Voileipäkakun leipä joka kaupasta loppu, mitä tilalle??
Paahtis tuntuu jotenkin hötöltä. Mitä se vuokaleipä oikein on? Limppua??
Bogenin limppu olis rakenteeltaan oikeanlaista, mutta maistuuko se väärältä??
ja aivan ensimmäistä kertaa olen voileipäkakkua tekemässä.
Kommentit (24)
Siis miksi ei voi tehdä paahtoleipään??
Minä en edes tiennyt, että on olemassa leipä voileipäkakkua varten. Itse olen käyttänyt paahtoleipää, sitä saa monenlaista.
Mikä voileipäkakun leipä? Tarkoitatko pitkittäinleikattua? Se on ihan tavallista vehnäpaahtoleipää....
Laita vaikka grahsmpaahtoleipää
Vierailija kirjoitti:
No kun se vaalea tuntuu ihan höttöleivältä, hiplisin aiemmin niitä voikkarileipiä ja tuntuivat kyllä erilaisilta, en tiedä sitten.
Graham paahtoa ostin nyt varmuuden vuoksi jos ei mistään kaupasta löydy, tuota ja vaaleaa paahtista vuorotellen???
Vai onko joku toinen nyt sitten vielä parempi vaihtoehto? Kakun muodolla ei ole väliä
Ota joku paahtoleipä missä on muutakin kun vehnäjauhoja. Reilussa on paksummat siivut kun muissa.
Paahtoleipää, tummempaa ja vaaleampaa kerroksittain. Leikkaa reunat pois, jos haluat hifistellä, ja tee just sen muotoinen kakku kuin itse haluat. Voit myös latoa leivät limittäin, niin, että saumat on aina eri kohdissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä voileipäkakun leipä? Tarkoitatko pitkittäinleikattua? Se on ihan tavallista vehnäpaahtoleipää....
Laita vaikka grahsmpaahtoleipää
Ei joka paikassa ole pitkittäin leikattu leipä vehnäpaahtoa... Meidän paikallisella leipomolta saa ruisleipää pitkittäin leikattuna, ja sekaleipää.
Minä haen aina paikallisesta leipomosta. Soitan ennakkoon, koska tarvitsen, ja he leipovat minulle sellaisen vuokalimpun, jonka saan kokonaisena. Jos tietty henkilö on siellä silloin töissä, saan leivän siivutettuna pitkittäin. Eli, yritä löytää jostain leipomo-konditoria, jolla voisi olla limppuja hyllyssä.
Ruispaahtoa ja vehnäpaahtoa mä oon ainakin käyttänyt. Reunat pois ja latoa vierekkäin ja kostuttaa lihaliemellä, niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes tiennyt, että on olemassa leipä voileipäkakkua varten. Itse olen käyttänyt paahtoleipää, sitä saa monenlaista.
Vuokaleipää meillä on aina käytetty, lähileipomosta sen saa vielä valmiiksi pitkittäin siivutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Olen tehnyt lukuisia voileipäkakkuja paahtoleivästä.
Kalavoileipäkakkuun käytän oivan perunalimppua ja paahtoleipää. Reunat kannattaa leikata pois.
Mä käytän taikaruis-paahtoleipää. Leikkaan reunat pois.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun voileipäkakkuja syötiin 80-luvulla. Ei niitä ole tehty kymmeniin vuosiin. Jotain asioita ei kannata herättää uudestaan henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun voileipäkakkuja syötiin 80-luvulla. Ei niitä ole tehty kymmeniin vuosiin. Jotain asioita ei kannata herättää uudestaan henkiin.
On niitä tehty. Et ole vain sattunut paikalle sellaisiin juhliin.
Real-leipä on ihanaa voileipäkakussa, käytä sitä paahtoleivän kanssa
Mun mielestä se ruisleipä tuntuu taas liian tiiviiltä ja kovalta kunnon kostutuksesta huolimatta. Meillä sekä leipomosta että työpaikkaruokalasta tilatuissa voileipäkakuissa käytetään vain paahtoleipiä. Itsekin käytän vain ruispaahtoleipää voileipäkakkuihin.
Minä laitan aina joka toisen kerroksen vaaleaa vuokaleipää/paahtoleipää ja joka toisen ruisvuokaleipää. Näitä saa valmiina siivuina joka kaupasta. Ruisleipä jää reunojen leikkaamisen jälkeen hieman pienemmäksi palaksi kuin paahtoleipä, mutta jos tekee pyöreän kakun, niin sillä ei ole mitään väliä.
leivo itse?