Onko vanhemman pakko mennä facebookiin kun on lapset?
Olen kokenut tuttavapiirin taholta jo pitkään painostusta siitä etten ole facebookissa. Monen mielestä minun täytyy ja suorastaan on aivan pakko luoda profiili faceen. Jatkuvasti kysytään miksi en ole facessa. En käsitä, miksi kenenkään pitäisi edes perustella, ettei ole liittynyt johonkin nettipalveluun? Itseäni nyt ei vaan kiinnosta tehdä profiilia ja vaihtaa kuulumisia virtuaalisesti. Enkä myöskään halua jakaa mitään tietojani netissä.
Nyt Fobban kolumnin ”Laiska somevanhempi ei pysty suojelemaan lastaan” myötä eräs tuttavani on saanut tuulta purjeisiin. Hänen mukaansa minun on mentävä facebookiin, koska vanhemman on valvottava lastensa tekemisisä netissä. Velvollisuuteni kuulemma vanhempana on tehdä näin. Mitä mieltä olette? Onko muita, joilla ei ole face-profiilia, vaikka on lapset? Eikö lapsen somekäyttäytymistä pysty valvomaan ilman, että vanhemmalla on oma face-profiili?
Kommentit (9)
Eipä nuoriso Facebookia juurikaan käytä enää, enemmän siellä keski-ikäiset naiset vauhkoaa, oli heillä lapsia tai ei.
No miten ajattelit valvoa ilman faceprofiilia. Eihän se, että tekee profiilin tarkoita että olisi pakko päivittää jokaista kissanristiäistä. Mutta kun olet lapsesi ystävä nettipalveluissa pystyt esim seuraamaan minkälaisia kavereita listalla on. Olen kyllä samaa mieltä fobban kanssa että nykyaikana on vain pakko vanhemmankin kiinnostua sosiaalisesta mediasta jotta voi opettaa lapsilleen sen fiksua käyttöä
Lapset/nuoret eivät käytä Facebookia, joten sen takia sinne ei tartte liittyä.
Mutta Instagram ja SnapChat nyt olis hyvä olla, että vähän näkee mitä ne siellä julkaisee. Vaikka luotankin omiini, niin esim. nettikiusaaminen on aika ikävä ilmiö ja vanhempien olis hyvä olla vähän edes kartalla.
Mitenpä sitten ajattelin varjella lastasi Facelta omalta profiilistasi? Voihan lapsi laittaa estot ja käyttää ryhmiä yms, etten näe edes omasta profiilistasi muuta kuin lapsen seinän.
Kyllä niitä lapsia voi muutenkin vahtia. Hyvä keskusteluyhteys lapseen on hyvä asia.
Itse olen somevanhempi ja keskustelemalla käydään meillä läpi. Lapselle pitää opettaa hyvä netiketti jo varhain, siis peruskäytöstavat kun hallitsee, eikä hulluttele väärillä sivuilla ja opettaa käyttämään filttereitä ja blokkeja niin hommat hoituu. Lapseen pitää pystyä luottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuoriso Facebookia juurikaan käytä enää, enemmän siellä keski-ikäiset naiset vauhkoaa, oli heillä lapsia tai ei.
Kiitos tästä! Mua ei just toi keski-ikäisten naisten vauhkoaminen kiinnosta pätkääkään. :) Hyvä tietää, että nuoriso käytä facea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No miten ajattelit valvoa ilman faceprofiilia. Eihän se, että tekee profiilin tarkoita että olisi pakko päivittää jokaista kissanristiäistä. Mutta kun olet lapsesi ystävä nettipalveluissa pystyt esim seuraamaan minkälaisia kavereita listalla on. Olen kyllä samaa mieltä fobban kanssa että nykyaikana on vain pakko vanhemmankin kiinnostua sosiaalisesta mediasta jotta voi opettaa lapsilleen sen fiksua käyttöä
En halua jakaa itsestäni mitään tietoja nettiin. Luomalla edes sitä profiilia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitenpä sitten ajattelin varjella lastasi Facelta omalta profiilistasi? Voihan lapsi laittaa estot ja käyttää ryhmiä yms, etten näe edes omasta profiilistasi muuta kuin lapsen seinän.
Kyllä niitä lapsia voi muutenkin vahtia. Hyvä keskusteluyhteys lapseen on hyvä asia.
Itse olen somevanhempi ja keskustelemalla käydään meillä läpi. Lapselle pitää opettaa hyvä netiketti jo varhain, siis peruskäytöstavat kun hallitsee, eikä hulluttele väärillä sivuilla ja opettaa käyttämään filttereitä ja blokkeja niin hommat hoituu. Lapseen pitää pystyä luottamaan.
Aivan! Eli omalta profiililta ei pysty lasta edes suojelemaan ja näkemään kaikkea mitä hän siellä tekee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En halua jakaa itsestäni mitään tietoja nettiin. Luomalla edes sitä profiilia.
Ap
Minusta faceen ja someen kannattaisi ainakin tutustua sen verran että osaa lapsille neuvo onko profiilissa pakko jakaa jotakin ja miten omien tietojen suojaaminen onnistuu.
No ei ne lapset ainakaan siellä facessa ole. Että sen takia ei tarvi liittyä.