Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvä sinkku - paljonko rahaa säästöön kuussa?

N31
30.05.2016 |

Yllätyin, kun juttelin tänään parin työkaverini kanssa raha-asioista. Olemma kaikki n. 30-vuotiaita sinkkunaisia, joilla kuukauden nettotulot noin 2500 e.

Itse laitan aina palkkapäivänä 300 e ASP-tilille ja n. 700 e säästötilille. Säästötililtä otan toisinaan rahaa isompiin hankintoihin ja ulkomaanmatkoihin, mutta kerrytän pikkuhiljaa säästöjä erästä suunnitelmissa olevaa suurempaa menoerää varten. Elän mielestäni kaikkea muuta kuin pihisti, mutta kaikki kuukauden kulut sinkkutaloudessa saan katettua helposti n. 1500 eurolla - matkojen osuttua kuukauden menoeräksi tai esim. monen sadan talvitakin hankinta tms. saattaa verottaa säästötiliäni. Ok - en omista autoa, en asu pääkaupunkiseudulla enkä käytä rahaa alkoholiin kuin 0-40 e kuussa. Mutta sama tilanne on näillä työkavereilla käsittääkseni. Sen sijaan käytän mielestäni hövelisti rahaa mm. ulkona syömiseen ja huvituksiin, kuten elokuviin ja tapahtumiin.

Yllätyin siis siitä, kun nämä työkaverini kertoivat, ettei heillä kummallakaan ole säästötiliä. Esim. muutaman kuukauden päässä olevaa ulkomaanmatkaa varten säästäminen "pitäisi aloitta nyt". ASP-tilille laittavat kumpikin alle 100 e kuukaudessa.

Olisi kiva kuulla muiden sinkkujen budjeteista!

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei penniäkään. Säästäminen on täysin ideologiani vastaista. Kaikki laitetaan haisemaan mitä kovalla työllä tienataan. Tämä on perheettömyyden ja totaalisen toisista vastuuttomuuden ihana onni, että ei tarvi varautua mihinkään, kun ei kukaan muu kuin itse joudu ahdinkoon jos vaikka jää työttömäksi. Ja itse ottaisin köyhäilyn myös erittäin mielenkiintoisena elämänhaasteena, en pelkää sitä ollenkaan.

Nettotulos 4200 euroa kuussa. Asumiseen menee 1100 euroa kuussa ja autolainaan 450 euroa kuussa. Loppu makeaan elämään.

Vierailija
22/79 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ffffff kirjoitti:

Mukavat nettotulot ihmisillä. Ohiksena vaan. Netto melkein kaikilla 2500e, bruttona siis melkein 4000e/kk?

Valepukit taas ahkerana raapustaa. Täällä ei yksikään tienaa noita summia.

Miten niin? Ainakaan it-alalla, jolla itse olen, ei ole mitenkään erikoista tienata 4000-5500 euroa kuussa bruttona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki mitä vähennyksiä saa keksittyä tyhjästä helposti, kun ei ole työmatkakuluja (työmatka alle 2km), ei mahdollisuutta työhuonevähennykseen, eikä käytä kotitalousvähennyskelpoisia palveluja. Ei niitä vähennyksiä voi tyhjästä keksiä.

Talletukset PS-tilille esimerkiksi. Kun tallettaa 5000€/vuosi, joutuu maksamaan 1500€ vähemmän veroja. 

Jos on sijoituksia, niin saa helpommin työhuonevähennyksen (osittaisen) ja muitakin tulonhankkimisvähennyksiä pääomatulojen verotukseen. Itse vähensin 50% tietokoneen hinnasta verotuksessa.

Vierailija
24/79 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla tienaa noin hyvin? 2500e nettona

Vierailija
25/79 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ffffff kirjoitti:

Mukavat nettotulot ihmisillä. Ohiksena vaan. Netto melkein kaikilla 2500e, bruttona siis melkein 4000e/kk?

Valepukit taas ahkerana raapustaa. Täällä ei yksikään tienaa noita summia.

No kyllä tienaan. Lukion opettaja  ja palkka on jonkin verran alle 4000e (ylitunteja tähän palkkaan tosin jo sisältyy useampia). Veroprosenttia laskee se, etten kuulu kirkkoon ja lisäksi saan vähennyksiä pk-seudun matkakortista (seutu), työhuonevähennyksen ja useina vuosina tulee myös ostettua ammattikirjallisuutta yms. vähennyksiin laitettavaa tavaraa. Nettopalkka näin vähän alle 2500e.

Vierailija
26/79 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N31 kirjoitti:

Yllätyin, kun juttelin tänään parin työkaverini kanssa raha-asioista. Olemma kaikki n. 30-vuotiaita sinkkunaisia, joilla kuukauden nettotulot noin 2500 e.

Itse laitan aina palkkapäivänä 300 e ASP-tilille ja n. 700 e säästötilille. Säästötililtä otan toisinaan rahaa isompiin hankintoihin ja ulkomaanmatkoihin, mutta kerrytän pikkuhiljaa säästöjä erästä suunnitelmissa olevaa suurempaa menoerää varten. Elän mielestäni kaikkea muuta kuin pihisti, mutta kaikki kuukauden kulut sinkkutaloudessa saan katettua helposti n. 1500 eurolla - matkojen osuttua kuukauden menoeräksi tai esim. monen sadan talvitakin hankinta tms. saattaa verottaa säästötiliäni. Ok - en omista autoa, en asu pääkaupunkiseudulla enkä käytä rahaa alkoholiin kuin 0-40 e kuussa. Mutta sama tilanne on näillä työkavereilla käsittääkseni. Sen sijaan käytän mielestäni hövelisti rahaa mm. ulkona syömiseen ja huvituksiin, kuten elokuviin ja tapahtumiin.

Yllätyin siis siitä, kun nämä työkaverini kertoivat, ettei heillä kummallakaan ole säästötiliä. Esim. muutaman kuukauden päässä olevaa ulkomaanmatkaa varten säästäminen "pitäisi aloitta nyt". ASP-tilille laittavat kumpikin alle 100 e kuukaudessa.

Olisi kiva kuulla muiden sinkkujen budjeteista!

Joo, no minun nettotuloni ovat 1700 e/kk. Ei ole jäänyt mitään säästöön. Huvituksia olen harrastanut varmaan aika samantyyppisesti kuin sinä, mutta nyt sitten jatkossa on edessä lainan lyhennykset, että saan edes jotain "perintöä" pelastettua, joten loppuu nekin huvitukset tähän.

Vierailija
27/79 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla tienaa noin hyvin? 2500e nettona

Esim. lukion opettaja, ohjelmoija, yleensä diplomi-insinööri eri aloilla, psykologi, arkkitehti, henkilöstöhallinnon ammattilainen, ekonomi...

Vierailija
28/79 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää? :)

Vierailija
29/79 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää? :)

Saan bruttona mitä AP nettona, minun netto on siis vajaa pari tonnia. Rahastoihin menee150, tavallaan säästöön mutta ei ole tarkoitus koskea niihin ainakaan 25 vuoteen. Joinakin kuukausina jää pikkasen rahaa yli.

Asuntolainaan, vastikkeeseen, vakuutuksiin, sähköön yms, menee ~950, autoon 300, ruokaan tai siis ruokakauppaan (sis. kodin tarvikkeet) saan jotenkin hukkumaan 250, vaikka syön eväitä/mikroaterioita lounaaksi, vaatteitakin joutuu välillä uusimaan, sukulaislapsille lahjoja ostamaan. Ei tässä ns elämiseen jää juuri mitään, ja välillä tuntuu ettei koko hommassa ole myöskään mitään järkeä. Joku muutos on tehtävä, parempi palkka ensin. Tai sitten minun täytyy oikeasti hankkia sivuduuni.

Vierailija
30/79 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettotulot reilut 3200 euroa, 30v ja pk-seutu. 1000 euroa asuntolainaan, 300 euroa vastikkeeseen. 1000 euroa säästötilille ja n. 900 euroa elämiseen, joskus reilusti vähemmänkin.

Vierailija
31/79 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettopalkka 2680, menot 1200e/kk, säästöön 1480€/kk, 37v, auto 20v, asun vuokralla, omaisuutta 320k€

Vierailija
32/79 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jää max 100e kk ylimääräistä jonka sijoitan vuokran ruuan ja muiden laskujen kulujen jälkeen.

Vierailija
33/79 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan 300e  säästöön.

Ennen jäi 450 e mut hankin ison koiran joten.

22v sinkku tuloni 3100e

asun hesassa kaksiossa vuokra 1050e

ja tykkään shoppailla ja syödä ulkona joten joo

Vierailija
34/79 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslaskut (laina, vastike, sähkö, vakuutukset, vero, puhelin, netti, opintolaina) on 2300€, joten kulutukseen (ruoka, bensa yms.) jää 1100€. Kyllä se ihan helposti kuukauden aikana kuluu, säästöön ja sijoituksiin menee automaattisesti 100€ ja sijoitus asunto maksaa itse itseään.

Vierailija
35/79 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut siis 1300€ Edellinen

Vierailija
36/79 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona tienaan 3800 e/kk ja säästöön saan noin 3000 e/kk. Asunto on velaton, auto on velaton, sijoituskämppä on velaton (ja tuottaa 700 e/kk nettona). Ikää minulla on 33v.

Vierailija
37/79 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1700e/kk. Säästöön laitan rahastoihin 160e kuussa ja jos muuten jää palkasta yli, pistän säästötilille. 

Asoasunto, velaton eli siinä pari kymppitonnia kiinni ja säästöissä toinen mokoma. 29v.

Vierailija
38/79 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 2 300 e, asumismenot 690 e, säästöön laitan 600-1 000 e kuukaudessa. Osa säästöistä on tarkoitettu isompiin, useamman satasen hankintoihin ja matkoihin, suurin osa säästöistä taas ovat sellaisia joita en saa käyttää kuin siinä tilanteessa, että joudun työttömäksi ja tulot eivät riittäisi elämiseen.

Vierailija
39/79 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä että sinkkuja voisi verottaa paljon nykyistä raskaammin. Vanhanpiian vero taksisin!

Vierailija
40/79 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstalla pyörii ihmeen iso määrä etenkin hyvätuloisia työssäkäyviä sinkkunaisia. Ei uskoisi.