Kehtaanko pyytää kaveria kissoja hoitamaan juhannuksen ajaksi?
Olemme miehen kanssa juhannuksen aikaan noin kolme ja puoli päivää reissussa ja funtsailen onko ok pyytää ystävääni hoitamaan kissojamme siksi ajasi. Mukaan niitä ei voi ottaa koska kyläpaikassa asuu koiria.
Ystävä ei aivan likellä asu, vaan hällä on matkaa meille julkisilla tunnin edestä. Kun viimeksi puhuimme juhannuksesta hänellä ei ollut menoja, kyseessä lapseton sinkkunainen (ja lapseni tuleva kummi jos sillä merkitystä..). Mies sanoi että on kohtuutonta vaatia häntä olemaan tekemättä suunnitelmia juhannuseksi, mitä mieltä palstalaiset?? Matkoihin suttaantuu aikaa mutta ei siihen muuten koko juhannusta kyllä mene. Jotain herkkua ajattelin jättää tai tuoda hänelle korvaukseksi. Onko ok? Melkein riita saatiin aikaan miehen kanssa:D En tiedä ketä muuta luotettavaa voisin pyytää..
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
"Itse olen ollut monet kerrat nuorena likkana jopa juhannuksena auttamassa kavereita lemmikkien hoidossa. Yleensä niin, että asuin heillä sen ajan kuin tarvittiin. Oli ihan hauskaa vaihtelua. Välillä hoidin lapsiakin. Eikä ystävien kesken mistään sadan euron päiväpalkoista puhuttu."
Näin minäkin asian näin mutta toisaalta miksi minä saisin vaatia ystävääni viettämään juhannuksen meillä yksin neljän seinän sisällä ja itse huvittelisin toisten kanssa muualla?? Tämä oli se kysymys jolla asianlaita valkeni minulle. Hällä on ihan täysi oikeus tehdä mitä ikinä huvittaa juhannuksena enkä loukkaannu siitä ollenkaan, ei meidän katit ole hänelle prioriteetti numero yksi elämässä:D -ap
No ethän se pelkällä kysymisellä vaadikaan ystävältä tätä. Mä en ymmärrä tätä ajattelua että kysyminen=vaatiminen.
Ties vaikka ystäväsi jopa pitäisi siitä että pääse hoitamaan kissoja muutamaksi päiväksi. Jos juhannus olisi muuten mennyt vaikka yksin neljän seinän sisällä, niin nyt olisi ne karvakamut edes mukana? Silloin varmasti on jopa mielissään, että kysytään avuksi.
Jos ystävälläsi sen sijaan on jotain muita suunnitelmia tai kissojen hoito ei muutenkaan vaan kiinnosta, niin hän varmaan osaa sanoa pyyntöön ein. Tässä tapauksessa sitten otat kissat mukaan kyläpaikkaan tai keksit jonkun muun hoitoratkaisun.
Provohan tämä on. Jos ap olisi tosissaan, hän olisi varannut hoitolapaikan jo viime talvena, näin lähellä juhannusta niitä ei kyllä enää saa. Eikä alkanut pari viikkoa aiemmin ihmettelemään, että mihin laittaa kissat juhannukseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Itse olen ollut monet kerrat nuorena likkana jopa juhannuksena auttamassa kavereita lemmikkien hoidossa. Yleensä niin, että asuin heillä sen ajan kuin tarvittiin. Oli ihan hauskaa vaihtelua. Välillä hoidin lapsiakin. Eikä ystävien kesken mistään sadan euron päiväpalkoista puhuttu."
Näin minäkin asian näin mutta toisaalta miksi minä saisin vaatia ystävääni viettämään juhannuksen meillä yksin neljän seinän sisällä ja itse huvittelisin toisten kanssa muualla?? Tämä oli se kysymys jolla asianlaita valkeni minulle. Hällä on ihan täysi oikeus tehdä mitä ikinä huvittaa juhannuksena enkä loukkaannu siitä ollenkaan, ei meidän katit ole hänelle prioriteetti numero yksi elämässä:D -ap
Oletusarvona tässä nyt kaiketi oli se, että ystävällä ei ole tiedossa mitään menoa juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Harvaa kiinnostaa toisten kissojen tai koirien hoitaminen ja vieläpä ilmaiseksi. Tässä tulee se fiilis, että ihminen kun on sinkku eikä lapsia niin hänellähän ei voi olla mitään menoja.
Millaisia ihmisiä sä oikein tunnet? Valtaosa mun tuttavapiiristä on eläinrakkaita ihmisiä ja todellakin hoitavat toisten kissoja ja koiria jopa ilmaiseksi välillä. Itseasiassa yksikin ystäväni on niin kissarakas että ihan kyselee multa, koska oltaisiin taas lähdössä reissuun, että saisi mun kissan hoitoon. Hänellä ei siis itsellä kissaa ole kissarakkaudesta huolimatta ainakaan toistaiseksi.
Mulle on tulossa näillä näkymin yksi kissa hoitoon juhannuksena. Lisäksi hoidan naapurin kissaa myös juhannuksena. Mutta että matkustaisin tunnin suuntaansa hoitamaan kissaa.... Hmm... no, siitä haluaisin kyllä korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koira on ollut kaveriperheellä pari kertaa hoidossa. Siis heidän luonaan.
Olen kummallakin kerralla ostanut kiitokseksi 100 € lahjakortin Stockalle ja vienyt tuliaisina niitä herkkuja ja muutakin
Ja me siis hoidimme heidän koiraansa tarvittaessa, kun oli vielä elossa. Kyseinen perhe tykkää koirastamme ja ovat aina aivan iloissaan kun se tulee heille, joko meidän kanssamme tai hoitoon. Harkitsevat uuden koiran hankkimista.
Eli vaikka on vastavuoroisuutta, maksamme silti.
Herkkukassi saati jotkut leivonnaiset korvauksena on aivan riittämätön.
Ainoa joka voisi toimia, on että ystävä asuisi teillä ja hankkisit sinne ruokaa ja juomaa ja maksaisit silti jonkun korvauksen vaikka lahjakorttina.
Miksi lahjakorttina? En itse ainakaan menisi työhön mistä saisi palkan lahjakortteina.
Ihan hyvä kysymys :) Ajattelin, että se on kivempi antaa, kuin lyödä käteen satanen - kun perheellä ei todellakaan ole pikkurahan puutetta . En ajatellut (eikä varmasti ystävämmekään ajatellut) tuota työnä, josta maksetaan palkkaa, vaan ihan vaan simppelisti kiitoksena vaivannäöstä. Olisin voinut ostaa jonkin tavarankin, mutta ajattelin lahjakortin kivempana ja Stockalta nyt saa melkein kaikkea mahdollista. Rahaa ei varmaan olisi ainakaan vastustelematta ottanut vastaan.
Itsekin olemme saaneet heiltä esim. arvokkaita viinilaseja tuliaisiksi kun heidän koiransa oli ollut meillä (ja ei, en ajatellut sitä työnä josta olisin halunnut palkkaa) ja edellisellä vierailulla oli ollut puhetta, että haluaisin yhdet tietyt lasit. Ja olen muuten myös heiltä saanut lahjakortin.
Minusta kyse ei ole niinkään siitä, että se hoitaja haluaisi tai vaatisi jotain palkkiota, mutta on kohteliasta ja itsestään selvää tarjota jotain.
Toki tuollaisessa kaveriporukassa jossa ilmeisen jatkuvasti hoidetaan toistensa lemmikkejä ja ommellaan verhoja, ei varmasti ole luontevaakaan tarjota siitä mitään, jos tavallaan heti on mahdollisuus vastavuoroisesta auttaa jossain muussa asiassa ja ihan hyvä niin.
Meillä koiran hoidattaminen on suht. harvinaista ja heillä tosiaan ei ole koiraa nyt, siksi ajattelen kiitoksen olevan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on. Jos ap olisi tosissaan, hän olisi varannut hoitolapaikan jo viime talvena, näin lähellä juhannusta niitä ei kyllä enää saa. Eikä alkanut pari viikkoa aiemmin ihmettelemään, että mihin laittaa kissat juhannukseksi.
Valtaosa hoitoloista on oikeastikin melko ankeita paikkoja eläimelle. Omaa kissaani en veisi sellaiseen kuin viimeisenä oljenkortena. Onneksi tähän mennessä on aina löytynyt halukkaita sukulaisia/tuttavia, jotka ovat joko tulleet mun luo asumaan tai ottaneet kissat hoitoon reissujeni ajaksi.
Ei siis todellakaan ole edes rahasta kiinni tämä hoitoloiden karsastaminen. Olen maksanut välillä kissanhoitajalleni saman korvauksen kuin hoitolalle olisin maksanut, kun hoitajaa ei löytynyt ihan lähipiiristä vaan jouduin turvautumaan tutun tuttuun.
En kehtaisi, juhannus kun pn kuitenkin kerran vuodessa vaan ja voi tulla nopeastikkin menoa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme miehen kanssa juhannuksen aikaan noin kolme ja puoli päivää reissussa ja funtsailen onko ok pyytää ystävääni hoitamaan kissojamme siksi ajasi. Mukaan niitä ei voi ottaa koska kyläpaikassa asuu koiria.
Ystävä ei aivan likellä asu, vaan hällä on matkaa meille julkisilla tunnin edestä. Kun viimeksi puhuimme juhannuksesta hänellä ei ollut menoja, kyseessä lapseton sinkkunainen (ja lapseni tuleva kummi jos sillä merkitystä..). Mies sanoi että on kohtuutonta vaatia häntä olemaan tekemättä suunnitelmia juhannuseksi, mitä mieltä palstalaiset?? Matkoihin suttaantuu aikaa mutta ei siihen muuten koko juhannusta kyllä mene. Jotain herkkua ajattelin jättää tai tuoda hänelle korvaukseksi. Onko ok? Melkein riita saatiin aikaan miehen kanssa:D En tiedä ketä muuta luotettavaa voisin pyytää..
Ei ole OK,toivottavasti kaverilla on sentään selkärankaa kieltäytyä noin röyhkeästä pyynnöstä,jos miehen ja meidän mielipiteestä huolimatta kysyt kuitenkin.(Tai ehkä hän "muistaa",että olikin menoa juhannuksena!)
Oletteko muuten paljon tekemissä?Kaverillani on "ystävä",joka soittaa vain tarvitessaan palveluksia,kuten kissavahtia.Jos jonkun saakin vahtimaan lemmikkejään päiväkausia,kyllä vähintään pitäisi tarjota järkevää korvausta,jos toisella menee aikaa ja rahaa pelkästään matkoihin,ihan pokkana meinasit että herkut ja auttamisen ilo riittää kiitokseksi vaivannäöstä? Tai se,että "pääsee" lapsesi kummiksi(ilmeisesti on tämän jutun kannalta olennaista,kun senkin meille kerroit)?
Et kysy missään nimessä, vaan kyräilet kaveriasi. Mietit kymmeniä syitä, miten hän kieltäytyy ja loukkaantuu kysymyksestäsi. Lopulta menet hänen ovelleen ja tiuskaiset, pidä juhannukses ja lähde kotiin.
Suomalaiset ovat juuri tällaisia. Mitään ei voi kysyä, kun ollaan niin valmiita heti loukkaantumaan. Ja ei uskalleta sanoa ei, vaan natistaan selän takana, että nyt se pilas mun suunnitelmat, kun VAATI ja PAKOTTI mua hoitaan elukoitaan, vaikka toinen vain olisi kysynyt ja tyytynyt siihen, jos vastaus olisi ollut, ettei käy.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen sinkkuuteen tai lapsettomuuteen kannata takertua:) Herkkuna ajattelin leivonnaisia tai ihan herkkukassia, jossa hänen lempiheekkujaan. Mies on sitä mieltä että tuntuva rahallinen korvaus. Itse varmaan vähättelen vaivaa siksi että hän kuitenkin on ystäväni? Hänen asuntoonsa ei saa viedä lemmikkejä, hän asuu vuokralla. Eli kissoja hoidettava meillä, muuten kylläkin veisimme ne hänelle kaiken tarvittavan kanssa. -ap
No ei mitään sa.....nan herkkuja vaan heti käteen vähintään 200 euroa ja erikseen ne bussirahat. Missä päin muuten bussit kulkee normaalisti juhannuksena?
On muuten todella tolloa olettaa että jollakin esim sinkkuudesta johtuen olisi ihan ok alkaa kissanvahdiksi. Meillä.on aikuiset lapset ja sen vuoksi joidenkin mielestä meille voi keksiä antaa lapsia hoitoon kun vanhemmilla on iltamenoja tms. Sitten ollaan aivan ihmeissään kun sanomme ei. Että onko teillä sitten jotain menoja? No ei ole vaan nautimme koti-illasta. Emmekä koskaan ole antaneet millään tavoin olettaa että olisimme innostuneita lapsenvahdeiksi. Meidän lapsia ovat hoitaneet vain päiväkodin hoitajat ja me itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuntuvat olevan nykyisin kovin itsekkäitä ja ystävääkään ei auteta ilman vähintään sadan euron päiväkorvausta. Missäpäin aloittaja asut? Mä olen jo mummokäinen eikä juhannukseksi yhtään mitään suunnitelmia. Eikä haittaa, vaikka kissan vuoksi tunnin suuntaansa julkisilla matkustaisinkin, olisipahan juhannukseksi jotain muutakin tekemistä kuin AV:llä notkuminen :)
Kiitokset tästä, täällä harvinaisesta, ns. normali-ihmisen kommentista.
Itse olen ollut monet kerrat nuorena likkana jopa juhannuksena auttamassa kavereita lemmikkien hoidossa. Yleensä niin, että asuin heillä sen ajan kuin tarvittiin. Oli ihan hauskaa vaihtelua. Välillä hoidin lapsiakin. Eikä ystävien kesken mistään sadan euron päiväpalkoista puhuttu.
Niinpä mulla ei ole koskaan ollut puutetta auttajista muutoissa tai vastaavissa jutuissa. Mulla ei itsellä ole autoa, mutta aina on joku sitä auliisti lainannut, kunhan palautti auton tankki täynnä.
Sitä niittää, mitä kylvää.
P.S. Täällä kirjoittelee sellaisia tapauksia, joilta en apua pyytäisi, vaikka olis kysymys elämästä tai kuolemasta.
Niin,se on kyllä ihan sama asia.Juhannus kylpylässä tai elämän ja kuoleman kysymys. Jos ihan periaatteessa ei halua tehdä vastavuoroisia palveluksia,tai edes korvata kohtuullisesti toisen näkemää vaivaa,voi kyllä olla vaikeaa saada apua silloinkaan kun sitä oikeasti tarvitsee(siitähän tässä ei onneksi ole kysymys,jätät vain kylpyläloman väliin jos olet liian pihi maksaasesi lemmikkien hoidosta,ongelma ratkaistu!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koira on ollut kaveriperheellä pari kertaa hoidossa. Siis heidän luonaan.
Olen kummallakin kerralla ostanut kiitokseksi 100 € lahjakortin Stockalle ja vienyt tuliaisina niitä herkkuja ja muutakin
Ja me siis hoidimme heidän koiraansa tarvittaessa, kun oli vielä elossa. Kyseinen perhe tykkää koirastamme ja ovat aina aivan iloissaan kun se tulee heille, joko meidän kanssamme tai hoitoon. Harkitsevat uuden koiran hankkimista.
Eli vaikka on vastavuoroisuutta, maksamme silti.
Herkkukassi saati jotkut leivonnaiset korvauksena on aivan riittämätön.
Ainoa joka voisi toimia, on että ystävä asuisi teillä ja hankkisit sinne ruokaa ja juomaa ja maksaisit silti jonkun korvauksen vaikka lahjakorttina.
Miksi lahjakorttina? En itse ainakaan menisi työhön mistä saisi palkan lahjakortteina.
Ihan hyvä kysymys :) Ajattelin, että se on kivempi antaa, kuin lyödä käteen satanen - kun perheellä ei todellakaan ole pikkurahan puutetta . En ajatellut (eikä varmasti ystävämmekään ajatellut) tuota työnä, josta maksetaan palkkaa, vaan ihan vaan simppelisti kiitoksena vaivannäöstä. Olisin voinut ostaa jonkin tavarankin, mutta ajattelin lahjakortin kivempana ja Stockalta nyt saa melkein kaikkea mahdollista. Rahaa ei varmaan olisi ainakaan vastustelematta ottanut vastaan.
Itsekin olemme saaneet heiltä esim. arvokkaita viinilaseja tuliaisiksi kun heidän koiransa oli ollut meillä (ja ei, en ajatellut sitä työnä josta olisin halunnut palkkaa) ja edellisellä vierailulla oli ollut puhetta, että haluaisin yhdet tietyt lasit. Ja olen muuten myös heiltä saanut lahjakortin.
Minusta kyse ei ole niinkään siitä, että se hoitaja haluaisi tai vaatisi jotain palkkiota, mutta on kohteliasta ja itsestään selvää tarjota jotain.
Toki tuollaisessa kaveriporukassa jossa ilmeisen jatkuvasti hoidetaan toistensa lemmikkejä ja ommellaan verhoja, ei varmasti ole luontevaakaan tarjota siitä mitään, jos tavallaan heti on mahdollisuus vastavuoroisesta auttaa jossain muussa asiassa ja ihan hyvä niin.
Meillä koiran hoidattaminen on suht. harvinaista ja heillä tosiaan ei ole koiraa nyt, siksi ajattelen kiitoksen olevan paikallaan.
Mitä asiaan kuuluu se että tutullasi ei ole pikkurahan puutetta? Ja olisi varmaan työnantajasikin mielestä jotenkin kivempi maksaa palkka lahjakortteina stokkalle tai bilteman kuin paljaana rahana tilille.
Voi mitä dorkia!
"Et kysy missään nimessä, vaan kyräilet kaveriasi. Mietit kymmeniä syitä, miten hän kieltäytyy ja loukkaantuu kysymyksestäsi. Lopulta menet hänen ovelleen ja tiuskaiset, pidä juhannukses ja lähde kotiin."
En kysy koska miehen kanssa tulimme tulokseen että pyyntö on kohtuuton jo yksin matkojen vuoksi. Ei kaverilla tarvitse olla intoa matkustella juhannuksena tunteja meidän kissojen vuoksi, ne ovat meidän lemmikeitä eivät hänen. -ap
En ainakaan edes haluaisi, että joku kaveri toisi kylään tullessa kissat mukana. Ei kukaan ole koskaan tällaista edes miettinyt tekevänsä.