Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murjaani on kuuluu iäkkäiden ihmisten sanavarastoon

Vierailija
24.05.2016 |

Ei 20-30 vuotiaiden. En ole kuullut tuota sanaa käytettävän haukkumasanana ennen tätä teatterisoppaa

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sanat joissa on pieninkin arveluttava etnovivahde on kiellettävä. Palokuntien on poltettava sellainen kirjallisuus missä tuollaisia sanoja esiintyy. Tiernapoikaesitykset on kiellettävä.

Vierailija
42/47 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin murjaanisanasta tuli mieleen pienenä telkkarista näkemäni rasistinen lakritsimainos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin murjaanisanasta tuli mieleen pienenä telkkarista näkemäni rasistinen lakritsimainos.

No eipä tuosta nyt muuta  tullut mieleen,että jotain siinä nyt   ehkä 'pantiin halvalla' mutta se oli kyllä vaan  lähinnä makeisyhtiön mainospuolen suunnittelijoiden omaa  hölmöyttä.Kyllähän mainosmiehet ovat aina sen 'taidon' osanneet,että mennään aina siitä mistä aita on matalin.

Olisivathan nuo Delta Rhytm Boysit voineet siitä toki  kieltäytyäkin,mutta tuskin olivat juuri moksiskaan,mainostahan se vain oli heille itselleen,(heidän lauluäänelleen siis).

Sen ajan suomalaisilla tuskin paljonkaan mielipiteitä mustaihoisista oli ja tuo yhtye on kuulemma ollut Linnanmäen  Peacock -teatterin vakioesiintyjiä.

Ihmiset täällä  yleisesti ottaen pitivät heistä ja suhtautuivat heihin  ihan  sympaattisesti .

Siinä sen ajan 'Pekka ja Pätkä 'n..kereinä'-elokuvassa  (joka on tv:ssä 2000-luvun puolella muuten esitetty 2 kertaa) pilkattiin ja tehtiin komiikkaa lähinnä suomalaisten itsensä ulkomaalaisasenteista ja naurettiin siis lähinnä suomalaisille itselleen,eikä siis mustaihoisille sinänsä ollenkaan.

Mustia täällä pidettiin vain  eksoottisina ja erikoisina.

Juoksijoina ja muusikkoina heitä suorastaan ihailtiin.Sodanjälkeinen Suomi ei yleisestiottaen tiennyt mitään Yhdysvaltain 'syvän etelän' rasismista,ne asiat tulivat tutuksi vasta 1960-luvulla.

Suomeen Delta-miehet muuten jäivät ja ainakin eräs heistä on tänne haudattukin, Hietaniemen hautausmaalle -ihan oman toivomuksensa mukaisesti muuten.

Vierailija
44/47 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen helposti ruskettuvaa sorttia. Pikkupoikana -60 luvulla ei paljon paitaa kesäisin käytetty ja heinäpellolla sai olla ulkona ihan tarpeeksi. Niinpä paahduin lähes kahvinruskeaksi, jolloin vanhemmat ihmiset sanoivat minun olevan musta kuin murjaani, enkä minä siitä nokkiini ottanut. Kiva vanha sana, täytyypä ottaa käyttöön uudelleen. 

Vierailija
45/47 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun siihen ikäluokkaan että lapsena leikittiin esim. päiväkodissa ihan yleisesti "kuka pelkää mustaa miestä" leikkiä. Arvaa vaan mikä juttu siitä tulisi tänäpäivänä. Maailma on muuttunut. Todellakin.

Vierailija
46/47 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen helposti ruskettuvaa sorttia. Pikkupoikana -60 luvulla ei paljon paitaa kesäisin käytetty ja heinäpellolla sai olla ulkona ihan tarpeeksi. Niinpä paahduin lähes kahvinruskeaksi, jolloin vanhemmat ihmiset sanoivat minun olevan musta kuin murjaani, enkä minä siitä nokkiini ottanut. Kiva vanha sana, täytyypä ottaa käyttöön uudelleen. 

No ota toki,mutta älä sitten  kuitenkaan laajenna tuon sanan käyttöaluetta muuksi kuin joksikin  yhtä hyväntahtoiseksi ,jonkun valkoihoisen lapsen auringonoton  seurausten leikkisäksi nimittämiseksi... (silloinhan sitä  rusketusta tosin vielä ihailtiin,nykyäänhän siltä lähinnä suojaudutaan )

Vierailija
47/47 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70  vuoden aikana en ole kuullut sanaa muualla kuin tiernapojissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi