Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on ruvennut ulkomaille lähtö minuakin kiinnostamaan. Mikä kieli kannattaisi opetella?

Vierailija
27.05.2016 |

Alkaa tulla mitta täyteen minulla näitä hallituksen uudistuksia, että ihan vain v*ttuillakseni voisin kärrätä euroni muualle ja antaa tämän maan upota. Ei ole välttämättä kivaa muuallakaan, tiedän sen.

Euroopan maita mietin nyt tässä vaiheessa. Englantia osaan ja ranskaa olen joskus vähän osannut, mutta se taito on ruostunut. Ranska myöskään ei maana houkuttele yhtään.

Olisiko saksa hyvä vaihtoehto?

PS. älkää ehdottako venäjää... Kielenä kiinnostaa, maana ei. Että ihan mietin sen kannalta että minne kannattaisi muuttaa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannilla pärjää melkein missä vain, joten treenaa sitä paremmaksi. Sen jälkeen eniten maailmassa tarvittaisiin kiinan, venäjän ja espanjan osaajia, koska ne ovat isoja kieliä maailmassa ja noissa maissa ei osata englantia kovin hyvin. Itse olen opiskellut venäjää ja espanjaa. 

Ruotsia puhutaan vain ruotsissa ja siellä osataan englantia ihan yleisesti, joten ruotsi on ihan turha kieli. Saksan kanssa on vähän sama juttu, mutta sitä puhutaan kuitenkin muutamassa maassa. Tosin näissäkin maissa osataan englantia. Euroopassa ei ole muita kuin entisen neuvostoliiton maita joissa ei pärjää englannilla. Niissä on kuitenkin kymmeniä eri murteita, joita käytetään vain paikallisesti, joten niitä sinun on turha opetella. Jos aiot pysyä euroopan rajojen sisällä, ehdottaisin espanjan opiskelua. Vaikka espanjalaiset osaavat jonkin verran englantia, espanjaa tarvitset monessa muussa maassa maailmassa jos muutat myöhemmin muualle. Ei mene hukkaan.

Siltä varalta että joku alkaa viisastella: Matkustan työssäni ympäri maailmaa joten tiedän mistä puhun.

Työkieli minulla olisi todennäköisesti englanti joka tapauksessa - en ole mikään kielinero eikä minusta kielen asiantuntijaa tulisi. Lähinnä mietin siis käytännön kannalta: haluaisin osata sen maan kieltä, jossa asun. Varmaan vaikkapa Saksassa "pärjää" englannilla ihan niin kuin Suomessakin "pärjää", mutta mukavammin luultavasti pärjää kun osaa sitä paikallista kieltäkin.

ap

Vierailija
22/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse saksa jos aiot muuttaa saksaan. Valitse espanja jos menet espanjaan tai Kanariansaarille. Ranska jos aiot muuttaa ranskaan. Kaikkialla muualla pärjäät englannilla hyvin. Noissa edellämainituissakin maissa puhutaan englantia mutta jos haluat opiskella paikallista niin aina plussaa. Ranskalaiset varsinkin arvostavat omaa kieltään, tosin itse en muuttaisi Ranskaan mistään hinnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso-Britanniaan kannattaa muuttaa nyt kun vielä voi. EU-eron jälkeen voi olla haastavaa saada työlupaa.

Koko Britannia on täysi asuntohelvetti - ei sinne ainakaan, ellet halua maksaa viittä tuhatta euroa kuukaudessa vuokraa siivouskomerosta, jossa on pakko nukkua seisten.

Lontoo ja kaakkois-Englanti ovat kylla haastavia alueita asumiskustannusten suhteen, mutta en kylla muuten ole kanssasi samaa mielta. Lontoon seudulla tulotasokin (ammatista riippuen toki) voi  olla sen verran kovempi, etta siita pystyy sen korkeamman vuokran maksamaan. Sanoisin, etta pieni kaksio irtoaa n. £1000/kk (ja siita ylospain) suhteellisen lahella keskustan alueita.

Vierailija
24/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannilla pärjää melkein missä vain, joten treenaa sitä paremmaksi. Sen jälkeen eniten maailmassa tarvittaisiin kiinan, venäjän ja espanjan osaajia, koska ne ovat isoja kieliä maailmassa ja noissa maissa ei osata englantia kovin hyvin. Itse olen opiskellut venäjää ja espanjaa. 

Ruotsia puhutaan vain ruotsissa ja siellä osataan englantia ihan yleisesti, joten ruotsi on ihan turha kieli. Saksan kanssa on vähän sama juttu, mutta sitä puhutaan kuitenkin muutamassa maassa. Tosin näissäkin maissa osataan englantia. Euroopassa ei ole muita kuin entisen neuvostoliiton maita joissa ei pärjää englannilla. Niissä on kuitenkin kymmeniä eri murteita, joita käytetään vain paikallisesti, joten niitä sinun on turha opetella. Jos aiot pysyä euroopan rajojen sisällä, ehdottaisin espanjan opiskelua. Vaikka espanjalaiset osaavat jonkin verran englantia, espanjaa tarvitset monessa muussa maassa maailmassa jos muutat myöhemmin muualle. Ei mene hukkaan.

Siltä varalta että joku alkaa viisastella: Matkustan työssäni ympäri maailmaa joten tiedän mistä puhun.

Työkieli minulla olisi todennäköisesti englanti joka tapauksessa - en ole mikään kielinero eikä minusta kielen asiantuntijaa tulisi. Lähinnä mietin siis käytännön kannalta: haluaisin osata sen maan kieltä, jossa asun. Varmaan vaikkapa Saksassa "pärjää" englannilla ihan niin kuin Suomessakin "pärjää", mutta mukavammin luultavasti pärjää kun osaa sitä paikallista kieltäkin.

ap

Totta, ainahan on kiva osata edes vähän perusasioita, kuten tervehdykset, numerot ja ns kauppa- ja ravintolakieli. Saksalaiset pitävät muutenkin suomalaisista paljon ja vielä enemmän pitävät sinusta kun osaat vähän kieltä.

T: Se jolle vastasit tässä

Vierailija
25/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa tulla mitta täyteen minulla näitä hallituksen uudistuksia, että ihan vain v*ttuillakseni voisin kärrätä euroni muualle ja antaa tämän maan upota. Ei ole välttämättä kivaa muuallakaan, tiedän sen.

Euroopan maita mietin nyt tässä vaiheessa. Englantia osaan ja ranskaa olen joskus vähän osannut, mutta se taito on ruostunut. Ranska myöskään ei maana houkuttele yhtään.

Olisiko saksa hyvä vaihtoehto?

PS. älkää ehdottako venäjää... Kielenä kiinnostaa, maana ei. Että ihan mietin sen kannalta että minne kannattaisi muuttaa.

Ennen unkarilaiset muuttivat saksaan nykyään saksalaiset muuttavat unkariin

Vierailija
26/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinaan suunnittelen itse lähteväni.

Aloitan mandariinikiinan opiskelut syksyllä.

Vierailija
27/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on tulevaisuudessa erittäin vauras maa, joka tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia kaikenlaiseen. Kieli kannattaisi nyt opetella.

Vierailija
28/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan hyvin englantia ja ruotsia. Jälkimmäistä olen tarvinnut oikeasti yhden ainoan kerran eläissäni Ahvenanmaalla (eli Suomessa). Ruotsissa olen aina käyttänyt englantia, koska ruotsalaiset osaavat sitä hyvin.

Lisäksi osaan jonkinverran lukusanoja, tervehdyksiä ja perusfraaseja ainakin espanjaksi, venäjäksi, kiinaksi, saksaksi, italiaksi ja ranskaksi. Ainut maa missä en ole tullut hyvin toimeen englannilla, on kiina. Venäläiset on toinen kansa, jotka eivät osaa paljoa englantia, mutta paremmin kuitenkin kuin kiinalaiset.

Vierailija
29/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on tulevaisuudessa erittäin vauras maa, joka tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia kaikenlaiseen. Kieli kannattaisi nyt opetella.

Samaa mieltä. Venäläisiä mollataan Suomen mediassa vain sen takia, että saadaan Venäjän ja Putinin pelossa Suomi Natoon. Itse teen paljon kauppaa venäläisten kanssa ja olen käynyt maassa todella usein ja he ovat ihan tavallista kansaa. Alkoholiongelmaa näkyy jonkinverran Moskovassa ja muissakin isoissa kaupungeissa iltaisin, mutta niin näkyy Pariisissa, Tukholmassa, Tallinnassa, Lontoossa, Helsingissä ja muissakin isoissa Euroopan kaupungeissa. Eniten pelkään liikkua iltaisin Tallinnassa, Tukholmassa ja Helsingissä.

Osaan muuten venäjää ja voin kertoa, että se on helppo kieli opetella. Alkuun kirjainten opettelu on hankalin vaihe, s-kirjaimiakin on 7 erilaista. Kielioppi on todella helppo.

Vierailija
30/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsiin lähtisin palkkatason perässä. Alueesta riippuen voit puhua saksaa, ranskaa tai italiaa.

Vierailija
31/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse saksa jos aiot muuttaa saksaan. Valitse espanja jos menet espanjaan tai Kanariansaarille. Ranska jos aiot muuttaa ranskaan. Kaikkialla muualla pärjäät englannilla hyvin. Noissa edellämainituissakin maissa puhutaan englantia mutta jos haluat opiskella paikallista niin aina plussaa. Ranskalaiset varsinkin arvostavat omaa kieltään, tosin itse en muuttaisi Ranskaan mistään hinnasta.

Ranskaa puhutaan hyvin monessa muussakinmaassa kuin Ranskassa, se on todellinen maailmankieli, joka avaa kokonaan uusia ovia eri puolilla maailmaa. Kokemuksesta voin kertoa.

Vierailija
32/32 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä osaan hyvin englantia ja ruotsia. Jälkimmäistä olen tarvinnut oikeasti yhden ainoan kerran eläissäni Ahvenanmaalla (eli Suomessa). Ruotsissa olen aina käyttänyt englantia, koska ruotsalaiset osaavat sitä hyvin.

Lisäksi osaan jonkinverran lukusanoja, tervehdyksiä ja perusfraaseja ainakin espanjaksi, venäjäksi, kiinaksi, saksaksi, italiaksi ja ranskaksi. Ainut maa missä en ole tullut hyvin toimeen englannilla, on kiina. Venäläiset on toinen kansa, jotka eivät osaa paljoa englantia, mutta paremmin kuitenkin kuin kiinalaiset.

Itse olen työllistynyt Keski-Euroopassa ruotsin kielen taitoni ansiosta. Eikä mihinkään aspahommiin, vaan insinöörihommiin. Englantia osaavat "kaikki", mutta tuolla taidolla pääsin muiden ohi rekrytoinnissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi