Työkkärin työosoitus. Voi luoja.
Viime viikolla prosessijhoitajaksi lääketehtaalle. Pätevyyteni kuulemma riittää, vaikka minulla ei ole minkäänlaista käsitystä varastotyöstä, tehdastyöstä tai lääkkeistä.
Tänään sitten erikoissairaanhoitajaksi.. Kondiittorin papereilla ja ylppäritutkinnolla.
Pakkohan niihin on hakea, muuten tulee karenssi, mutta mitä je tuolla ajattelevat? Samallahan niitä elämiä pelastetaan kuin kakkujakin kuorrutellaan? :D Työkkäriin voisin hakeutua, siellä ei näköjään ammattiosaamista tarvita.
Kommentit (351)
Olin atk-peruskurssilla työkkärissä, pakko oli mennä, muuten olisi päiväraha mennyt. Oon softasuunnittelija. Soitin ja kysyin, että onko tullut mun cv:tä kateltua ja yliopistopapereita. Kurssi päättyi siihen, kun saimme värkättyä sähköpostin opettajalle :)
Itse sain työosoituksen kokiksi, vaikka minulla on vakava kala-allergia enkä voi edes käsitellä kalaa. Tämä siis työkkärin tiedoissa lääkärintodistuksen kanssa. :D Lisäksi olen ammatiltani linja-auton kuljettaja.
No ei varmasti tule sairaanhoitajaksi kutsua jos ei koulutusta.
Sain työhönosoituksen yliopistolle harjoittelijan paikkaan, joka oli tarkoitettu gradun tekoa varten. Minulla kyllä oli alan koulutusta, olinhan aikoja sitten valmistunut DI:ksi. En siis ollut edes opiskelija. No eipä ne valinneet minua sinne.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin porvoossa :D Olen saanut mm. Työosoituksen kuorma-auton kuljettajaksi, vaikka minulla on vain B-ajokortti. :D Onneksi pääsen ensi kuussa ihanaan leipomoon. -ap
Jos tämä on totta, niin etkö todellakaan ole kysynyt, millä ansioilla sinulle ehdotetaan tuollaisia, vai onko tiedoissasi virhe.
Lääketehtaalle voisi hyvinkin kelvata kondiittori, kun en ole missään nähnyt sellaista ammattikoulutusta, jossa on nimenomaan lääkevalmistusta tehtaassa. Ei varmaan ole sillä seudulla työttömänä yhtään apteekkilaista.
Ei hallitus ole koskaan vaatinut tarjoamaan kuorma-autonkuljettajan työtä B-kortilliselle. Ei sentään ihan kaikesta voi hallitustakaan syyttää.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti tule sairaanhoitajaksi kutsua jos ei koulutusta.
Ei työpaikan puolesta mutta te-toimiston kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muista nauhoittaa puhelusi viranomaisten kanssa.
Älä käy edes keskusteluja puhelimitse (jos mahd.) koska he haluavat yleensä mustaa valkoisella joka tapauksessa ja en tiedä jaksavatko kuunnella edes mitään nauhoja päätöksiä tehdessään.
Lisäksi nauhoitus ei välttämättä toimi jolloin olet tilanteessa jossa sinun sana vs asiantuntijan sana, joka katsotaan aina asiantuntijan eduksi (vaikka valehtelisi)
Vierailija kirjoitti:
Sain työhönosoituksen yliopistolle harjoittelijan paikkaan, joka oli tarkoitettu gradun tekoa varten. Minulla kyllä oli alan koulutusta, olinhan aikoja sitten valmistunut DI:ksi. En siis ollut edes opiskelija. No eipä ne valinneet minua sinne.
Työkkärin tyyppi on lukenut yhden sanan molemmista, siis yliopisto ja ajatteli, että nyt mä pääsen helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei hallitus ole koskaan vaatinut tarjoamaan kuorma-autonkuljettajan työtä B-kortilliselle. Ei sentään ihan kaikesta voi hallitustakaan syyttää.
Tästä järjettömyydestä pitää syyttää nimenomaan hallitusta, tosin ehkä enemmän aiempia hallituksia kuin nykyistä. Hallituksen piirissä päätettiin, että työttömille pitää lähettää enemmän näitä työtarjouksia, ja jokaisen pitäisi ymmärtää, että kun aletaan yhtäkkiä vaatia määrän lisäämistä, entisillä tai jopa pienemmillä resursseilla, niin laatu väistämättä kärsii. Nythän ne ministeriön herrat vaan toteavat, että "rapatessa roiskuu", mutta ihan tosi, onko tämä touhu minkään arvoista?
Tiesittekö muuten, että näiden työ"tarjousten" työllistävyyttä mitataan sillä, että katsotaan, onko se työnhakija x kuukauden päässä työtarjouksesta työllistynyt. Ei siis sillä, että työllistyykö hakija siihen kyseiseen työpaikkaan tai onko hakija jo ennen tarjousta hakenut samaa paikkaa ihan oma-aloitteisesti. Niinpä työkkärin tilastot näiden tarjousten hyödyllisyydestä näyttävät aika lailla erilaisilta kuin ihmisten kokemukset, koska suurin osa työttömistä työllistyy muutamassa kuukaudessa joka tapauksessa.
Tässä faktoja hullusuomi toiminnasta. Kolmen pienen lapsen yksinhuoltajaäitinä: ammattikurssi 12 kk ja puolenvuoden raskaita pätkätöitä eli pakkotöitä ihottumaisena ja nivelsairaana, toinen työllistämiskurssi 15 kk junamatka 800 km kotipaikkakunnalta, ei alan työpaikkaa pohjakoulutuksen puutteen vuoksi, kolmas kurssi 7 kk 30 km päässä, ei työllistymismahdollisuutta, neljäs kurssi 20 km päässä 6 kk josta tuli karenssi sairastumisen vuoksi ja yhteensä 6 kk ilman minkäänlaista rahaa sillä olin "itse kurssin lopettanut", Atk-pohjainen työllistymiskoulutus 30 km päässä12 kk, ei työllistymismahdollisuutta, omaehtoinen koulutus 8 kk pienin lapsi asui oppilaitoksessa kanssani ja oli yksin oppituntien ajat, pätkätöitä, pätkätöistä ei tullut eläkäkettä eikä lomakoravuksia ja niitä voitiin pätkittää peräkkäin niin että olin "vakituinen". Kun eivät enää mitään muuta keksineet laittoivat vielä työnhakukursille joka oli sikäli kiva että sain tehdä tietokoneella omia hommia ja auttaa vierustoveria. Kaiken tämän pohjalla oli työvoimatoimiston vaatimus ja jos en olisi suostunut olisi seurannut karenssi ja karnaenssi oli kolme kuukautta plus kerättyjä päiviä kolme kuukautta. Nyt olen monen alan helvettiinmenijä sillä huono omatunto soimaa lasten "heitteillejätöstä" vaikka heille hoitajan kustansinkin. Olin suomivaltion nöyrä ja kuuliainen alamainen. Uhkaus nälkäkuolemalla on aina hyvä pakote ja se on totta koska sossukaan ei maksa jos ei ole täyttänyt työvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Esim. Käsittääkseni sairaanhoitajan työ on ammattisuojattu, tai mikä oikea termi onkaan, mutta tarkoitan sitä, ettei työtä saa tehdä kuin laillistettu alan ammattilainen. Miten voidaan näitä töitä osoittaa ihmisille alaan katsomatta?
- Nyt pitäisi tällaisesta ( jos totta) valittaa jonnekin; onko se Valvira vai mikä kenelle laittaa vaikka sähköpostissa kopion hakukäskystä ja selvittää oman koulutuksensa. Jokin rotihan tähän on saatava. Mikään pakko ei voi myöskään olla hakea ikkunamyyjän paikkaa jos on korkestikoulutettu yliopistotutkija ollut.
Tällaiset tiedoksi ylemmille tahoille; työvoimaministeriöön......Kuka laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä järjettömyydestä pitää syyttää nimenomaan hallitusta, tosin ehkä enemmän aiempia hallituksia kuin nykyistä. Hallituksen piirissä päätettiin, että työttömille pitää lähettää enemmän näitä työtarjouksia, ja jokaisen pitäisi ymmärtää, että kun aletaan yhtäkkiä vaatia määrän lisäämistä, entisillä tai jopa pienemmillä resursseilla, niin laatu väistämättä kärsii. Nythän ne ministeriön herrat vaan toteavat, että "rapatessa roiskuu", mutta ihan tosi, onko tämä touhu minkään arvoista?
Johan nyt nauraa naurismaan aidatkin jos leipuri hakee sairaanhoitajan paikkaa. Tulee hakija höperön kirjoihin, sitäkö halutaan.
En o koskaan saanu työosoitusta...
Ap:llä on sen verran erikoinen ammatti, että ei työkkärissä välttämättä tiedetä mitä se tarkoittaa ja siksi työtarjoukset on mitä sattuu. Kokemusta on vastaavasta :D
Mulla on yo-tutkinto ja muutaman vuoden kokemus asiakaspalvelutöistä, lähinnä kaupan alalta. Työkkärin mielestä olisin ollut soveltuva esim. lähihoitajan koulutusta vaativiin hommiin, kokiksi ja joksikin päälliköksi autokauppaan. Ei ole päivääkään kokemusta hoitoalalta, kokin hommista tai autokaupasta. Tuli sieltä muitakin järjettömiä työhönosoituksia ja on mahtanut hakemusten vastaanottajalla olla hauskaa. Onneksi olen nyt opiskelemassa, eikä tarvitse olla työkkärin kanssa missään tekemisissä.
Kertokaa lisää!
Eihän tässä mitään järkeä kenellekään ole, mutta kun on hullu systeemi niin ainakin sille voi nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on sen verran erikoinen ammatti, että ei työkkärissä välttämättä tiedetä mitä se tarkoittaa ja siksi työtarjoukset on mitä sattuu. Kokemusta on vastaavasta :D
Kun tavallinen tallaajakin tietää mikä on kondiittori niin ammatti-ihminen työkkärissäkö ei tietäisi. Ja jos on niin tonttu että ei tiedä kai kysyy joltakin ennenkuin arpoo, että onko se sairaanhoitaja tai joku muu....
Sain kerran työhönosoituksen ihan ok duuniin. Ainut vaan, että työpaikka oli Ruotsissa. Soittelin sitten työkkäriin, että onkos sitä työnhakualuetta näinkin paljon laajennettu. Eivät olleet edes katsoneet missä työpaikka on. Ei oikein sillä hetkellä elämäntilanne tukenut Ruotsiin muuttoa.