Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kertokaa kokemuksia, mielipiteitä, milloin siirsitte omaan sänkyyn jne.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ei tarvii heräillä ja ravata pitkin kämppää yöllä, kun vauva herää niin tissi vaan suuhun ja unta palloon. Huonoja puolia en keksi. Omaan sänkyyn siirtyi joskus sen jälkeen kun yöimetys loppui, itse lopetti sen ja itse halusi omaan sänkyyn. Alkuun tuli aamuyöstä viereen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse en pystynyt nukkumaan. Siinä ne haitat. Jäi meillä vain kokeiluksi ja vauva nukkui hyvin samassa huoneessa pinnasängyssä.

Vierailija

Yksilöllisiä. Koin itselleni helpommaksi ja paremmaksi ratkaisuksi. Nukuttiin paremmin perhepedistä ja yöllä ei tarvinnut nousta useinkaan liikkeelle ollenkaan. Lapset ehkä oppi nukkumaan omissa sängyissään melko myöhään mutta mielestäni melko luontevasti enkä kokenut/koe asiaa varsinaisesti haittana.

Vierailija

Meillä nukutttiin kaikki hyvin perhepedissä. Vauva siirtyi noin puolivuotiaana omaan sänkyyn kun yösyötöt jäi ja omaan huoneeseen sitten vuoden ikäisenä. En varmaan osaisi nukkua jos vastasyntynyt ei olisi vieressä. Pidän todella tärkeänä pitää ihan pientä vauvaa mahdollisimman paljon iholla.

Vierailija

meillä 1v nukkuu vieressä. Toinen on tulossa ja haluaisin mahd pehmeästi siirtää omaan sänkyyn ettei sitten myöhemmin tule mitään mustasukkaisuutta tämän tokan syntyessä. Mitään vinkkejä?

Vierailija

Hyödyt
- mamma saa maata koko yön paikallaan kuin valas, jos vauva herää, ei tarvitse nousta ja voi imettäessä jatkaa unia

Haitat
- kätkytkuoleman riski kasvaa tilastollisesti
- tukehtumisriski kasvaa: aina on olemassa mahdollisuus, että vauva rusentuu äidin (tai varsinkin isän) alle, tai jommankumman raaja tukehduttaa vauvan
- romantiikka kärsii

Vierailija

Kun lapsi on koko päivänkin siinä iholla, ja selvästi tarvitsee toisen ihmisen läheisyyttä, olisi tuntunut jotenkin pöljältä olettaa, että lapsi ei tarvitse sitä läheisyyttä yöllä. Eihän se eroa päivästä muuten, kuin että valoa on vähemmän, ei ne lapsen tarpeet siitä miksikään muutu.

Pinnasängystä laitettiin pohja alas ja yksin seinä otettiin pois ja työnnettiin kiinni vanhempien sänkyyn, ja tässä sivuvaunussa lapsi nukkui turvallisesti ja hyvin, samalla lähellä vanhempia että kuitenkin omassa sängyssään ilman pelkoa siitä että joku olisi kääntynyt päälle. Samalla vanhemmille jäi molemmille riittävästi tilaa kääntyillä miten itseä huvitti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyödyt
- mamma saa maata koko yön paikallaan kuin valas, jos vauva herää, ei tarvitse nousta ja voi imettäessä jatkaa unia

Haitat
- tukehtumisriski kasvaa: aina on olemassa mahdollisuus, että vauva rusentuu äidin (tai varsinkin isän) alle, tai jommankumman raaja tukehduttaa vauvan
- romantiikka kärsii

Oletpa typerä. Ja lisäksi, mä oon kanssa nähnyt viitattavan noihin tutkimuksiin, joissa kätkytkuolemariski nousisi, mutta kuitenkin niissä on sitten puhuttu tukehtumiskuolemista. Joita taas ei tapahdu, jos sänky on oikeanlainen eikä vanhemmat käytä päihdyttäviä lääkkeitä, huumeita tai alkoholia.

Vierailija

Vauvoina ovat nukkuneet perhepedissä ihan siitä syystä, että minä en ole jaksanut yöllä nousta siirtelemään heitä. On toiminut oikein hyvin. Mies on nukkunut toisessa huoneessa. Näin on maksimoitu kaikkien unen määrä, mikä on mielestäni ykkösprioriteetti vauva/pikkulapsiperheessä.

Ja meillä pikkuvauva-aikoina se romantiikka/sen puute ei kyllä ole tästä järjestelystä ollut kiinni.

Vierailija

Meillä vauva nukkui vieressä ekat 2kk, kun ei tuntunut viihtyvän yksinään millään. Sitten laitoimme omaan sänkyyn vanhempien sängyn viereen, ja yöt paranivat huomattavasti! Vauva ei heräillyt enää vähän väliä jos me esim käännyimme ja luulen, että äidinmaidon haju houkutteli syömään koko ajan, nyt riittää enää kerran yössä 3kk iässä. Joten oma kokemus että aika hankala järjestely, perhepeti siis.. Ei se sen isompi vaiva ole vierestä nostaa sänkyyn ja takaisin. Plus ei tarvitse pelätä että vauva jää mihinkään alle/tippuu yms

Vierailija

Itse en osaa nukkua kiinni vauvan (tai kenenkään muunkaan) kyljessä, mutta meillä molemmat nukkuneet alussa sitten omassa sängyssä vanhempien sängyn vieressä, "sivuvaunussa". Kun ovat alkaneet pyöriä ollaan lisätty laita sänkyyn. Tämä systeemi toimi meillä hyvin. Vanhempi lapsista halusi siirtyä omaan huoneeseen alle kaksivuotiaana, kun isä kunnosti hänelle "ison pojan" sängyn. Seuraili kunnostusta ja oli siksi sängystä innoissaan, vaikka oli alun perin tarkoitus totutella vähitellen. Toinen siirrettiin jonkun verran yli vuoden ikäisenä nukkumaan veljen kanssa samaan huoneeseen, koska haluttiin rauhoittaa öitä. Olen itse herkkä nukkuja ja toisen lapsen kanssa heräteltiin toinen toistamme, kun oltiin samassa huoneessa. Molemmat lapset alkoivat nukkua täydet yöunet oikeastaan vasta, kun nukkuivat omassa huoneessa, joten siksi päälle vuoden ikäisenä tuo siirtyminen pois vanhempien huoneesta oli ihan hyvä asia. Ei oltu kaukana ja lapset pääsivät tarvittaessa kyllä luokse. Kumpikaan ei ole missään vaiheessa oikeastaan pyrkinyt nukkumaan vanhempien väliin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödyt

Haitat
- romantiikka kärsii

Oletpa typerä. Ja lisäksi, mä oon kanssa nähnyt viitattavan noihin tutkimuksiin, joissa kätkytkuolemariski nousisi, mutta kuitenkin niissä on sitten puhuttu tukehtumiskuolemista. Joita taas ei tapahdu, jos sänky on oikeanlainen eikä vanhemmat käytä päihdyttäviä lääkkeitä, huumeita tai alkoholia.

"Professori Bob Carpenter johtama tutkijaryhmä analysoi laajan aineiston, johon kuului 1472 kätkytkuolematapausta ja 4679 elävää vauvaa.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on esitetty, että perhepeti on vaarallinen vain, jos äiti tai isä tupakoi tai käyttää päihdyttäviä lääkkeitä, alkoholia tai huumeita. Uuden tutkimustiedon mukaan perhepeti kuitenkin lisää kätkytkuolemariskiä myös ilman yllä mainittuja lisätekijöitä."

Kyllähän noita tutkimuksia löytyy jos jonkinlaisia. Minkälainen öykkäri nimittelee toisia kirjoittajia typeriksi, jos toinen esittää omia näkemyksiään otsikon pyynnön mukaisesti perhepedin hyvistä ja huonoista puolista, ja näillä on vieläpä tasan yhtä tukeva faktapohja kuin omilla mielipiteilläsi? Täällä av:lla lienee tosin turhaa peräänkuuluttaa asiallista ja kohteliasta keskustelua.

Vierailija

Ekat kaksi kuukautta nukuttiin perhepedissä, en olisi muuten millään jaksanut. Vauva söi ekan kuukauden tunnin välein, toisella kuulla kahden tunnin välein jolloin ruokaväliä aloinkin 'väkisin' pidentämään kolmeen tuntiin. Öisin siis tissiteltiin aivan yhtä usein kuin päivisin.

3kk iässä vauva siirtyi pinnasänkyyn, joka oli vuoteemme vieressä sivuvaununa. Nukuimme kaikki taas vähän paremmin ja vauvan sai yöllä helposti rinnalle tai tutin suuhun.

Opittuaan konttaamaan (7kk), piti pinniksen laita nostaa ja pinnis irrotettiin makkarimme nurkkaan, mahdollisimman kauas sängystämme. Vauva on kohta vuoden ikäinen, tissittelee edelleen 1-3 kertaa yössä ja nukkuu huoneessamme. Ajattelimme siirtää omaan huoneeseen ja aloittaa unikoulun, kunhan 1v-rokotukset on ensin kärsitty.

Noniin, tulipas jaariteltua sitten koko elämäntarina. Kiitos ja anteeksi, suosittelen perhepetiä oman kokemukseni perusteella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödyt

Haitat
- romantiikka kärsii

"Professori Bob Carpenter johtama tutkijaryhmä analysoi laajan aineiston, johon kuului 1472 kätkytkuolematapausta ja 4679 elävää vauvaa.

Aikaisemmissa tutkimuksissa on esitetty, että perhepeti on vaarallinen vain, jos äiti tai isä tupakoi tai käyttää päihdyttäviä lääkkeitä, alkoholia tai huumeita. Uuden tutkimustiedon mukaan perhepeti kuitenkin lisää kätkytkuolemariskiä myös ilman yllä mainittuja lisätekijöitä."

Kyllähän noita tutkimuksia löytyy jos jonkinlaisia. Minkälainen öykkäri nimittelee toisia kirjoittajia typeriksi, jos toinen esittää omia näkemyksiään otsikon pyynnön mukaisesti perhepedin hyvistä ja huonoista puolista, ja näillä on vieläpä tasan yhtä tukeva faktapohja kuin omilla mielipiteilläsi? Täällä av:lla lienee tosin turhaa peräänkuuluttaa asiallista ja kohteliasta keskustelua.

Mutta missä on ne riskitekijät, joita perhepeti tuo? Niistä en ole löytänyt mitään tietoa.

-

Jos sinä puhut siitä, että mamma saa maata kuin valas, olet ansainnut nimittelyn - aloitithan itsekin nimittelemällä, ellet sitten osaa perustella, mitä itseisarvoa sillä on, että mamma nousee monta kertaa yössä sängystä.

Vierailija

Se vain tuntui alusta asti luonnolliselta. Sain esikoisen melko nuorena, enkä ollut ajatellut etukäteen yhtään, miten haluan hoitaa vauvaa.  Niinpä sitten kun laitoksella oli aika mennä nukkumaan, mentiin vierekkäin ja siitä asti nukuttiin perhepedissä. Myöhemmin ja seuraavien lasten myötä, se oli ainoa tapa, millä edes pysyin selväjärkisenä, kun vauvat heräilivät allergioiden takia miljoona kertaa. Kokeilin omassa sängyssä nukuttamista, vaunuissa heijailua ja ties mitä, mutta aina palasin takaisin perhepetiin. Lapset on meillä nukkuneet aika vanhoiksi asti perhepedissä. Jonkinlainen läheinen yhteys tuntui aina katkeavan siihen, kun lapsi siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan eikä ollut enää iholla kiinni öitä.  

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat