Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hämähäkistä pääsee eroon?

Vierailija
24.05.2016 |

Olen asunut samassa keskustan kerrostaloasunnossa 4 vuotta, eli olen viettänyt tässä jo 3 kesää 2012-2015.
Yhteensä näiden kesien (ja talvien) aikana olen nähnyt max 5 hämähäkkiä. (Muistan kolme tapausta, myös neljännessä vaatteessani oli hämähäkki mutta sen "löysin" ulkona eli en tiedä tuliko kotoa vai ulkoa.)

No joka tapauksessa tänä keväänä hämähäkkejä on ollut paljon! Tarkoitan että vapun jälkeen jo 4 hämähäkkiä! Siis sama kuin edellisten neljän vuoden aikana.

Pelkään kamalasti hämähäkkejä, mietin vaan että onko pelkoon mitään syytä? Onko hämähäkki oikeasti vaarallisempi kuin esim muurahainen tai perhonen (joita en pelkää)? Ehkä pystyisin psyykkaamaan itseäni paremmin näissä tilanteissa.

Entä mikä auttaa pääsemään eroon hämähäkeistä? Vihaavatko ne jotain hajua tms? Voisin laittaa ikkunaan myös jotain, sillä pidän ikkunaa auki lähes koko ajan kesäisin ja on mahdollista, että hämähäkit tulevat sitä kautta.

Lisään että äskenkin kynnystä vasten oli hämähäkki. Liu'utin lattiaa pitkin kirjan kovaa vauhtia sitä kohti, jolloin se liiskaantui kirjan ja kynnyksen väliin. Yleensä mies tappaa hämähäkit, mutta hänellä on omakin elämä ja vielä oma asuntokin jossa viettää 1-2 yötä viikossa, niinpä olen usein yksin kotona.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Vierailija
22/35 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLKÄÄ TAPPAKO NIITÄ HÄMÄHÄKKEJÄ! Ne ovat oikeasti tosi hyödyllisiä eivätkä vaarallisia. Hämähäkit metsästää ja tappaa haitallisia ötököitä teidän asunnoista ja siis huolehtii teistä samalla. Ne ovat eräänlaisia ilmaisia talonmiehiä ja hyönteistorjujia. Vanhan uskomuksen mukaan hämähäkin tappaminen tuottaa huonoa onnea. Tää perustuu varmaan juurikin siihen, että jos hämähäkit tappaa, villiintyy muut öttiäiset ja saattaa mennä esim. ruokavarastot pilalle.

Yksi tapa päästä eroon hämähäkkipelosta on tutustua lajeihin ja niiden käyttäytymiseen ja elintapoihin. Toinen vois olla vaikka se, että nimeää sen hämähäkin. Pertti tai Mirja on vähemmän pelottava kuin epämääräinen hämähäkki. 

Ja muistakaa, että niin paljon kuin pelkäättekin niitä hämähäkkejä, ne satavarmasti pelkää tuhatkertaisesti enemmän teitä. Kokoeroakin on melkolailla. Olette jättiläisiä niihin verrattuna.

Itse annan hämähäkkien olla ja meillä asuukin niitä muutama kotona. Seitit imuroin vain joskus pois, jos ne ovat häiritsevissä paikoissa, mutta silloin varmistan, ettei hämähäkki ole paikalla tai nostan sen tarvittaessa turvaan. Olen pidellyt kädessä montaa hämähäkkiä eikä yksikään ole minua purrut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Vierailija
24/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kerrostalo ja häkkejä on seinissä. Nousi esiin kun naapuriin kaivettiin ja tehdään taloa. Nyt niitä on ovillakin. Millä ne saa seinistä pois. Kun lakaisee seittiä on kohta uusi.  

Vierailija
25/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nykyään menee muut hämpyt jotenkin, mutta lukit on todella paha. :( Esim. nyt syksyllä en uskalla pitää yhtään ikkunoita auki. Tiedän kyllä että ovat vaarattomia, mutta kun inhottaa vaan niin paljon. 

Vierailija
26/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkit ovat hyödyllisiä. Ei niitä saa tappaa!

jos kuitenkin haluaa hämpyn pois asunnosta, ottaa lasipurkin ja houkuttelee elukan siihen. Sitten vaan vie purkin ulos ja päästää hämiksen vapauteen.

Vierailija
27/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä avaa linkkiä, jos kärsit araknofobiasta!

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ensin-australiaa-piinasivat-rakeet-…

Vierailija
28/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hämähäkistä pääsee eroon?

Vierailija

24.05.2016 | 12:52

Vierailija
29/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevi asuu lipaston takana, kävipä niin että lipasto piti vaihtaa uuteen. Kesken siirto-operaation Kalevi tuli kämmenselälle kyselemään että mitäs täällä melskataan? No pahoittelin tietysti häiriötä ja näytin uuden lipaston jonka takana voisi asua ja sinne Kalevi siirtyi tyytyväisenä. 

Vierailija
30/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistaa niiltä neljä jalkaa niin eivät näytä enää niin kamalilta

Vierailija
31/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkki on hyötyeläin. Tuhoaa haitalliset öttiäiset syömällä ne. Ymmärrän kyllä hämähäkkikammon. Eivät ne itseänikään innosta. Mutta annan niiden olla, siivoan vain tehokkaasti. 

Vierailija
32/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin otan muutaman hämähäkin kuin lauman muita öttiäisiä. Kerran vipelsi sellainen iljetävä pitkäsarvinen tuhatjalkaisen näköinen lattialla yööökk.

Vierailija
33/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekasvit, pöly, jätteet, epäsiisteys houkuttelevat hämiksiä.

Raid voi auttaa, vaikka asiantuntijat väittävät, että hämikset vain kävelevät myrkyn yli, niin katin kontit. Kun ne nuolaisevat kinttujaan, niin viimeistään siinä vaiheessa alkaa torjunta-aine tepsiä. Itse en suihkuta Raidia huonetilassa, vaan suihkutan sitä ulkosalla talouspaperiin, jolla sitten pyyhin sellaisia kohtia, joista uskon hämiksen tulevan.

Vierailija
34/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävä kun talon ovelle tekee verkkoja. Millä se lähtee. 

Vierailija
35/35 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pelkää hämähäkkejä.

Vien varovasti ulos.

Laita hanskat tms. käsiin.