Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela pakottaa masentuneen sähköhoitoon?

Vierailija
24.05.2016 |

Tänään kävin taas pitkästä aikaa psykiatrin vastaanotolla, syynä mm. pitkään jatkunut masennus, jonka vuoksi olen tällä hetkellä sairauslomalla. Psykiatri oli sitä mieltä, että tämänhetkinen lääkitykseni ei ole riittävä, ja halusi lisätä minulle yhden uuden lääkkeen. Hän perusteli tätä uutta lääkettä mm. sillä, että Kela haluaa nähdä tuloksia, ja sairauspäivärahan vastineeksi he edellyttävät erilaisten hoitovaihtoehtojen systemaattista kokeilemista.

Minulle jäi vähän sellainen käsitys, että Kela voi kieltäytyä jatkamasta sairauspäivärahan maksamista, jos heidän asiantuntijalääkärinsä ovat sitä mieltä, ettei potilas ole tarpeeksi aktiivisesti ottanut vastaan hänelle tarjottuja hoitoja ja kokeillut riittävän kattavasti erilaisia lääkeyhdistelmiä. Samalla vastaanotolla lääkäri mainitsi myös sähköhoidon, mitä kyllä säikähdin melkoisesti...

Onko tosiaan niin, että Kela voi asettaa sairauspäivärahan ehdoksi jossain vaiheessa jopa sähköhoidon kokeilemisen, jos en tule lääkkeillä kuntoon? :0 Tuntuu pahalta jo pelkästään se, että joudun sairauspäivärahan ehtona kokeilemaan erilaisia lääkeyhdistelmiä ja kärsimään niiden haittavaikutuksista, mutta sähköhoitoon joutuminen olisi kamalaa jo ihan eri tasolla :(

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.

Ei voi pakottaa yhtään mihinkään, mutta todellakin evää sairauspäivärahan, jos asiakas ei ole riittävän hoitomyönteinen, eli yritä saada itseään terveeksi. 

Vierailija
122/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä jos pääset, aikanaan ei päässyt ja oli hemmetin kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa sähköhoitoon. Sairauslomaa ei kuitenkaan saa rajattomasti joten en tiedä mitä sitten tapahtuu. Meneekö ihminen toimeentulotuen asiakkaaksi vai mitä. Suomessa ei ymmärtääkseni ole mahdollista olla rajattomasti sairalomakorvauksen nostajana.

No ei. Jos sairaus jatkuu, vaihtuu päiväraha 300 arkipäivän jälkeen vaiheessa kuntoutusrahaksi, mutta senkin ehtona on sitoutuminen hoitoonsa. Hoidosta kieltäytyjä ei halua kuntoutua, joten hänen paikkansa on sitten työttömänä työnhakijana. Ja jos osoittautuu että roikkuu siellä sairaana, syytetään petoksesta kun on hakenut väärää etuutta. Yritä siinä sitten.

En ymmärrä ap:ta, mutta olen sitä mieltä, että Kelasta on tullut erittäin paska pulju parin viime vuoden aikana. Siellä kytätään ja kyylätään ihan järjettömyyksiin asti ja kokeillaan kepillä jäätä, josko asiakas vain tyytyisi kuolemaan nälkään ja kodittomuuteen. Ne persuilee Kelassa, saatana.

Höpsistä mitään petossyytettä kukaan saa. Mä olen Kelan ja työeläkelaitoksen mukaan työkykyinen, vaikka parikin hoitavaa lääkäriäni on eri mieltä, eli Kela eväsi sairauspäivärahan, joten en tietenkään pysty hakemaan 300pvn jälkeen kuntoutustukeakaan. 

Olen toimittanut kaikki todistukset työkkäriin ja olen työtön työnhakija, jolla ei ole työnhakuvelvollisuutta. Nyt olen ansiopäivörahalla, mutta kun se loppuu, niin yleistuki+tarvittaessa yleinen toimeentulotuki. 

Meitä on täysin vastaavassa tilanteessa varmaan kymmeniätuhansia. 

Vierailija
124/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sähköhoito on vapaaehtoista!

Ei ole. Myös muihin tiloihin kuin masennukseen voidaan määrätä sähköhoitoa, ja jos olet pakkohoidossa ja lääkäri määrää sitä, sitä annetaan väkisin. Tämä oli mullekin uusi asia enkä olisi uskonut ennen kuin mulle näin kerrottiin. (Ja taas tullaan näkemään faktan alapeukutusta.)

Ei voi olla todellista!

Vierailija
125/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on negatiivinen kokemus sähköhoidosta eli ect- hoidosta. Mielialani tosin koheni jonkin verran, mutta sivuvaikutukset ovat osoittautuneet järkyttäviksi.

Hoidostani on aikaa jo kolme vuotta, mutta edelleen kärsin laaja-alaisesta retrogradisesta amnesiasta, ts.osa menneisyydestäni on "pyyhkiytynyt pois". Kognitiiviset kykyni ovat heikentyneet siinä määrin, että en ehkä pysty saattamaan opintojani loppuun.

Tämä on minun kokemukseni , jos olisin arvannut, että haittavaikutukset ovat kohdallani tätä luokkaa, en olisi suostunut sähköhoitoon. Hieman syö naista mm. tämä opintoasia. Muisti ei vaan pelaa. On todella vaikeaa painaa mieleen asioita tai palauttaa asioita muistista. Myös ymmärryskykyni on heikompi kuin ennen hoitoa.

Tästä lääkärit eivät mielestäni puhu läheskään tarpeeksi. Vakavien haittavaikutusten riskistä pitäisi ehdottomasti tiedottaa potilaalle, kuten myös siitä, mitkä ovat realistiset mahdollisuudet saada korvauksia, jos jotain menee pieleen.

Mielestäni laaja muistinmenetys ja kognitiivisen tason heikkeneminen kuvaamallasi tavalla on niin vakava haitta, että sen pitäisi automaattisesti oikeuttaa täyteen eläkkeeseen, jonka suuruus lasketaan sen mukaan mihin ammattiin olit valmistumassa, jos tosiaan sähköhoito on aiheuttanut opiskelukyvyn menettämisen.

Älkää ikinä suostuko sähköshokkihoitoon! Ei tarvitse olla mikään rakettitieteilijä tajutakseen, että ei todellakaan voi tehdä hyvää aivoille antamalla niille sähköshokkia. Pilaa aivot vain lopullisesti, tämä on verrattavissa entisajan lobotomiaan, jossa aivoja fyysisesti leikeltiin ja ihmiset jäivät ihan zombieiksi sen jälkeen. Tuijottivat vain vähämielisinä ja elottomina eteensä. Lobotomiaa tehtiin mm. liian huikentelevaista elämää  viettäneille naisille, riitti, kun olit sinkku ja kävit baareissa eikä sulla ollut vakituista miestä, vaan miehet vaihtuivat....

Vierailija
126/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Pakkohoito tapahtuu aina sairaalassa. Siihen on järeät selvät kriteerit. Siihen  ei voi määrätä tuosta vaan ketään. 
Kukaan ei voi määritellä miksikään, jos  ei käy missään  vastaanotolla koskaan 

Vierailija
127/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että voi sillä jos se on lääkärin suosittelema hoito tilanteessasi ja kieltäydyt siitä niin sairauspäivärahasi saatetaan katkaista. Minulle lääkäri sanoi suoraan, että mikäli en aloita hänen suosittelemaansa lääkitystä, sairauspäivärahahakemus ei todennäköisesti mene läpi. Mielestäni tilanteesi on sama kuin minulla, hoitomuoto on vain erilainen. Tällaista tämä potilaan "itsemääräämisoikeus" Suomessa on nykypäivänä...

Ei sun tarvitse niitä lääkkeitä syödä. Nostat ne sieltä apteekista mutta ei tarvitse syödä niitä, jos pelottaa etkä halua. 

Vierailija
128/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain köysi auttaa oikeasti

Vierailija
129/129 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kaksi sarjaa ja varsinkin ensimmäisen sarjan jälkeen muutos oli käänteentekevä. Siitä alkoi toipuminen hyvää vauhtia. Ei satu, mutta selviä muistiongelmia oli pari viikkoa, lieviä ehkä kuukauden, parikin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän