Microsoftilta potkitut: kuinka selviätte?
Sinä, joka olet saanut potkut Microsoftilta: oletko nyt täysin maassa ja et tiedä, miten selviytyä huomisesta? IT-alan työttömiä on hirvittävän paljon, työllistymistodennäköisyys on lähellä nollaa. Pelkäätkö pitkäaikaistyöttömyyttä?
Muista myös, että haastattelukutsu ei ole sama asia kuin työpaikka. Totta kai firmat nyt haastattelevat, josko mukana olisi oikeasti joku, joka hallitsee jonkun asian hyvin. Mutta työpaikkoja on tosiasiassa tarjolla vain muutamille ja heillekin uusin ehdoin.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai munkin mies paketin ja kaikki meni ja lisäksi meni loput säästötkin. Ei se paketti mitään auta jos et saa työpaikkaa. Liitosta mies sai syyskuussa ekan kerran rahaa, kun jäi joulukuun lopulla työttömäksi ja paketista maksetaan kivasti veroa.
Se paketti ihana jos löydät työpaikan ja jotkut löysikin.
Mutta nyt töitä on vaikka kaikki rahat menikin. 7Vuoden tai alle pakettia ei kannata ottaa, jollei ole uutta työpaikkaa valmiina.
Koko lähtärahoista jäin nettona 22000 euroa ja sit oli vielä säästöjä. Kaikki meni. Pääsi haastatteluihin ja ihan loppumetreille monesti.
Nyt pääsi kovaan porukkaan töihin jossa vähimmäisvaatimus on dibbi-insinööri tai maisteri.
Jos saa joskus vielä kenkää niin ei saa enää ikinä töitä. On sitten jo liian vanha.
It-alalla jatkuvasti yt-neuvotteluita ja varsinkin täällä työläis kaupungissa eli Tampereella.
Kukkamaaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vattua. Jos somaleita äo:lla 70 Suomessa koulutetaan koodareiksi (joista kuulemma on huutava pula) niin miksei nämäkin heput työllistyisi.
Ovat ensin olleet vuosia Nokialla ja sitten Microsoftilla ihan hyväpalkkaisissa töissä eli lienevät jonkinsortin hyväosaisia jo alkuunsa. Miksi olla heistä huolestunut? Jos todella ovat osaajia niin aina löytyy duunia ja talouskin lienee pienellä nousu-uralla tällä hetkellä. Viimeksi irtisanomisisita syntyi suuri määrä uusia yrityksiä eli miksei voisi tälläkin kertaa.
HS 11/2013
"Espoolaiset perustavat uusia yrityksiä innokkaammin kuin koskaan. Kaupungin it-taustaisista uusista yrittäjistä entisiä nokialaisia on kolmannes."
Heh, et taida ymmärtää --- vielä --- että uusi työ ei tarkoita vanhojen etuuksien seuraamista. Miksi yritys maksaisi kuin minimin, koska hakijoita riittää ja bangapoika tekee sittenkin vielä halvemmalla? Yrittäjäksi voi toki ryhtyä itsekin, mutta silloin pitäisi olla asiakkaitakin. Kyllä tässä nyt nähdään monen DI-perheen talouden kurjistuminen hyvin lyhyellä aikavälillä.
T. Kukkamaaria, Espoo (okt)
No vuosia hyväpalkkaisessa työssä niin kai siinä vähäsen säästöjäkin on kertynyt. Sen osaamisen lisäksi tietty. Eivät ole alkuunkaan heikoimmassa asemassa työttömiksi jääneistä. Se kai oli pointti.
Ainakin kaikki minun ohjelmoijatuttavani pääsivät alan töihin ennen valmistumista. Eikös ohjelmoijia tarvita suurin piirtein koko ajan lisää muutenkin? Tietysti it-ala ei ole pelkkää ohjelmointia, en tiedä sitten muiden työnkuvien työllisyysnäkymiä.
Minun isäni jäi työttömäksi. Nyt vähän pelottaa, mistä 48-vuotias diplomi-insinööri saisi töitä. On oikeasti huoli perheemme tulevaisuudesta, vaikka olenkin jo 17-vuotias ja valmis ottamaan vastuun itsestäni.
Moni ulkoistaa koodauksen Intiaan ja Bulgariaan. Mies opetti oman työnsä Intialaisille ja siihen meni 3 vuotta. Tuli yt-neuvottelut ja kenkää.
Siis mieheni tuo joka saanut 3 kertaa kenkää.
Kukaan ei ole kyseenalaistanut hänen työttömyyttänsä koska kaikki työnantajat tietää kyllä tän karun meiningin eli ei työttömyys ole punainen vaate ja mies oli noissa työkkärin kursseilla ettei näyttäisi niin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni jäi työttömäksi. Nyt vähän pelottaa, mistä 48-vuotias diplomi-insinööri saisi töitä. On oikeasti huoli perheemme tulevaisuudesta, vaikka olenkin jo 17-vuotias ja valmis ottamaan vastuun itsestäni.
Antaisin neuvon että hakee kovatasoiseen porukkaan jossa kaikki ei ole nuoria. Jotkut firmat ottaa vain nuoria. Vaikea on päästä töihin. Kuitenkin hyvä koulutus isälläsi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki minun ohjelmoijatuttavani pääsivät alan töihin ennen valmistumista. Eikös ohjelmoijia tarvita suurin piirtein koko ajan lisää muutenkin? Tietysti it-ala ei ole pelkkää ohjelmointia, en tiedä sitten muiden työnkuvien työllisyysnäkymiä.
Onkohan kokemuksesi ihan nykyajasta? Noin oli tosiaan joskus kun itse valmistuin, 2000 vuoden tienoilla, mutta nykyään vastavalmistuneiden on erittäin vaikea päästä töihin ja palkat on huonot, koska on ylitarjontaa tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä untuvikot ovat asia erikseen, heistä pääsee eroon helposti milloin tahansa ja nöyrinä tekevät töitäkin, kun luulevat joskus pääsevänsä samoihin etuihin käsiksi kuin nykyiset alalla olevat keski-ikäiset. Tätä illuusiota työnantaja tietysti ruokkii. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nuo keski-ikäiset ovat saamassa nyt kenkää käytyään liian kalliiksi. Bangapoika tarjoaa samaa tasoa korkealla työmoraalilla vähintään puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni ulkoistaa koodauksen Intiaan ja Bulgariaan. Mies opetti oman työnsä Intialaisille ja siihen meni 3 vuotta. Tuli yt-neuvottelut ja kenkää.
Tää on niin totta. Nytkin on Bangaloressa auki näitä irtisanottavien työtehtäviä vastaavia pestejä.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että ovat nuoria ja voi maksaa huonompaa palkkaa. Huomasin kun mies haki töitä että nuorempi ja huonompi kelpaa paremmin.
Eri asia kuule kokeneilla konkareilla joilla ikää jo yli 45v.
Sai siis työpaikan mutta siinä ei pärjää vastavalmistunut. Näitä seniori paikkoja on vaan vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kukkamaaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vattua. Jos somaleita äo:lla 70 Suomessa koulutetaan koodareiksi (joista kuulemma on huutava pula) niin miksei nämäkin heput työllistyisi.
Ovat ensin olleet vuosia Nokialla ja sitten Microsoftilla ihan hyväpalkkaisissa töissä eli lienevät jonkinsortin hyväosaisia jo alkuunsa. Miksi olla heistä huolestunut? Jos todella ovat osaajia niin aina löytyy duunia ja talouskin lienee pienellä nousu-uralla tällä hetkellä. Viimeksi irtisanomisisita syntyi suuri määrä uusia yrityksiä eli miksei voisi tälläkin kertaa.
HS 11/2013
"Espoolaiset perustavat uusia yrityksiä innokkaammin kuin koskaan. Kaupungin it-taustaisista uusista yrittäjistä entisiä nokialaisia on kolmannes."
Heh, et taida ymmärtää --- vielä --- että uusi työ ei tarkoita vanhojen etuuksien seuraamista. Miksi yritys maksaisi kuin minimin, koska hakijoita riittää ja bangapoika tekee sittenkin vielä halvemmalla? Yrittäjäksi voi toki ryhtyä itsekin, mutta silloin pitäisi olla asiakkaitakin. Kyllä tässä nyt nähdään monen DI-perheen talouden kurjistuminen hyvin lyhyellä aikavälillä.
No vuosia hyväpalkkaisessa työssä niin kai siinä vähäsen säästöjäkin on kertynyt. Sen osaamisen lisäksi tietty. Eivät ole alkuunkaan heikoimmassa asemassa työttömiksi jääneistä. Se kai oli pointti.
Hyväpalkkainen on suhteellista. Esim. itse olen saanut koodaushommista 3300 euroa kuussa bruttona. Ei sillä sinkkuna niin kauheasti juhlita Helsingissä asuen, että ihan säästöön olisi paljoa laittaa.
Ja sitten taas monilla perheellisillä on paljon muita menoja, joihin isotkin tulot kyllä uppoavat aika tehokkaasti. Ne kivitalot Espoossa, kaksi hyvää autoa, lasten kalliit harrastukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta. Nytkin on Bangaloressa auki näitä irtisanottavien työtehtäviä vastaavia pestejä.
Tuo Itä-Eurooppa on minusta oikeasti paha uhka meille suomalaisille. Olen töissä isossa it-talossa, joka on alkanut esim. Puolassa teettää töitä joita ennen tehtiin Suomessa. Ja mikä pahinta, ainakin ne puolalaiset joiden kanssa olen itse ollut tekemisissä, ovat olleet erittäin päteviä ja motivoituneita. Intialaisissa taso oli paljon vaihtelevampaa ja oli myös kulttuurieroista johtuvia kommunikaatiovaikeuksia.
Miksi ne maksaisivat meidän suomalaisten palkkoja, jos joku puolalainen akateemisesti koulutettu huippumotivoitunut tekee tasan yhtä hyvin saman työn puoleen hintaan...
Kukkamaaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailijax kirjoitti:
Helposti, kiitos tämän ihmeellisen holhousyhteiskunnan. Otan noin 3 000 €/kk ansiosidonnaista lähes kahden vuoden ajan. Meinaan asua kaksi tulevaa talvea ulkomailla, reissata moottoripyörällä kesällä Euroopassa ja nukkua teltassa = eli meinaan nauttia elämästäni täysin rinnoin ilman työsidonnaisuutta Veronmaksajien rahoilla. Sitten kun on enään noin 1-2 viikkoa jäljellä ansiosidonnaista etsin uutta työpaikkaa muutaman päivän ja aloitan oravanpyörän uudestaan.
Joo-oh... Noinhan se menee. Not.
Tuollaisia unelmiahan mullakin oli kun yt:issä eri firmasta vuosi sitten ulos jouduin. Mutta: nykyisin ei työtön saa todellakaan niillä tuilla rauhassa olla, vaan heti alkaa tulla työvoimaviranomaisilta velvoitteita hakea tiettyjä työpaikkoja. Jos et hae, tulee karenssi, joka on VÄHINTÄÄN 3 kk, ja se vie ne ansiosidonnaisetkin. Lisäksi sun täytyy olla, jos et halua sitä karenssia, olla Suomesta tavoitettavissa koko ajan, ja odottavat vuorokauden vasteajalla reagoimaan esim. niihin velvoitteisiin hakea tiettyä paikkaa.
Myöskin tahallisista haastatteluissa epännistumisista tai jopa koeajoilla epäpätevyyden takia potkut saamisesta voi saada karenssia, jos tällaista on toistunut useamminkin ja viranomaiset epäilevät ettei tyyppi haluakaan töihin.
No, mut sitten velvoitettiin 3 kk työllistymisestä hakemaan erittäin paskapalkkaiseen alan työhön, ja pakko oli ottaa vastaan. No, tätä teen vieläkin. Työ ok, mutta palkka niin pieni että kaupankassatkin saavat saman. Ottaahan se päähän 15 vuotta alan töitä tehneenä maisterina.
Laskin tuossa, että 3000 €/kk ansiosidonnainen vaatisi 9640 €/kk palkkaa. Eli uskoo ken tahtoo tuon reissaajan puheita. :)
Mutta tosiaan, luulen, että moni DI saa nyt maistaa kurjistuvan keskiluokan kohtaloa.
Tää on totta. Ei niillä liiton rahoilla pärjää.
Tämän Kukkamaarian mielihyvä hänen märän unelmansa, diplomi-insinöörien ahdingon edessä, on hämmentävää seurattavaa. Jo useammassa ketjussa hän on voitonriemuisena hehkuttanut, kuinka diplomi-insinöörit saavat vihdoin ansionsa mukaan ja maistaa kurjuutta siinä missä muutkin. Mikä saa ihmisen suhtautumaan noin pakkomielteisen negatiivisesti yhteen ammattiryhmään? Onko taustalla jotain henkilökohtaisia kaunoja naapuruston tai suvun dippainssejä kohtaan? Oletko kotiäiti vai kiihkohumanisti?
Asiantuntija 10 kirjoitti:
Sinä, joka olet saanut potkut Microsoftilta: oletko nyt täysin maassa ja et tiedä, miten selviytyä huomisesta? IT-alan työttömiä on hirvittävän paljon, työllistymistodennäköisyys on lähellä nollaa. Pelkäätkö pitkäaikaistyöttömyyttä?
Muista myös, että haastattelukutsu ei ole sama asia kuin työpaikka. Totta kai firmat nyt haastattelevat, josko mukana olisi oikeasti joku, joka hallitsee jonkun asian hyvin. Mutta työpaikkoja on tosiasiassa tarjolla vain muutamille ja heillekin uusin ehdoin.
Ensinnäkin yyteet kestää 6 -8 viikkoa. Sitten tulee irtisanominen. Mulla on 6 kk irtisanomisaika, se aika saan palkkaa. Sitten ansiosidonnaiselle. Eli on tässä aikaa järkätä uusi duuni tai oma yritys
Täytyy sileät elää osinkotuloilla 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että ovat nuoria ja voi maksaa huonompaa palkkaa. Huomasin kun mies haki töitä että nuorempi ja huonompi kelpaa paremmin.
Eri asia kuule kokeneilla konkareilla joilla ikää jo yli 45v.
Sai siis työpaikan mutta siinä ei pärjää vastavalmistunut. Näitä seniori paikkoja on vaan vähän.
CGI:läisiltä tutulta kuulin että niillä oli viime yt:issä potkittu pois juuri kokeneita senioreja, jopa huippupäteviä ja -tehokkaita. Tilalle nuoria. Kriteeri ilmeisesti oli vain että kallispalkkaiset ulos, halvat tekijät sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tämän Kukkamaarian mielihyvä hänen märän unelmansa, diplomi-insinöörien ahdingon edessä, on hämmentävää seurattavaa. Jo useammassa ketjussa hän on voitonriemuisena hehkuttanut, kuinka diplomi-insinöörit saavat vihdoin ansionsa mukaan ja maistaa kurjuutta siinä missä muutkin. Mikä saa ihmisen suhtautumaan noin pakkomielteisen negatiivisesti yhteen ammattiryhmään? Onko taustalla jotain henkilökohtaisia kaunoja naapuruston tai suvun dippainssejä kohtaan? Oletko kotiäiti vai kiihkohumanisti?
Veikkaan, että dippainssien rökitys on sattumaa. Myös lääkärit, ekonomit, juristit ja muut yleensä hyvätuloiset akateemiset kelpaisivat jos mediassa olisi isoja uutisia em. koulutuksen saaneiden massairtisanomisista. Kukkamaaria ei taida tajuta, että mitä vähemmän hyvätuloisia keskiluokkaisia, sitä vähemmän maksajia hänen kaljoittelulleen. Kannattaa siis varoa mitä toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Itä-Eurooppa on minusta oikeasti paha uhka meille suomalaisille. Olen töissä isossa it-talossa, joka on alkanut esim. Puolassa teettää töitä joita ennen tehtiin Suomessa. Ja mikä pahinta, ainakin ne puolalaiset joiden kanssa olen itse ollut tekemisissä, ovat olleet erittäin päteviä ja motivoituneita. Intialaisissa taso oli paljon vaihtelevampaa ja oli myös kulttuurieroista johtuvia kommunikaatiovaikeuksia.
Miksi ne maksaisivat meidän suomalaisten palkkoja, jos joku puolalainen akateemisesti koulutettu huippumotivoitunut tekee tasan yhtä hyvin saman työn puoleen hintaan...
Mun mies kouluttaa noita puolalaisia nyt. On tosin Nokialla töissä, mutta yhtä lailla heilläkin on yt:t menossa ja tieto mahdollisesta irtisanomisesta tulee ensi viikolla.