Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (12246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eteisessä kolikkopurkki josta on sitten kätevä ottaa esim. parkkirahaa tai jos käy hakemassa vaikka maitoa lähikaupasta. Eräs tuttu nainen oli meillä lapsensa kanssa oman lapseni syntymäpäivillä. Tämä nainen otti mitään sanomatta kolikkopurkista 6€ ja sanoi "käydään *Vilin kanssa hakemassa jotain herkkua tuosta alakerran kaupasta kun hän ei tykkää tuosta kakusta"
Ehti jo rappuun kun huusin perään että ne ovat myös miehen rahoja, ettei niitä voi tuosta vaan ottaa.
Palautti rahat ja näytti loppu juhlien ajan siltä että hänellä on kaktus perseessä.
Jokainenhan tietää ettei edes hedelmiä voi säilyttää näytillä, ilman että ne ovat vapaata riistaa vieraille; puhumattakaan nyt vielä rahasta! Teillä on varmaan televisiot ja posliiniastiatkin ihan vieraiden silmille esillä, sitten ihmettelette kun ne katoo. Kaikki minkä irti saa saa viedä, niin menee viidakon laki
Onpa hlvetin sairas ajattelutapa että saa varastaa sen takia että joku tavara, esine tms on näytillä, toivottavasti jäät kiinni ja joudut linnaan hlvetin kleptomaani
Tulkitsen niin, että kirjoittajalta on viety, eikä niin, että hänellä on tapana viedä.
Itseä inhottaa ihminen, joka menee kaapista ottamaan sinne laitettuja ruokatarvikkeita. Esim. pidän yleensä keittiön pöydällä paahdettuja pähkinöitä kulhossa, josta saa ottaa - mutta isolla lusikalla, joka on kulhossa sitä varten. Tämä herranterttu ottaa paljain, lisäksi pesemättömin käsin. Valitettavasti kaappiin "piilotettu" kulho ei pelasta, koska hän tietää missä ne herkut ovat...
Vierailija kirjoitti:
🎉🎉🎉Ketjun 10-vuotispäivä 🎉🎉🎉
Kehtaako tänään kukaan pyytää mitään outoa?
Onnea ketju! (Vähän myöhässä tosin.)
Muistan kun luin näitä esikoista varrotessa, nyt hän osaa matkustaa jo junalla yksin :D
Mummu89 kirjoitti:
Eksäni pyysi nuolemaan alapäätään mutta ei sitten vastavuoroisesti suostunut nuolemaan omaa alapäätäni.
PS. olin käynyt alapesulla.
Toihan on se kuuluisa seksiasento 6
Vierailija kirjoitti:
Naisenmies75 kirjoitti:
Ilmaista muuttoapua kaverini vaimon serkulle on joskus pyydetty, koska mulla on käytössä työpaikan paku. Ilmaiseksi. Eli olisin joutunut maksamaan itse bensat. Mulla oli muuta menoa sinä viikonloppuna. Kysyivät vielä työpaikkani autoa lainaan. En voi lainata työnantajan autoa kenellekään.
Lapsena yksi kaveri asetti aina ehtoja kaveruudelle. Olisi pitänyt antaa leluja jne.
En koskaan suostunut. Moni muu lapsi antoi mitä tämä kaveri kehtasi pyytää. Oli hauskaa seuraa, mutta aikuisena 20 vuotiaana tajusin kuinka raskas kusipää kyseinen henkilö on. Lopetin ystävyyden.Muutto on muutenkin kummallinen juttu, kun siihen pitäisi saada ihan kaikki ilmaiseksi. Pakut, kantajat, laatikot, kaikki. Suurin osa ihmisistä kuitenkin muuttaa ehkä sen viisi kertaa aikuisiällään, miksi siihen ei voi varata rahaa ja maksaa asioista? Toki on vähävaraisia ihmisiä, mutta nyt tavan työssäkäyvät. Kymppi kuussa säästöön niin viiden vuoden kuluttua voi hyvin maksaa muuton ammattilaisille.
Hmm, olen muuttanut yli 12 kertaa ja olen vasta 32 vuotias. Muutenkin muuttaessa on rahat aina loppu koska vuokratakuu on täytynyt maksaa ja mahdolliset rästit ja muut kulut edellisestä asunnosta, joten ei se ihme ole että muutot tehdään yleensä nollabudjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Ko. henkilö akateemisen koulutuksen taustaa omaava, niin lastensuojeluviranomaiset uskovat pyhästi heidän vastauksiinsa, etenkin jos toinen osapuoli on ei akateeminen duunari. Itse olen lapsia halunnut tavata, etenkin sitä biologista, mutta jos se estetään, niin aika vaikea sitten saada tapaamisoikeutta. Toinen seikka on se exän mielenterveyspuoli, hänellä nk. kaksisuuntainen mielenhäiriö, eli on maanisia ja depressiivisiä kausia, eli on todella raskasta käydä näitä läpi, kun ei anneta apua sille toiselle osapuolelle. Sossu on puhtaasti aina puolustamassa sitä äitiä, vaikka olisi miten seonnut ja osaavat vääntää asiat aivat muuhun malliin. Jos et ole vastaavaa kokenut, niin parempi olla kommentoimatta.
'
Olen tavannut livenä yhden miehen jota lastensuojelu on syrjinyt. Juo kaljaa päivittäin ja asuu ulkomailla varhaiseläkkeen turvin, täysin PA 80% kuukaudesta. Härskisti pyytää lastensa äitejä kustantamaan lapset lentokoneella yksin tapaamaan häntä, vaikka valittaa kuinka rahat ei riitä edes ruokaan. Se on tietysti lastensuojelun ja naisten vika että hän ei saa nähdä lapsiaan. Tätä hän kiroaa kantabaarinsa nurkkapöydässä kaljahörppyjen välissä, jos häneen törmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko. henkilö akateemisen koulutuksen taustaa omaava, niin lastensuojeluviranomaiset uskovat pyhästi heidän vastauksiinsa, etenkin jos toinen osapuoli on ei akateeminen duunari. Itse olen lapsia halunnut tavata, etenkin sitä biologista, mutta jos se estetään, niin aika vaikea sitten saada tapaamisoikeutta. Toinen seikka on se exän mielenterveyspuoli, hänellä nk. kaksisuuntainen mielenhäiriö, eli on maanisia ja depressiivisiä kausia, eli on todella raskasta käydä näitä läpi, kun ei anneta apua sille toiselle osapuolelle. Sossu on puhtaasti aina puolustamassa sitä äitiä, vaikka olisi miten seonnut ja osaavat vääntää asiat aivat muuhun malliin. Jos et ole vastaavaa kokenut, niin parempi olla kommentoimatta.
'
Olen tavannut livenä yhden miehen jota lastensuojelu on syrjinyt. Juo kaljaa päivittäin ja asuu ulkomailla varhaiseläkkeen turvin, täysin PA 80% kuukaudesta. Härskisti pyytää lastensa äitejä kustantamaan lapset lentokoneella yksin tapaamaan häntä, vaikka valittaa kuinka rahat ei riitä edes ruokaan. Se on tietysti lastensuojelun ja naisten vika että hän ei saa nähdä lapsiaan. Tätä hän kiroaa kantabaarinsa nurkkapöydässä kaljahörppyjen välissä, jos häneen törmää.
Tunnen hyvin pari kaksisuuntaista sairastavaa ja ei ole helppoa heidän perheillään saati ystävillä, jotka saattavat kuulla kunniansa, jos ärsyttävät väärällä mielipiteellä maniavaiheessa olevaa ihmistä (mania seuraa, kun sairaudentunto katoaa ja lääkkeet jätetään syömättä). Jälkeenpäin saa sitten kuulla, miten hyvä ystävyys katkesi, kun oli tämä sairain vaihe päällä. Miten sairasta ja sairautta ei haluta ymmärtää. Moni ei sulattaisi sitä törkyryöpytystä, jota voi saada osakseen täysin käsittämättömästä syystä. Jos kestäisikin, ystävyys muuttuu pikemminkin hoitosuhteeksi - kuten suhteet perheenkin sisällä.
Alkoholistit ovat taas oma lajinsa. Lapsuuden perhekokemuksista johtuen en ymmärrä enkä halua ymmärtää.
Vähän ihmetyttää erään sukulaisen tapa. Onkohan tällainen hyvinkin yleistä?
Kyseinen sukulainen tarvitsee aika ajoin lastenvahtia kahdelle alle kouluikäiselle lapselleen. Hän lupaa maksaa tilatut ruoat sekä taksin kotiin (lastenvahtikeikat päättyvät yleensä myöhään illalla, jolloin kotiin ei pääse kuin hankalasti yöbussilla). Muuta korvausta enne pyydä.
Kyseessä ovat kivat ja hyvätapaiset lapset, eli ei siinä mitään.
Kun viimeksi olin heillä vahtimassa mieheni kanssa, tilasimme yhteensä noin 35 euron edestä ruokaa. Taksi kotiin oli noin 25 euroa. Olimme heillä iltapäivästä noin yhteen asti yöllä, kun vanhemmat osallistuvat erääseen tapahtumaan.
Kun keikasta oli kulunut jo pari päivää, mieheni ystävällisesti ilmoitti paljonko tilattu ruoka ja taksi maksoivat. Sukulainen oli melko närkästynyt, ja antoi ymmärtää pitävänsä meitä vähän ahneina, kun olemme ”heti pyytämässä korvausta”. Hänen mielestään oli jotenkin kylmää olla heti laskemassa kuluja lasten vahtimisesta, ja ilmaisi, että tämänkaltaisten palvelusten tulisi tapahtua ihan auttamisen ilosta. Hän siis ns. gaslightasi meitä. Aivan kuin haluaisimme maksaa 60 euroa siitä, että saamme vahtia heidän lapsiaan kellon ympäri.
Tai ensi kerralla myös se vahtiminen maksaa, ja maksu etukäteen.
Kyllä meillä tällä perällä on useampikin kauppa auki aattona klo 16
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pari kolmiolääkettä kirjoitettu ihan sairauden vuoksi. Pari kaveria on pyytänyt että antaisin tai myisin lääkkeitä heille viihdekäyttöön. Katsoin heitä hetken ja sanoin ei.
Tätä on tehty mullekin. En myynyt.
Eräällä naispuolisella opiskelijakaverilla oli tapana järjestää juhlia omassa asunnossaan. Vieraiden piti tuoda sinne juotavat ja syötävät, mutta tämä neito ei ollut itse hankkinut mitään tarjottavaa, sillä hän kuvitteli että kun juhlat on hänen luonaan, niin se riittää hänen osuudekseen.
Hänellä oli tapana pihistellä muiden tuomia juomia, joita sitten ilmeisesti joi yksin ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi ilahduttanut kyläkutsu osoittautuikin tuntien tietokonepäivityskeikaksi.
Mitäs läksit.
Puuttuuko sanavarastostasi joku sana?
Olet tilannetajuton i di ootti
Vierailija kirjoitti:
Eräällä naispuolisella opiskelijakaverilla oli tapana järjestää juhlia omassa asunnossaan. Vieraiden piti tuoda sinne juotavat ja syötävät, mutta tämä neito ei ollut itse hankkinut mitään tarjottavaa, sillä hän kuvitteli että kun juhlat on hänen luonaan, niin se riittää hänen osuudekseen.
Hänellä oli tapana pihistellä muiden tuomia juomia, joita sitten ilmeisesti joi yksin ollessaan.
Totta kai osallistuitte noihin hänen järjestämiinsä juhliin ja vielä moneen kertaan. Eikö teillä ollut muuta paikkaa? Olen jo iäkkäämpi. Pyysin muutamia kavereita mökille saunomaan ja istumaan iltaa. He tulivat kaupan kautta. Kun selvitimme loppulaskua, kaverit sanoivat, ettei minun tarvitse maksaa, kun järjestin majoituksen. Nuorena opiskelijana se on tietenkin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi joidenkin ihmisten on ilmeisesti käsittämättömän vaikeaa maksaa lainaamiaan rahoja takaisin. Aina saa olla kyselemässä perään ja sitten saa vaan tekosyitä ja lupauksia:Laitan päivänä x! Laitan kun pääsen töistä Ei kun laitan illemmalla kun on kiire En mä pysty sittenkään maksamaan, katotaan ensi viikolla eikä rahoja näy. Koska en jaksa loputtomiin kuunnella ties mitä keksittyjä nyyhkytarinoita niin alan periä velkoja virallista tietä. Itse pidän aina visusti huolen siitä, että jos joltakulta olen tarvinnut rahaa lainaksi, olen myös maksanut takaisin juuri silloin kun olen luvannut. Tuntuu vaan kurjalta, koska minua ei sen vertaa jotkut arvosta, että pitäisivät lupauksensa. Tiedän kuitenkin, että minun syytäni se ei ole vaan velkojen kanssa venkoilu on käsittämättömän lapsellista.
Ei tuollaisille kannata mitään lainata.
Ei todellakaan kun joka sentin saa kiskoa takaisin hirveällä väännöllä ja kohtaa syyllistämistä siitä että vaatii toista pitämään lupauksensa. Olen useamman kerran läksyttänyt tämän henkilön ja yrittänyt takoa kalloon, miksi rahat tulee maksaa takaisin. Ja takaisin minä ne rahat vielä saan, tavalla tai toisella. Tyyliini ei kuulu ketään vahingoittava velkojen perintä vaikka joskus tuntuu, että se olisi ainakin tehokas tapa. En vaan aio saattaa ketään vaaraan.
Olen antanut porttikiellon joillekin tutuille ja sukulaisille koska joka vierailun jälkeen jotain katoaa.
Veljen tytär kävi hakemassa jotain kissatarvikkeita joita en enää tarvitse. Tulin vessasta niin nuori nainen oli päässyt eteiseen. Kissatarvikkeiden lisäksi kainalossa oli seinältä napattu taulu.
Suku on semmosta sakkia että sen vois upottaa kokonaan suohon eikä kukaan itkis.
Annoitko taulun mennä?
En tietenkään. Tossa se on seinällä.
Oltiin sukulaisen synttäreillä niin piti palata astialle. Siellä sukulaislikka oli vaahdonnut että minulla on hänen taulunsa. :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli samanlainen kaveri opiskeluaikaan. Hän tykkäsi kutsua bileisiin kaveriporukkaa, yleensä noin 4-7 hlöä. Hänellä oli siihen loistava asunto omakotitalon siivessä erillinen yksiö, ja kun omakotitalon omistajat olivat poissa mökillään, meillä oli oikein hyvä juhlia, ei häirinnyt ketään. Mutta hän itse ei koskaan ostanut mitään juomia. Saattoi jopa sanoa, että ei mun tee mieli nyt oikein mitään. Sitten kuitenkin jos muilla oli siidereitä tai viinipulloja, niistä nappaili. Kerran kun vein viinipullon mukanani, olin ehtinyt juoda yhden lasin kun hän pyysi, voiko maistaa. Sanoin, että ota sieltä jääkaapista. Hän tuli täyden lasillisen kanssa olohuoneeseen. Enkä tarkoita nyt pientä viinilasia vaan ihan täysi juomalasi. En uskaltanut sanoa mitään, kun oltiin kuitenkin hänen kotonaan. Samana iltana hän oli juonut ystävältä 2 kokonaista siideriä. Ne oli siihen aikaan 0,33l, ei siis puolen litran, mutta silti aikamoinen temppu. Me muut myös tuotiin mukana sipsejä ja dipoejä ja muuta pikkupurtavaa ja hän ei tarjonnut koskaan mitään, mutta söi kyllä toisten tuomia. Ja siinäkin oli sama selitys, jos vaikka käytiin yhdessä kaupassa ennen iltaa, että ei hänen nyt oikein tee mieli mitään sipsejä tai snäcsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai osallistuitte noihin hänen järjestämiinsä juhliin ja vielä moneen kertaan. Eikö teillä ollut muuta paikkaa? Olen jo iäkkäämpi. Pyysin muutamia kavereita mökille saunomaan ja istumaan iltaa. He tulivat kaupan kautta. Kun selvitimme loppulaskua, kaverit sanoivat, ettei minun tarvitse maksaa, kun järjestin majoituksen. Nuorena opiskelijana se on tietenkin eri asia.
Tuo on kyllä eri tilanne. Ensinnäkin saunomisesta tulee kuluja. Ja jos sinne on saanut jäädä vielä yöksikin. Ei opiskelijabileet monta tuntia kestä, ja minusta se on ihan selvä, ettei vieraat tuo emännälle ilmaisua juomia ja syömisiä millään opiskelijabudjetillaan. Se on aika tarkka homma että tilillä on sen viinipullon ja sipsipussin hinta perjantai-iltaa varten. Muutenkin jos juomia ei ole tuotu yhteiseen käyttöön, josta kuka vaan voi ottaa, niin ei sillä emännällä ole oikeutta varastella toisten tuomia juomia. Se voi kysyä, myytkö mulle yhden oluen/siiderin tai ostaa toisen viinapullosta lasillisen viiniä mutta ei ottaa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eteisessä kolikkopurkki josta on sitten kätevä ottaa esim. parkkirahaa tai jos käy hakemassa vaikka maitoa lähikaupasta. Eräs tuttu nainen oli meillä lapsensa kanssa oman lapseni syntymäpäivillä. Tämä nainen otti mitään sanomatta kolikkopurkista 6€ ja sanoi "käydään *Vilin kanssa hakemassa jotain herkkua tuosta alakerran kaupasta kun hän ei tykkää tuosta kakusta"
Ehti jo rappuun kun huusin perään että ne ovat myös miehen rahoja, ettei niitä voi tuosta vaan ottaa.
Palautti rahat ja näytti loppu juhlien ajan siltä että hänellä on kaktus perseessä.
Jokainenhan tietää ettei edes hedelmiä voi säilyttää näytillä, ilman että ne ovat vapaata riistaa vieraille; puhumattakaan nyt vielä rahasta! Teillä on varmaan televisiot ja posliiniastiatkin ihan vieraiden silmille esillä, sitten ihmettelette kun ne katoo. Kaikki minkä irti saa saa viedä, niin menee viidakon laki
Onpa hlvetin sairas ajattelutapa että saa varastaa sen takia että joku tavara, esine tms on näytillä, toivottavasti jäät kiinni ja joudut linnaan hlvetin kleptomaani
Tulkitsen niin, että kirjoittajalta on viety, eikä niin, että hänellä on tapana viedä.
Itseä inhottaa ihminen, joka menee kaapista ottamaan sinne laitettuja ruokatarvikkeita. Esim. pidän yleensä keittiön pöydällä paahdettuja pähkinöitä kulhossa, josta saa ottaa - mutta isolla lusikalla, joka on kulhossa sitä varten. Tämä herranterttu ottaa paljain, lisäksi pesemättömin käsin. Valitettavasti kaappiin "piilotettu" kulho ei pelasta, koska hän tietää missä ne herkut ovat...
Kehutaanko tällä palstalla varastelevia vieraita? Minulle riittää varastelemattomattomat vieraat. Edellisessä asunnossa oli jatkoilla tupa täynnä viikonloppuina, ehkä pölyä katosi vaatteiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot mutta uuden omakotitaloalueen (siis vasta rakennetut talot) vastapäinen naapurinrouva pyllisteli aikansa tontillamme ja mietittiin että mitähän nyt. Oli sitten asentanut sinne kompostorinsa. Soitettiin kunnalle että voisiko joku tulla katsomaan onko rajapyykit paikallaan, hävisi rouvan kompostori vähin äänin.
Olin kotona ruokaa laittamassa, ja ihmettelin kun alkoi kuulua tasaista pauketta ulkoa. Avasin terassin oven ja jääkiekko lensi pään vierestä. Samaisten naapureiden vapaan kasvatuksen tulos oli hakkaamassa kiekkoja suoraan talomme seinään, ihan ikkunan alapuolelle. Muutama jälkikin jäi. Kun kävin ovella sanomassa asiasta, niin samainen teinipoika huuteli äitinsä takaa että haluaa kiekot takaisin. Sanoin että kun tulet esittämään kunnollisen anteeksipyynnön meidän ovellemme ja pyytämään kauniisti niin se sopii. Eipä näkynyt.
Se oli tätä porukkaa joka ei paljon lapsiensa perään katsele. Toisen naapurin talolla lapset olivat täyttäneet kunnan viemärin kivillä ja vedet nousivat kylppärin kaivosta ylös. "Ei meidän lapset." Tämänkin jälkeen oli vaikea ymmärtää että ne leikit leikitään siellä oman tontin puolella, ei naapurin pihalla. Joillekin oma on omaa, muiden on yhteistä. Eikä edes kysytä.
Minun vanhempani olisivat läksyttäneet minut ja sisarukseni kunnolla jos oltaisiin keksitty tehdä jotain tuon kaltaista. Lisäksi meidät olisi raahattu naapurin ovelle ja vaadittu pyytämään anteeksi sekä korjaamaan tai korvaamaan vahingot. Näin siis kasarilla ja ysärillä. Se kasvatustapa minullakin oli oman lapseni kanssa. Pöyristyttävää edes ajatella, että näitä perusasioita, kuten teoista koituvia seurauksia ja vastuunkantoa ei kaikille lapsille selvästikään opeteta…
Joo, ei enää ole sellaista kuin kasarilla ja ysärillä kun lapsille opetettiin tapoja, muiden kunnioitusta ja ikäviä seurauksia tuli perseilystä. Nykyään "leijonaäidit" tulee päälle jos heidän jälkikasvunsa luovaa toimintaa uskaltaa kritisoida.