Te, jotka ette pidä saunomisesta, pidättekö helteistä?
Kommentit (26)
Minulle tulee saunasta huono olo, mutta rakastan helteitä. Mieheni taas rakastaa saunomista ja inhoaa helteitä.
Pidän saunomisesta vain lyhyen aikaa, max 5 minuuttia jaksan istua. Helteitä inhoan oikeastaan siksi, että minulla on aina kuuma. En palele koskaan, talvellakin menee kevyt takki ja alla t-paita tai toppi. Toisinaan kahehdin vilukissoja, jotka jo loppukesästä vetävät päälleen villapaidan, kun itse hikoilen kotona alushousuissa. Sitä olisi niin kiva olla kesällä freesi ja laittautunut, mutta hikoilen meikit pois alle kymmenessä minuutissa ja mitään ihonmyötäistä vaatetta ei voi pukea, kun on pian hiestä märkä.
Talvi vaan on mun juttuni. Pidän talvivaatteistakin enemmän.
Onneksi sovin suomeen, täällä harvoin lämmintä.
On sauna ja helle kuitenkin aika eri asioita. Suomalainen sauna on nyt kuitenkin olettettavasti useita kymmeniä asteita suomalaista hellettä kuumempi, ero on asteissa mitattuna melkein yhtä suuri kuin mitä on helteillä ja paukkupakkasilla. Saunassa on lisänä myös kauhea kosteus, eikä siellä tuule. Helteillä on usein ilma kuivempaa ja usein käy tuulenvirekin. Jos helteellä on rivakka tuuli vesistön suunnasta, niin ei kovakaan helle silloin välttämättä tunnu ollenkaan tukalalta.
Mulla on termostaatti rikki.
En kestä helteitä ja saunassa lähtee taju.
Elimistö ei osaa viilentyä joten saan lämpöhalvauksen oireita jo silloin kun muut hehkuttaa että on ihanan lämmintä 😰
Oire johtuu neurologisesta sairaudesta eikä sille ole mitään tehtävissä. Pitää vaan yrittää pysy viileänä.
En pidä kummastakaan. Joku +15-22 astetta on minulle kaikista mukavin lämpötila.
Helteistä todellakin pidän, saunomisesta en yleensä erityisemmin. Joskus tosin talvella silloin, kun on kylmää ja kohmeista, on kiva päästä juuri silloin hetkeksi kuumaan saunaan.