Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tänään kävin taas pitkästä aikaa psykiatrin vastaanotolla, syynä mm. pitkään jatkunut masennus, jonka vuoksi olen tällä hetkellä sairauslomalla. Psykiatri oli sitä mieltä, että tämänhetkinen lääkitykseni ei ole riittävä, ja halusi lisätä minulle yhden uuden lääkkeen. Hän perusteli tätä uutta lääkettä mm. sillä, että Kela haluaa nähdä tuloksia, ja sairauspäivärahan vastineeksi he edellyttävät erilaisten hoitovaihtoehtojen systemaattista kokeilemista.

Minulle jäi vähän sellainen käsitys, että Kela voi kieltäytyä jatkamasta sairauspäivärahan maksamista, jos heidän asiantuntijalääkärinsä ovat sitä mieltä, ettei potilas ole tarpeeksi aktiivisesti ottanut vastaan hänelle tarjottuja hoitoja ja kokeillut riittävän kattavasti erilaisia lääkeyhdistelmiä. Samalla vastaanotolla lääkäri mainitsi myös sähköhoidon, mitä kyllä säikähdin melkoisesti...

Onko tosiaan niin, että Kela voi asettaa sairauspäivärahan ehdoksi jossain vaiheessa jopa sähköhoidon kokeilemisen, jos en tule lääkkeillä kuntoon? :0 Tuntuu pahalta jo pelkästään se, että joudun sairauspäivärahan ehtona kokeilemaan erilaisia lääkeyhdistelmiä ja kärsimään niiden haittavaikutuksista, mutta sähköhoitoon joutuminen olisi kamalaa jo ihan eri tasolla :(

Sivut

Kommentit (64)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sähköhoito on erittäin tehokas hoito masennukseen, ihan turha pelätä, hoito on nykyisin ihan toista mitä joskus aikoinaan. Jossain päin Suomea on myös mahdollista saada magneettihoitoa, joka on kuin lievempi versio tuosta sähköhoidosta.

Myös LSD on erittäin tehokas hoito masennukseen mutta jostain syystä sitä ei hyödynnetä. Hyvin kontrolloituna lääkärin valvonnassa ei ole mitenkään erityisen vaarallinen aine. Esim. Sean Connerya hoidettiin erittäin menestyksekkäästi 60-luvulla LSD:llä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kokeilla sähköhoitoa, mutta pelottaa miten se vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin
Voiko se vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin? Mistä oot kuullut/lukenu?

Vierailija

Kohta vanhainkodeissakin työtaakkaa ja lääkekuluja aletaan alentamaan lobotomioilla...

Juu ei. Niin kauan kuin minä voin kirjoittaa päättäjille ja tulisi ehdotus sähköshokkihoidoista, he saisivat ainakin minulta tuollaisesta pakosta ryöpytyksen.

Vierailija

Epäilen että voi sillä jos se on lääkärin suosittelema hoito tilanteessasi ja kieltäydyt siitä niin sairauspäivärahasi saatetaan katkaista. Minulle lääkäri sanoi suoraan, että mikäli en aloita hänen suosittelemaansa lääkitystä, sairauspäivärahahakemus ei todennäköisesti mene läpi. Mielestäni tilanteesi on sama kuin minulla, hoitomuoto on vain erilainen. Tällaista tämä potilaan "itsemääräämisoikeus" Suomessa on nykypäivänä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ei voi, ap, älä sitä pelkää.

Mutta voiko Kela lopettaa sairauspäivärahan maksamisen, jos en ota vastaan jotain minulle määrättyä hoitoa? Mitä laki sanoo niistä perusteista, joilla sairauspäiväraha voidaan evätä?

- ap

Vierailija

Olen nähnyt todella hyviä tuloksia sähköhoidosta vakavasti masentuneilla ja katatonisessa tilassa olevilla. Sähköhoito ei ole enää nykyään lainkaan sellaista kuin ennen. Se annetaan yleisanestesiassa ja potilas ei muista siitä mitään. Sähköä ei Suomessa helposti määrätä, joten en usko alkuunkaan, että Kela voi siihen pakottaa.

Vierailija

Sinua ei voi pakottaa mihinkään.  Ei edes syömään niitä lääkkeitä.  Voit kokeilla lääkitystä mutta jos koet sen huonoksi niin voit lopettaa sen.  Kerro lääkärillesi siitä.  Liika lääkityskään ei ole hyväksi ja niistä on myös sivuvaikutuksia.    On olemassa nykyaikaisia masennusläkkeitä joilla ei ole sivuvaikutuksia juuri lainkaan ja monet työssäkäyvätkin syövät niitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ei voi, ap, älä sitä pelkää.

Mutta voiko Kela lopettaa sairauspäivärahan maksamisen, jos en ota vastaan jotain minulle määrättyä hoitoa? Mitä laki sanoo niistä perusteista, joilla sairauspäiväraha voidaan evätä?

- ap

Aiheesta on kovin vähän tietoa saatavilla tällaisen löysin artikkelista nimeltä Miksi potilaani sairauspäiväraha hylätään? (http://www.ebm-guidelines.com/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ttl00452)

Hoito ei ole toteutunut: Oikeus päivärahaan, erityisesti sairauden pitkittyessä, arvioidaan yleensä asianmukaisen hoidon jälkeisessä tilanteessa. Sepelvaltimotaudin tai astman lääkehoidon toteutumisen tarpeellisuus ymmärretään hyvin. Mutta periaatteessa myös masennuksessa edellytetään hyvään hoitoon kuuluvaksi jonkinasteista terapiaa ja lääkehoitoa tai ainakin riittävää lääkehoidon kokeilua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Myös LSD on erittäin tehokas hoito masennukseen mutta jostain syystä sitä ei hyödynnetä. Hyvin kontrolloituna lääkärin valvonnassa ei ole mitenkään erityisen vaarallinen aine. Esim. Sean Connerya hoidettiin erittäin menestyksekkäästi 60-luvulla LSD:llä.

Lääkkeeksi sillä on turhan yleisiä haittavaikutuksia. Etenkin pitkän ajan kuluttua tulevat pitkäkestoiset takaumat 28% terveillä käyttäjillä ei puhu sen lääkinnällisen käytön puolesta.

Vierailija

Minusta on melkoinen etuoikeus suorastaan päästä yhteiskunnan kustannuksella esim. sähköhoitoon. Ja mitä potilaan pakottamiseen tulee, niin kenenkään ei ole pakko mennä mihinkään hoitoon. Mutta myöskään potilas ei voi pakottaa yhteiskuntaa maksamaan hänelle erilaisia etuuksia, jos ei suostu lääkärin määräämiin hoitoihin.

Tuosta sähköhoidosta tuli pari vuotta sitten hyvä dokumentti Yleltä, jossa norjalaista erittäin vakavasti masentunutta hoidettiin sähköllä. Vaikutus oli dramaattinen ja minun mielestäni sen kaverin kognitiiviset kyvyt kyllä paranivat hoidon seurauksena eikä toisinpäin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kokeilla sähköhoitoa, mutta pelottaa miten se vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin
Voiko se vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin? Mistä oot kuullut/lukenu?

Ei voi vaikuttaa :) ja teknisesti kyse on nopesta magneettikentän muutoksista, jotka saa aikaan hermosolujen aktivoitumisen. Varsinaisia sähköiskuja ei siis anneta. Eikä siis edes impulssien saaminen tunnu sähköiskulta. Hermosolutasolla muutokset ovat ihan samoja kun normaalissa tilanteessa, erotuksella että laukeamiskynnyksen täyttämä ärsytys tulee ulkopuolelta, ei viereisestä aivosolusta. Korkeintaan näköhäiriötä tai lihasten nykimistä, ja yhden pulssin vaikutus kestää muutamia kymmeniä millisekunteja. Suosittelen kokeilemaan, ehkä tehokkain hoitomenetelmä mitä masennukseen olemassa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voiko Kela pakottaa masentuneen sähkötuoliin?

Eiköhän se pian voi. Kun joku esittää riittävät vaihtoehtoiset kustannukset, sähkötuolista tullee ajanmyötä eutanasian jälkeen pakollista. Ainakin jos vihreiden kannatus jatkaa kasvuaan. Alkuun varmasti edellytetään rauhoittavien käyttöä, jotta potilas ei ymmärrä mitä tapahtuu, mutta eiköhän pian huomata kustannussyistä, että potilaalla on oikeus olla tietoinen kuollessaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat