VAIHTORINKI PORI etninen syrjintä
Kirjoitukseni kokemuksestani syrjinnästä poistettiin jostakin syystä. Voin tarvittaessa esiintyä omalla nimelläni ja kyse on oikeasta kokemuksesta. Miksi syrjintäkokemuksesta ei saa keskustella?
Tässä vielä alkuperäinen viestini:
Eli hain jäseneksi Facebookissa Vaihtorinki Pori-ryhmään, ja hakemukseni hylättiin. Ryhmän sivulla sanotaan, että hakemus voidaan hylätä, jos profiilissa ei ole kuvaa tai kyseessä on kirppisprofiili tms. Omassa profiilissani on oikea nimi ja kuva, joten tästä ei ole kyse. Olen puoliksi ulkomaalainen, ulkomaalaisen näköinen ja etunimeni on ulkomaalainen. Kun katsoin ryhmän jäsenlistaa, jäsenistö näyttää 99% suomalaisilta, vaikka Porissa ja sen lähistöllä asuu myös ulkomaalaisia. Joku yksittäinen ulkomaalainen joukossa saattaa olla, mutta siinä voi olla kyse esim. jostakin ylläpitäjien tutun tutusta, jota eivät ole kehdanneet olla sulkematta pois. Kyse on silti syrjinnästä, jos valtaosa ulkomaalaistaustaisten hakemuksista hylätään.
Kyse ei ole yritystoiminnasta eikä työelämässä tapahtuvasta syrjinnästä. Mietin nyt, voiko lakia syrjinnästä soveltaa myös tällaiseen Facebook-ryhmään. Ryhmässä on yli 11 000 jäsentä ja se on alueen suurin tällainen ryhmä. Mahdollisuuksiani myydä tavaroitani heikennetään siis tuntuvasti estämällä pääsy etnisen taustani perusteella. Voiko tässä olla kyse lain tarkoittamasta syrjinnästä, kun kyse on vapaaehtoistoiminnasta?
Tässä vielä kyseinen ryhmä, jotta ei sekoitettaisi toiseen vaihtorinki-ryhmään:
https://www.facebook.com/groups/164638923704551/?fref=ts
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
"Ja kyllä yrityksiä sekä sosiaalisen median kaupankäyntifoorumeita saa ja kuuluukin arvioida ja epäkohtia, huonoa kohtelua ja mahdollista syrjintää tuoda esille."
Niin mutta kun mitään väärinkäytöstä ei ole tapahtunut ja silti vielä meuhkaat täällä. Sun on pakko olla trolli kun et lupaustasi nimesi julkistamisesta pitänyt... Hanki joku harrastus...
Sanoin, että tarvittaessa, eli jos ylläpitäjä olisi esimerkiksi kieltänyt kenenkään kuvaukseen sopivan hakeneen ryhmään ja väittänyt tapausta feikiksi. Mutta sehän jo myönsikin, että ulkomaalainen nimi ryhmään hakiessa voi vaikuttaa.
Ja pitääkö mun vääntää rautalangasta,vai mikä on kun ei mene perille että meillä kummallakaan ylläpitäjällä ei ole kuvaukseen sopivaa viestiä,ei sitten niin missään laatikossa.oisko se nyt ollu niin helvetin vaikeeta vaan lähettää se viesti uudelleen?Vai haitko nimenomaan vaan juuri tätä mustamaalaamista,saitko nyt päivääsi riittävästi täytettä?
Vierailija kirjoitti:
En ole syyttänyt rasistiksi enkä maininnut ketään nimeltä. Olen sanonut kokeneeni tulleeni syrjityksi. Jos valikoitte nimien perusteella, ketkä voi olla potentiaalisia trolleja ja ulkomaalaisuus tähän vaikuttaa, niin asenteissanne on vikaa, vaikka ette olisi tarkoituksellisesti ketään syrjinytkään. On ihan hyvä, jos tarkastelette uudelleen toimintatapojanne ja suhtautumistanne ryhmään hakeutuviin ulkomaalaistaustaisiin tai henkilöihin, joiden toinen nimi on ulkomaalainen.
Kuten jo sanoin, voin pyytää poistamaan ketjun, mikäli ryhmään hakemiseni käsitellään kuten muidenkin hakijoiden niiden ehtojen pohjalta, mitä olette itse sivuillenne asettaneet.
Täytyy ymmärtää, että kun kyse on 11 000 ihmisen foorumista, ylläpitäjiltä odotetaan edes jonkinlaista ammatillisuutta. Ne ehdot, mitä ryhmään pääsemiseksi edellytetään, lukee ryhmän sivulla, eikä silloin joku "profiili on epäilyttävä, koska nimi on osittain ulkomaalainen/osa profiilin tiedoista yksityisiä", ole syy evätä hakemusta.
Jos minä olisin ryhmän ylläpitäjä niin en todellakaan tämän sinun maanisen jankkaamisesi jälkeen ottaisi sinua ryhmään. Montako päivää menisi ennekuin sinulla olisi täysi sota päällä useamman muun ryhmäläisen kanssa.
Charissa kirjoitti:
Tiedustele mistä tahdot.Mäkin voin tulostaa tämän,ja kysyä poliisilta mitä mieltä he ovat tälläisestä mustamaalaamisesta,onhan mulla oletus sun henkilöllisyydestä,poliisi selvittäkööt loput.
Olen kertonut, mitä on tapahtunut ja sanonut kokevani tulleeni syrjityksi. Siinä ei ole mitään väärää. Yrityksissä/kaupankäyntifoorumeilla kohtaamastaan huonosta ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta saa ja pitääkin puhua.
Tämä ei voi olla todellisuus :D Jankkaat viestistä mitä ei ole olemassa, et suostu laittamaan uutta. Et paljasta nimeäsi vaikka niin uhosit jo alussa (pistää miettimään oletko sinä edes todellinen) Syyttelet perättömistä asioista joita et pysty edes näyttämään toteen. Sinulle on kerrottu miksi et ryhmään ole päässyt mutta se ei mene sinulle jakeluun. Miksi intät vaikka kaikki vastaukset on sinulle annettu ja perusteltu? Mikä siis on nyt sinun ongelmasi? Profiilisi on näyttänyt tekaistulta ja sinua ei siksi ole päästetty ryhmään. Tämä seikkaperäinen asia ei tarvitse olla ryhmän tiedoissa. Hoida asiasi asianomaisten kanssa äläkä peikkoile vauvaryhmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole syyttänyt rasistiksi enkä maininnut ketään nimeltä. Olen sanonut kokeneeni tulleeni syrjityksi. Jos valikoitte nimien perusteella, ketkä voi olla potentiaalisia trolleja ja ulkomaalaisuus tähän vaikuttaa, niin asenteissanne on vikaa, vaikka ette olisi tarkoituksellisesti ketään syrjinytkään. On ihan hyvä, jos tarkastelette uudelleen toimintatapojanne ja suhtautumistanne ryhmään hakeutuviin ulkomaalaistaustaisiin tai henkilöihin, joiden toinen nimi on ulkomaalainen.
Kuten jo sanoin, voin pyytää poistamaan ketjun, mikäli ryhmään hakemiseni käsitellään kuten muidenkin hakijoiden niiden ehtojen pohjalta, mitä olette itse sivuillenne asettaneet.
Täytyy ymmärtää, että kun kyse on 11 000 ihmisen foorumista, ylläpitäjiltä odotetaan edes jonkinlaista ammatillisuutta. Ne ehdot, mitä ryhmään pääsemiseksi edellytetään, lukee ryhmän sivulla, eikä silloin joku "profiili on epäilyttävä, koska nimi on osittain ulkomaalainen/osa profiilin tiedoista yksityisiä", ole syy evätä hakemusta.
Jos minä olisin ryhmän ylläpitäjä niin en todellakaan tämän sinun maanisen jankkaamisesi jälkeen ottaisi sinua ryhmään. Montako päivää menisi ennekuin sinulla olisi täysi sota päällä useamman muun ryhmäläisen kanssa.
Olen netissä kauppaa käynyt toisella foorumilla eikä ole ollut mitään ongelmaa.
Hylkäsin vaihtoringin pyynnöistä juuri kolme täysin suomalaista nimeä.syrjinkö nyt etnisten lisäksi myös suomalaisia?
Jos profiili ei vaan vaikuta luotettavalta,tai ei muutoin täytä sääntöjä,se ei pääse sisään.Jokaisella ylläpitäjällä on oikeus valita ketä ryhmään ottaa.Me voidaan yhtälailla päättää että eipäs oteta enää ketään sisään,ja potkitaan nuokin 11k jäsentä pihalle,myykää ryysynne muualla.Syrjimmekö kaikkia silloinkin?
Voi kilin elimet mä vaan sanon...saisko jo joitain valoja päälle,tässähän alkaa pian itsellä ohimosuoni sykkimään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen netissä kauppaa käynyt toisella foorumilla eikä ole ollut mitään ongelmaa.
Nyt ylläpitäjän kokemus sinusta on vain tämän ketjun pohjalta. Ja kuten sanoin, itse en ylläpitäjänä sinua ryhmään päästäisi.
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Tiedustele mistä tahdot.Mäkin voin tulostaa tämän,ja kysyä poliisilta mitä mieltä he ovat tälläisestä mustamaalaamisesta,onhan mulla oletus sun henkilöllisyydestä,poliisi selvittäkööt loput.
Olen kertonut, mitä on tapahtunut ja sanonut kokevani tulleeni syrjityksi. Siinä ei ole mitään väärää. Yrityksissä/kaupankäyntifoorumeilla kohtaamastaan huonosta ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta saa ja pitääkin puhua.
Syytät syrjinnästä perusteetta ja linkität nimet suoraan näkyviin,eikä siinä ole mitään väärää?????
Että tällaiset ihmiset jotka näkevät rasismia jopa paloauton värissä ovat raskaita >.< Koko termi menettää merkityksensä kun sitä väkisin koitetaan kaivaa jokapaikasta. Etkö nyt itse ymmärrä että sinua ei ole syrjitty niin mitenkään, et ole mitenkään uniikki etkä erikoinen. Kaikki eivät pääse kaikkiin ryhmiin syystä X. Älä yritä tehdä itsestäsi mitään kasvoja syrjityille :D Moni oikeasti kärsii rasismista ja syrjimisestä ja sinä saat heidätkin näyttämään pelleiltä. Teet enemmän nyt hallaa kuin hyvää.
Charissa kirjoitti:
Ja pitääkö mun vääntää rautalangasta,vai mikä on kun ei mene perille että meillä kummallakaan ylläpitäjällä ei ole kuvaukseen sopivaa viestiä,ei sitten niin missään laatikossa.oisko se nyt ollu niin helvetin vaikeeta vaan lähettää se viesti uudelleen?Vai haitko nimenomaan vaan juuri tätä mustamaalaamista,saitko nyt päivääsi riittävästi täytettä?
Ja miksi lähettäisin viestiä uudelleen, kun jo sanoit, ettet tule jäsenyyttä hyväksymään joka tapauksessa? Niin miksi silloin näkisin vaivaa. Teistä näkyy muutenkin olevan netissä palautetta epäasiallisista toimintatavoista, joten jos nyt tarkastelisitte ihan oikeasti niitä toimintatapojanne ja asenteitanne "asiakkaiden" syyttelyn sijaan.
Olen jo tuhlannut liikaa aikaa tähän. Toivottavasti otatte opiksenne, ja jatkossa ainakin muiden ulkomaalaistaustaisten hakemukset käsitellään asiallisesti ja samoin perustein kuin muidenkin. Kiitos ja hei.
Charissa kirjoitti:
Hylkäsin vaihtoringin pyynnöistä juuri kolme täysin suomalaista nimeä.syrjinkö nyt etnisten lisäksi myös suomalaisia?
Jos profiili ei vaan vaikuta luotettavalta,tai ei muutoin täytä sääntöjä,se ei pääse sisään.Jokaisella ylläpitäjällä on oikeus valita ketä ryhmään ottaa.Me voidaan yhtälailla päättää että eipäs oteta enää ketään sisään,ja potkitaan nuokin 11k jäsentä pihalle,myykää ryysynne muualla.Syrjimmekö kaikkia silloinkin?
Voi kilin elimet mä vaan sanon...saisko jo joitain valoja päälle,tässähän alkaa pian itsellä ohimosuoni sykkimään :D
Millä perusteella määrittelet, mikä profiili vaikuttaa luotettavalta ja mikä ei?
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Ja miksi lähettäisin viestiä uudelleen, kun jo sanoit, ettet tule jäsenyyttä hyväksymään joka tapauksessa? Niin miksi silloin näkisin vaivaa. Teistä näkyy muutenkin olevan netissä palautetta epäasiallisista toimintatavoista, joten jos nyt tarkastelisitte ihan oikeasti niitä toimintatapojanne ja asenteitanne "asiakkaiden" syyttelyn sijaan.
Olen jo tuhlannut liikaa aikaa tähän. Toivottavasti otatte opiksenne, ja jatkossa ainakin muiden ulkomaalaistaustaisten hakemukset käsitellään asiallisesti ja samoin perustein kuin muidenkin. Kiitos ja hei.
Anteeks,mut käytätkö sä jotain lääkitystä?
Suosittelisin.
Mä sanoin vasta hetki sitten,että tämän mustamaalaamisesi johdosta sulla ei ole asiaa rinkiin.Jos olisit jo sillon aikoja sitten hoitanut asian ja myöntänyt virheesi poistamalla tämän sopan sekä ymmärtänyt edes pahoitella tätä julkista hyökkäystäsi olisit varmasti jo ringissä.Mutta kun ei,ei se ole mennyt sinun jakelukeskukseesi asti vaikka sitä on kuinka moneen otteeseen ja vaikka kuinka monella tavalla sanottu.Hauskaa mielensä pahoittamista sulle.
Charissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Syytät syrjinnästä perusteetta ja linkität nimet suoraan näkyviin,eikä siinä ole mitään väärää?????
Olen sanonut kokeneeni tulleeni syrjityksi ja perustellusti, koska profiilini täytti sivustolla mainitut kriteerit. On useita porilaisia vaihtirinki-ryhmiä ja linkitin sen, josta oli kyse, jotta asiaan osattomia ei sekoitettaisi siihen. Yritysten ym aiheellinenkritisointi huonosta ja epäasiallisesta kohtelusta ei ole rikos.
Mutta nyt ei tosiaan oo enempää aikaa tälle.
Halleluja! Joko tämä soopa päättyisi. Voimia tälle ylläpitäjälle! Ei varmasti ole helppoa taiteilla näiden kaikkien elämäntapavalittajien keskellä. Täytyy sanoa että hyvin kesti hermo Charissalla vaikka syytettiin todella absurdeista asioista, moni olisi jo repinyt perseensä moisesta. Nykypäivänä tuo rasistiksi haukkuminen on aika raskauttavaa ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Toivottavasti tällä anonyymilla on nahkakukkaro kunnossa jos joutuu edesvastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Voi kilin elimet mä vaan sanon...saisko jo joitain valoja päälle,tässähän alkaa pian itsellä ohimosuoni sykkimään :DMillä perusteella määrittelet, mikä profiili vaikuttaa luotettavalta ja mikä ei?
Perustan tässä kohtaa päätelmäni kokemukseen.Todella harvoin on tullut virhearvioita viime vuosina.
Ja tässäkin tapauksessa,virhearvio ei edes ollut todennäköisesti virhearvio,tämä kyseinen ihminen kun edelleen tykkää huudella vaan sieltä nimimerkin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Olen sanonut kokeneeni tulleeni syrjityksi ja perustellusti, koska profiilini täytti sivustolla mainitut kriteerit. On useita porilaisia vaihtirinki-ryhmiä ja linkitin sen, josta oli kyse, jotta asiaan osattomia ei sekoitettaisi siihen. Yritysten ym aiheellinenkritisointi huonosta ja epäasiallisesta kohtelusta ei ole rikos.
Mutta nyt ei tosiaan oo enempää aikaa tälle.
Sulle on MONTA kertaa sanottu,että syrjinnästä ei ollut kyse.Miten se saadaan nyt uppoomaan sinne päähän? =D
Aiheellinen kritisointi on ok mutta tässä on tämä sinun kritisointi jo todettu moneen kertaan aiheettomaksi ja silti et tajua poistaa tätä ja pahoitella erehdystäsi. Vika on siis siellä sinun näppäimistölläsi.
Charissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Voi kilin elimet mä vaan sanon...saisko jo joitain valoja päälle,tässähän alkaa pian itsellä ohimosuoni sykkimään :DMillä perusteella määrittelet, mikä profiili vaikuttaa luotettavalta ja mikä ei?
Perustan tässä kohtaa päätelmäni kokemukseen.Todella harvoin on tullut virhearvioita viime vuosina.
Ja tässäkin tapauksessa,virhearvio ei edes ollut todennäköisesti virhearvio,tämä kyseinen ihminen kun edelleen tykkää huudella vaan sieltä nimimerkin takaa.
Et vastannut lainkaan kysymykseen. Mitkä ovat ne konkeettiset asiat profiilissa, jonka perusteella arvioit luotettavuutta?