Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen asunut samassa keskustan kerrostaloasunnossa 4 vuotta, eli olen viettänyt tässä jo 3 kesää 2012-2015.
Yhteensä näiden kesien (ja talvien) aikana olen nähnyt max 5 hämähäkkiä. (Muistan kolme tapausta, myös neljännessä vaatteessani oli hämähäkki mutta sen "löysin" ulkona eli en tiedä tuliko kotoa vai ulkoa.)

No joka tapauksessa tänä keväänä hämähäkkejä on ollut paljon! Tarkoitan että vapun jälkeen jo 4 hämähäkkiä! Siis sama kuin edellisten neljän vuoden aikana.

Pelkään kamalasti hämähäkkejä, mietin vaan että onko pelkoon mitään syytä? Onko hämähäkki oikeasti vaarallisempi kuin esim muurahainen tai perhonen (joita en pelkää)? Ehkä pystyisin psyykkaamaan itseäni paremmin näissä tilanteissa.

Entä mikä auttaa pääsemään eroon hämähäkeistä? Vihaavatko ne jotain hajua tms? Voisin laittaa ikkunaan myös jotain, sillä pidän ikkunaa auki lähes koko ajan kesäisin ja on mahdollista, että hämähäkit tulevat sitä kautta.

Lisään että äskenkin kynnystä vasten oli hämähäkki. Liu'utin lattiaa pitkin kirjan kovaa vauhtia sitä kohti, jolloin se liiskaantui kirjan ja kynnyksen väliin. Yleensä mies tappaa hämähäkit, mutta hänellä on omakin elämä ja vielä oma asuntokin jossa viettää 1-2 yötä viikossa, niinpä olen usein yksin kotona.

Kommentit (18)

Vierailija

Ei ne vaarallisia ole.

Mä kärsin araknofobiasta. Oikeasti pahasta sellaisesta. Jos joku tietää miten hämähäkeistä pääsee pysyvästi eroon, otan tiedon vastaan ikuisella kiitollisuudella. Epäilen kuitenkin ettei sellaista keinoa ole olemassakaan...

Mä käytän kahdeksanjalkaisten kammotusten poistoon kissaa. :D Se tykkää syödä niitä. Myös mies on kätevä silloin kun on kotona. Jos mies on pois eikä kissaa kiinnosta, joudun turvautumaan aika epätoivoisiin keinoihin. Yleensä heitän kaukaa puhelinluettelolla ja toivon että osuu. Mies saa sitten siivota sen pois lattialta, mä en pysty koskemaan siihen luetteloon enää (joo, mulla on niitä monta).

Tää on aika noloa ja kamalaa oikeastaan. Mies onneksi jaksaa ymmärtää mua. :D

Vierailija

En oo nähnyt yhtäkään ja asun 5. kerroksessa uudehkossa talossa keskustassa. Luulen ettei ne kiipee näin korkealle, kun ei täällä oo ruokaakaan. Kai hämikset toisia matoja syö? Eli tämmösessä ympäristössä ne ei ainkaan viihdy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ne vaarallisia ole.

Mä kärsin araknofobiasta. Oikeasti pahasta sellaisesta. Jos joku tietää miten hämähäkeistä pääsee pysyvästi eroon, otan tiedon vastaan ikuisella kiitollisuudella. Epäilen kuitenkin ettei sellaista keinoa ole olemassakaan...

Mä käytän kahdeksanjalkaisten kammotusten poistoon kissaa. :D Se tykkää syödä niitä. Myös mies on kätevä silloin kun on kotona. Jos mies on pois eikä kissaa kiinnosta, joudun turvautumaan aika epätoivoisiin keinoihin. Yleensä heitän kaukaa puhelinluettelolla ja toivon että osuu. Mies saa sitten siivota sen pois lattialta, mä en pysty koskemaan siihen luetteloon enää (joo, mulla on niitä monta).

Tää on aika noloa ja kamalaa oikeastaan. Mies onneksi jaksaa ymmärtää mua. :D

On minunkin hämähäkkipelkoni mielestäni "ihan oikea". 

Kun kotona on hämähäkki, en voi enää poistua niin kauas että päästäisin sen näköyhteydestä. Yleensä aluksi suihkutan hiuslakkaa, toivon että se huumaa ja hidastaa hämähäkkiä. Sen jälkeen tapan kirjalla tiputtamalla, heittämällä tai liu'uttamalla. Lehteä en voisi käyttää, tuntuisi liian pehmeältä ja olisin lehden kautta "kosketusyhteydessä" hämähäkkiin :D 

Jälkiä en pysty siivoamaan, kerran oli kirja viikon lattialla kunnes ystävä korjasi pois. Välttelen hyvinkin pitkiä aikoja sellaisiin asioihin/paikkoihin koskemista, joissa hämähäkki on liikkunut. Edellisessä asunnossa välttelin kokonaista huonetta vuoden ajan (kävin vain pakon edessä). Olen heittänyt kirjoja roskiin, koska niissä oli hämähäkki (pidän paljon kirjoista enkä kohtelisi huonosti ilman painavaa syytä). 

Jos lemmikkini koskisi hämähäkkiin, en uskaltaisi koskea lemmikkiin vähään aikaan enkä haluaisi sitä lähellenikään. Jos mies tappaa hämähäkin, hänen on pestävä kädet kunnolla vaikkei olisi ollut ihokontaktia hämähäkkiin. 

Jos näen ulkona hämähäkin, jään katsomaan sitä kunnes en enää erota sitä. Katson siis pitkään taaksepäin hämähäkkiä. Haluan varmistaa että se on kaukana minusta, eikä  hypännyt päälleni. Kaikki heinikossa/tiheikössä kävelyt jätän väliin, jos mitenkään mahdollista. En uskalla poimia kukkia, omenoita tai marjoja, vaikka haluaisin. Pelkään pitkospuita, auringonottamista, varastoja ja terasseja, mutta näitä kohtaan säännöllisesti. 

Pelon kanssa on vain elettävä, mutta haluaisin edes kodistani mahdollisimman turvallisen paikan.

ap

Vierailija

Asun omakotitalossa maalla ja talo on suon lähellä. Onkohan sillä jotain tekemistä sen kanssa, että talo on ihan hämähäkinseiteissä ulkoa. Niitä saa olla koko ajan harjaamassa pois! Hämähäkkejä tulee toki myös sisälle. Ulkorakennusten ikkunat ovat ihan seittien peitossa, jos pari kuukautta jättää putsaamatta. Kamala paikka hämähäkkikammoiselle!

Muistaakseni vain kaksi lajia Suomessa on sellaisia, joiden purema voi vaikuttaa ihmiseen; vaarallisia hämähäkkejä tavataan lähimpänä jossakin Venäjälle kuuluvilla aroilla, joissa ihmisiä ei juurikaan liiku. Toisesta voi tulla lievän kuumeen kaltainen pahoinvointitila. Kaikilla hämähäkeillä on ilmeisesti myrkkyä ja samanlainen kyky purra, mutta useimpien hämähäkkien puremiselimet eivät ole tarpeeksi vahvat ihmisen ihoon.

Hämähäkin voi hämätä häkkiin ja sitten pitää lemmikkinä.

Vierailija

Ap, tuo on ihan kuin mun kirjoittama tuo sun toinen teksti. :D Mäkin välttelen sitä kissaa aina jonkun aikaa kun se on syönyt hämähäkin. :D

T: 1

Vierailija

Mä olen ap:n kaltainen hämähäkkikammoaja. Ulkona ne vielä jotenkin menee, jos eivät ole mun pään yläpuolella. Sisätilossa ei mitenkään.

Jos itse pitää tappaa hämähäkki ( tai ampiainen) teen sen nykyään imurilla. Vedän sen imurivarren pitkäksi ja otan sen leveän lattiaosan pois. Näin saan täsmäimaisun ja voin silti pysytellä useamman metrin päässä iljetyksestä. Sitten annan imurin pyöriä itsekseen pitkään ja toivon tyypin kuolevan siihen pyöritykseen. Sitten kerään viimeiset rohkeudenrippeeni ja heitän pölypussin tosi nopeasti pihalle.

Tiedän, että tää on ihan sairasta. Mä olen oikeasti muuten ihan tervepäinen ja fiksu neljän lapsen äiti, koulutettu, työssäkäyvä ja elämässään pärjäävä, nelikymppinen nainen. Mutta hämähäkki sisätiloissa suistaa mut raiteiltaan....

Vierailija

Pikkulapsiperheessä olen häätänut ötököitä pitämällä ovet kesällä kiinni ja ikkunoissa siitepölyverkkokankaat. Tavallinen mäntysuopa tappaa ja karkottaa myös pehmytkudoksisia ötököitä. Kannattaa pyyhkiä lattioita ja pintoja siivotessa mäntysuopa vesiliuoksella.

Vierailija

Sulle on tullut jotain tuholaisia kämppään. Ei ne hämähäkit ilman ruokaa selviä, joten joidenkin ötököiden perässä ne ovat sinne tulleet.

Vierailija

Hämähäkkipelko on kyllä aivan perseestä, hämähäkithän ovat oikeasti aika hyödyllisiä eläimiä eivätkä mitenkään vaarallisia (ainakaan suomessa). Mua käy jopa sääliksi hämähäkit, jotka tapan, ja teen sen vieläpä kiduttamalla imurilla. :(  En vain uskalla mennä niin lähelle, että voisin liiskata. Onneksi kerrostalossa ei niitä montaa ole näkynyt.

En tiedä, voiko niitä mitenkään estää muuta kuin siivoamalla kaikki nurkat ahkerasti, mutta kyllähän niitä aina jokunen yksilö jostakin pääsee...

Hyi, kun alkoi kutittaa :_D  Kyllä suomen talvi on ihanaa kun ei ole ötököitä, mutta aina kesän tullessa kaikki ötökät pelottaa 100 x enemmän kuin loppukesästä! 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sulle on tullut jotain tuholaisia kämppään. Ei ne hämähäkit ilman ruokaa selviä, joten joidenkin ötököiden perässä ne ovat sinne tulleet.

Minulla ei ole ollut banaanikärpäsiä ennen, mutta nyt on ollut. Tosin ei paljoa, vaan ihan muutama kerrallaan. Syövätkö hämähäkit banaanikärpäsiä? 

ap

Vierailija kirjoitti:
Hämähäkkipelko on kyllä aivan perseestä, hämähäkithän ovat oikeasti aika hyödyllisiä eläimiä eivätkä mitenkään vaarallisia (ainakaan suomessa). Mua käy jopa sääliksi hämähäkit, jotka tapan, ja teen sen vieläpä kiduttamalla imurilla. :(  En vain uskalla mennä niin lähelle, että voisin liiskata. Onneksi kerrostalossa ei niitä montaa ole näkynyt.

En tiedä, voiko niitä mitenkään estää muuta kuin siivoamalla kaikki nurkat ahkerasti, mutta kyllähän niitä aina jokunen yksilö jostakin pääsee...

Hyi, kun alkoi kutittaa :_D  Kyllä suomen talvi on ihanaa kun ei ole ötököitä, mutta aina kesän tullessa kaikki ötökät pelottaa 100 x enemmän kuin loppukesästä! 

Imuroin kaikki nurkat viikottain ja sen lisäksi muulloinkin pyyhkäisen imurilla pahimpia roskia pois. Muutenkin kotini on siisti :( Ja tosiaan aiemmin ei ollut hämähäkkejä, vaikka olen aina siivonnut samalla tavalla.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut banaanikärpäsiä ennen, mutta nyt on ollut. Tosin ei paljoa, vaan ihan muutama kerrallaan. Syövätkö hämähäkit banaanikärpäsiä? 

Syövät kaikkia hyönteisiä jotka seitteihin jää kiinni. Tarkista vaatekaapit ettei ole kuoriaisia tullut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Syövät kaikkia hyönteisiä jotka seitteihin jää kiinni. Tarkista vaatekaapit ettei ole kuoriaisia tullut.

Turkiskuoriaisia on ollut koko asumisen ajan. Vaikea ajatella, että yhtäkkiä hämähäkit innostuisivat. 

Minua eivät haittaa kuoriaiset eivätkä viime aikaiset banaanikärpäset, vain hämähäkit ovat ongelma :( Tai toki olisin mieluiten ilman mitään ötököitä, mutta hämähäkit laskevat elämänlaatua eniten.

ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat