Työkkärin työosoitus. Voi luoja.
Viime viikolla prosessijhoitajaksi lääketehtaalle. Pätevyyteni kuulemma riittää, vaikka minulla ei ole minkäänlaista käsitystä varastotyöstä, tehdastyöstä tai lääkkeistä.
Tänään sitten erikoissairaanhoitajaksi.. Kondiittorin papereilla ja ylppäritutkinnolla.
Pakkohan niihin on hakea, muuten tulee karenssi, mutta mitä je tuolla ajattelevat? Samallahan niitä elämiä pelastetaan kuin kakkujakin kuorrutellaan? :D Työkkäriin voisin hakeutua, siellä ei näköjään ammattiosaamista tarvita.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla prosessijhoitajaksi lääketehtaalle. Pätevyyteni kuulemma riittää, vaikka minulla ei ole minkäänlaista käsitystä varastotyöstä, tehdastyöstä tai lääkkeistä.
Varastotöistä ja tehdastöistä voi saada käsityksen tekemällä niitä.
Mutta jos työkkärin tarjoamat paikat ei kelpaa, niin hanki sitten työpaikka omin voimin tai työllistä itse itsesi yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle toisenlainen paska työosoitus. Olen DI, it-alan ammattilainen 15 vuoden työkokemuksella. Minut velvoitetaan hakemaan alan työpaikkaa, jossa tuntipalkka on 14,85 euroa. Eli siis alle 2000 kuussa tienaan jos paikan "saan".
Paikka vielä hakee ilmeisesti gurua, kun "Natural Born Programmer" kovalla vaatimuslistalla on haussa. Ja palkka tuo. Tätä on tämä IT-alan TYÖVOIMAPULA. Pulaa on guruista jotka tekee ilmaista työtä lähinnä.
It-alan paikkojen vaatimuslistat on kyl aikamoisia. Selvästi varaa valita hakijoista.
... älkää vastailko työttömyysprovolle kun se taas yrittää kaataa paskaa työttömien niskaan. Se on sille elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Pitää ottaa yhteyttä työnantajaan (ei välttämättä hakea työpaikkaan) ja sitten pitää ilmoittaa, saiko töitä vai ei. Missään kohtaa ei vaadita sitä työhakemusta! Eikä kysytä siitä yhtään mitään.
Mikä tässä on työttömälle niin kamalan vaikeaa? Ohje nimenomaan sanoo, että ota yhteyttä. Teksti työtarjouskirjeessä sanoo, että ota yhteyttä. Mutta työtön vänkää vastaan, että kyllä on pakko hakea.
Sinä et selvästi ole kokenut te-toimiston tulkintaa. Siellä yhteydenotolla tarkoitetaan käytännössä hakemusta ihan samalla tavalla kopio ilmoituksesta onkin TARJOUS. Tätä on yritetty tulkita sinulle yli 200 viestin verran.
Olen kokenus te-toimiston tulkinnan ja se on yksiselitteinen: ota yhteyttä työnantajaan! Ei sanaakaan hakemuksista. Vain työtarjouksen saaneet itkevät sitä, että täytyy tehdä hakemus, vaikka asian voisi selvittää soitolla. Tai vaikka käymällä.
Tämä jankkaaja joka ei usko, että hakemus täytyy tehdä, ei voi olla itse te-palveluiden asiakas. Mieheni sai karenssin, kun tarjotun työn työnhakusivusto oli jo sulkenut haun ennen aikojaan löydettyään sopivan työntekijän. Haku oli umpeutunut ennen määräpäivää. Te-toimistossa pyysivät todisteita että työnantajaan oli otettu yhteyttä, koska sähköpostiyhteydenotot ja puhelut eivät olleet mahdollisia ko. työnantajaan (hyvin monissa ilmoituksissa on vain sähköinen hakujärjestelmä), ei voinut ottaa muuten yhteyttä. Mies ei tajunnut ottaa print screeniä tai muuta todistetta siitä että hakusivu oli jo umpeutunut. Karenssi tuli. Todennäköisesti työnantaja ei ole tajunnut te-palveluihin paikkaa ilmoittaessaan, että viimeinen hakupäivä on oltava pitävä tai moni työnhakija voi joutua vaikeuksiin.
Jankkaajalle tiedoksi tämä, että vaikka kuinka lakiteksti sanoo mitä, valitettavasti käytäntö on tämä. Ja varmasti myös oikeus olisi te-toimiston kannalla, koska vakiintuneista käytännöistä ja laintulkinnoista se toimintatapa muodostuu.
Vivi Sursi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastotöistä ja tehdastöistä voi saada käsityksen tekemällä niitä.
Mutta jos työkkärin tarjoamat paikat ei kelpaa, niin hanki sitten työpaikka omin voimin tai työllistä itse itsesi yrittäjänä.
Kuka potilas haluaisi, että erikoissairaanhoitajan töitä tekisi joku kondiittorin koulutuksella?
Ap on jo muuten saanut oman alansa työpaikan tarinan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään sitten erikoissairaanhoitajaksi.. Kondiittorin papereilla ja ylppäritutkinnolla.
Pakkohan niihin on hakea, muuten tulee karenssi, mutta mitä je tuolla ajattelevat? Samallahan niitä elämiä pelastetaan kuin kakkujakin kuorrutellaan? :D Työkkäriin voisin hakeutua, siellä ei näköjään ammattiosaamista tarvita.
Kun olin nuori ja lukiossa vielä, ei mitään tutkintoja ja samaan aikaan työkkärissä työnhakijana. Mulle tarjottiin työkkäristä postitse vaan erityisiä tutkintoja vaativia työpaikkoja kuten lääkärien sijaisuuksia, opettajien ja sairaanhoitajien töitä jne. Se oli aina hulvattoman hauskaa, kun sai työkkäristä kirjeen.
Minä vuonna? Ennen vuotta 2002 ei koululaisille/opiskelijoille edes laitettu työhönosoituksia kuin erillisiin kesätyöpaikkoihin, johin ei tarvittu koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Pitää ottaa yhteyttä työnantajaan (ei välttämättä hakea työpaikkaan) ja sitten pitää ilmoittaa, saiko töitä vai ei. Missään kohtaa ei vaadita sitä työhakemusta! Eikä kysytä siitä yhtään mitään.
Mikä tässä on työttömälle niin kamalan vaikeaa? Ohje nimenomaan sanoo, että ota yhteyttä. Teksti työtarjouskirjeessä sanoo, että ota yhteyttä. Mutta työtön vänkää vastaan, että kyllä on pakko hakea.
Sinä et selvästi ole kokenut te-toimiston tulkintaa. Siellä yhteydenotolla tarkoitetaan käytännössä hakemusta ihan samalla tavalla kopio ilmoituksesta onkin TARJOUS. Tätä on yritetty tulkita sinulle yli 200 viestin verran.
Olen kokenus te-toimiston tulkinnan ja se on yksiselitteinen: ota yhteyttä työnantajaan! Ei sanaakaan hakemuksista. Vain työtarjouksen saaneet itkevät sitä, että täytyy tehdä hakemus, vaikka asian voisi selvittää soitolla. Tai vaikka käymällä.
Mikä tässä nyt mättää, kun tämä ei millään mene sinulle jakeluun? Vai oletko sinä todella niin sinisilmäinen, että kuvittelet työkkärille oikeasti pelkän yhteydenoton riittävän siinä tapauksessa, että 4H-neuvoja ottaa työnantajaan yhteyttä kuullakseen, että ei kelpaa velkaneuvojaksi ja jättää hakemuksen tekemättä? Ei työtön voi ottaa sitä riskiä, että joutuu odottamaan työkkärin lausuntoa ja päivärahoja tavallista pitempään, vaikka karenssia ei tulisikaan.
Sinne nimittäin pitää myös ilmoittaa, että onko saanut paikkaa vai ei ja pienimmän riesan tie on tehdä hakemus.
Terveisin entinen 4H-neuvoja, joka haki velkaneuvojan paikkaa ja pääsi peräti haastatteluun.
Tämä entinen 4H neuvoja kertoi aikaisemmassa viestissään olleensa myös yritysneuvojana ja silti ihmetteli miksi hänelle laitettiin työhönosoitus velkaneuvojaksi. Ja nyt kävi ilmi, että hänet oli kutsuttu haastatteluun! Eli eihän se osoitus ollutkaan huono. Työnhakijoiden pitäisi ymmärtää ettei koulutuksen ja työkokemuksen tarvitse aina olla juuri se oikea, vaan pitäisi rohkeasti hakea työpaikkoja. Poislukien ne paikat, joihin voidaan ottaa vain tietyllä koulutuksella (hoito- ja sosiaalialat esim.)
Joissakin tilanteissa koulutuksen ja kokemuksen tarvitsee olla juuri oikea, vaikka kyseessä ei olisi ammattisuojattu tehtävä. En ole omalla henkilöstöhallinnon kokemuksellani, joka perustuu opintojen erikoistumisalueisiin ja usean vuoden kokemukseen hr-tehtävissä, pätevä tekemään kirjanpidon tehtäviä. Osaan lukea tuloslaskelmaa ja tasetta, mutta en osaa laskea niitä. Tiedän, että tulot menevät debitiin ja menot creditiin, mutta siinä se onkin. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Jos työnantaja haluaisi kouluttaa minut tähän tehtävään alusta alkaen, niin olisin kiinnostunut. Silloin kun edellytyksenä on useamman vuoden kokemus kirjanpidosta, tehtävä on minulle väärä.
Mutta toisinpäin tuo onnistuu. Siirryin kirjanpitotehtävistä henkilöstöhallintoon ilman mitään ongelmia. Asiat ovat opittavissa ja HR on yksi yksinkertaisimpia asioita yrityksessä.
Saatte kiittää tästä kaikesta työministeri Jari Lindströmiä. Hän suorastaan rehentelee, sillä miten työhaluttomat saadaan nyt töihin. Voin laittaa heti linkkejä hänen juttuihinsa jos joku ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Saatte kiittää tästä kaikesta työministeri Jari Lindströmiä. Hän suorastaan rehentelee, sillä miten työhaluttomat saadaan nyt töihin. Voin laittaa heti linkkejä hänen juttuihinsa jos joku ei usko.
Onneksi Jari Lidström tulee putoamaan eduskunnasta seuraavissa eduskuntavaaleissa koska persut tulevat häviämään vaalit koska pettivät äänestäjänsä. Jari Lidström pääsee takaisin putoamisen myötä sinne kortistoon josssa on ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt mättää, kun tämä ei millään mene sinulle jakeluun? Vai oletko sinä todella niin sinisilmäinen, että kuvittelet työkkärille oikeasti pelkän yhteydenoton riittävän siinä tapauksessa, että 4H-neuvoja ottaa työnantajaan yhteyttä kuullakseen, että ei kelpaa velkaneuvojaksi ja jättää hakemuksen tekemättä? Ei työtön voi ottaa sitä riskiä, että joutuu odottamaan työkkärin lausuntoa ja päivärahoja tavallista pitempään, vaikka karenssia ei tulisikaan.
Sinne nimittäin pitää myös ilmoittaa, että onko saanut paikkaa vai ei ja pienimmän riesan tie on tehdä hakemus.
Terveisin entinen 4H-neuvoja, joka haki velkaneuvojan paikkaa ja pääsi peräti haastatteluun.
Tämä entinen 4H neuvoja kertoi aikaisemmassa viestissään olleensa myös yritysneuvojana ja silti ihmetteli miksi hänelle laitettiin työhönosoitus velkaneuvojaksi. Ja nyt kävi ilmi, että hänet oli kutsuttu haastatteluun! Eli eihän se osoitus ollutkaan huono. Työnhakijoiden pitäisi ymmärtää ettei koulutuksen ja työkokemuksen tarvitse aina olla juuri se oikea, vaan pitäisi rohkeasti hakea työpaikkoja. Poislukien ne paikat, joihin voidaan ottaa vain tietyllä koulutuksella (hoito- ja sosiaalialat esim.)
Joissakin tilanteissa koulutuksen ja kokemuksen tarvitsee olla juuri oikea, vaikka kyseessä ei olisi ammattisuojattu tehtävä. En ole omalla henkilöstöhallinnon kokemuksellani, joka perustuu opintojen erikoistumisalueisiin ja usean vuoden kokemukseen hr-tehtävissä, pätevä tekemään kirjanpidon tehtäviä. Osaan lukea tuloslaskelmaa ja tasetta, mutta en osaa laskea niitä. Tiedän, että tulot menevät debitiin ja menot creditiin, mutta siinä se onkin. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Jos työnantaja haluaisi kouluttaa minut tähän tehtävään alusta alkaen, niin olisin kiinnostunut. Silloin kun edellytyksenä on useamman vuoden kokemus kirjanpidosta, tehtävä on minulle väärä.
Mutta toisinpäin tuo onnistuu. Siirryin kirjanpitotehtävistä henkilöstöhallintoon ilman mitään ongelmia. Asiat ovat opittavissa ja HR on yksi yksinkertaisimpia asioita yrityksessä.
Hyvät sulle. Kuten itsekin totesit, kaikissa tilanteissa se ei ole mahdollista. Teille menee muuten varmasti tosin hyvin kun HR:ää hoidetaan noin asiantuntivasti. HR ei ole rakettitiedettä, mutta ihan summamutikassa tehtäviä arvailukaan ylimielisiltä ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin arvattu. Suosioni salaisuus ei suinkaan ollut menestyksenin yritysneuvojana vaan suunnaton oppimiskykyni, kun siinä vaiheessa olin jo toisen alan maisteri. Toiseksi haastatteluun on tapana kutsua tietty määrä hakijoita, jos on toiveita löytää heistä sopiva työntekijä. Kolmanneksi, haastattelija oli tuttu. Enpä ole kysynyt, millä ansioilla minut sinne kutsuttiin, ihan piruuttaanko.
Sinä taidat olla niitä työtarjouksia lähettelevä työkkäritäti, jos ei ollenkaan ymmärrä, mitä eroa on toimia 4H-neuvojana ja maatalousyritysten neuvojana kuin velkaneuvojana. No, minäpä selitän: kaksi ensinmainittua neuvovat ihmisiä selviytymään elämästään siten, että eivät tarvitse velkaneuvojaa. Hän taas tarvitsee aivan toisenlaisia taitoja ja kykyjä kuin esimerkissä mainittu porkkananviljely tai maataloustukihakemusten teko.
Tämä on kyllä totta, että kannattaa hakea sellaisiakin paikkoja, joihin ei pätevyys riitä. Minun oma kokemukseni on se, että ei minua edes haastatella niihin paikkoihin, joihin olisin omasta mielestäni sekä pätevä että sopiva eikä sellaisiin, joihin olen ylikoulutettu. Sen sijaan haastattelukutsut ovat yleensä olleet sellaisiin paikkoihin, joihin olen sekä epäpätevä että sopimaton. On ehkä velkaisten etu, että en tullut valituksen siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
Sossussa työskentelee etuuskäsittelijöitä (merkonomi tmv koulutuksella), jotka tekevät liukuhihnapäätökset. Ei siis pääsääntöisesti esim tapaa asiakkaita. Jos tapaamiselle on tarve, asiakkuus siirretään todennäköisesti sosiaaliohjaajalle (sosionomi) tai sosiaalityöntekijälle.
Eikö toimeentulotuki siirry kelalle, eli lähtevät nekin merkonomit jonon jatkoksi työttömyyskortistoon?
Sosiaalityöntekijöiltä muuten vaaditaan nykyään jo sijaisuuksiinkin vähintään sosiaalityön aineopinnot ja harjoittelut. Onhan se toisaalta väärin, että joku avoimessa yliopistossa pikakouluttautunut tai alan opiskelija on sitten pätevämpi kuin vuosia sitä työtä tehnyt, tai vuonna 1982 sosiaalityön opinnot kesken jättänyt mutta aineopinnot suorittanut on pätevämpi kuin 15 vuotta sijaisuuksia tehnyt sosionomi. Toisaalta voisi tietenkin siltä sosionomilta kysyä, miksi hän ei ole suorittanut pätevyyteen vaadittuja opintoja. Mutta kun on ollut muutenkin tarpeeksi töitä, ei ole tarvinnut.
Kertoisiko tämä työttömyystrolli, millä tavalla tehdään todistettavissa oleva yhteydenotto, jos on vain nettilomake ja ilmoituksessa lukee "paikka täytetään sopivan henkilön löydyttyä"? Lomake suljettu, puhelimeen ei vastaa kukaan eikä sähköpostia ole? Se on sitten lähetettävä hakemus kirjattuna kirjeenä postitse, vaikka ilmoituskin on siihen mennessä poistunut netistä, kun "tarjous" tavoittaa työttömän.
On asioita, jotka ovat riittävällä pohjakoulutuksella opittavissa, kuten monet erilaiset neuvojan työt. Esimerkiksi kirjanpitäjäksi, rekkakuskiksi, poliisiksi tai hoitotyöhön vaaditaan tietyt perustaidot ja usein lakisääteiset opinnot eikä edes sijaiseksi voi ottaa, jos ne puuttuvat. Sitten on näitä opettajan, varastotyöntekijän ym. hommia, joihin voidaan ottaa ihan kuka tahansa ainakin määräaikaisesti, jos laissa tai asetuksessa mainittuja kelpoisia hakijoita ei ole.
Aikoinaan tuli töihinosoitus topless paikkaan tarjoilijaksi.
90100 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, kuten ei pidä sekään, että olisit tullut työhönosoitus haudankaivajaksi. Vai oliko tämä Saksassa? Suomessahan ei työhönosoituksia ole enää aikoihin ollut olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
90100 kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, kuten ei pidä sekään, että olisit tullut työhönosoitus haudankaivajaksi. Vai oliko tämä Saksassa? Suomessahan ei työhönosoituksia ole enää aikoihin ollut olemassakaan.
Edellisen laman aikaan (jolloin topless -baarit Suomeen rantautuivat) näitä tuli, muistan kohun ja hässäkän, vaikka olin nuori.
Kohti tätä mennään taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90100 kirjoitti:
Edellisen laman aikaan (jolloin topless -baarit Suomeen rantautuivat) näitä tuli, muistan kohun ja hässäkän, vaikka olin nuori.
Kohti tätä mennään taas.
Tarkoitan siis THE lamaa 90-luvun alussa. Lamaahan tää on enemmän tai vähemmän ollut viimeiset kymmenen vuotta, pieniä nousuja lukuunottamatta.
Voisiko joku laittaa tästä ketjusta vinkin iltapäivälehteen? Siellä kun on aina näitä otsikoita työnhakijoiden tyhmyydestä, eikä tätä toista puolta tuoda koskaan esiin. PS. Joko se rekryämmä-ketju on vinkattu iltapäivälehdille? Täytyisi saada jokin muutos tähän tilanteeseen, jossa yleistä mielipidettä yritetään muokata siihen suuntaan, että työssäkäyvät ja päättäjät uskovat tosissaan työttömien olevan kaikki pitkäaikaistyöttömiä, laiskoja, saamattomia, sohvalla pötköttelijöitä. Nämä työkkärin sähläilyt ja rekryjen noloudet tulisi nostaa pikku hiljaa esiin.
Tänä keväänä Vantaalla te-toimisto siirtyi uusiin tiloihin. Luultavasti saattaa johtua siitä että vuonna 2019 työllisyysasiat siirtyvät kunnille ja sitten virkailijat on kunnan palveluksessa.