VAIHTORINKI PORI etninen syrjintä
Kirjoitukseni kokemuksestani syrjinnästä poistettiin jostakin syystä. Voin tarvittaessa esiintyä omalla nimelläni ja kyse on oikeasta kokemuksesta. Miksi syrjintäkokemuksesta ei saa keskustella?
Tässä vielä alkuperäinen viestini:
Eli hain jäseneksi Facebookissa Vaihtorinki Pori-ryhmään, ja hakemukseni hylättiin. Ryhmän sivulla sanotaan, että hakemus voidaan hylätä, jos profiilissa ei ole kuvaa tai kyseessä on kirppisprofiili tms. Omassa profiilissani on oikea nimi ja kuva, joten tästä ei ole kyse. Olen puoliksi ulkomaalainen, ulkomaalaisen näköinen ja etunimeni on ulkomaalainen. Kun katsoin ryhmän jäsenlistaa, jäsenistö näyttää 99% suomalaisilta, vaikka Porissa ja sen lähistöllä asuu myös ulkomaalaisia. Joku yksittäinen ulkomaalainen joukossa saattaa olla, mutta siinä voi olla kyse esim. jostakin ylläpitäjien tutun tutusta, jota eivät ole kehdanneet olla sulkematta pois. Kyse on silti syrjinnästä, jos valtaosa ulkomaalaistaustaisten hakemuksista hylätään.
Kyse ei ole yritystoiminnasta eikä työelämässä tapahtuvasta syrjinnästä. Mietin nyt, voiko lakia syrjinnästä soveltaa myös tällaiseen Facebook-ryhmään. Ryhmässä on yli 11 000 jäsentä ja se on alueen suurin tällainen ryhmä. Mahdollisuuksiani myydä tavaroitani heikennetään siis tuntuvasti estämällä pääsy etnisen taustani perusteella. Voiko tässä olla kyse lain tarkoittamasta syrjinnästä, kun kyse on vapaaehtoistoiminnasta?
Tässä vielä kyseinen ryhmä, jotta ei sekoitettaisi toiseen vaihtorinki-ryhmään:
https://www.facebook.com/groups/164638923704551/?fref=ts
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Charissa kirjoitti:
Hylkäsin vaihtoringin pyynnöistä juuri kolme täysin suomalaista nimeä.syrjinkö nyt etnisten lisäksi myös suomalaisia?
Jos profiili ei vaan vaikuta luotettavalta,tai ei muutoin täytä sääntöjä,se ei pääse sisään.Jokaisella ylläpitäjällä on oikeus valita ketä ryhmään ottaa.Me voidaan yhtälailla päättää että eipäs oteta enää ketään sisään,ja potkitaan nuokin 11k jäsentä pihalle,myykää ryysynne muualla.Syrjimmekö kaikkia silloinkin?
Voi kilin elimet mä vaan sanon...saisko jo joitain valoja päälle,tässähän alkaa pian itsellä ohimosuoni sykkimään :DMillä perusteella määrittelet, mikä profiili vaikuttaa luotettavalta ja mikä ei?
Perustan tässä kohtaa päätelmäni kokemukseen.Todella harvoin on tullut virhearvioita viime vuosina.
Ja tässäkin tapauksessa,virhearvio ei edes ollut todennäköisesti virhearvio,tämä kyseinen ihminen kun edelleen tykkää huudella vaan sieltä nimimerkin takaa.Et vastannut lainkaan kysymykseen. Mitkä ovat ne konkeettiset asiat profiilissa, jonka perusteella arvioit luotettavuutta?
Ymmärsin kysymyksesi väärin,koska olen jo sanonut täällä ne asiat jotka profiilista tekee epäilyttävän.Mutta tässä muutama esimerkki,ei kaikkia,eikä kaikki päde samaan.
Feikkiprofiili on yleensä luotu hiljattain,ja ylläpitäjä näkee sen liittymispyynnöstä.
Feikkiprofiilissa ei ole yleensä juuri mitään tietoja nähtävillä,seinä on tyhjä,kaverit piilotettu yms.Profiilikuva yleensä on,mutta ne on niitä joita googlen kuvahaku tarjoaa esim hakusanalla woman age 30.Ja tosiaan se nimi,se on myös viittaus.Mutta tässä on liikaa tartuttu siihen että nimi olisi kriteeri,ei ole.yhtälailla jokaisen suomalaisen käyn läpi.Ja toki löytyy myös niitä oikeita ihmisiä joilla saattaa olla juuri tämän kuvatun kaltaisesti tietoja profiilissaan,mutta aiemmat hutiarviot ovat osanneet tosiaan ottaa asian pikkusen paremmin,kaikista on selvitty niillä viesteillä,ilman tällästä mustamaalaamista.
Ja kuten sanottu,ylläpitäjäkin on ihminen,virheitä sattuu.Tämänkin asian vaan olisi voinut hoitaa alusta asti ihan eri tavalla.
Alottajahan ei edes kysymyksistä huolimatta mainitse milloin on sen viestinsä (joka ei saapunut perille) lähettänyt,olisi kiva tietää sekin,että mikä tässä on aikajana.Kuitenkin välillä ihmiset jonottaa tuolla viikkokausia sisään,koska tosiaan teemme näitä hommia aina vaan ehtiessämme.
Mietitään asiaa kuitenkin siltä kannalta,että ehkä on parempi ottaa se yksi virhearvio,evätä se yksi epäilyttävä profiili kuin ottaa riski,että 11k ihmistä laittaa viestiä ja syyttelee kun on mennyt klikkaamaan viruslinkkiä,koska ylläpitäjä päästi trollin sisään.Mitä isompi ryhmä,sitä isompi mielenkiinto trolleilla on ryhmää kohtaan,sitä useammin niihin siis törmää.Tiedän tämän,koska ylläpidän myös pienempää ryhmää,jossa näitä ongelmia ei juurikaan ole.
Montako ison ryhmän ylläpitäjää täällä on,moniko voi ihan oikeesti tulla osottelemaan sormella?Moniko voi tulla kertomaan miten asiat pitää hoitaa niin että ne menee just oikein?
Moniko tietää,että tää on sellasta hommaa,että se on ihan sama mitä teet,kun joku pahottaa mielensä kuitenkin.Toiseen suuntaan kumartaessa tulee väkisin pyllistettyä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun kirppisryhmässä mä olen ainoa venäläinen vaikka tässä kaupungissa asuu meitä melko paljon. Ainoa järkevä selitys on siis tietysti se, että venäläisiä syrjitään! Eikä esim se, että vähemmistönä olen vähemmistöä eikä silloin voi olettaa, että meitä olisi yhtä paljon kuin sitä enemmistöä. Tai vaikka, että niitä muita ei kiinnosta kirppisrytkyt.
Tuollaiset rasismi- ja syrjintäkortin takana ikuisesti uhriutuvat idiootit tekee muidenkin ulkomaalaisten elämästä hankalaa.
Samaa mieltä!
T. Puoliksi suomalainen
Rasismikorttia vilautettu taas ja hyvin sai huomiota. Aina vähän yläpeukkuja ap:n typerimmillekin kommenteille ja jopa niille jotka paljastui valheeksi. Ylläpidolle kyllä iso peukku kun jaksoi perustellisesti selittää oikein vääntää rautalangasta niin että kaikki rasismin perään huutelijat toivottavasti tajusivat että ap oli valehtelija.
Kahlasin ketjun läpi, ap on jankuttaja ehkä jossain määrin yksinkertainen. Jaksamista teille kierrätysryhmän pitäjät, kaikkeen ei kannata vastata!
Vierailija kirjoitti:
Ja selvennykseksi: Kyse on osto-, myynti- ja vaihtoryhmästä, ei pelkästään vaihtoryhmästä.
Kuten ryhmän kuvauksesta näkee:
Osta-myy, vaihda, ÄLÄ VARASTA JA LUE SÄÄNNÖT ENNEN JULKAISUJA! V…oit myös tarjota itseäsi Suomen lain sallimissa rajoissa ja mainostaa yritystäsi.
Etkö pääse sisään?
Tarkista että sinulla on profiilikuva ja koko nimi esillä.Kirppisprofiileita tai kuvattomia profiileita emme hyväksy.
Tarkista myös ettet ole estänyt ylläpitäjiä.
Varaudu odottamaan pyyntösi hyväksymistä.Viestin lähettäminen ylläpitäjälle ei nopeuta sisäänpääsyäsi.
En yhtään ihmettele etteivät ota sua siihen ryhmään...
Voi herranjumala tätä nykyaikaa ja nykynuorisoa kun ovat oppineet käyttään rasistikorttia joka välissä.. syytänkö määkin vihreitä silmiäni kun ruskeasilmänen haastattelija ei mua ottanut töihin.rasisti! Elämässä tulee olemaan vaikeeta jos takertuu mitättömiin asioihin eikä pääse niistä yli ja maalailee piruja seinille. Esim. Baariin ei tarvitse päästää sisälle niitä ketä ei halua. Ainakin 10 vuotta sitten ei tarvinnu eikä kukaan porannu iltapäivälehdissä ja somessa kohteluaan..
Syynä voi olla ulkomaalainen nimi KOSKA ulkomaalaisista niin suuri osa suhteutettuna suomalaisiin ovat häikäilemättömiä ja huijaavat koska se nyt vaan sattuu kuulumaan heidän kulttuuriinsa ja niin heidät on kasvatettu. Miksi pitäisi ottaa riski? Poria ei vielä luojan kiitos ole saastutettu kuin muutamalla vokilla kun esim. Tampereella ei uskalla pimeällä liikkua ja Helsinkiin ei mennä ollenkaan.
Mua ei ole hyväksytty Äitylit-ryhmään.
Millaistakohan rasismia SE sit oikein onkaan... mä olen äiti ja kaikkee!!!
MÄ OLEN UHRI!!
En jaksanut lukea koko keskustelua enkä tiedä onko tätä jo ehdotettu, mutta tuliko mieleen, että facebook on voinut itse sekoilla ton pyynnön kanssa? Ei ole jostain syystä oikeasti mennyt ns perille vaikka näkynyt sulle "odottaa". Tai sitten ylläpitäjä kiiressä hyväksyessään paljon porukkaa vahingossa klikannut hylkää.
Miehjk kirjoitti:
Esim. Baariin ei tarvitse päästää sisälle niitä ketä ei halua. Ainakin 10 vuotta sitten ei tarvinnu eikä kukaan porannu iltapäivälehdissä ja somessa kohteluaan.
En olis niin varma.
Vierailija kirjoitti:
Muita enemmän tai vähemmän vastaavanlaisia tapauksia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015082020208185_uu.shtml
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/huoltoaseman-tyontekijat-tuomittii…
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/tarjoilija-ei-palvellut-romaneja-sakk…
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/856905/Ravintoloitsijalle+tuomio+s….
Vierailija kirjoitti:
Kahlasin ketjun läpi, ap on jankuttaja ehkä jossain määrin yksinkertainen. Jaksamista teille kierrätysryhmän pitäjät, kaikkeen ei kannata vastata!
Sulla näyttää olevan vähän vaikeuksia noiden lauseiden kanssa, että olisitko sä ehkä jossakin määrin tyhmä. Just saying.
Miten mulle tulee tästä "syrjitystä" mieleen se Klamydian biisi _vähäjärkinen_ :D