Vierailija

Aiemmin minulla on ollut terve suhtautuminen ruokaan. Painoni oli ennen raskautta 65 kg ja pituutta on 170 cm. Raskauskiloja tuli 10 kg. Nyt vauva lähes vuoden ja imetys loppunut. Olen laihduttanut kaikki raskauskilot ja lisäksi vielä muutamia kiloja. Peilikuva ahdistaa silti. Lasken kaloreita ja vältän herkkuja. Saan jotain sairasta tyydytystä nälän tunteesta. Esimerkiksi nukkumaan mennessä minulla on oltava nälkä, muuten en tunne onnistuvani elämässäni. Olenko sairastumassa anoreksiaan nyt, näin aikuisena naisena? N32

Kommentit (16)

Vierailija

En usko, että olet. Mulla oli vähän samanlaista raskauden jälkeen. Muuttunut vartalo kauhistutti! Liikunnan avulla sain kiinteyttä lisää ja aika auttoi. Tunsin kropan omakseni vasta kun lapsi oli 2 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulle puhkesi syömishäiriö ekan lapsen jälkeen. Tosin olin silloin vasta 20 vuotta. Säikähdin pulleaa mahaa niin paljon, että aloitin rajun laihdutuksen, jota en osannut lopettaa. En ole vieläkään päässyt täysin eroon syömisen tarkkailusta, vaikka aikaa kulunut lähes kymmenen vuotta. Ole varovainen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En usko, että olet. Mulla oli vähän samanlaista raskauden jälkeen. Muuttunut vartalo kauhistutti! Liikunnan avulla sain kiinteyttä lisää ja aika auttoi. Tunsin kropan omakseni vasta kun lapsi oli 2 v.

Toisaalta komppaan tätä, mutta toisaalta tuo ap:n mainitsema näläntunteen ihannointi on huolestuttava merkki.

Vierailija

Ja sössö tuli taas sössötämään jotain paskaa.
Aloittajalle: hyvä, että tiedostat ongelman. Huolestuttavalta kuulostaa. Älä anna tilanteen mennä liian pitkälle! Hanki apua nyt, vielä ei ole onneksi liian myöhäistä :-) oikein hyvää jatkoa, toivon todella että saat tilanteen hallintaan! Ja varmasti saatkin!

Vierailija

Taas tänne tulee vaan miehiä antamaan neuvoja! Pitäisikö ap:n laihduttaa, jotta näyttäisi teidän silmiin hyvältä?? Eiköhän ap:lla ole oma mies, jonka vartaloihanteita me ei tiedetä!

Vierailija

Pakko tulla kommentoimaan, että hienoa ap, että haluat näyttää hyvältä! Se kun on usein juuri toisin päin lapsen saamisen jälkeen. Mutta älä toki liikaa laihduta, laihuus ei ole seksikästä, hoikkuus on! Eli just se 58-60 kg sulle ;)

Vierailija

Anoreksia voi puhjeta myöhemmälläkin iällä. Raskaus mainitaankin yhdeksi riskitekijäksi. Oliko sulle vaikeaa, kun raskauskiloja kertyi?

Vierailija

ssss kirjoitti:
Painat nykyään siis 60-62kg? Pystyt laihduttamaan noin 20kg ennen kuin olet anorektikko. Nukkumaan kuuluu mennä siten, että tuntee hieman nälkää, sillä yön aikana ei ole kuluta kaloreita.

Ei siihen mitään kilorajaa ole, minkä painoinen on anorektikko. Toiset ovat luonnostaan hoikempia. Itselläni oli anoreksia teini-iässä. Normaali painoni oli tuolloin n.58kg, kun lyhyessä ajassa laihdutin n.12kg. Elämä pyöri syömisen ja syömättömyyden ja jatkuvan urheilun ympärillä. Kuukautiset loppuivat ja niitä käynnistettiin sitten pillereillä. Tuolloin lääkäri ainakin puhui minulle anoreksiasta, samoin terveydenhoitaja. Vaikka painoinkin 46kg ja olin 168cm pitkä. Minulla on kuvia tuolta ajalta, kun olen pelkässä topissa ja shortseissa ja kyllä kasvot ja käsivarret ovat ihan sen näköiset, kuin anorektikoilla yleensä. Tiedän etteivät kaikki noilla mitoilla ole, mutta kyllä sen näkee ja elämäntavat kertovat kuka on sairas ja kuka muuten vaan hoikka.

Vierailija

ssss kirjoitti:
Painat nykyään siis 60-62kg? Pystyt laihduttamaan noin 20kg ennen kuin olet anorektikko. Nukkumaan kuuluu mennä siten, että tuntee hieman nälkää, sillä yön aikana ei ole kuluta kaloreita.

En tajua miksi edes vaivaudun, mutta ensinnäkin anoreksiassa ei ole kyse pelkästään painosta. Nykyään voidaan diagnosoida epätyypillinen anoreksia ilman alipainoakaan. Toisekseen, niihin anoreksian klassisiin diagnostisiin kriteereihin kuuluu, että bmi on max 17. Ap:n pituisella paino on tällöin korkeintaan 50kg, ei 40-42 niin kuin väitit. Tietty pelkkä bmi 17 ei tee anorektikkoa, mutta korjasin vaan virheellisen väitteesi.

Vierailija

Suomessa käytössä olevassa diagnoosijärjestelmässä (icd10) anoreksian BMI-raja on kylläkin <17,5. Ts 170 cm pituinen voi painaa maksimissaan 50 ja puoli kiloa. -Lääkäritäti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytössä olevassa diagnoosijärjestelmässä (icd10) anoreksian BMI-raja on kylläkin <17,5. Ts 170 cm pituinen voi painaa maksimissaan 50 ja puoli kiloa. -Lääkäritäti

Kiitos korjauksesta, kävin itekin tarkastamassa vasta viestin lähetettyäni ja niinhän se olikin. Ite oon vasta tuleva lääkäritäti, opinnot vielä kesken. :)
-17

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat