etten pysty sanomaan paljonko se on. Keskimäärin olen ansainnut tänä vuonna bruttona 3200e/kk, mukaanlukien lomarahat. Tästä säästöön tuntuu jäävän noin 1200e per kuukausi, laitan vain 50e aspille per kuukausi mutta siellä on jo hyvä summa säästössä. Alkoon menee kyllä rehellisesti sanottuna ehkä 100-200e kuussa riippuen kuukaudesta, joskus menee alle satakin euroa jos on tylsä kuukausi mutta siis vähän liikaa juon. Punaviinien ystävänä pullo maksaa sen parikymppiä joten olisi helppo karsia jonkin verran siitä. Laitoin rahastosijoitukset lihoiksi ennen suurta koronaromahdusta, ajoitin noin 2 viikkoa ennen joten se meni nappiin mutta valitettavasti en ole jatkanut samaan malliin sen jälkeen markkinaepävarmuuden vuoksi. En vain voinut uskoa että rahaa pumpattaisiin markkinoille tuossa mittakaavassa eli ihmiskunnan historian suurin määrä globaalisti joka selittääkin nykyisen kuplautumisen ja huonot tuotto-odotukset jatkoa ajatellen. Olin siis liian rationaalinen sijoitusasioissa, tavallaan harmi näin jälkikäteen ajatellen. Korjausliiketta odotellessa siis.

Vierailija
75/79 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko aikuisen ikäni sinkku joten raha-asiani saan hallita täysin itse.

Sitä en tunne tarvetta julkisesti levitellä mitä tienaan, mutta olen ollut onnekas ja sain työpaikan jota havittelin kuusi vuotta sitten. Tienaan mukavasti mutta koska en tuhlaa saan rahaa säästöön.

Autoon menee ja asumiseen sekä talouskulut, ne pakolliset. En shoppaile vaan ostan harkitusti ja laatua.

En kapakoi enkä tupakoi.  Asunnosta on vielä lainaa mutta pärjään sen kanssa.

Minulla on tili johon en koske muuta kuin tallettamalla sinne tietyn summan joka kuukausi. Osamaksulla en osta mitään.  

Voin sanoa että olen etuoikeutettu tässä maailmassa, mutta ilman omaa panosta ja työtä ja määrätietoista tahtoa ja yrittämistä en tässä olisi missä olen. Minulla on myös hyväntekeväisyyskohteita joita tuen, näitä pelastettujen kissojen koteja (jonkalaisesta oma kissanikin on kotoisin), sekä kotimaassa että yksi ulkomailla, tämä koirille tarkoitettu.

Omalla työlläsi olet rahasi ansainnut, et ole etuoikeutettu. Tienaat varmaan paremmin kuin minä, ja tämä ero johtuu erilaisista ratkaisuistamme elämässä ellet ole saanut töitäsi perhesuhteilla yms.

Vierailija
76/79 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitoimittajana saan sen 4000€ bruttona eli 2500€ nettona ilman mitään matkakuluja tms. ylitöitä. Asun vanhassa perintötalossa (en siis maksa vuokraa), mutta tuleehan nuo vedet ja säköt maksamaan monta sataa euroa kuussa. Olen minimalisti, eli en osta turhaa tavaraa. Herkkuruokiin- ja juomiin palaakin sitten rutkasti rahaa + matkusteluun vapaalla (sekä alko ja tupakat). Sanoisin, että siirtelen säästötilille muutaman kuukauden välein kerralla jonkun pyöreän summan, kuten 3 000 euroa kerralla eli n. 1000 e kuukaudessa saan säästöön.

Vierailija
77/79 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihnettä! Eikö täällä kellään ole velkaa??

Vierailija
78/79 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee. Netto 1500-1800, välttämättömiin kuluihin (vuokra, ruoka, sähköt vakuutukset bussiliput ym) 900-1000. Turhuuksiin kuten shoppailuun, suoratoistoihin, ravintoloihin ja tapahtumiin yleensä 200-300. Loput säästöön, tänä vuonna mennyt kuukaudesta riippuen 200-700, keskimäärin n. 500

Vierailija
79/79 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

77, saanko kysyä miksi sinkulla työssäkäyvällä pitäisi olla velkaa? En ymmärrä. Olen kyllä sijoittanut jne. siirtänyt rahaa säästötilille ja matkustellut hurjasti. Mutta mihin tarvitsen velkaa? Autoa en omista, saan aina tarvittaessa lainata (bensaa vastaan), mutta kaksi kertaa vuodessa käyn ehkä maalla siskon mökillä. Asunto oli siis saatu jo perinnöksi.