Lakimuutos elatusmaksuihin
Suomeen pitäisi saada lakimuutos, että jos lähivanhempi menee uusiin naimisiin niin elatusvelvollisuus poistuu etävanhemmalta. Tämä olisi loogista, koska uusi kumppani saa myös viettää lasten kanssa enemmän aikaa kuin etävanhempi. Tämänkaltainen muutos myös järkevöittäisi erilaisten uusperheiden tilannetta ja tervehdyttäisi yhteiskuntaa, koska kenenkään ei tarvitsisi maksaa elatusmaksuja lapsista joiden tosiasiallisesta arjesta nauttii joku muu. Uusin liittoihin ei myöskään lähdettäisi niin heppoisesti kun pitäisi miettiä, että onko tällä perheellä oikeasti yhteiselon edellytyksiä. Vuoroviikkosysteemejä tämä ei koskettaisi mikäli on sovittu ettei elatusmaksuja makseta.
Kommentit (12)
Samantien näinkin, kun uuden puolison tulot vaikuttavat hoitomaksuihinkin. Jos jonkun äpärän päivähoidosta joutuu maksamaan, niin miksei samantien koko elatuksesta.
Niin että jonkun toisen miehen/naisen pitäisi elättää vieraan muksut? Kerrassaan loistava logiikka taas.
Tarkennetaan sen verran, että menee naimisiin tai avoliittoon. Jäähän tuohon vielä mahdollisuus kikkailla eri asunnoissa asumisella, mutta täysin vedenpitävää järjestelmää on vaikea tehdä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Niin että jonkun toisen miehen/naisen pitäisi elättää vieraan muksut? Kerrassaan loistava logiikka taas.
Huomaa ettet sinä ainakaan uhrannut juurikaan aivokapasiteettia tälle asialle. Taidat olla sellainen uusperheellinen, joka kyllä mielellään nauttii lasten isän elatusmaksuista, mutta et kovin aktiivisesti ylläpidä lasten ja isän välistä vuorovaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettet sinä ainakaan uhrannut juurikaan aivokapasiteettia tälle asialle. Taidat olla sellainen uusperheellinen, joka kyllä mielellään nauttii lasten isän elatusmaksuista, mutta et kovin aktiivisesti ylläpidä lasten ja isän välistä vuorovaikutusta.
Eikös se nyt ole ihan sen isän tehtävä ylläpitää sitä vuorovaikutusta omien lastensa kanssa? Toki äidin ei pidä sitä ollenkaan estää tai hankaloittaa, mutta ei kyllä todellakaan aktiivisesti ylläpitäjään, ellei hänellä todella ole aikaa ja energiaa moiseen. Mulla ainakaan ei ole. Exä pitää ihan itse huolta suhteestaan lapsiinsa, ja mä olen sanonut että ihan aina saa tavata yms kun haluaa.
Mielestäni olisi reilua että myös etän nyxä maksaisi elareita 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se nyt ole ihan sen isän tehtävä ylläpitää sitä vuorovaikutusta omien lastensa kanssa? Toki äidin ei pidä sitä ollenkaan estää tai hankaloittaa, mutta ei kyllä todellakaan aktiivisesti ylläpitäjään, ellei hänellä todella ole aikaa ja energiaa moiseen. Mulla ainakaan ei ole. Exä pitää ihan itse huolta suhteestaan lapsiinsa, ja mä olen sanonut että ihan aina saa tavata yms kun haluaa.
Tyypillinen eronneen naisen selitys..."on isän tehtävä"..."[minulla] ei ole aikaa ja energiaa"..."saa tavata ainakin kun haluaa". Entäs jos äiti muuttaa toiseen kaupunkiin ja asenne on sama kuin sinulla. Mietipä sitä.
Se ny vaan on niin, että kun niitä lapsia tekee ne on ite elätettävä. Ei voi vaan lykätä elatusvastuuta jollekin muulle jolla ei ole ollu osaa eikä arpaa lasten tekoon.
Lapsella on oikeus lähtökohatsiesti oikeus molempiin vanhempiin; ei vanhemmilla lapseen...
Vierailija kirjoitti:
Se ny vaan on niin, että kun niitä lapsia tekee ne on ite elätettävä. Ei voi vaan lykätä elatusvastuuta jollekin muulle jolla ei ole ollu osaa eikä arpaa lasten tekoon.
Tämä riippuu täysin näkökulmasta. Naiset mielellään haluavat tukeutua siihen näkemykseen, että lapsi olisi pelkällä olemassaolollaan oikeutettu ~20 vuoden ylläpitoon isän puolelta vaikka kaikki muut asiaan liittyvät sitoumukset (avioliitto/avoliitto, yhteinen omaisuus jne.) olisi purettu ja unohdettu. Huolehditaanhan monesta muustakin asiasta kollektiivisesti, joten miksei myös lasten elatusta. Nykytilanteessa isä ei edes voi olla 100 % varma isyydestä, koska dna -testejä ei tehdä automaattisesti vaikka se olisi realistista ja mahdollista.
Näkeekö mammat ajatuksessa mitään hyviä puolia? Unohdetaan se seikka, että varma raha-automaatti poistuisi.
Aika harva tuolloin menisi naimisiin. Ja taas toisaalta - kyllähän elatusvastuu on lapsen vanhemmilla ja lapsella on siihen oikeus.