Miten työmatka suuntaansa voi olla 50 km ja ylikin?
Ettekö ole kykeneviä järjestämään elämäänne järkevämmin?
Tuli mieleen tuosta pyöräilyketjusta.
Tuohan on niin ekologisesti, ajankäytöllisesti ja viime kädessä terveydellisestikin mielipuolista. Keitä tei oikein olette?
Asun Helsingissä ja 20 km on ihan maksimi koko tuttavapiirissä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle on varmaan suurikin yllätys, että Kehä III:n ulkopuolella on elämää, ja vielä ihan elämisen arvoista elämää?
Tuollaisten stadilaistollojen vuoksi en ikinä voisi kuvitellakaan asuvani Helsingissä.
Ja juu, oma työmatka on 2 kilometriä, samoin kun miehellä. Ja lapsen päiväkotiin matkaa 200m ja koululaisen koulumatka 450m.
Mutta, en edes päiväunissani kuvittele, että koska meillä näin on, että tämä olisi ainut oikea tapa toimia ja elää.
Minulla on kaveri ja tuttavapiirissä muutama sellainen, jolla työmatka noin 60km (joka muuten täällä ruuhkattomassa osaa Suomea kestää noin 45 minuuttia) ja osa sellaisia joilla työpaikka on kävelymatkan päässä kuten itsellämme. Ja ihan on elämän hallinta kunnossa kaikilla, työmatkan pituudesta se ei ainakaan riipu...
Ihan hyvä, että pysyttekin meidän stadilaistollojen ulottumattomissa, nurmijärveläisidiootit.
Win-win, eikö vain?
Mahtava työpaikka! Ilmaiset bussimatkat 60km suuntaansa. Hyvät edut ja etenemismahdollisuudet. Unelmatyö. Nukun matkat ja nautin niistä. Ihan vain siksi.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava työpaikka! Ilmaiset bussimatkat 60km suuntaansa. Hyvät edut ja etenemismahdollisuudet. Unelmatyö. Nukun matkat ja nautin niistä. Ihan vain siksi.
Ja siis meillä unelmatalo kivalla paikalla. Emme halua tästä lähellekään työpaikkaa!!!!
Samassa ajassa missä Helsingissä kulkee julkisilla 15 km, ajaa maaseudulla omalla autolla 100 km. Ja se omalla autolla ajaminen on rauhallisilla teillä ihan kivaa.
Minä kuljen päivittäin kinja-autolla töihin n. 50km matkan helsinkiin, pääsen likimain ovelta ovelle. Matka moottoritietä kestää n. tunnin, eli todennäköisesti saman ajan, kuin jurnuttelisin kehää pitkin töihin. Asumme isossa omakotitalossa vesistön läheisyydessä, talomme hinnalla saisi yksiön hieman helsingin keskustan ulkopuolelta.
Mä asun Helsingissä ja työpaikka on Helsingissä. Työmatka on 25km ja matka-aika julkisilla suuntaansa vähän reilu tunti. Miehen työmatka on 3km.
Eipä olla lähdetty muuttamaan, kun vaihdoin työpaikkaa ja matka piteni, kun satutaan viihtyyn täällä.
Itse olen tullut tulokseen, että tuo n. tunti on maksimiaika työmatkaan, sillä kilometrimäärällä ei varsinaisesti ole merkitystä vaan ajalla. Niinpä maaseudulla voisin helposti käydä töissä lähes 100km:n päässä.
En nyt oikein ymmärrä mikä tässä on kummallista?
Opiskelin ja kuljin julkisilla 50km matkaa ja mies kulki julkisilla toiseen suuntaan töihin noin 20km matkaa. Aikaa matkoihin meni saman verran koska mies joutui vaihtamaan bussia ja menemään kaupungin keskustan läpi kun mun oma bussi paineli valtatietä suoraan koululle. Että ei se matkan pituus vaan kuinka helppo se on kulkea.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan kaupungissa omalla autolla päästele. Täällä toimii julkinen siihen malliin ettei paremmasta väliä.
Eihän toki kukaan omalla autolla kaupungissa aja. Kehä ykkösen aamu- ja iltapäiväruuhkatkin ovat vain mielikuvituksen tuotetta.
Täällä maalla se on ihan normaali työmatka. Eihän siihen mene kuin puoli tuntia suuntaansa.
Jaa-a.. Mies menee töihin kohti pohjoista 60km ja minä kohti etelää 45km.. Kumpihan irtisanoutuis, että päästäis muuttamaan lähemmäs toisen työpaikkaa.. onneks pääsee ees kunnon tietä ajamaan nykyään, ni matkat kestää vain sen n40min suuntaansa..
silloin ku asuin kaupungissa ja kuljin julkisilla, meni työmatkaan pidempi aika ku nyt vaiks kilometrejä oli vain 15. ..
Kävin viime viikolla työhaastattelussa Riihimäellä, asun Hakunilassa. Olen sinkkunainen ilman autoa. Pitkä matkahan se on, julkisilla, mutta olisin iloinen jos saisin töitä.
Ap taitaa olla vähän vajaa.
Mulla on työmatka 88 kilometriä suuntaansa ja ajan sen joka päivä. Kuljemme kimppakyydillä, joten mahdottoman kaliiksikaan se ei tule.
Asun itse isohkossa kaupungissa ja käyn töissä pienessä, sinänsä siis kuvio ei ole aivan tavallinen. Kaupungissani on korkeakoulut ja alaltani valmistuu joka vuosi paljon ihmisiä. Työpaikkoja on mutta niin on hakijoitakin. En saanut omasta kaupungistani töitä, joten päätin lähteä kauemmas. En viihtyisi pienessä kaupungissa, joten sinne en aio muuttaa. Lopun elämääni en halua tätä väliö kulkea, mutta urani alussa teen mielelläni uhrauksia.
Mulla on 400 km. Satuin nyt saamaan alan työpaikan täältä ja mies ei ole saanut, hänellä on hyvä työpaikka kuitenkin. Eikä määräaikaisen takia kannata muuttaa. Oman alani työttömyys on räjähtänyt käsiin asuinpaikkakunnallani. Olen jo vaihtanut alaakin, enää ei jaksa. Kun aloitin opiskelut, työllisyysnäkymät paikkakunnalla oli hyvät.
Miten joku voi olla noin mustavalkoinen putkiaivo kuin ap, sitä en jaksa ymmärtää.
Niin no... voi miettiä esimerkiksi mun kohdalla onko järkevämpää viedä lapset tutusta koulusta ja kaveripiiristä, jättää tukiverkot ja miehen jäädä työttömäksi tai mun jäädä työttömäksi ja elättää 6 hengen perhe 1 ihmisen palkalla, vai minun ajaa se 80km töihin. Kyllä, perseestä on ajaa päivittäin nlin tunti töihin, mutta minkäs teet kun lähempää ei oman alan paikkaa löydy tällä hetkellä ja siitä saa sen verran hyvin rahaa, että se kannattaa.
Minulla on suuntaansa 56 kilometriä, tuolla naapurikaupungissa. Suurimmaksi osaksi matka on moottoritietä, mukavaa ajaa kesällä ja talvella. Ihan toista kuin aikoinaan kulkea kolmella bussilla pk-seudulla.
Mun kaveri oli työtön ja sai sitten töitä100 km päästä toisesta kaupungista. He tekivät kompromissin ja muuttivat n. puoliväliin pikkupaikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskimääräinen työmatka suuntaansa on 15 km.
Eli nämä yli 50 km matkaavat ovat poikkeuksia.
Sait vain alapeukkuja, vaikka kommenttisi oli totuudenmukainen.
Ilmeisesti alapeukuttajat eivät ymmärtäneet, mitä tarkoittaa keskimäärin:)
Täällä tilastotietoa aiheesta:
Kotimaa 23.3.2015 klo 6:19 | päivitetty 23.3.2015 klo 8:03
Suomalaisen työmatka pitenee metrin joka työpäivä – Kantahämäläiset suhaavat kauimmaksi
Suomalainen käyttää työmatkaansa keskimäärin kolme varttia päivässä. Keskimääräinen työmatka on pidentynyt vuodesta 1990 viidellä kilometrillä. Hämeenlinnan seudulta kuljetaan keskimäärin 18 kilometriä suuntaansa.
http://yle.fi/uutiset/suomalaisen_tyomatka_pitenee_metrin_joka_tyopaiva…
Onko sulle koskaan tullut mieleen, että sun arviot elämänlaadusta ei päde kaikkiin ihmisiin? Että jotkut ihmiset voivat arvottaa muita asioita enemmän? Kuten esimerkiksi läheisyyttä perheeseen ja sukuun (kaikki eivät ole syntyneet Helsingissä).