Ajokortin kalleus - miten rahoitatte lapsillenne?
Esikoisen B-ajokortin suorittaminen on ajankohtaista, enkä pääse yli siitä tunteesta, että se on törkeää rahastusta. Ihan hillittömän hintavaa hommaa, etten sanoisi. Opetusluvilla en voi opettaa, se olisi kyllä halvempaa. Isoja laskuja on tulossa ja ne kaikki on maksettava tuloista, jotka eivät nytkään riitä mihinkään ylimääräiseen (joten ei ole säästöjäkään).
Ajokortti taas on käytännössä pakollinen täällä periferiassa, ihan työllistymistäkin ajatellen. Olen luvannut että se kaikille lapsillemme maksetaan ja nuori saa itse hommata kesätöillä rahat autoon. Käytännössä vaan näyttää, että tiukkaa tekee. Onneksi on edes pitkät ikäerot lapsilla, jottei kaikille tarvitse peräkkäisinä vuosina b-korttia maksaa.
Onko muilla ollut hankalaa, oletteko saaneet maksettua säästöistä tai tuloista, ei kai lainaa ole tarvinnut tätä varten?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin asutaan maalla ja pakko on lasten saada ajokortit käytännön syistä, mutta siihen on onnekis vielä aikaa. Itse olen ajatellut että voisin kyllä opettaa. Vai onko sen opetusluvan saaminen tehty jotenkin mahdottomaksi ap? Tai siis mikset sinä voisi opettaa?
Minulla ei itselläni ole ollut ajokorttia sitä kahta vuotta, minkä opetuslupa vaatii. Puoliso taas ei suostu opettamaan. Ap
Niin just, uusperhe? Onnittelut loistavasta puolison valinnasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin asutaan maalla ja pakko on lasten saada ajokortit käytännön syistä, mutta siihen on onnekis vielä aikaa. Itse olen ajatellut että voisin kyllä opettaa. Vai onko sen opetusluvan saaminen tehty jotenkin mahdottomaksi ap? Tai siis mikset sinä voisi opettaa?
Minulla ei itselläni ole ollut ajokorttia sitä kahta vuotta, minkä opetuslupa vaatii. Puoliso taas ei suostu opettamaan. Ap
Niin just, uusperhe? Onnittelut loistavasta puolison valinnasta..
Ei ole uusperhe, ymmärsit väärin. Mies on sitä mieltä, että hänen hermonsa eivät kestä opetushommaa, eikä hän toisaalta pääsisi varmaan edes viidennellä kerralla kirjallisia itse läpi, joten ymmärrän hänen mielipiteensä. Ap
Ööh millä tavalla itsellesi säästit ajokortin, jos sait sen vasta vajaa pari vuotta sitten? Samalla tavalla varmaan lapsellekin voisi miettiä säästämistä.
Aika paljon teillä lapsilla ikäeroa, jos teidän nuorin on vasta taapero ja vanhin jo täysi-ikäinen.
Ei ole lapsia, niin ei onneksi tarvitse miettiä. Mulla kävi tuuri siinä mielessä, että äitini palkalla nuo kiskontahinnatkaan ei tuntuneet missään, mutta tuli siitä huolimatta itselle vähän paha fiilis, että joutui lypsätyttämään oman yksinhuoltajaäidin lompakosta +2 tonnia ajokorttia varten, vaikka hän mielellään kortin kustansikin, niin silti.
Vierailija kirjoitti:
Ööh millä tavalla itsellesi säästit ajokortin, jos sait sen vasta vajaa pari vuotta sitten? Samalla tavalla varmaan lapsellekin voisi miettiä säästämistä.
Aika paljon teillä lapsilla ikäeroa, jos teidän nuorin on vasta taapero ja vanhin jo täysi-ikäinen.
Oma ajokorttini oli siinä vaiheessa, että vaati vain pimeän ajon, inssin ja kirjalliset., siihen ei mennyt kuin alle 200 €, eli ei tarvinnut säästää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ajatellut että me vanhemmat maksamme ajokortit. Pitää alkaa näköjään säästämään ja kuten joku jo sanoikin että talouden suunnittelumme on todella heikoissa kantimissa kun ei ole sitä muutamaa tonnia säästössä. Missä vitun kuplassa jotkut kusipäät oikein elävät?
Tämä on se syy, miksi köyhät pysyvät köyhinä. Ei minkäänlaista suunnitelmallisuutta ja ennakointia.
Kun lapsi syntyy, niin siinä vaiheessa on tiedossa, että 18 vuoden päästä on autokoulun aika. Siinä on 18 vuotta aikaa säästää. 10 euroa kuussa luulisi onnistuvan jopa toimeentulotuen varassa elävältä.
Toimeentulotukea ei saa jos on säästöjä. Mutta provohan tämä olikin.
Maksoin vanhimman tyttären ajokortin ja hän sitten opetti kaksi nuorempaa sisarusta opetusluvalla. Maksoin hänelle saman opettamisesta kuin autokoulukin olisi ottanut mutta halusin muutenkin tukea hänen opiskeluaan.
Molemmat hänen opettamat lapst pääsi ensi kerralla läpi insiajossa ja kirjallisista.
Kyllä sen rahan jostain repii? Saahan sen maksaa osissa.
Itse olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja ajoin ajokortin työttömänä ollessani ja rahoitin sen siis työmarkkinatuesta. 1600€ maksoi kaikkine kuluineen vuosi sitten.
Tiukkaa oli sen kolme kuukautta mutta kyllä siitä selvittiin 😊 Lyhyt aika loppujen lopuksi.
Ja nyt jo alat pistämään rahaa sivuun. Ja viet vaikka kirppikselle tavaroita myyntiin? Loput sitten osissa.
Itse valitsin autokoulun sen perusteella, että sai maksaa 10kk korottomalla osamaksulla.
Tämä on se syy, miksi köyhät pysyvät köyhinä. Ei minkäänlaista suunnitelmallisuutta ja ennakointia.
Kun lapsi syntyy, niin siinä vaiheessa on tiedossa, että 18 vuoden päästä on autokoulun aika. Siinä on 18 vuotta aikaa säästää. 10 euroa kuussa luulisi onnistuvan jopa toimeentulotuen varassa elävältä.