Mitkä on tärkeimmät asiat muistaa kun muuttaa kotoa pois lapsen kanssa?
Voiko joku selväjärkinen ajatella puolestani - itse en siihen enää pysty, voimat on lopussa :(
Kommentit (32)
Vaikka mummola tai vastaava... Sinne voisi pikkuhiljaa viedä mm. muistoja, papereita ja tavaraa varastosta ym.
Kannattaa ihan ensitöiksi käydä kaupunkisi sosiaalitoimiston nettisivuilla ja tulostaa sieltä toimeentulotukihakemus, täytä se ja hommaa tarvittavat liitteet eli tiliotteet jne. (lukee siinä hakemuksessa)
Seuraavaksi mene kaupungin asuntotoimistoon ja laita hakemus menemään. ;) Katso vaikka vapaat asunnot ja valitse mieleinen, jos mahdollista.. Tuossa tilanteessa antavat kyllä asunnon tosi nopeasti.
Kun saat asunnon, tee heti vuokrasopimus ja liitä se siihen toimeentulotukihakemukseen, samoin käy tekemässä kelassa asumistukihakemus ja mainitse se siinä toimeentulotukihakemuksessa.
Ja siihen t.hakemukseen kirjoitat, että haet toimeentulotukea kyseiselle kuukaudelle ja haet myös avustusta vuokratakuuseen, ensimmäiseen vuokraan, huonekaluihin sekä muuttokustannuksiin.
Selität siinä oman tilanteesi ja vie hakemus ja kaikki liitteet sosiaalitoimistoon. Anna ne ihan henkilökohtaisesti vaikka neuvonnan henkilölle ja kerro hänelle, mitä hakemus sisältää, niin he käsittelevät sen nopeasti. Tai toinen vaihtoehto on mennä sosiaalitoimiston päivystykseen lappunivaskan kanssa, niin he tekevät päätöksen saman päivän aikana ;)
Tuolla edellä olikin jo ohjeet lapsilisän korotuksen hakuun ja huoltajuusasioihin...
Onnea matkaan sinulle ja usko pois elämä alkaa hymyillä pikku hiljaa!
Hienoa, että olet huomannut, ettet ole onnellinen ja uskallat tehdä asialle jotain ;)
En nyt tiedä virallista nimeä ;) Mutta periaatteessa mikä tahansa asunto käy, jos vuokratakuu/vuokra ei ole mikään hullun iso... Kaupungilta vaan saa kämpän nopeammin ;) Kuun vaihteessa tuo tarjontakin on parempi ja on valinnanvaraa.. Mutta voi tuota muiltakin vuokranantajilta tosiaan kysyä! Esim. vvo, sato jne. En nyt tiedä pääkaupunkiseudun tarjontaa, mutta googleta, niin varmasti löytyy!
38
Meillä asuu meidän (kaupungin taloyhtiössä) meidän pihassa mm neljä poliisia, eikä yhtäkään juoppoa(ainakaan mitään pultsaritasolla olevaa) tai narkkaria. ja suurin osa asukkaista on lapsiperheitä, ja kaikinpuolin mukavia ihmisiä.
sen sijaan kun asuin yksityisessä taloyhtiössä aiemmin, mulla oli yläkerran naapurina möykkäävä pultsari, alakerrassa v-mäinen kyttääjä joka mm teki musta valituksen isännöitsijälle siksi että mun koira haukkuu kaiket päivät(mulla ei ole koiraa).
Saat todennäköisesti toimistossa paljon huonompaa palvelua ja asunnon hitaammin, jos rupeat selittämään, että toi ja toi ei kelpaa.
Osa kaupungin asunnoista on tosi kivoja ja uusia, osa aika kamalia. Ymmärrän, että haluaisit tietysti kivan asunnon, mutta kumpi sinulle on tärkeämpää: saada asunto heti vai saada kiva asunto?
Molempia et voi saada kuin tuurilla.
Onko lapselle hyväksi oppia että noin vain häivytään jos seksiä ja keskustelua ei riitä joka hetkelle? MIETTIKÄÄ VÄHÄN.