VAIHTORINKI PORI etninen syrjintä
Kirjoitukseni kokemuksestani syrjinnästä poistettiin jostakin syystä. Voin tarvittaessa esiintyä omalla nimelläni ja kyse on oikeasta kokemuksesta. Miksi syrjintäkokemuksesta ei saa keskustella?
Tässä vielä alkuperäinen viestini:
Eli hain jäseneksi Facebookissa Vaihtorinki Pori-ryhmään, ja hakemukseni hylättiin. Ryhmän sivulla sanotaan, että hakemus voidaan hylätä, jos profiilissa ei ole kuvaa tai kyseessä on kirppisprofiili tms. Omassa profiilissani on oikea nimi ja kuva, joten tästä ei ole kyse. Olen puoliksi ulkomaalainen, ulkomaalaisen näköinen ja etunimeni on ulkomaalainen. Kun katsoin ryhmän jäsenlistaa, jäsenistö näyttää 99% suomalaisilta, vaikka Porissa ja sen lähistöllä asuu myös ulkomaalaisia. Joku yksittäinen ulkomaalainen joukossa saattaa olla, mutta siinä voi olla kyse esim. jostakin ylläpitäjien tutun tutusta, jota eivät ole kehdanneet olla sulkematta pois. Kyse on silti syrjinnästä, jos valtaosa ulkomaalaistaustaisten hakemuksista hylätään.
Kyse ei ole yritystoiminnasta eikä työelämässä tapahtuvasta syrjinnästä. Mietin nyt, voiko lakia syrjinnästä soveltaa myös tällaiseen Facebook-ryhmään. Ryhmässä on yli 11 000 jäsentä ja se on alueen suurin tällainen ryhmä. Mahdollisuuksiani myydä tavaroitani heikennetään siis tuntuvasti estämällä pääsy etnisen taustani perusteella. Voiko tässä olla kyse lain tarkoittamasta syrjinnästä, kun kyse on vapaaehtoistoiminnasta?
Tässä vielä kyseinen ryhmä, jotta ei sekoitettaisi toiseen vaihtorinki-ryhmään:
https://www.facebook.com/groups/164638923704551/?fref=ts
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Katsoin vielä vaihtoringissä nyt odottamassa olevat pyynnöt.Löysin sieltä yhden joka saattaisi olla aloittajan pyyntö.
Etunimi ulkomaalainen,sukunimi suomalainen,profiilikuva löytyy,siinä määrin asiat ok.
Mutta asiat jotka herättää epäilyksiä,on se,että hän on liittynyt facebookkiin alle kuukausi sitten ja profiili on paikkakuntaa lukuunottamatta täysin tyhjä.
On siis todella helposti sekoitettavissa juuri luotuun feikkiprofiiliin.
Jos tämä on totta, niin herättää vieläkin epäilyksiä siitä, että profiili ei ole aito. Joka tapauksessa tuossa on ihan selkeä syy sille, miksi profiilia ei hyväksytty. Alle kuukauden vanha ja tyhjä!!! Jokainen netinkäyttäjä epäilee tuota feikkiprofiiliksi. Miten ihmeessä siellä ei ole mitään matskua?
Profiilini ei ole tyhjä. Siinä on nimi ja kuva sekä asuinpaikka julkisina. Esim kaverit ja julkaisut olen laittanut yksityisiksi, kuten varmaan moni muukin käyttäjä. Jos ryhmään pääsyn vaatimuksina olisi täysin julkinen profiili, se varmaan mainittaisiin sivun kuvauksessa.
Täältä voi myös ilmaiseksi tarkistaa henkilön aitouden: https://www.fonecta.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli viestiäsi ei ole edes nähty ja annat ymmärtää että ignoorattu koska etnisyys :D Ei tullut mieleen ettei vaikka ole ollut aikaa lueskella viestipyyntöjä tai suodatettuja pyyntöjä ja siksi viestiisi ei ole vastattu. Melko säälittävää...
Jäsenhakemukseni hylättiin eilen, vaikka ryhmän sivuilla ilmoitetut kriteerit täyttyivät. Ja ryhmässä vaikuttaa olevan minimaalisen vähän ulkomaalaistaustaisia + ylläpitäjä itse sanoi täällä, että ulkomaalainen nimi-suomalainen nimi-yhdistelmää saatetaan pitää lähtökohtaisesti epäilyttävänä.
No kun ne eivät täyttyneet. Profiilisi on sekä alle kuukauden vanha että täysin tyhjä, ylläpidon mukaan. Sen takia se täyttää feikkiprofiiliin keskeiset tunnusmerkit. Tässä syy miksi sinua ei hyväksytty, jos tarina siis on totta.
Tästä ketjusta jää kyllä klassikoksi tuo "vääränlainen vähemmistö"!!!! :-) :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli viestiäsi ei ole edes nähty ja annat ymmärtää että ignoorattu koska etnisyys :D Ei tullut mieleen ettei vaikka ole ollut aikaa lueskella viestipyyntöjä tai suodatettuja pyyntöjä ja siksi viestiisi ei ole vastattu. Melko säälittävää...
Jäsenhakemukseni hylättiin eilen, vaikka ryhmän sivuilla ilmoitetut kriteerit täyttyivät. Ja ryhmässä vaikuttaa olevan minimaalisen vähän ulkomaalaistaustaisia + ylläpitäjä itse sanoi täällä, että ulkomaalainen nimi-suomalainen nimi-yhdistelmää saatetaan pitää lähtökohtaisesti epäilyttävänä.
No kun ne eivät täyttyneet. Profiilisi on sekä alle kuukauden vanha että täysin tyhjä, ylläpidon mukaan. Sen takia se täyttää feikkiprofiiliin keskeiset tunnusmerkit. Tässä syy miksi sinua ei hyväksytty, jos tarina siis on totta.
Edelleenkään profiilini ei ole tyhjä, vaan osa profiilistani on yksityinen, kuten itse asiassa monella ryhmän jäsenelläkin on. Ryhmän sivuilla ei lue, että profiilin tulisi olla täysin julkinen. Siinä vaaditaan oikeaa nimeä, kuvaa ja ettei ole kaupallinen profiili. That's it. Ja nuo kriteerit täyttyvät.
Etkai tosissasi oleta että ylläpitäjät alkavat fonectasta tarkistella jokaisen sisäänpyrkijän aitoutta? Absurdia edes ajatustasolla :D Heillä ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan tai ketään muutakaan sisäänpääsyä odottavaa kohtaan. Itse stalkkasin heitä sen verran että molemmat ovat perheellisiä, toinen suurperheellinen. Veikkaan että on parempaakin tekemistä kuin lukea facebook-viestejä jokapäivä ja vastailla jokaiseen kitumiseen kun ei pääse rytkyjään myymään asap. Facebook on täynnä kirppisryhmiä joten elämäsi ei voi olla tästä kiinni. Ringissä näyttäisi olevan ainakin n.300 ulkomaalaistaustaista ainakin nimensä puolesta joten syrjinnästä tuskin on kyse. Sinulle on annettu tässä jo vastaus monta kertaa miksi hakemuksesi on hylätty, sillä ei ollut mitään tekemistä nimesi kanssa tai etnisyyden kanssa. Puhtaasti profiilisi näyttää tekaistulta. Jos asia askarruttaa niin laitat varmasti viestiä suoraan ylläpitäjille, voi olla että sillä ei ole mitään vaikutusta tai sitten on. Tapasi hoitaa asiaa on äärimmäisen vastenmielinen rasisti syytöksineen.
Vierailija kirjoitti:
Etkai tosissasi oleta että ylläpitäjät alkavat fonectasta tarkistella jokaisen sisäänpyrkijän aitoutta?
En ole huomannut hänen puhuvan mitään, että joka ikinen nimi pitäisi erikseen tarkistaa.
Voisivathan he ainakin tarkistaa ne, jotka pelkän nimen perusteella vaikuttavat feikeiltä...?
Tämän on pakko olla provo. Ei kukaan käyttäisi näin paljon aikaa tällaisesta asiasta jankkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Etkai tosissasi oleta että ylläpitäjät alkavat fonectasta tarkistella jokaisen sisäänpyrkijän aitoutta? Absurdia edes ajatustasolla :D Heillä ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan tai ketään muutakaan sisäänpääsyä odottavaa kohtaan. Itse stalkkasin heitä sen verran että molemmat ovat perheellisiä, toinen suurperheellinen. Veikkaan että on parempaakin tekemistä kuin lukea facebook-viestejä jokapäivä ja vastailla jokaiseen kitumiseen kun ei pääse rytkyjään myymään asap. Facebook on täynnä kirppisryhmiä joten elämäsi ei voi olla tästä kiinni. Ringissä näyttäisi olevan ainakin n.300 ulkomaalaistaustaista ainakin nimensä puolesta joten syrjinnästä tuskin on kyse. Sinulle on annettu tässä jo vastaus monta kertaa miksi hakemuksesi on hylätty, sillä ei ollut mitään tekemistä nimesi kanssa tai etnisyyden kanssa. Puhtaasti profiilisi näyttää tekaistulta. Jos asia askarruttaa niin laitat varmasti viestiä suoraan ylläpitäjille, voi olla että sillä ei ole mitään vaikutusta tai sitten on. Tapasi hoitaa asiaa on äärimmäisen vastenmielinen rasisti syytöksineen.
Olen laittanut jo viestin, ja toinen ylläpitäjistä sanoi löytäneensä jo uuden pyyntöni. Ylläpitäjä itse sanoi täällä, että hänen näkemyksensä mukaan trollit ovat usein juuri ulkomaalais-suomalaisyhdistelmällä liikkeellä (tällaista ilmiötä en ole itse havainnut) ja siksi ihmisiin, joilla on toinen nimi ulkomaalainen kiinnitetään erityisesti huomiota potentiaalisena trolleina.
Jos ylläpito on löytänyt uuden pyyntöni ja on tietoinen siitä, että en ole feikki (nimen googlettamalla tulee fonectasta tiedot), niin sittenhän heillä ei ole mitään syytä olla hyväksymättä profiiliani. Jos kyse ei ole syrjinnästä siis.
No pikkuisen kalahtaa tuo, että trolleilla on usein ulkomaalainen nimi ja niiden kanssa pitää olla huolellisempi. Eli...?
Pakko nyt vielä kommentoida,ärsyttää kun ihmiset olettavat asioita.
Aloittaja,mä sanoin että löysin pyynnöistä yhden,joka voisi olla sun pyyntö.mä en tiedä sun nimeä,en sitä viestiä ole saanut,joten siis en voi tietää onko juuri se sinun pyyntösi.Isolla oletuksella se on,mutta mun tapoihin ei kuulu oletuksessa eläminen,mä arvostan faktoja enemmän.
Sulle on tässä nyt moneen otteeseen perusteltu,miksi sitä pyyntöä ei ole hyväksytty.Sulle on moneen otteeseen sanottu että syrjintä/rasismi ei ole se syy.Miksi sä edelleen vaahtoat täällä,miksi et ole jo laittanut sitä viestiä?
Sulle on kuitenkin sanottu että viesti ei ole tullut kummallekkaan perille,molemmat ylläpitäjät ovat tarkastaneet kaikki mahdolliset kansiot joissa viestisi voisi olla.Jos odotat että ylläpitäjä laittaa sinulle viestiä,saat sitä odotellakkin,sillä mulla on tässä kohtaa vain oletus siitä kuka olet,ja edelleen mä en perusta tekemisiäni oletuksille.
Siihen,miksi suurin osa trolleista käyttää tälläisiä nimiä,mä olen täysin syytön.
Paskaa tulee ylläpidon niskaan jos trollit pääsee sisään,ja paskaa tulee kun joku trolli ei olekkaan trolli.
Sitä voisi jokainen miettiä ihan omalla kohdallaan,mitä kaikkea pitää sisällään yli 11k jäsenen ryhmän ylläpito.ei se oo ihan niin helppoa kauraa kun moni voisi kuvitella.Virheitä tekee ylläpitokin,olemmehan mekin vain ihmisiä.Mutta rasismi ei meidän virheisiin kuulu,ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Ja mitä käytökseeni tulee tässä ketjussa,mä en näe mitään anteeksipyydeltävää omalta osaltani.
Mä en välttämättä ole ollut ystävällinen,mutta en myöskään ilkeä.Mä olen ollut asiallinen,siinä määrin mitä ihminen voi olla itseään typeriltä syytöksiltä puolustaessaan.
On varsinkin nykypäivänä aika rankka syytös tälläinen,tulla leimatuksi täysin omalla nimellään (linkki rinkiin ensimmäisessä viestissä,josta näkyy heti ylläpidon jäsenet) rasistiksi,varsinkin perusteetta.
Tälläisellä voi olla yllättävän kauas kantavat vaikutukset.Tuliko aloittaja ajatelleeksi sitä samalla kun mielestään aiheellisesti on tälläisen ketjun aloittanut?Tulitko ajatelleeksi,että sinä tässä hyökkäät anonyymisti kahden ihmisen kimppuun,jotka ovat selkeästi tunnistettavissa?
Ap. voisi kertoa vaikka nimikirjaimensa tai etunimensä kolme vikaa kirjainta (tai muuta vastaavaa), jotta tuo ryhmän ylläpitäjä tietäisi, kenestä ryhmään haluavasta on kyse.
Aloittaja vois laittaa oman nimensä tänne niinkuin aloituksessa sanoo voivansa tarvittaessa tehdä.
En ole syyttänyt rasistiksi enkä maininnut ketään nimeltä. Olen sanonut kokeneeni tulleeni syrjityksi. Jos valikoitte nimien perusteella, ketkä voi olla potentiaalisia trolleja ja ulkomaalaisuus tähän vaikuttaa, niin asenteissanne on vikaa, vaikka ette olisi tarkoituksellisesti ketään syrjinytkään. On ihan hyvä, jos tarkastelette uudelleen toimintatapojanne ja suhtautumistanne ryhmään hakeutuviin ulkomaalaistaustaisiin tai henkilöihin, joiden toinen nimi on ulkomaalainen.
Kuten jo sanoin, voin pyytää poistamaan ketjun, mikäli ryhmään hakemiseni käsitellään kuten muidenkin hakijoiden niiden ehtojen pohjalta, mitä olette itse sivuillenne asettaneet.
Täytyy ymmärtää, että kun kyse on 11 000 ihmisen foorumista, ylläpitäjiltä odotetaan edes jonkinlaista ammatillisuutta. Ne ehdot, mitä ryhmään pääsemiseksi edellytetään, lukee ryhmän sivulla, eikä silloin joku "profiili on epäilyttävä, koska nimi on osittain ulkomaalainen/osa profiilin tiedoista yksityisiä", ole syy evätä hakemusta.
Olet linkittänyt ryhmän jossa on ylläpitäjien nimet ja naamat.. mun mielestä täysin sama asia kuin jos olisit heidän nimet kirjoittanut tänne!
Laita nyt sitten oma nimesikin tänne niinkuin olet aloituksessa sanonut että voit tehdä.
Hakemuksesi on evätty, kestä se. Luulen että syy on nyt tämä sinun huuviviulunsoitto täällä ja mustamaalausyrityksesi. Nimiä ei tarvitse mainita kun olet ryhmän tänne linkittänyt missä näkyy suoraan kenestä puhut joten kiertelysi tässä asiassa ei kilpeäsi kiillota. Mene itseesi ja pysy siellä. Sinulle on monta kertaa sanottu että hylkäämisesi ei liity etnisyyteen.
Lainataan nyt itse ylläpitäjää.
Charissa kirjoitti:
Olen toinen vaihtorinki Porin ylläpitäjistä,ja olen keskustellut nyt myös toisen ylläpitäjän kanssa.....
Valitettavan usein nämä trollit käyttävät juurikin nimiä joissa on sekoitus suomalaista ja ulkomaalaista,joten niiden kanssa joutuu olemaan tarkka.Jos esimerkiksi aloittajan profiili on vaikuttanut jollakin tapaa arveluttavalta,hylkäämme pyynnön.
Ihan tämän perusteella ulkomaalaisuus nyt jollakin tavalla liittyy siihen, miksi hakemukseni hylättiin, vaikka profiilini täyttää sivuston asettamat kriteerit.
Ja kyllä yrityksiä sekä sosiaalisen median kaupankäyntifoorumeita saa ja kuuluukin arvioida ja epäkohtia, huonoa kohtelua ja mahdollista syrjintää tuoda esille.
Jo otsikko sen kertoo,vaihtorinki porin etninen syrjintä.mitä muuta se on kuin rasistiksi leimaamista,vaikket suoranaisesti sitä sanaa ole käyttänytkään?
Tuohon muuhun paskaan viestissäsi en enää edes jaksa reagoida,koska nuo asiat on sulle selitetty jo moneen otteeseen,mutta sanotaan nyt että edelleenkään se pelkkä nimi ei ole peruste,katsomme myös muita asioita profiilista.Ja jos koemme profiilin epäilyttäväksi,eväämme pääsyn.Sun kohdalla tilanne olisi täysin toinen,jos vaan olisit laittanut yksinkertaisesti sitä viestiä näiden olemattomien syytöstesi sijaan.Sä esität meistä nyt sellaisia väitteitä,joita et mitenkään voi esittää todeksi.Silti koet tekeväsi oikein meitä mustamaalatessasi,samalla kun itse piilottelet turvallisesti vierailija-nimimerkin takana.
Ja edelleen,miten sä luulet että mä voin käsitellä sun hakemuksesi,kun et sitä nimeäsi kerro,etkä viestiä laita.
Mutta,jos olet se henkilö jonka oletan olevan,voit olla varma että sulla ei ole rinkiin mitään pääsyä tämän jälkeen.Ja ei,syy ei todellakaan ole etnisessä taustassasi,mulle on ihan sama vaikka oisit syntyjäs ravihevonen,tälläinen mustamaalaaja ei kuulu rinkiin.Siellä on draamaa tarpeeksi muutenkin.
Noin,olkaa hyvät,kuka haluaa heittää ensimmäisen kiven? =D
Charissa kirjoitti:
Jo otsikko sen kertoo,vaihtorinki porin etninen syrjintä.mitä muuta se on kuin rasistiksi leimaamista.
Tuohon muuhun paskaan viestissäsi en enää edes jaksa reagoida,koska nuo asiat on sulle selitetty jo moneen otteeseen,mutta sanotaan nyt että edelleenkään se pelkkä nimi ei ole peruste,katsomme myös muita asioita profiilista.Ja jos koemme profiilin epäilyttäväksi,eväämme pääsyn.Sun kohdalla tilanne olisi täysin toinen,jos vaan olisit laittanut yksinkertaisesti sitä viestiä näiden olemattomien syytöstesi sijaan....
Mutta,jos olet se henkilö jonka oletan olevan,voit olla varma että sulla ei ole rinkiin mitään pääsyä tämän jälkeen.Ja ei,syy ei todellakaan ole etnisessä taustassasi,mulle on ihan sama vaikka oisit syntyjäs ravihevonen,tälläinen mustamaalaaja ei kuulu rinkiin.Siellä on draamaa tarpeeksi muutenkin.
Olen lähettänyt jo viestin ja olette varmasti myös nähneet, että olen lähettänyt. Otsikkoon on aihe kiteytetty, toki tyylillisesti parempi olisi ollut laittaa kysymysmerkit. Mun hakemus hylättiin ennen kuin olin tänne laittanut yhtäkään viestiä, joten asian esiin tuomisella ei sen kanssa ole mitään tekemistä.
Ja ihan hyvä, että otin asian esiin, ehkä mietitte jatkossa, diskaatteko porukkaa pelkän ulkomaalaisen nimen perusteella. Jos diskaisitte oikeasti esim profiilin osittaisen yksityisyyden tms vuoksi, mitä nyt selitätte, silloin se lukisi sivujenne ehdoissa.
On hyvin mahdollista, että tiedustelen asiasta vielä yhdenvertaisvaltuutetulta.
"Ja kyllä yrityksiä sekä sosiaalisen median kaupankäyntifoorumeita saa ja kuuluukin arvioida ja epäkohtia, huonoa kohtelua ja mahdollista syrjintää tuoda esille."
Niin mutta kun mitään väärinkäytöstä ei ole tapahtunut ja silti vielä meuhkaat täällä. Sun on pakko olla trolli kun et lupaustasi nimesi julkistamisesta pitänyt... Hanki joku harrastus...
Mun mielestä on hyvä että vaihtoringin ylläpito tarkastelee skeptisesti ketä jäseneksi ottaa. Moni kirppisryhmä on täynnä viruksen levittelijöitä, milloin kenkäkauppiaita, kanadanhanhitakkeja, hevosen runkkuvideoita, reikäkammoisten videoita.. Jos profiilissa ei näy kuin nimi, profiilikuva ja asuinkunta ja muuten täysin tyhjä niin itse en ainakaan uskaltaisi laskea sisään ryhmääni.