Lapsi haluaisi että koko perhe olisi vegaani
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Opeta lapsellesi tapoja ainakin sen verran, että kun menette ravintolaan, niin kersa ei rupea arvostelemaan muita pöytäkuntia lihansyönnistä. Tällaisesta tapauksesta on siis kokemusta.
Tämä! Mä olin töissä ja laitoin lirun maitoa kahviini. Ihan fiksuna pitämäni mies alkoi suureen ääneen ihmetellä, miksi kukaan laittaa enää maitoa kahviin. Tosi ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeta lapsellesi tapoja ainakin sen verran, että kun menette ravintolaan, niin kersa ei rupea arvostelemaan muita pöytäkuntia lihansyönnistä. Tällaisesta tapauksesta on siis kokemusta.
Tämä! Mä olin töissä ja laitoin lirun maitoa kahviini. Ihan fiksuna pitämäni mies alkoi suureen ääneen ihmetellä, miksi kukaan laittaa enää maitoa kahviin. Tosi ärsyttävää.
Itseäni ärsyttää se, että sitä vegaaniutta hierotaan toisten naamoihin ja kerjätään kohteliaisuuksia tyyliin: "Eikö tämä vegaaninen versio maistukin paremmalta kuin sekasyöjän versio?".
Kyllä täälläkin tehdään jopa niitä vegaanisia ruokia ja makeita, mutta ilman kasvikermoja lukuun ottamatta mantelimaitoa ja kookospohjaisia tuotteita ja nyhtökauroja. Hyviä vegaanisia ruokareseptivinkkejä olen saanut Kasvisruokien keto-käsikirjasta, josta tuli juuri jatko-osakin. Vegaaninen ruoka tuppaa helposti olemaan prosessoitua ja sitä myös vegaanitkin suosii, joten ei ole ihme, jos samat sekasyöjien elintasosairaudet vaivaa vegaanejakin.
Mistä tietää että ihminen on vegaani?Ei huolta ne takuulla kertoo siitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan tukahduta lapsesi empaattisuutta ja halua parantaa maailmaa. Juuri tuollaisia ihmisiä maailma tarvitsee.
Oikeasti empaattinen lapsi ymmärtäisi myös muiden perheenjäsenten tarpeet eikä vain omiaan. Eläinrakkaus ja ympäristön huomioiminen on toki yksi empatian ilmenemismuoto, mutta ei todellakaan ainoa.
ps. kaveri aikanaan ryhtyi vegaaniksi 100% vain ärsyttääkseen äitiään (omien sanojensa mukaan) eli ei siellä taustalla välttämättä mitään maailmantuskaa tai empaattisia aatoksia ole
Vihreä liike kirjoitti:
Mistä tietää että ihminen on vegaani?Ei huolta ne takuulla kertoo siitä itse.
Eivät ne yleensä kerro. Tämä tulee ilmi, kun rupeavat syyllistämään muita lihansyönnistä, paasaamaan perikadosta ja signaloimaan omia erinomaisia valintojaan.
Mä olen elämäni aikana tavannut tasan yhden "minä olen maailman napa" ääliövegaanin. Lähes kaikki ovat oikeasti fiksua porukkaa, jotka kykenevät hyväksymään myös toisenlaisen valinnan. Teini-ikään toki kuuluu myös ehdottomuus, joten siinä ikäryhmässä varmaan isompi osa näitä syyllistäjiä/paasaajia jne.
Huutonaurua joillekin lasten "ideologioille". Noita tulee ja menee, parin viikon päästä voi olla uusi juttu, jonka joku Amaliina koulussa keksii, ja jota pitää matkia.
Mäki olisin halunnu, mutta mun vanhemmat vaan totesi, että omassa huushollissasi sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kommenteista jo, että miksi ilmastonmuutosta ei saada pysäytettyä. Lisää lihaa vaan lautaselle naminami ja saasteet lisääntyy. Ihmiskunta tuhoaa itse itsensä.
Ah tätä maailmantuskaa. Jätä seitanit syömättä huomenna, niin maailma pelastuu.
Oikein nautit siis siitä, kun maailma tuhoutuu kaltaisesi primitiivisen yksilön takia. Nauti lihastasi ja osta toki lisää, äläkä uhraa edes ajatusta yhdelle kasvispäivälle viikossa.
Yritätkö tahallasi saada ihmiset vastustamaan veganismia enemmän kuin jo vastustavat?
Voittehan kokeilla vaikka pitää vegaanikuukauden.
Mitä jos vegaanien lapsi haluaisi sekasyöjäksi? Jos roolit käännetään toisin päin, niin silloin suoraan sanoen vaaditaan lapsen tahdon kunnioittamista, mutta vegaaniperheissä tämä sääntö ei päde.
Millainen perhe? Jos kaikkia asia kiinnostaa niin miksei, mutta muuten ei. Todennäköisesti ainakaan miesväki ei asiasta innustu.
Kyllä nyt on lapsen saatava lihaa syötäväksi. Vai, pitäisi koko perheen leikkiä mielisairaita, jos lapsi on hairahtunut vegaaniuteen. Kännykkä pois ja kotiarestiin, kunnes alkaa kinkku ja maito maistumaan.
Perheitä on hajonnut näissä kulttuurisodissa. Isästä on tehty lihaasyövä toksinen patriarkka, joka saa syödä makkaransa vaikka kellarissa, koska perheen vegaaneille tulee paha olo katsella isän lihan syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimisi ainakaan meillä. En tiedä miten saisin ravittua fyysisesti raskasta työtä tekevän mieheni, että hän jaksaa käydä töissä. Tänäänkin +25 astetta lämmintä, ei ihan helppo päivä.
Sitten jos lapsi olisi niin vanha, että tekisi itse ruokia perheelle ja opettaisi muakin, niin voitaisiin ensin kokeilla vaikka viikonloppuisin vegaaniuutta.
Kumma kun vegaaniurheilijatkin jaksavat. Ihan hölynpölyä ettei kasvisruoka olisi muka yhtä täyttävää ja ravitsevaa.
Ne syö hormoneja ja muita doping aineita, että ne jaksaa. Lol.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vegaanien lapsi haluaisi sekasyöjäksi? Jos roolit käännetään toisin päin, niin silloin suoraan sanoen vaaditaan lapsen tahdon kunnioittamista, mutta vegaaniperheissä tämä sääntö ei päde.
Kyllä minä tiedän kaksikin perhettä, joissa vanhemmat ovat vegaaneja, mutta lapset sekasyöjiä. Ei niille lapsille toki pihviä joka aterialle paisteta, mutta koulussa, mummoilla ja joskus kotonakin syövät kyllä myös lihaa/kalaa. Maitotuotteita taitaa kotona olla lähes aina.
Toimii ainoastaan jos kaikki haluavat samaa. Meillä ei toimisi. Minä teen sitä ruokaa mitä teen, muut syövät jos syövät tai saavat itse hankkia eväänsä. Ja teen kuitenkin suurimman osan ruoista, kun ei se muita näytä kiinnostavan. Lapsena ja nuorena jouduin pakosta elämään monenlaisten ruokarajoitteiden kanssa, kun muilla perheenjäsenillä oli paljon allergioita yms., ei siis edes mitään ideologiaan tai "kun en tykkää" ajatteluihin perustuvaa. Jotain ruokia (kuten kala ja äyriäiset) ei voinut edes käsitellä keittiössä. Kaikki siis pyrittiin tekemään kaikille sopivaksi, jottei tarvitse kolmea eri versiota tehdä ja välissä pestä kaikkia kippoja ja kuppeja. Oli siis aika sitätöntä ja tätätöntä ruokaa. Nyt kun saan tehdä ja syödä mitä vain, todellakin teen niin, enkä aio elää muiden (valittujen) ruokavalioiden mukaan.
Vasemmisto on syypää KAIKKEEN maailman ongelmiin!
Jos ahdistua haluaa, niin ihan kaikesta, myös kasvisruoasta, saa eettisen ongelman ja voi ahdistua.
Ei toimisi eikä vegaanius edes ole kovin ympäristöystävällistä. Vegaaniuden sijaan kannattaisi panostaa asioihin joilla on oikeasti merkitystä, kuten hävikin ja muovin käytön vähentämiseen, pyöräilyn ja julkisien suosimiseen sekä kaiken turhan shoppailun lopettamiseen. Syön itse paljon kasvisruokia mutta täysi vegaanius on hyvin luonnosta vieraantunutta.