Lapsi haluaisi että koko perhe olisi vegaani
Kommentit (107)
Muistakaa B12-vitamiini purkista, jos täysin vegaaneiksi alatte.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan tukahduta lapsesi empaattisuutta ja halua parantaa maailmaa. Juuri tuollaisia ihmisiä maailma tarvitsee.
Kun lapsi on empaattinen niin antaa vanhempien syödä mitä haluaa, vaikkapa lihaa.
Vegaanihihhulit syököön itse mitä haluavat.
Ihana lapsi :)
Ota haaste vastaan.
Kasvisruoalla on runsaasti suotuisia vaikutuksia, kun se koostetaan monipuolisena ja ravintorikkaana.
Muut vitamiinit ja hivenaineet vegaanit saa ravinnosta, lukuunottamatta
B 12- ja D-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Oli tutkimus kuinka vegaanius on epäterveellistä sukupolvien yli. Siirtyy jälkeläisiin tauteja ja muuta vaivaisuutta.
Näet jo painajaista tähän aikaan illasta 😔😶😩😡😣
Aivan älytöntä tuputtaa omaa ideologiaan muille. Meillä ei kyllä tulisi kuuloonkaan, että muun perheen pitäisi myötäillä teinin oikkuja. Toki vegaanista ruokaa voivat kaikki syödä, jos lapsi sitä tekee, mutta jokainen tekee kuitenkin oman elämänsä ratkaisut ihan itse. Ehdota lapsellesi, että voitte kaikki syödä vegaanista ruokaa valtaosalla yhteisillä aterioilla, mutta että jääkaapista kyllä löytyy juustot ja kinkut leivän päälle.
Huomaa kommenteista jo, että miksi ilmastonmuutosta ei saada pysäytettyä. Lisää lihaa vaan lautaselle naminami ja saasteet lisääntyy. Ihmiskunta tuhoaa itse itsensä.
Teini-ikäisen kanssa voisin kokeilla jos hän osallistuisi aktiivisesti ruokalistan suunnitteluun sekä ruuanlaittoon. Aina voi saa haluta kaikkea, mutta asian eteen on sitten itsekin tehtävä osansa. Alkuun uusien sopien ruokalajien etsiminen ja niiden laittamisen opiskelu vie aikaa.
En kuitenkaan tyrmäisi, ideanahan se on hyvä. Keskustelisin teinin kanssa kuinka paljon hän olisi itse valmis osallistumaan. Käytännössä se menisi varmaan niin, että lisättäisiin kasvisruokapäiviä viikossa kun meillä on niitä muutenkin ja kaikki tykkäävät. Jos se siitä lähtisi hyvin käyntiin, niin mikä ettei vaikka koko viikko.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kommenteista jo, että miksi ilmastonmuutosta ei saada pysäytettyä. Lisää lihaa vaan lautaselle naminami ja saasteet lisääntyy. Ihmiskunta tuhoaa itse itsensä.
Ah tätä maailmantuskaa. Jätä seitanit syömättä huomenna, niin maailma pelastuu.
Veganismi on hygienistinen uskonto, jonka mukaan liha on syntiä.
Mikään ravitsemustaho ei suosittele ihmiselle veganismia. Vegaanin elämä on kuin pandan elämää; valveillaoloaika vietetään pureskellen hitaasti sulavia ja ravintoköyhiä kasvituotteita ja sitten taas nukutaan. Tutkijat ovat huomanneet että bambu ei oikeasti ole hirveän hyvä ravinnonlähde pandan mahalle ja silloin harvoin kun pandat törmäävät eläimen raatoon, ne syövät lihaa kuten muutkin pedot.
Olin vegaani monta vuotta.
Liioittelin asioita vähän mutta mielestäni veganismi on kuitenkin uskonto, joka rajoittaa elämää ja joskus johtaa kuolemiin kuten esim.jehovilla käy omissa rajoituksissaan. Veganismissa ei ole oikeastaan mitään hyvää, vaan pelkkiä haasteita, rajoituksia ja vaikeuksia.
Ajatus eläinten pelastamisesta on kaunis, mutta käytännössä epärealistinen. Eläimiä kuolee viljelyksen ja vaikka minkä seurauksena ja ruuan takia tapetut eläimet ovat vain pieni marginaali kaikista niistä eläimistä, jotka joutuvat kärsimään ja kuolemaan ihmisen elämäntavan takia. Eläinsuojelijat ovat tietysti ihan oikeassa siinä, että tuotantoeläinten oloja pitää seurata ja parantaa aina kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah tätä maailmantuskaa. Jätä seitanit syömättä huomenna, niin maailma pelastuu.
Oikein nautit siis siitä, kun maailma tuhoutuu kaltaisesi primitiivisen yksilön takia. Nauti lihastasi ja osta toki lisää, äläkä uhraa edes ajatusta yhdelle kasvispäivälle viikossa.
Älytöntä, niin älytöntä. Lapsi tekee sitten aikuisena niin kuin tahtoo, mutta ei määrittele perheen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko toimia?
Lapsi saa haluta, mutta päätös on tietenkin jokaisen henkilökohtainen. Itse en suostuisi omalta osaltani.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Mikään ravitsemustaho ei suosittele ihmiselle veganismia. Vegaanin elämä on kuin pandan elämää; valveillaoloaika vietetään pureskellen hitaasti sulavia ja ravintoköyhiä kasvituotteita ja sitten taas nukutaan. Tutkijat ovat huomanneet että bambu ei oikeasti ole hirveän hyvä ravinnonlähde pandan mahalle ja silloin harvoin kun pandat törmäävät eläimen raatoon, ne syövät lihaa kuten muutkin pedot.
Liioittelin asioita vähän mutta mielestäni veganismi on kuitenkin uskonto, joka rajoittaa elämää ja joskus johtaa kuolemiin kuten esim.jehovilla käy omissa rajoituksissaan. Veganismissa ei ole oikeastaan mitään hyvää, vaan pelkkiä haasteita, rajoituksia ja vaikeuksia.
Ajatus eläinten pelastamisesta on kaunis, mutta käytännössä epärealistinen. Eläimiä kuolee viljelyksen ja vaikka minkä seurauksena ja ruuan takia tapetut eläimet ovat vain pieni marginaali kaikista niistä eläimistä, jotka joutuvat kärsimään ja kuolemaan ihmisen elämäntavan takia. Eläinsuojelijat ovat tietysti ihan oikeassa siinä, että tuotantoeläinten oloja pitää seurata ja parantaa aina kun mahdollista.
Ai sinäkö olit vegaani? Lisäsi heti viehättävyyttäsi silmissäni, mikset ole enää?
Vierailija kirjoitti:
Kai lapsi saa myös lahjoittaa isin nahkakengät ja äitin nahkalaukut hyväntekeväisyyteen? Ettehän te muuten oo oikeesti vegeperhe.
Ootsä jotenki hölmö? Miks ihmeessä ne pitäis lahjoittaa jonnekin?
Vierailija kirjoitti:
On mahdotonta elää 100 %:sti vegaanisesti ottaen huomioon, että käyttämämme kulkuneuvot toimii fossiilisilla polttoaineilla ja lanta on peräisin eläinten jäännöksistä. Eettisyyden tavoittelu on myös hankalaa ottaen huomioon, että viljoja, joita myös vegaanitkin suosii, viljellessä hiiriemot poikasineen jää puomureiden teriin. Huuhdellessa multaista porkkanaa pieniä eliöitä huuhtoutuu viemäriin mullan lisäksi. Onko vegaani vastuussa nyt pienempien eliöiden murhaamisesta?
Myt olisi upea tilaisuus opettaa lapselle että ruokavalio on jokaisen henkilökohtainen asia ja sitä ei j u m a n k a u t a muille tuputeta.
Opeta lapsellesi tapoja ainakin sen verran, että kun menette ravintolaan, niin kersa ei rupea arvostelemaan muita pöytäkuntia lihansyönnistä. Tällaisesta tapauksesta on siis kokemusta.
Olisi kiva nähdä mieheni reaktio, jos meidän lapsi tulisi käännyttämään koko perhettä vegaaniksi.
Lapsi saa kyllä ihan vapaasti alkaa vegaaniksi. Siihen liittyy samalla ehto, että mun ei tarvitse tehdä kahta ruokaa, koska mä tai puoliso ei olla eikä tulla vegaaneiksi. Itse saa pöperönsä vääntää, jos mun omat ei kelpaa. Omat ruokarajoitteet eivät puolla lihan vähentämistä.
Mikäs siinä jos se kaikille sopii. Yhden ihmisen ideologian takia ei voi kuitenkaan pakottaa muita ruokavaliotaan muuttamaan.
Meillä ei onnistuisi mitenkään. Yhdeltä lääkäri on kokonaan kasvisruokaan siirtymisen kieltänyt imeytymishäiriöiden takia (eläinperäinen rauta imeytyy helpommin kuin kasvisperäinen) ja lisäksi allergioita perheestä löytyy niin että oikeastaan kaikki kasvisproteiinit on isoissa määrissä kielletty (pavut, herneet, soija, kaura jne). Kasvisruokapäiviä toki on meilläkin, mutta 100% vegaanius olisi mahdotonta.
Suosittelen vegaanimpaan tai kasvispainotteisempaan suuntaan siirtymistä. Jos on rahaa laittaa ruokaan, niin on helpompaa. Tuolla saa muuten lapsen käymään kaupassa ja tekemään ruokaa.