Mitä kaikki ärsyttäviä/ihmeellisiä neuvoja sait vauva arkeesi?
.
Kyllä se vain välillä ärsyttää kun neuvotaan... Mutta tietty jotkut vinkit ja niksit käteviä olleet varsinkin esikoisen kanssa, vaikkakin jokaiselle loppujen lopuksi muodostuu ne omat rutiinit ja tavat vauvan hoidossa.
Kommentit (37)
"Pitää nukuttaa aina omaan sänkyyn." No ei nukkunut, huusi vähän väliä. Ei nukkunut kukaan, ei mies enkä minä reiluun puoleen vuoteen. Toisen lapsen kanssa unohdin kaikkien hyvät neuvot, nukutin vauvan rinnalle, kaikki oli tyytyväisiä, itse olin virkeämpi ja vaikka varoiteltiin, että vauva ei sitten ikinä opi nukkumaan omassa sängyssään, niin tuollapa pöhisee.
Pikkuvauva huusi ja kipristeli aina rintaa saatuaan. Neuvolasta sanottiin, että "et sä voi maitotuotteita jättää". No sitten kun oli 6 viikkoa todettiin maitoallergia ja alkoi imetysdieetti. Ärsyttää ajatella kuinka paljon helpommalla olisin päässyt jos vaan olisin jättänyt ne maitotuotteet.
--- todellakin oli ärsyttävää kun anoppi aina mukamas "tiesi" mikä lapsella on kun hän itkee.
Tiedättekö mitä? Aion olla huippuanoppi kun se aika (ehkä tulee). En sekaannu kenenään parisuhdeasioihin muuten kuin pyydettäessä, osaan sanoa tarvittaessa ei ja oikeasti haluan viettää aikaa pikku höpsöjen kanssa. Odotan jo onnesta soikeana pikku sukulaisia hellittäväksi. N42
Mistähän alottaisin :D.
Kuulemma 2kk ikäistä pidin liikaa sylissä, että sylivauvaksi oppii. Nyt jälkikäteen olen pohtinut olisiko vauvalla ollut silent refluksi, kaikki oireet kun täyttyivät.
Useampaan kertaan olen kuunnellut äärettömän ärsyyntyneenä paasausta siitä, miten vauvat vaunuissa ja pihalla nukahtavat helposti ja nukkuvat pitkään. Minuutilleen 30min päiväunet uskottiin vasta kun paasaajat pääsivät ne useampaan kertaan itse näkemään. Ja myös se, että ei ne vaunut mikään ihmelääke nukahtamiseen ole.
9kk ikäinen, eroahdistuksesta kärsivä vauva kuulemma vierasti siksi, etten vielä ollut hänen kanssaan missään kerhoissa ja muskareissa käynyt. Vierastaa nyt vuoden iässäkin vielä anoppia perheineen, vauva on nähnyt heidät kahdesti.
Useampaan kertaan oma äitini on antanut lähes minuutin tarkan aikataulutuksen, milloin mitäkin vauvan kanssa kuuluu tehdä. Ja toki, että vauvan nyt vaan yksinkertaisesti kuuluu nukkua kahden tunnin päikkäreitä, joihin päivärytmit perustuivat.
Näitähän riittäisi. On niitä hyviäkin neuvoja tullut, ei sen puoleen.
Vauvani söi 2l korviketta päivässä, oli 2kk ikäinen. Kun söi noin paljon, oksenteli paljon ja sitten tietty söi lisää kun maha tyhjeni ja tuli nälkä ja sama toistui. Useita kertoja päivässä. Tutkittiin refluksit ja maitoallergiat, mitään ei löytynyt. Kyselin neuvolasta tästä asiasta, mutta ainoa minkä ohjeen sain terkalta oli, että "tarjoa vähemmän ruokaa ja anna sen jälkeen huutaa, kyllä se lopettaa". Kyllä tällä äidillä tippui leuka lattiaan saakka.
En todellakaan aikonut toteuttaa tätä, enkä niin tehnytkään. Koska en saanut apua neuvolasta, otin itse asioista selvää ja aloin antaa pienelle velliä aamuin illoin pieniä määriä. Voi että sitä tyytyväisyyden määrää pienellä (ja vanhemmilla), kun ei jatkuvasti tarvinnut oksentaa ja herätäkin varta vasten oksentamaan.
Vauva on nyt 4kk ja vieläkin terkka nyrpein nenin käskee lopettaa vellin annon. Ilmeensä oli korvaamaton, kun kerroin vellin antamisesta. Mutta enpä ole lopettanut antamasta ja kun hän käski huudattamaan vauvalla nälkäänsä, sen jälkeen päätin, etten koskaan tule enää kuuntelemaan hänen antamiaan neuvoja ja ohjeistuksia tutkimatta ensin itse asiaa lisää. Enkä niin ole tehnytkään. Olen myös tiedustellut terkalta syytä, miksi en saisi antaa velliä. Vastaukseksi saan aina joko jupinaa tai "nokun se on niin pieni" ja jotakin epämääräistä jupinaa. Yleensä vastaan hänelle, että parempi tämäkin kuin hänen ehdottamansa nälän huudattaminen, kyllä muuten terkka hiljenee :)
Että vauvaa ei saa nukuttaa aina samalla kyljellä, muuten tulee päästä toiselta puolelta litteä.
Vierailija kirjoitti:
Että vauvaa ei saa nukuttaa aina samalla kyljellä, muuten tulee päästä toiselta puolelta litteä.
Oletko nähnyt asentomuovautuneita vauvojen päitä? Ei nyt niin hirveän yleistä ole, mutta kyllä siitä lapselle on ihan haittaa, että kallo muovautuu epätasaiseksi, ja sehän kyllä muovautuu jos asento ei vaihtele. Jos pään luusto jämähtää epämuotoiseksi, voidaan joutua tekemään kalloleikkaus; väärän mallinen kallo saattaa aiheuttaa neurologisia ongelmia näes.
Miksi ihmeessä edes nukuttaisit vauvan aina samaan asentoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt asentomuovautuneita vauvojen päitä? Ei nyt niin hirveän yleistä ole, mutta kyllä siitä lapselle on ihan haittaa, että kallo muovautuu epätasaiseksi, ja sehän kyllä muovautuu jos asento ei vaihtele. Jos pään luusto jämähtää epämuotoiseksi, voidaan joutua tekemään kalloleikkaus; väärän mallinen kallo saattaa aiheuttaa neurologisia ongelmia näes.
Niin, miksi nukuttaisin? Siksipä tuollainen neuvo on ihan turhanpäiväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen näes? :D
Vierailija kirjoitti:
"Ei ne vauvat vielä mitään aurinkorasvoja tarvitse"
No, vauvoille ei todellakaan kannata laittaa mitään aurinkorasvoja. Ne ovat täynnä kemikaaleja. Fysikaalisen suojan sisältäviä voi käyttää 6 kk:n ikäisestä alkaen, jos on pakko (huom. monissa lasten aurinkovoiteissa on myös kemiallisia suoja-aineita!), mutta yleisesti ottaen niitä ei voi suositella alle 3-vuotiaille lainkaan.
Vaatteilla suojataan.
"Laita vauva nukkumaan omaan sänkyynsä, silitä selästä ja sano rauhallisesti että nyt on yö, nyt nukutaan. Sitten lähde huoneesta pois. Niin mun lapset ovat aina rauhoittuneet yöunille."
Vierailija kirjoitti:
"Laita vauva nukkumaan omaan sänkyynsä, silitä selästä ja sano rauhallisesti että nyt on yö, nyt nukutaan. Sitten lähde huoneesta pois. Niin mun lapset ovat aina rauhoittuneet yöunille."
Kylläpäs olisikin helppoa, jos se menisi vain näin! :D
Korvike ja valmisruuat haisee niin pahalle että "kyllä minä en tätä vauvalleni antaisi".
"Siinä on jotain outoa jos äiti ja poika nukkuu vierekkäin." Ensimmäisen puoli vuotta valvoin ja päädyin melkein psykiatrian osastolle kun en sitten voinut ottaa vauvaa viereen nukkumaan.
"Vauva totutetaan nukkumaan hiljaisuudessa" neuvojen mukaan kun en tykännyt että vaunujen vieressä oli grillijuhlat.
Josko vauva "juhlan kunniaksi" saisi nukkua pinniksessä päikkärit eikä pihalla vaunuissa? Kysyi anoppi jouluna vauvasta joka ennemmin valvoo 12h kuin nukkuu pinniksessä päivällä.
Sittemmin olen alkanut luottaa omiin vaistoihini ja nyt koko perhe voi hyvin :)
Neuvojina olleet sukulaiset ja lähipiirin ammatti-ihmiset.
Anopin neuvo, että alle vuoden ikäisen tutti pitäisi kastaa hunajaan. No nykytiedon mukaanhan se on ehdottomasti kielletty.
Kannattaa vaihtaa kasvisruokavaliosta lihan syöntiin, muuten rintamaidon kautta vauva saa liiallisen määrän kasveihin suihkutettuja torjunta- ja säilöntäaineita. Oli kuulema ihan tutkittu juttu.