Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela pakottaa masentuneen sähköhoitoon?

Vierailija
24.05.2016 |

Tänään kävin taas pitkästä aikaa psykiatrin vastaanotolla, syynä mm. pitkään jatkunut masennus, jonka vuoksi olen tällä hetkellä sairauslomalla. Psykiatri oli sitä mieltä, että tämänhetkinen lääkitykseni ei ole riittävä, ja halusi lisätä minulle yhden uuden lääkkeen. Hän perusteli tätä uutta lääkettä mm. sillä, että Kela haluaa nähdä tuloksia, ja sairauspäivärahan vastineeksi he edellyttävät erilaisten hoitovaihtoehtojen systemaattista kokeilemista.

Minulle jäi vähän sellainen käsitys, että Kela voi kieltäytyä jatkamasta sairauspäivärahan maksamista, jos heidän asiantuntijalääkärinsä ovat sitä mieltä, ettei potilas ole tarpeeksi aktiivisesti ottanut vastaan hänelle tarjottuja hoitoja ja kokeillut riittävän kattavasti erilaisia lääkeyhdistelmiä. Samalla vastaanotolla lääkäri mainitsi myös sähköhoidon, mitä kyllä säikähdin melkoisesti...

Onko tosiaan niin, että Kela voi asettaa sairauspäivärahan ehdoksi jossain vaiheessa jopa sähköhoidon kokeilemisen, jos en tule lääkkeillä kuntoon? :0 Tuntuu pahalta jo pelkästään se, että joudun sairauspäivärahan ehtona kokeilemaan erilaisia lääkeyhdistelmiä ja kärsimään niiden haittavaikutuksista, mutta sähköhoitoon joutuminen olisi kamalaa jo ihan eri tasolla :(

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa sähköhoitoon. Sairauslomaa ei kuitenkaan saa rajattomasti joten en tiedä mitä sitten tapahtuu. Meneekö ihminen toimeentulotuen asiakkaaksi vai mitä. Suomessa ei ymmärtääkseni ole mahdollista olla rajattomasti sairalomakorvauksen nostajana.

Kun 300 sairaslomapäivää on tullut täyteen, haetaan määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, eli kuntoutustukea. Tämä tulee työeläkevakuutusyhtiöltä. Todella monet mt-potilaat ovat sillä jopa 10 vuotta, jos ei pysyvää eläkepäätöstä irtoa. 

Tuossa on sitten se juju, että jos jossain kohtaa alkaa vähentää lääkkeiden syömistä kun ne eivät ole mitään auttaneet, vakuutuslääkäri voi päättää sinun parantuneen, vaikka olisit itsetuhoinen. 

Kyllä, tässä maassa on syötävä lääkkeitä jotka heikentävät vointiasi jos tahtoo saada sairasperusteista sosiaaliturvaa. 

Ota ap asiat omiin käsiisi. Vakavasti masennuksesta on ihan mahdollista parantua, itsekin paranin seitsemän vuoden jälkeen, ihan omilla konsteillani. Nyt minulla on hyvä, onnellinen elämä. 

Vierailija
102/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa sähköhoitoon. Sairauslomaa ei kuitenkaan saa rajattomasti joten en tiedä mitä sitten tapahtuu. Meneekö ihminen toimeentulotuen asiakkaaksi vai mitä. Suomessa ei ymmärtääkseni ole mahdollista olla rajattomasti sairalomakorvauksen nostajana.

Ilmoittautuu työttömäksi ja saa työttömyyskorvausta tai ansiosidonnaista ja mahdollisesti muita tukia. 

Ei se sähköhoito ole niin kamalaa. Eihän siitä itse mitään tiedä ja minä kun kärsin niihin aikoihin todella vaikeista uniongelmista niin oli ihan nautinko tunsi nukutusaineen nousevan käsivartta pitkin ja tiesi, että nyt saa nukkua sen tunnin. Kaksi sarjaa kävin, ei se masennusta parantanut, mutta toivuin kuitenkin sen verran toimintakykyiseski, että pystyn olemaan jonkin verran töissä osatyökyvyttömyyseläkkeen ohessa ja pärjään taloudellisesti ilman valtion tukia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. Jos sairaus jatkuu, vaihtuu päiväraha 300 arkipäivän jälkeen vaiheessa kuntoutusrahaksi, mutta senkin ehtona on sitoutuminen hoitoonsa. Hoidosta kieltäytyjä ei halua kuntoutua, joten hänen paikkansa on sitten työttömänä työnhakijana. Ja jos osoittautuu että roikkuu siellä sairaana, syytetään petoksesta kun on hakenut väärää etuutta. Yritä siinä sitten.

En ymmärrä ap:ta, mutta olen sitä mieltä, että Kelasta on tullut erittäin paska pulju parin viime vuoden aikana. Siellä kytätään ja kyylätään ihan järjettömyyksiin asti ja kokeillaan kepillä jäätä, josko asiakas vain tyytyisi kuolemaan nälkään ja kodittomuuteen. Ne persuilee Kelassa, saatana.

Vierailija
104/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani äiti sai aikoinaan loistavia tuloksia sähköhoidolla.

Sähkögoitoon liittyy myös paljon haittoja 

Kaikkiin hoitoihin liittyy haittoja. Lääkkeistä voi paino nousta ja terapiasta voi olla vahinkoa myöskin. Ketamiini on yksi suosikkilääkkeistäni mitä määrään mutta siihenkin liittyy haittoja kuten epämiellyttäviä tuntemuksia.

Vierailija
105/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan  niitä kaikkia sieniäkin olemassa...ekologinen hoitovaohtoehto

Vierailija
106/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni oli valehdeltu ertä olen masentunut vaikka olin vaan työtön 

Sano sinäkin ap että olet vaan työtön. 
Se että diagnosoidaan masentuneeksi tarvitsee sen että menet sinne vastaanotolle valittamaan tuollaista.

Siitä miten elät, ei voida tehdä mitään diagnooseja.

Työtön saa olla juuri niin laiska kun haluaa. Ei ole mitään määritelmiä millä työtön voitaisiin siirtää masennus diagnoosille tuosta vaan. 
Ole siis työtön. Ei tarvetta hoitoihin 

Vierailija
107/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti sähköhoitoja joutuu anomaan ja keräämään, niitä ei ehdoteta. Ongelmana niille on se että oikeasti toimivat toisin kuin psykofarmakologia joka on vaan kallista eikä hoida mitään kuntoon. 

Sähköhoito on viimeinen hoito jota tarjotaan masentuneelle. Jonot ovat pitkät ja se vaatii aika paljon henkilökuntaa. Jos siitä ei ole hyötyä niin en tiedä mitä sitten tehdään. Lääketiede ei valitettavasti pysty parantamaan kaikkia vaikka kuinka olisi halua.

Vierailija
108/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan hurjia kokemuksua tuollaisista hoidoista mutta mitä tuo yksi tarkoitti: Et sinä siitä mitään itse tiedä? 

Siis eikö siihenkin tarvita potilaan suostumus ja kotonako se annetaan? 

Vierailija
109/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mennä sähkötuoliin kokeilumielellä.

Vierailija
110/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienistä todellakin löytyisi apu, mutta lääkefirmat ovat haluttomia näitä kehittämään patentoinnin ja sitä myötä ansainnan hankaluudesta johtuen. 

Vierailija
111/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan konttoreihin olemme jo tilanneet käytöstä poistettuja sähkötuoleja Usasta sekä sähkökiduttimia Venäjän armeijalta. Myös Temusta tilattu sähkölaitteita.

Pian köyhät kutjukset käryää...hä-hää !

Vierailija
112/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi pakottaa, mutta rahantulon voivat katkaista. 

Aika monelle se on kyllä pakottamista.  Teet niinkuin me sanomme tai itket ja teet. 

Vierailija
113/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpi kysymys on, onko masennus sinulle vain tapa hakea huomiota ja myötätuntoa (ns. meemimasennus), vai onko aivokemiasi oikeasti epätasapainossa?

Jos masennuksesi taustalla on aivokemian epätasapaino, niin mikä tahansa parannus lääkityksen suhteen olisi positiivinen asia, etkä kieltäytyisi uudesta lääkityksestä.  Kyllä, se on hankalaa, mutta vähemmän hankalaa kuin vaikean masennuksen kanssa eläminen.

Sähköhoito taas tehdään nukutuksessa, mutta yksi sen sivuvaikutuksista voi olla kognitiivisten kykyjen heikkeneminen.  Siksi sitä ei yleensä tehdä ellei potilas ole jo itsetuhoinen.  Oletko puhunut lääkärillesi itsetuhoisuudesta huomiota saadaksesi, vai oletko oikeasti ollut itsetuhoinen?  Ilman itsetuhoisuutta lääkäri tai psykiatri ei sähköhoitoa suosittele.

T: Vaikeasti pitkäaikaisesti masentunut, joka näkee usein pahaa mieltä masennuksena potevia

Vierailija
114/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sähköhoito on vapaaehtoista!

Ei ole. Myös muihin tiloihin kuin masennukseen voidaan määrätä sähköhoitoa, ja jos olet pakkohoidossa ja lääkäri määrää sitä, sitä annetaan väkisin. Tämä oli mullekin uusi asia enkä olisi uskonut ennen kuin mulle näin kerrottiin. (Ja taas tullaan näkemään faktan alapeukutusta.)

Vierailija
115/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkögoitoon liittyy myös paljon haittoja 

Kaikkiin hoitoihin liittyy haittoja. Lääkkeistä voi paino nousta ja terapiasta voi olla vahinkoa myöskin. Ketamiini on yksi suosikkilääkkeistäni mitä määrään mutta siihenkin liittyy haittoja kuten epämiellyttäviä tuntemuksia.

Eipä saanut ketamiinia. En ollut tarpeeksi masentunut (BDI 52) enkä tarpeeksi itsetuhoinen.

Vierailija
116/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuntoutustuella ja kuntoutukseen kuuluu minulla olennaisena osana lääkitys. Kela ei katsoisi todellakaan hyvällä jos lopettaisin lääkkeet.

Vierailija
117/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan edes kokeiltu sähköhoitoa. Psykoottinen masennus ja 5+ vuotta kuntoutustuella.

Vierailija
118/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinusta sohlopäästä mitään tule ilman sähköshokkeja.

Vierailija
119/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienistä todellakin löytyisi apu, mutta lääkefirmat ovat haluttomia näitä kehittämään patentoinnin ja sitä myötä ansainnan hankaluudesta johtuen. 

Itse asiassa Norjassa ja muissa maissa tehdyt kokeilut osoittavat, ettei psykedeeleistä saada "pilleriä" eli massatuotantoon sopivaa lääkettä, koska tehokkaaseen hoitoon liittyy aina ohjaaja/opas/shamaani, joka ohjaa kokemusta sellaiseen suuntaan joka todennäköisesti auttaa potilasta.

"Mikrodosetus" ynnä muut psykedeelien viihdekäyttäjien suosimat tavat taas eivät todelliseen masennukseen ja ahdistukseen auta, vaan niihin tarvitaan se identiteettiä muuttava kokemus, "trippi", ja sekin vain jos se tapahtuu tehokkaasti (ts. ongelmaan liittyvät tärkeimmät hermoradat aivoissa "nytkähtävät" ihan uusille urille).

Sähköterapian teho perustuu täysin samanlaiseen "hermoratojen siirtymään"; se vain tehdään nukutuksessa ja "väkivalloin" sähkövirralla, siinä missä oikein ohjattu psykedeelinen hoito tapahtuu ajattelun ja minäkuvan mullistavan kokemuksen kautta (ja pienemmällä riskillä kognitiivisille taidoille).

Vierailija
120/130 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistiongelmat mahdollisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme