Mitä annatte YO-lahjaksi?
Kolmet juhlat tulossa, kaksi tyttöä ja yksi poika. Kyselin vanhemmilta lahjatoiveita, eivät osanneet sanoa muuta kuin että raha nyt kelpaa aina. En halua antaa rahaa lahjaksi, mutta mietin olisiko lahjakortti ja pullo kuohuvaa riittävä? Budjetti kaikkiin kolmeen lahjaan max 300e eli 100e per lahja.
Onko Aalto-vaasit ja astiat ihan last season vai arvostetaanko niitä enää?
Kommentit (39)
Itse annan 50 euron Stockmannin lahjakortin yloppilaille, jotka eivät lähisukulaisia. Minusta se on ihan riittävä summa.
Vierailija kirjoitti:
Annan itse tekemäni tyynyliinan. Enkeli painatuksella jossa lukee: yo 2016. Ja ruusun ja itse tekemäni kortin.
Mielestäni tämä kuulostaa kivalta lahjalta, ihmettelen alapeukkuja. Tietysti kaikki eivät pidä itsetehdyistä jutuista, tottahan sekin on. Mutta persoonallinen lahja on aina kiva ainakin minusta!
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisitko kysyä suoraan onko lahjansaajilla toiveita?
Olen laittanut kaikille tuleville ylioppilaille tekstarit ennen vanhemmilta kysymistä. Vastaukset oli:
1. "Äitillä on lahjatoiveet, kysy siltä :)" -> äiti sanoi että raha kelpaa
2. "En oo keksiny mitään toiveit viel mut kerron jos keksin jotain" -> äiti sanoi että anna vaikka rahaa jos et muuta keksi
3. -ei mitään vastausta-. -> isän mukaan raha kelpaa
Vinkki tuleville ylioppilaille: tehkää lista mitä haluatte!! Helpottaa meitä vieraita.
Minäkään en mielelläni anna rahaa, joten ylioppilaat ja ammattiin valmistuvat saavat S-ryhmän lahjakortit. Se on sitten oma asia, ostaako niillä jotain hyödyllistä omaan kotiin vai käyttäänlö vaikka vähän kerrallaan ruokaostoksiin.
Mä en vaan ymmärrä, että jos se kaikkein mieluisin lahja on rahaa, niin miksei sitten voi antaa sitä?
Menee mihin menee.
Tarkoitushan on ilahduttaa lahjansaajaa.
Hemmoteluhoito kortti voisi olla aika ihana ei kovin moni nuori raaski käyttää semmoiseen. Varsinkin jos menee jo ripsiin ja kynsiin (itsellä ei.) Korut on ihan no no. Itse erikseen ilmoitin että olisin iloinen jos en saisi yhtään korua lahjaksi (sain rippilahjaksi 3 kaulakorua ja 7 korvakoruparia). Sain kuitenkin kummitädiltä aivan kamalat ja kalliit korvakorut.. kyllä harmitti
Vierailija kirjoitti:
En anna rahaa siksi, koska tiedän että nämä ylioppilaat eivät tule käyttämään sitä mihinkään "fiksuun". Elämiseen se menee, ts. pariin baari-iltaan. Heillä ei ole mitään säästökohdetta, matkaa, omaa asuntoa tms johon tarvitsisivat rahallista avustusta lähivuosina, tarkistin kyllä.
Ajattelin lahjakorttia Sokokselle, Stockmannille tai sitten näille tytöille esim. Day Spahan hemmotteluhoitoon.
Mieluiten annan jonkun esineen tai asian mistä on hyötyä pidempään. Eli rahaa en tule antamaan, piste.
Tällaisessa tapauksessa lahjakortti noihin mainitsemiisi ketjuihin olisi oikein hyvä vaihtoehto! :) Itse asuntosäästän, ja siksi ottaisin lahjat mieluiten rahana tai ehkä lahjakorttina kodintarvikeliikkeisiin. Koruja en missään nimessä haluaisi, liian suuri riski että en niistä pidäkään. T. 3
Ellet anna rahaa, laita se lahjakortti johonkin sellaiseen liikkeeseen missä on iso valikoima kaikenlaista, että varmasti löytyy jotain mieluista, esim Stockmann, Anttila, Prisma, Citymarket.
Jos laitat kortin vaikka johonkin paikalliseen kosmetiikkaliikeeseen tai hierojalle tai kultasepänliikkeeseen, voi olla ettei teini käytä juuri heidän merkkejään tai ei muuten tykkää käydä liikeessä tai ei käytä koruja ollenkaan, joten kortti on tällöin turha.
Olisiko joku joka panee zzzz... Kyllä te tiedätte :)
Annan staubpadan. Se on varmasti käyttökelpoinen. Kestää koko ihmisiän ja on vähän liian kallis itseostettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ellet anna rahaa, laita se lahjakortti johonkin sellaiseen liikkeeseen missä on iso valikoima kaikenlaista, että varmasti löytyy jotain mieluista, esim Stockmann, Anttila, Prisma, Citymarket.
Jos laitat kortin vaikka johonkin paikalliseen kosmetiikkaliikeeseen tai hierojalle tai kultasepänliikkeeseen, voi olla ettei teini käytä juuri heidän merkkejään tai ei muuten tykkää käydä liikeessä tai ei käytä koruja ollenkaan, joten kortti on tällöin turha.
Niin arkisia ja tylsiä kuin K- ja S-kaupat ovatkin, niin niiden lahjakortit ovat silti ehkä se fiksuin ratkaisu. Sama lahjakortti käy moniin eri kauppoihin ja ainakin ässällä myös ravintoloihin. Ei ole sidoksissa tiettyyn kauppaan tai paikkakuntaan. Stockmann on myös ihan hyvä, jos lahjan saajan asuinpaikkakunnalla on Stockmann, kaikilla ei nimittäin ole Stokkaa kohtuullisen matkan päässä.
Pakko kommentoida, että itseä ihan oikeasti otti päähän saada lahjaksi aikoinaan koruja. Olin niin vihainen, että melkein itketti. Veli sai suuren summan rahaa, mutta minä tyttönä sain vain koruja ja kukkia. En käytä koruja lainkaan, raha olisi tullut todella tarpeeseen. Ikävää, että kaikki ajattelevat korujen olevan automaattisesti sopiva lahja tytölle. Haluan vain muistuttaa, että ajatelkaa lahjansaajan luonnetta ja persoonaa, sitä mikä häntä oikeasti voisi ilahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida, että itseä ihan oikeasti otti päähän saada lahjaksi aikoinaan koruja. Olin niin vihainen, että melkein itketti. Veli sai suuren summan rahaa, mutta minä tyttönä sain vain koruja ja kukkia. En käytä koruja lainkaan, raha olisi tullut todella tarpeeseen. Ikävää, että kaikki ajattelevat korujen olevan automaattisesti sopiva lahja tytölle. Haluan vain muistuttaa, että ajatelkaa lahjansaajan luonnetta ja persoonaa, sitä mikä häntä oikeasti voisi ilahduttaa.
voin ottaa ne pois sulta ärsyttämästä.
Vierailija kirjoitti:
En anna rahaa siksi, koska tiedän että nämä ylioppilaat eivät tule käyttämään sitä mihinkään "fiksuun". Elämiseen se menee, ts. pariin baari-iltaan. Heillä ei ole mitään säästökohdetta, matkaa, omaa asuntoa tms johon tarvitsisivat rahallista avustusta lähivuosina, tarkistin kyllä.
Ajattelin lahjakorttia Sokokselle, Stockmannille tai sitten näille tytöille esim. Day Spahan hemmotteluhoitoon.
Mieluiten annan jonkun esineen tai asian mistä on hyötyä pidempään. Eli rahaa en tule antamaan, piste.
Esineestä saajalle ei välttämättä ole mitään hyötyä ja hyvin voi olla että tarpeeton esine säilyy saajalle lyhyemmän ajan kuin raha. Esineet voi laittaa myyntiin tai muuten kierrättää eteenpäin. Kysyisin ainakin lahjan saajalta en välttämättä vanhemmilta mitä hän toivoisi saavansa muuta kuin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan itse tekemäni tyynyliinan. Enkeli painatuksella jossa lukee: yo 2016. Ja ruusun ja itse tekemäni kortin.
Sorry, mutta tämä olisi aika kamala lahja...
Musta ihan söötti, etenkin mummin lahjaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, mutta tämä olisi aika kamala lahja...
Musta ihan söötti, etenkin mummin lahjaksi :)
No ehkä juu, mutta tuon enkelin voisi jättää pois ellei ole varma saajan vakaumuksesta.
Mä sain koruja, jotka ovat jääneet käyttämättä pöytälaatikkoon. Onneksi sain myös rahaa, joilla ostin itselleni kunnollisen fillarin. Opiskeluaikana siitä tuli korvaamaton kapistus ja edelleen on käytössä, vaikka kohta 20 vuotta aikaa lakituksesta.
Itse annan siskolleni veitsiä, haarukoita ja lusikoita, joissa oli todella mukavan väriset "kahvat" (tai siis se yläosa, joka ei ollut metallinen). Lisäksi jotain öljyjä hiustenhoitoon ja kosteusvoiteita. Jos olisi vähemmän tutun henkilön yo-juhlat, niin varmaan antaisin lahjakortin tai jotain keittiö juttuja (jos on muuttamassa piakkoin ekaa kertaa omilleen). Ainakin itse tykkäsiin kovasti kun yo-lahjaksi sain kattiloita, keittiöliinoja, vedenkeittimen yms kaikkea tälläistä, kun ekaa kertaa olin kerran piakkoin omilleni muuttamassa. Toki kaikki eivät sellaisesta lahjasta pitäisi, mutta ovatpahan ainakin käytännöllisiä. Tietysti myös korut on kivoja.