Vierailija

Puuh. Ahdistaa kun lähipiiri painostaa lopettamaan imetyksen. Vieläkö imetät -kyselyt ja eikö sen nyt voisi lopettaa -heitot. Lapsi yhden vuoden ikäinen. Ei siis tarvi mutta olin ajatellut että vieroittuisi itse tässä yhden vuoden huiteilla. No näyttäisi nyt tarvivan vielä sen yhden imetyskerran iltaan. Minun mielestäni. Muiden mielestä ei.

Rasittaa tuo miksi muut kokee oikeudekseen puuttua ja miksi mun täytyy puolustella tätä asiaa kun lapsi selvästi sen tarvii.

Nyt on ollut muutaman illan ilman kun olin ensin reissussa ja sitten taivuin painostuksen alla kokeilemaan josko se nyt olisi tässä. Lapsi todella itkuinen. Sydän särkyy, en tiedä mitä tekisi. Pitäiskö jatkaa vielä hetki ja esim kuukauden tai parin viikon päästä heittää pois kun näkisi että lapsikin olisi valmis. Luulen että teen niin..

En tajua tätä vaikka olen kantani melko kärjekkäästikin ilmaissut, mikä v*ttu siinä on ettei voi sanomista uskoa, miksi sitä pitää puuttua toisen asioihin kun ne ei selvästikään heille kuulu. Äitini, useimmat ystäväni, mieheni. Yleensä siis toimin niin etten puhu näistä asioista kenenkään kanssa kun menee hermot kun ei uskota mun sanaa, nyt vaan ovat ottaneet elämäntehtäväkseen puuttua ja kysellä.

Help me! Onko muita vastaavassa tilanteessa ollut?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Teet niinkuin sinusta on parasta. Meillä miehen suku painostaa naimisiin. Elämme vuotta 2016 ja meille ollaan ihan loukkaantuneita kun ei tehdä vtoisten mielen mukaan :D

Vierailija

Jos niillä ei ole imetys onnistunut tai eivät ole jaksaneet sitoutua siihen?

t. 4-vuotiaaksi lastaan imettänyt, joka teki niinkuin isoäitinsä eikä niinkuin äitinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joo tätä on kyllä ollut että lyhyet imetykset tai ettei ole onnistunut ollenkaan. Koittaisi vain ohittaa muiden kommentit kerta eivät kannusta vaan ennemmin epäilevät ja kyseenalaistavat. Tää on nyt semmoinen asia että kyseenalaistaminen ja epäily ei kuulu tähän minustakaan.

Vierailija

Minun imetyksen painosti lopettamaan exä, eli lasten isä. Hänen mielestään se oli ihan turhaan ajan hukkaa. Sain imettää viittä lasta seisemästä 2-8 kuukautta, sitten iski niin hirvittävä  painostus lopetukseen, etten jaksanut kinata.  

Eikä tarvi edes ajatella, että seksin takia olisi pitänyt lopettaa, sekään ei exää kiinnostanut. 

Vierailija

Älä missään nimessä lopeta, jos et itse halua ja imetys on lapselle tärkeää!

Paljon nykyään puhutaan, että naisia muka painostetaan imettämään ja on joku "imetysmafia" jne. Todellisuudessa Suomi on erittäin imetyskielteinen maa, jossa pulloa tuputetaan äidille ja vauvalle välittömästi, eikä kukaan tunnu uskovan, että imetys voisi sujua. Vauvan imetys vielä pitkin hampain hyväksytään, mutta viimeistään lapsen täyttäessä vuoden alkaa ihmettely ja painostus.

Itse imetin neljävuotiaaksi eikä kyllä kaduta yhtään, päinvastoin. Monelta itkulta vältyttiin ja ihanat muistot jäi. Lapsi on normaalisti itsenäistynyt, seurustelee ja hampaat ovat ehjät jne.

Lapsi on pieni vain hetken verran. Ei ole mitään syytä kiirehtiä. Sinun on koottava itseluottamuksesi ja tehtävä kuten sydän sanoo. Sinä ja lapsesi tiedätte, koska on aika lopettaa, se ei kuulu kenellekään muulle, ei edes isälle.

Vierailija

Itse imetän vielä 1,5-vuotiasta useita kertoja päivässä (5-10), yöllä en sentään enää.

Onneksi lähipiiri jopa kannustaa tähän tai ei ainakaan yritä painostaa lopettamaan. Mieheni äiti ei ole kyennyt itse imettämään lapsiaan mutta eipä hänkään inhottavasti ole kertaakaan puhunut vaikka voisi kuvitella. Mieheni sisko joskus sanoi että häntä inhottaa jos yli 1-vuotiasta imetetään mutta eipä hänkään ole enää sittemmin mitään maininnut.

Pidä pääsi äläkä suostu muiden tahtoon! Katkeraksihan siitä vain tulet jos nyt lopetat. Omasta mielestäni olisi kamalaa lopettaa (muiden painostuksesta) kun taaperolle imetys on vielä niin tärkeää ja itsekin nautin näistä ainoista rauhallisista hetkistä vilkkaan lapsen kanssa. Se auttaa muuten eroahdistukseenkin ja hoitopäivistä palautumiseen jos hoitoon vieminen alkaa olla ajankohtaista.

Tissitakiainen

Olin aika samassa tilanteessa myös. Mutta päätin että sen on mun ja lapsen välinen asia. Ja omaa tahtia imetin 2,5 vuotiaaksi kunnes sitten molemmille riitti :D Ja olin ihan valtavan tyytyväinen ratkaisuun. Pieni aika elämästä. Mee vaan lapsen ja oman sydämen mukaan!! Tsemppiä! <3

Vierailija

Miksi sinun pitäisi kertoa lähipiirillesi imeksestäsi yhtään mitään? Mielestäni imetys on hyvin yksityinen ja henkilökohtainen asia, eikä itselleni tulisi edes mieleen kysellä muiden imetyksistä. Eivät kai ihmiset kysele muiden kuukautisista, sukupuolielimistä tai seksielämästäkään (anteeksi vertaus, mutta tarkoitan sillä vain että mielestäni imetys on yhtä yksityinen asia kuin nuo edellä mainitut, en sitä että siinä olisi jotakin pahaa tai ällöttävää tms.). Eli vaihda puheenaihetta ja tee niin kuin teille sopii, et ole tilivelvollinen yhdellekään sukulaiselle!

Vierailija

Huvittavaa, että aina mollataan kun isät eivät saa olla osallisina mihinkään vaan äidit omii lapset. Sitten kuitenkin neuvotaan, ettei edes kuulu asia isille. Nainen päättää imetyksestä, toki se pitkälti niin menee, mutta yli vuoden ikäinen ei Suomessa TARVITSE ravintoarvojen takia tissimaitoa. Läheisyyden ehkä, mutta sitäkin voi antaa muullakin tavalla. Tiedän, että moni on kanssani eri mieltä tästä. Kunhan vain huvittaa tuo. Ja minun puolesta kukin imettäjööt niin pitkään kuin haluaa, mutta kyllä se sitoo lasta enemmän äitiin.

Vierailija

Ulkopuolisille asia ei kuulu paskan vertaa, ja on todella tahditonta, että äitisi, ystäväsi ym. ovat asiasta mielipiteensä ilmaisseet, saati sitten vielä jankanneet. Miehesi ei kuitenkaan ole ulkopuolinen, vaan lapsen isä. Hän on yhtä paljon lapsen vanhempi kuin sinäkin. En väitä, että hän saisi tehdä lasta koskevia päätöksiä ja sinun olisi kiltisti niitä myötäiltävä ja kuunneltava, vaan että hänellä on oikeus sanoa mielipiteensä. Imetys on toki viime kädessä sinun käsissäsi, koska sinun ruumiisi sen mahdollistaa, mutta miehesi kanssa asiasta keskusteleminen (kumpikin saa perustella kantansa) on ihan kohtuullista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että aina mollataan kun isät eivät saa olla osallisina mihinkään vaan äidit omii lapset. Sitten kuitenkin neuvotaan, ettei edes kuulu asia isille. Nainen päättää imetyksestä, toki se pitkälti niin menee, mutta yli vuoden ikäinen ei Suomessa TARVITSE ravintoarvojen takia tissimaitoa. Läheisyyden ehkä, mutta sitäkin voi antaa muullakin tavalla. Tiedän, että moni on kanssani eri mieltä tästä. Kunhan vain huvittaa tuo. Ja minun puolesta kukin imettäjööt niin pitkään kuin haluaa, mutta kyllä se sitoo lasta enemmän äitiin.

Miten se on niin vaikea hyväksyä, että nainen päättää kehostaan itse! Nainen päättää, miten ja missä synnyttää, nainen päättää tekeekö abortin vai ei, nainen päättää, imettääkö, koska se synnyttävä keho on naisen oma. Tämä ei ehkä ole miehestä reilua, koska lapsi on hänenkin ja blaablaa. Mies ja nainen nyt vaan ihan biologisista syistä eivät ole tässä tasa-arvoisia. Imetys sitoo lapsen äitiin, mutta niin sen aluksi kuuluu ollakin. MInä äitini olin ensimmäiset vuodet pojan kanssa läheisempi, nyt teinillä on ehkä enemmän yhteistä isän kanssa. Äidin ja isän roolit nyt vaan ovat erilaiset. Kyllä se isäkin mukaan ehtii, ei sitä varten tarvitse imetystä lopettaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi. Ap:n tapauksessa lasta imetetään kerran päivässä. Se tuskin erkaannuttaa isää ja lasta toisistaan?

Vierailija

Kiitos ihanista vastauksista! Tsemppiä hain ja sitä täältä sainkin! :)

En oma-aloitteisesti kerro imetysjuttuja, ollaan juteltu ystävien kanssa jotka myös äitejä, kuten nyt lasten kanssa tapahtuneita juttuja muutenkin jaetaan ja haetaan sitä vertaistukea, ja sieltä joka kerta on nyt alettu kysellä jos ollaan ihan muissa jutuissa tekemisissä että kai jo heitit pois jne. Olen siis itse lopettanut aiheesta puhumisen kun huomasin että painostus alkoi ja koitan ohittaa sen mutta sitä ei näytetä oikein hyväksyvän.

Mun täytyy siis vain itse hyväksyä että olen eri mieltä kuin muut ja että lähipiiri ei nyt osaa tukea mua tässä, ja pitää vain pääni. Pitää itseni ja lapseni puolta. Ei se imetys minusta muille kuulu. Isä on tosi vahvasti läsnä lapsen arkiaskareissa muuten että ei sillä imetyksellä lasta isältä pois viedä. :)

Vierailija

Jos susta tuntuu, että lapsi tarvitsee imetyksen ja itse jaksat, niin jatka ihmeessä. Ei se vuosi ole mikään oikea raja, se on keksitty siitä, että silloin vanhempainvapaa loppuu. Jotkut vauvat toki lopettavat imetyksen vuoden vanhana, toiset jo aiemmin. 

Ihmiset ovat kyllä todella tungettelevia, esikoisen kanssa vuonna 2006 joku ihan tuntematon mummo tuli kahvilassa juttelemaan ja kysyi, että en kai minä enää imetä. Mitähän se sille olisi kuulunut?

Esikoisen kanssa itse asiassa kadutti, että lopetin imetyksen n. 1v 5 kk vanhana. Imemisen tarve ja läheisyyden kaipuu oli pienellä kova, ja kun tissiä ei saanut, tyyppi imeskeli minun vatsaa tai käsivartta, kunnes siirtyi oman käsivarren imemiseen. Lapsi ei ollut koskaan syönyt tuttia tai tuttipulloa, niin sniistäkään ei ollut apua. 

Nuorempi taas siirtyi tyytyväisesti tuttipulloon, ja oli siinä tiukasti kiinni monta vuotta. Isona ja liikkuvana tiputteli pulloja ympäriinsä tai jätti peräänsä maitovanan. Matkoilla oli aina hirveä stressi hommata maitoa ja pestä joka välissä tuttipulloja. 

Vierailija

WHO suosittelee imetyksen jatkamista 3-vuotiaaksi. Suosituksessa on tietenkin otettu huomioon kehitysmaat, joissa imetyksen merkitys ravitsemuksellisesti on tärkeämpi, mutta ihan globaali tuo suositus silti on. Ei ole mitään syytä lopettaa imetystä jos sinä ja lapsi sitä haluatte jatkaa.
Itse olin ajatellut imettää juuri niin kauan kun vauva haluaa, oma toive oli 2 vuotta. Kävi kuitenkin meillä niin että lapsi alkoi itse pikkuhiljaa vieroittumaan, kunnes ei enää huolinut rintaa. Hän oli tässä vaiheessa vasta 11kk, ja viimeisen kuukauden koin imettäväni melkein väkisin, lasta ei kiinnostanut yhtään. Vähän jopa kadehdin kaikkia joiden imetys jatkuu, enkä ymmärrä miksi se pitäisi väkisin lopettaa!

Vierailija

Mulla myös just yksivuotias jota imetän. Mieheni on onneksi ihan mun kanssa pääsääntösesti samaa mieltä että imetän kun tuo pieni sitä näyttää tarviivan ja siitä tykkää. Koko mun perhe jaksaakin jatkuvasti hämmästellä ihan joka tapaamisella. "Ei kai nyt noin iso poika enää tissiä tarvii" yms. Tosi rasittavaa.

Vierailija

Lapsentahtisesti minäkin haluaisin lopettaa. Näin olin toivonut. Esikoinen lopetti vähän ennen yhden vuoden ikää, ja imetys ei hälle koskaan ollut niin tärkeä kuin tälle kuopukselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä lopeta, jos et itse halua ja imetys on lapselle tärkeää!

Paljon nykyään puhutaan, että naisia muka painostetaan imettämään ja on joku "imetysmafia" jne. Todellisuudessa Suomi on erittäin imetyskielteinen maa, jossa pulloa tuputetaan äidille ja vauvalle välittömästi, eikä kukaan tunnu uskovan, että imetys voisi sujua. Vauvan imetys vielä pitkin hampain hyväksytään, mutta viimeistään lapsen täyttäessä vuoden alkaa ihmettely ja painostus.

Itse imetin neljävuotiaaksi eikä kyllä kaduta yhtään, päinvastoin. Monelta itkulta vältyttiin ja ihanat muistot jäi. Lapsi on normaalisti itsenäistynyt, seurustelee ja hampaat ovat ehjät jne.

Lapsi on pieni vain hetken verran. Ei ole mitään syytä kiirehtiä. Sinun on koottava itseluottamuksesi ja tehtävä kuten sydän sanoo. Sinä ja lapsesi tiedätte, koska on aika lopettaa, se ei kuulu kenellekään muulle, ei edes isälle.

Onko vaikea uskoa, että täällä on molempia, sekä imetyskielteisyyttä (etenkin kun lapsi on yli vuoden niin alkaa kunnon paheksunta) että syyllistystä ja painostusta vähintään siihen 6kk täysimetykseen? Tohon väliin mahtuu ne, jotka täysimettää 6kk ikään ja osittaisimettää tasan vuoden vanhaksi, heitä ei taida juuri kukaan paheksua. Muuten löytyy aina joku, jonka mielestä olet huono äiti ja teet väärin. 

Itse olen kokenut paheksuntaa imetysmafian taholta, kun aloitin kiinteät jo 4kk iässä, kun lapsi oli selkeästi kiinnostunut ruoasta eli siis herkkyyskausi alkoi. En siis korvannut  äidinmaitoa perunasoseella vaan tarjoilin lusikankärjellisiä eri ruoka-aineita maistiaisiksi. Vauva sai edelleen käytännössä kaiken ravintonsa äidinmaidosta, mutta ehei eihän se riitä. Ja seuraavaksi sitten varmaan eri porukka alkaa kysellä, enkö jo aio lopettaa imetystä, kun lapsi lähenee sitä maagista 1v ikää.  

Vierailija

Jos painostuksen alla lopetat imetyksen, niin se harmittaa sua jälkeenpäin.
Mä pitäisin taukoa sellaisten ihmisten tapaamisesta jotka painostaisi imetysasioissa.
Mä imetän 14 kk ikäistä useamman kerran päivässä, mutta en siitä oikeastaan puhu missään muualla kun imetystukiryhmän tapaamisissa ja sellaisten kavereiden kanssa, jotka on / on ollu samassa tilanteessa.

Sä päätät imetyksestä. Pidä pääsi ja pysy tyynenä. Sanot kerran kantasi kyselijälle / painostajalle, etkä sen jälkeen ole kuulevinasikaan enää mitään.

Häpeääkö miehesi imettämistäsi ja siksi painostaa lopettamaan?

Vierailija

Oma äitini on välillä imetysasiassa ärsyttävä töksäyttelijä, juurikin näitä "no eikö se nyt jo olisi aika lopettaa!" ja "tuommoista turhaa tississä roikkumista..." jne. Kuopus on siis 8kk nyt, eli ei minusta yhtään mikään kiire lopettaa vielä pitkii aikoihin. Olen vain sanonut takaisin, että voi lopettaa sen paasaamisen, koska aion jatkaa imetystä ihan niin pitkään kuin haluan. Olen myös lisännyt, että nykysuosituskin on, että osittaisimetystä voi hyvinkin jatkaa kahden vuoden ikään saakka! Mieheni kyseli (ei painostanut onneksi) esikoisen imetyksen lopettamisesta siksi, koska hän koki sen takia jäävänsä paitsi jostain. Esimerkiksi esikoinen nukahti tissille iltaisin, eli mies ei koskaan voinut nukuttaa vaikka olisi halunnut. Imetys on ihana asia, eikä siihen pitäisi liittyä mitään painostuksia tai paheksuntaa. Pysy kovana, jos haluat imettää, imetä! Se on hyvästä lapsellesikin, onhan ne rintamaidon hyödyt todistettu sen sata kertaa. Ei siinä varmaan auta kuin jankata takaisin kyselijöille ja jankkaajille, että imetys loppuu, kun sinä ja lapsesi olette siihen halukkaita, eikä ulkopuolisten tarvitse puuttua. Miehen kanssa toki suosittelen puhumaan asiasta ihan kunnolla, miksi se häntä häiritsee?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat