Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten autottomissa perheissä kuskataan lapset harrastuksiin?

Vierailija
29.05.2016 |

Kun ei ole sitä autoa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvitse kuskata. Kulkevat ihan itse joko pyörillä, kävellen, mopolla tai sitten julkisilla.

Vierailija
2/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävellen, polkupyörällä, ratikalla, junalla, metrolla tai bussilla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kulkevat, matkaa urheilutalolle, uimahalliin, koululle yms. noin 400m. Asuinpaikka on valittu näillä perusteilla :)

Vierailija
4/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipuu harrastuksista. Toisilla ne harrastuspaikat on kävelymatkan päässä, eikä kaikissa harrastuksissa kuljeta ympäriinsä. Itse asun lähellä urheilualueita nykyään ja näissä taloissa on poikkeuksellisen paljon urheilun harrastajia, eli asuinpaikkakin lienee valittu sen mukaan. Mm. jäähalille alle 500 metriä ja tästä ja naapuritalosta lähtee usein nuoria ja lapsia mailojen ja kassien kanssa kävelemään. 

Vierailija
5/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinpaikka valittu niin, ettei autoa tarvita kuskauksiin. Kävellen, pyörällä tai julkisilla liikkuvat koululaiset itse ja pienempiä saatellaan vastaavilla kulkupeleillä.

Vierailija
6/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussilla onnistuu hyvin, jos harrastusvälineet ei ole kohtuuttoman isoja. Kesäisin pyörällä. Kisoihin ja peleihin kimppakyydeillä kyydistä tietenkin maksaen. Joskus pidemmälle reissulle voi vuokrata auton.

Monet harrastukset on sellaisia, joihin ei tarvitse isoja harrastusvälineitä. Esim. yleisurheilu, pallopelit, voimistelu jne. Meidän tyttö valitsi maastopyöräilyn, joten meillä on auton osto edessä. Harjoituksiin ja kisoihin pääseminen julkisilla on turhan hankalaa.

Vierailija
7/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummataan muilta kyytejä eikä tietenkään tarjota ikinä missään muussa muodossa vastapalveluksia saatika että osallistuttaisiin bensakuluihin kun tehdään esim pidempiä pelireissuja. Päälle haukutaan autolliset ihmiset saastuttajiksi ja uhotaan, että auto on ihan turha kapistus perheessä. On se tietty niin kauan kun pystyy lokkeilemaan muiden kyydeillä.

Vierailija
8/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noissa tapauksissa sossu maksaa perheelle auton. Ei lapsi pärjää ilman harrastusta.

Vierailija
9/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähtee bussi n 100metrin päästä kotiovelta. Sillä mennään n.5km ja sit kävellään lapsen kanssa vähän vajaan kilometrin päässä olevalle urheiluhallille. Ja samaan tyyliin takaisin kotiin.. Lapsi 5v ja harrastus kerran viikossa.

Ei se kulkeminen tuon kummempaa tähän asti ole ollut...

Vierailija
10/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kulkevat. 

Jos on ollut turnauksia kauempana tms., niin sitten kavereiden autoilla. Kompensoitu eri keinoin sitten muille. 

Ihan hyvin on pärjätty ja lapset ovat itsenäisemmän ja pärjäävämmän oloisia kuin nämä aina kuskatut tapaukset. 

Vierailija
11/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pummataan muilta kyytejä eikä tietenkään tarjota ikinä missään muussa muodossa vastapalveluksia saatika että osallistuttaisiin bensakuluihin kun tehdään esim pidempiä pelireissuja. Päälle haukutaan autolliset ihmiset saastuttajiksi ja uhotaan, että auto on ihan turha kapistus perheessä. On se tietty niin kauan kun pystyy lokkeilemaan muiden kyydeillä.

Näitä lokkeja löytyy autollisistakin. Itse muistan omilta harrastusajoilta, että kummasti samat lapset olivat aina meidän kyydissä, mutta itse en mennyt koskaan kenenkään muun kyydillä. Muistan vanhempien purnanneen kuinka kukaan ei edes tarjonnut bensarahaa. Asuimme kaupungissa, jossa on olematon julkinen liikenne, joten auto oli käytännössä jokaisella perheellä. Kävimme joskus pidemmillä kisareissuilla syömässä kisan jälkeen. Näillä lokkilapsilla ei ollut koskaan edes omaa rahaa mukana ja muistan kerran, kun isäni sai sanoa ihan tiukastikin, ettei osta ruokaa kuin minulle ja siskolleni.

Vierailija
12/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lisää, että oma toinen poika harrasti judoa, ei kilpailumielessä, vaan harrasteryhmässä, koko peruskoulu- ja lukioikänsä. Meillä auto, mutta ei sitä tuohon tarvittu, kun paikka oli kilometrin päässä ja helppo mennä pyörällä tai kävellen - koko aikana pari leiriä, joihin menivät bussikyydillä. Toinen taas kävi soittotunneilla, matkaa 200 metriä. Eipä tarvinnut kuskata häntäkään. Eli vaikka perheessä olisikin auto, ei kaikkien harrastukset sitä aina vaadi.  

Vierailija
13/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole tullut mieleenkään, että ottaisin keneltäkään bensarahaa matkaan, jonka joka tapauksessa olen tekemässä. 

Yksi poika on lähes aina kyydissä. Ainoa, minkä edellytän, että on parkkipaikalla tasan silloin kun sovitaan. Olen sanonut, ettemme odottele. 

Ihan normaalia avuliasuutta minusta. Ei kai kenenkään nyt lapsen harrastuksen takia kannata autoa ostaa? Meillä nyt on muista syistä ja tietysti autamme niitä, joilla ei ole. 

Vierailija
14/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, itse olen kuskaajaäiti ja siis se autokin löytyy, yritän nyt teinien kanssa päästä tästä eroon.

Itse olen lapsena kilpaurheillut ja harkkoja oli 6-7 kertaa viikossa. Kuljin bussilla harkkoihin ja takaisin.Joskus vanhemmat hakivat, esim. perjantai-iltaisin, kun harkat loppuivat klo 20.30, mutta pääsääntöisesti kuljin bussilla, vaikka perheessä oli kaksi autoa. Kuten enemmistö kaikista muistakin. Harrastin tätä ikävuoden 8 v-16 v ja alusta asti kuljin bussilla. Asuimme Helsingissä lähiössä ja harrastus oli keskustassa.

Vierailija
15/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ovat tottuneet kulkemaan. Ei ole tarvinnut autolla viedä eikä muutenkaan paapoa.

Vierailija
16/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörällä tai kävellen olen ainakin itse aina kulkenut treeneihin. Kisoihin pääsin usein lähellä asuvan joukkuekaverin kyydissä.

Vierailija
17/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua lapsena kukaan kuskannut mihinkään harrastuksiin, vaikka perheessä olikin auto. En edes älynnyt lapsena vaatia mitään tuollaista kuskaamista, pidin ihan selvänä että menen vaikka fillarilla omiin harrastuksiini. Joskus saattoi joku kaverin isä tai äiti kuskata johonkin, mutta tosi harvoin.

Vierailija
18/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti olemassa autottomia perheitä vielä nykyäänkin?

Vierailija
19/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole tullut mieleenkään, että ottaisin keneltäkään bensarahaa matkaan, jonka joka tapauksessa olen tekemässä. 

Yksi poika on lähes aina kyydissä. Ainoa, minkä edellytän, että on parkkipaikalla tasan silloin kun sovitaan. Olen sanonut, ettemme odottele. 

Ihan normaalia avuliasuutta minusta. Ei kai kenenkään nyt lapsen harrastuksen takia kannata autoa ostaa? Meillä nyt on muista syistä ja tietysti autamme niitä, joilla ei ole. 

Meillä on ryhmässä sovittu kisamatkojen osalta, että jokainen kyytiläinen maksaa 10 € per reissu. Kisoja on paljon ja matkat ovat usein pitkiä (esim. Turku-Jyväskylä) ja sitä bensaakin menee. Kyydit ovat menneet aikalailla tasapuolisesti, ainoastaan yksi äiti ei aja mielellään pitkiä matkoja ja he kulkevat muiden kyydillä ja he itse ehdottivat tätä systeemiä, koska kuski aina "unohti" pyytää bensarahoja ja tuntui tylsältä kulkea ilmaiseksi. Systeemi on ollut hyvä ja toimiva, pyrimme aina menemään täysillä autoilla.

Harkkakuskauksissa toimii kimppakyyti periaatteella vie sä, mä haen.

Vierailija
20/36 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset on valittu niin, että niihin pääsee julkisillakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä