pakko-oireinen häiriö
"Pahimmillaanhan tämä on sellainen tila, joka invalidisoi ihmisen ihan kokonaan. On henkilöitä, jotka käyttävät vaikkapa käsien pesuun kahdeksan tuntia päivässä ja jos se keskeytyy ihan lopussa niin he joutuvat aloittamaan koko homman uudestaan. Silloin se tarkoittaa tietysti, että tällainen ihminen on normaalielämän asioihin täysin toimintakyvytön."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2003/02/25/neuroottiset-hairiot
Kommentit (21)
Onko tuo yhteydessä elämänhallinnan ongelmiin?
Maksaako Kela pakko-oireisten vesilaskut?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo yhteydessä elämänhallinnan ongelmiin?
Ei. Pakko-oireinen häiriö on psyykkinen sairaus. Vaatii kognitiivista psykoterapiaa, jotta paranee.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako Kela pakko-oireisten vesilaskut?
Miksi sinua kiinnostaa, maksaako yhteiskunta vesilaskut? Mitä muuta vaihtoehtoa pakko-oireisella on kuin pestä, jos hän ei saa kunnon hoitoa sairauteensa?
Eikös nykyään suoriteta leikkauksiakin pahimmista pakko-oireista kärsiville?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päihdeongelma.
Oletko hakenut apua? Voimia sulle!
Ei se välttämättä se kognitiivinen auta. Pitää päästä syvälle alitajuntaan ja löytää se syy miksi ihminen on pakko-oireinen.
Koska tuo on alkanut ja miksi. Mitä ihminen pakenee noilla oireillaan?
Hypnoosi tai emdr.
Itse käyn emdr:ssä ja olen löytänyt syyn miksi käyttäydyn tietyllä tavalla ja vihaan itseäni.
Tosin pakko-oireet vielä ovat tallella.
Minulla on pakko-oireinen häiriö ja terapiajakso lopuillaan. Ollaan opeteltu vaihtoehtoisia toimintatapoja, oireiden aiheuttaman ahdistuksen sietämistä ja sitä että kyseessä on aivojen lähettämä virhesignaali. Hienoa ollut huomata että oireet oikeasti helpottavat jos niille ei anna periksi, hidasta hommaa tämä toki on.
Itselläni pahin ongelma on tarkistaminen, on ollut jaksoja etten ole päässyt talosta ulos kun pitää aina palata tarkistamaan asuntoa ja ulko-ovea. Pitää tarkistaa myös vesihanoja, ikkunoita, pankkikortteja, pakastimen ovia... Onneksi on nykytekniikka, hyvä apu on ollut kännykällä valokuvata tai videoida ongelmakohdat kun alkaa tuntua siltä ettei voi omiin aisteihin enää luottaa.
Voimia kaikille jotka tästä ongelmasta kärsivät.
Lääkkeet ja alankirjallsuus ovat auttaneet. Pystyn elämään jo suht normaalia elämää pahimpaan kauteen verrattuna mutta vielä on matkaa edessä.
Minulla pakkoajatuksia. Nyt terapiaa ja ssri-lääkitystä takana 3kk ja alkaa vähitellen auttamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään suoriteta leikkauksiakin pahimmista pakko-oireista kärsiville?
No itsellä on todella vaikea pakko-oireinen häiriö, enkä todellakaan suostuisi leikkaukseen IKINÄ! Olen psykoterapialla saanut jo paljon apua ja terapia onneksi jatkuu. Tulen vielä parantumaan.
Tipukka kirjoitti:
Minulla pakkoajatuksia. Nyt terapiaa ja ssri-lääkitystä takana 3kk ja alkaa vähitellen auttamaan :)
Itse olin lapsena pahasti ahdistunut ja pakko-oireilla "hallitsin" tilannetta. Nyt aikuselta voin sanoa, että pakko- oireista voi hyvin päästä eroon! Masennuslääkitys on ollut tukena.
Ei kannata antaa pakko-ajatusten vallata ajatuksia vaan pitää siirtää ne "sivuun" ja alkaa tehdä jotain kiinnostavaa.
Suosittelen myös, että rentoutus kasteeseen välttäminen helpottavat tilannetta. Myös liikunta.
Siellä käytössä mieti ahdistuslääke ja voin sanoa, että pakko-oireet tulevat vain jos stressiä.
Ennen laskin päässäni numeroita, räpsyttelin valoja ja tein kummia rituaaleja (ostin kaupasta esim 5 tavaraa ja jätin osan pois kun ei ollut "lupaa" ostaa kaikkea) ja sitten vielä ne "pahat ajatukset".
Luulen, että syy käytökseeni oli todella julma äiti ja väkivaltainen isä sekä perintötekijän...
Ps. David Beckhamn on myös pakkoneurootikko
Mulla on numeroihin ja päivämääriin liittyvä pakkomielle. Lisäksi muuta pakkomiellettä.
Ja uupumus. Olen aivan poikki.
Ikävä vaiva. Samoin on nämä pakkoajatukset, jotka valtaavat ajatukset aamusta iltaan ja ovat yleensä todella hallitsevia :(