Vierailija

Luku 5

Johdanto (Matt. 5:1-2)
Autuaaksijulistukset: "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta" jne. (Matt. 5:3-12)
"Te olette maan suola", "te olette maailman valo" (Matt. 5:13-16)
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan." (Matt. 5:17-18)
Jumalan antaman lain vahvistus (Matt. 5:19-20)
Viha ja solvaukset kielletty, ei ainoastaan tappaminen (Matt. 5:21-22)
Riidanhalu ja pitkävihaisuus kielletty (Matt. 5:23-26)
Himoitseminen kielletty, ei ainoastaan aviorikos (Matt. 5:27-28)
"Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois", "jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois." (Matt. 5:29-30)
Avioero on aviorikos (Matt. 5:31-32)
Vannominen kielletty (Matt. 5:33-37)
Vihollisten rakastaminen ja toisen posken kääntäminen "silmä silmästä" -säännön sijaan (Matt. 5:38-48)

Luku 6

Tee hyvät teot ja rukoilu salassa, ei julkisesti ihailun toivossa (Matt. 6:1-6)
Älkää rukoilko tyhjiä hokien, vaan "Isä Meidän" -rukouksella (Matt. 6:7-13)
Antakaa anteeksi, jotta teille annettaisiin anteeksi (Matt. 6:14-15)
Paastotkaa salassa, ei julkisesti ihailun toivossa (Matt. 6:16-18)
Kootkaa aarteita taivaaseen, ei maan päälle (Matt. 6:19-21)
Silmä on ruumiin lamppu (Matt. 6:22-23)
Kukaan ei voi palvella kahta isäntää, joten on valittava Jumalan ja materialismin välillä (Matt. 6:24)
Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, älkääkä murehtiko muusta (Matt. 6:25-34)

Luku 7

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)
"Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?" (Matt. 7:2-5)
"[Älkää] heittäkö helmiänne sikojen eteen" (Matt. 7:6)
"Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan." (Matt. 7:7-11)
"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat." (Matt. 7:12)
"Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen." (Matt. 7:13-14)
Varokaa vääriä profeettoja; heidän hedelmistään te tunnette heidät (Matt. 7:15-20)
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21-23)
"Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle." (Matt. 7:24-27)
Vuorisaarnan vaikutus kansaan (Matt. 7:28-29)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuorisaarna

Kommentit (12)

Vierailija

Tämä on vaikea opetus niille, jotka ajattelevat että pelastava usko on sitä, että uskotaan että pelastustaan yksin uskosta, ilman tekoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea opetus niille, jotka ajattelevat että pelastava usko on sitä, että uskotaan että pelastustaan yksin uskosta, ilman tekoja.

Raamatun mukaan juuri todellinen usko vaikuttaa niitä tekoja. Niin kuin siellä sanotaan, "usko ilman tekoja on kuollut". Se ei siis olekaan todellista, elävää uskoa, jos ei sitä seuraa myös hyvät teot, joita Jumala vaikuttaa henkensä kautta kasvattamalla ihmistä, tyhjentäen itsestään, ja täyttäen omalla voimallaan. Nekään ei tosin ole omia ponnisteluja, vaan Jumalan kasvatusprosessin tulosta.

Vierailija

Ei vuorisaarnaan ole minulla mitään muuta sanottavaa kuin Aamen. Siinä on sanottu kaikki, eikä minulla ole mitään lisäämistä, poistamista tai muuttamista siihen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea opetus niille, jotka ajattelevat että pelastava usko on sitä, että uskotaan että pelastustaan yksin uskosta, ilman tekoja.

Raamatun mukaan juuri todellinen usko vaikuttaa niitä tekoja. Niin kuin siellä sanotaan, "usko ilman tekoja on kuollut". Se ei siis olekaan todellista, elävää uskoa, jos ei sitä seuraa myös hyvät teot, joita Jumala vaikuttaa henkensä kautta kasvattamalla ihmistä, tyhjentäen itsestään, ja täyttäen omalla voimallaan. Nekään ei tosin ole omia ponnisteluja, vaan Jumalan kasvatusprosessin tulosta.

Hyvät teot eivät siis ole pelastumisen syy, vaan seuraus. Vain Jeesus pelastaa ja vaikuttaa ihmisessä tahtomista ja tekemistä kaikkeen hyvään, ja antaa siihen voiman kun ihminen vain antaa sille sija. Jotta sille olisi sija tarvitaan ensin tyhjentymistä omasta viisaudesta ja voimasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea opetus niille, jotka ajattelevat että pelastava usko on sitä, että uskotaan että pelastustaan yksin uskosta, ilman tekoja.

Raamatun mukaan juuri todellinen usko vaikuttaa niitä tekoja. Niin kuin siellä sanotaan, "usko ilman tekoja on kuollut". Se ei siis olekaan todellista, elävää uskoa, jos ei sitä seuraa myös hyvät teot, joita Jumala vaikuttaa henkensä kautta kasvattamalla ihmistä, tyhjentäen itsestään, ja täyttäen omalla voimallaan. Nekään ei tosin ole omia ponnisteluja, vaan Jumalan kasvatusprosessin tulosta.

Hyvät teot eivät siis ole pelastumisen syy, vaan seuraus. Vain Jeesus pelastaa ja vaikuttaa ihmisessä tahtomista ja tekemistä kaikkeen hyvään, ja antaa siihen voiman kun ihminen vain antaa sille sija. Jotta sille olisi sija tarvitaan ensin tyhjentymistä omasta viisaudesta ja voimasta.

Entä kun ei tunnu vaikuttavan? Olen tullut uskoon jo nuorena, ollut uskossa 20 vuotta. En ole mikään hyvä ihminen enkä täytä vuorisaarnan vaatimuksia. Ja mikä pahempaa, en pääosin huomaa muissakaan uskovissa, että olisivat merkittävästi parempia kuin ei-uskovaiset. Ollaanko me kaikki siis menossa kadotukseen, koska usko ei ole jotenkin elävää? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea opetus niille, jotka ajattelevat että pelastava usko on sitä, että uskotaan että pelastustaan yksin uskosta, ilman tekoja.

Raamatun mukaan juuri todellinen usko vaikuttaa niitä tekoja. Niin kuin siellä sanotaan, "usko ilman tekoja on kuollut". Se ei siis olekaan todellista, elävää uskoa, jos ei sitä seuraa myös hyvät teot, joita Jumala vaikuttaa henkensä kautta kasvattamalla ihmistä, tyhjentäen itsestään, ja täyttäen omalla voimallaan. Nekään ei tosin ole omia ponnisteluja, vaan Jumalan kasvatusprosessin tulosta.

Hyvät teot eivät siis ole pelastumisen syy, vaan seuraus. Vain Jeesus pelastaa ja vaikuttaa ihmisessä tahtomista ja tekemistä kaikkeen hyvään, ja antaa siihen voiman kun ihminen vain antaa sille sija. Jotta sille olisi sija tarvitaan ensin tyhjentymistä omasta viisaudesta ja voimasta.

Entä kun ei tunnu vaikuttavan? Olen tullut uskoon jo nuorena, ollut uskossa 20 vuotta. En ole mikään hyvä ihminen enkä täytä vuorisaarnan vaatimuksia. Ja mikä pahempaa, en pääosin huomaa muissakaan uskovissa, että olisivat merkittävästi parempia kuin ei-uskovaiset. Ollaanko me kaikki siis menossa kadotukseen, koska usko ei ole jotenkin elävää? 

Vain hedelmä on näkyvä, mutta sen kasvua ei voida havaita silmin. Ihmisillä voi olla meneillään monenlaisia prosesseja. Vaikka olisi ollut uskossa kymmeniä vuosia, kukaan ei saavuta täydellisyyttä tässä ajassa, me vain kasvetaan sitä kohti. Usein me nähdään itsessämme vain ne virheet, muttei sitä missä on tapahtunut muutosta. Ihmisellä on taipumus suuruuteen, eikä se näe eikä osaa arvostaa niitä pieniä asiota, jotka on Jumalan silmissä suuria ja kalliita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea opetus niille, jotka ajattelevat että pelastava usko on sitä, että uskotaan että pelastustaan yksin uskosta, ilman tekoja.

Raamatun mukaan juuri todellinen usko vaikuttaa niitä tekoja. Niin kuin siellä sanotaan, "usko ilman tekoja on kuollut". Se ei siis olekaan todellista, elävää uskoa, jos ei sitä seuraa myös hyvät teot, joita Jumala vaikuttaa henkensä kautta kasvattamalla ihmistä, tyhjentäen itsestään, ja täyttäen omalla voimallaan. Nekään ei tosin ole omia ponnisteluja, vaan Jumalan kasvatusprosessin tulosta.

Hyvät teot eivät siis ole pelastumisen syy, vaan seuraus. Vain Jeesus pelastaa ja vaikuttaa ihmisessä tahtomista ja tekemistä kaikkeen hyvään, ja antaa siihen voiman kun ihminen vain antaa sille sija. Jotta sille olisi sija tarvitaan ensin tyhjentymistä omasta viisaudesta ja voimasta.

Entä kun ei tunnu vaikuttavan? Olen tullut uskoon jo nuorena, ollut uskossa 20 vuotta. En ole mikään hyvä ihminen enkä täytä vuorisaarnan vaatimuksia. Ja mikä pahempaa, en pääosin huomaa muissakaan uskovissa, että olisivat merkittävästi parempia kuin ei-uskovaiset. Ollaanko me kaikki siis menossa kadotukseen, koska usko ei ole jotenkin elävää? 

Myös juurikin se, ettet itse pidä itseäsi hyvänä ihmisenä, on Jumalalle kallista. Jumala katsoo viallisia, puutteellisia ihmisiä oman, täydellisen poikansa lävitse, joka ei syntiä tehnyt. Kun ihminen näkee oman syntisyytensä, se kirkastaa Jeesusta ja hänen täydellisyyttään. Hän on meidän vanhurskautemme, me olemme hänen ruumiinsa jäseniä. Ei meidän tule katsoa itseämme, vaan häntä josta olemme tulleet itsekin osalliseksi ja jota kohti kasvamme.

Vierailija

Minusta tuossa on paljon hyviä pointteja ja ohjeita hyvään oloon ja omatuntoon. Ainoastaan Jeesuksen köyhien hyysäys tässä (ja muualla Raamatussa) ihmetyttää. Niin kuin köyhä olisi automaattisesti jotenkin jalompi ihminen kuin varakas. Itse tunnen paljon ilkeitä, epärehellisiä, ahneita, kieroja ja tyhmiä köyhiä. Toki köyhissä on mukavia ja hienojakin ihmisiä, mutta varallisuus ei mielestäni liity ihmisen syntisyyteen ja hyvyyteen niin suoraviivaisesti, kuin Raamattu sen esittää. Varakaskin voi olla hyvä ihminen, tai olla olematta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa on paljon hyviä pointteja ja ohjeita hyvään oloon ja omatuntoon. Ainoastaan Jeesuksen köyhien hyysäys tässä (ja muualla Raamatussa) ihmetyttää. Niin kuin köyhä olisi automaattisesti jotenkin jalompi ihminen kuin varakas. Itse tunnen paljon ilkeitä, epärehellisiä, ahneita, kieroja ja tyhmiä köyhiä. Toki köyhissä on mukavia ja hienojakin ihmisiä, mutta varallisuus ei mielestäni liity ihmisen syntisyyteen ja hyvyyteen niin suoraviivaisesti, kuin Raamattu sen esittää. Varakaskin voi olla hyvä ihminen, tai olla olematta.

Ymmärtääkseni Jeesus useimmiten tarkoittaa köyhyydellä lähinnä hengellistä köyhyyttä. Jos ihminen olisi köyhä, mutta tyytyväinen elämäänsä, ei hän tarvitsisi Jeesusta eikä toisenlaista elämää. Hän siis olisi tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, toisin sanoen rikas. Jos taas on ihminen, joka on rikas mutta ei saisi siitä rikkaudesta mitään irti, kuitenkin hän olisi köyhä jos ei se rikkaus tyydyäisi häntä. 

Kuten Matt. 5:3 sanotaan: "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.

ja 

Mark. 8:35-36: " Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.

 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi vahingon sielullensa?"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea opetus niille, jotka ajattelevat että pelastava usko on sitä, että uskotaan että pelastustaan yksin uskosta, ilman tekoja.

Raamatun mukaan juuri todellinen usko vaikuttaa niitä tekoja. Niin kuin siellä sanotaan, "usko ilman tekoja on kuollut". Se ei siis olekaan todellista, elävää uskoa, jos ei sitä seuraa myös hyvät teot, joita Jumala vaikuttaa henkensä kautta kasvattamalla ihmistä, tyhjentäen itsestään, ja täyttäen omalla voimallaan. Nekään ei tosin ole omia ponnisteluja, vaan Jumalan kasvatusprosessin tulosta.

Hyvät teot eivät siis ole pelastumisen syy, vaan seuraus. Vain Jeesus pelastaa ja vaikuttaa ihmisessä tahtomista ja tekemistä kaikkeen hyvään, ja antaa siihen voiman kun ihminen vain antaa sille sija. Jotta sille olisi sija tarvitaan ensin tyhjentymistä omasta viisaudesta ja voimasta.

Entä kun ei tunnu vaikuttavan? Olen tullut uskoon jo nuorena, ollut uskossa 20 vuotta. En ole mikään hyvä ihminen enkä täytä vuorisaarnan vaatimuksia. Ja mikä pahempaa, en pääosin huomaa muissakaan uskovissa, että olisivat merkittävästi parempia kuin ei-uskovaiset. Ollaanko me kaikki siis menossa kadotukseen, koska usko ei ole jotenkin elävää? 

Myös juurikin se, ettet itse pidä itseäsi hyvänä ihmisenä, on Jumalalle kallista. Jumala katsoo viallisia, puutteellisia ihmisiä oman, täydellisen poikansa lävitse, joka ei syntiä tehnyt. Kun ihminen näkee oman syntisyytensä, se kirkastaa Jeesusta ja hänen täydellisyyttään. Hän on meidän vanhurskautemme, me olemme hänen ruumiinsa jäseniä. Ei meidän tule katsoa itseämme, vaan häntä josta olemme tulleet itsekin osalliseksi ja jota kohti kasvamme.


Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla