Välillä minusta tuntuu, että pitkäaikaiset ystäväni liukenivat kateudesta :\
Jos sinulle ei ole jostain syystä oltu kateellisia tai et ole siitä tietoinen, niin annahan kun kerron: tosielämässä se EI ole imartelevaa eikä kivaa, päinvastoin siitä tulee erittäin surkea fiilis, sellainen minä vs. muut.
No oli miten oli, välillä vain luulen niin. Tai sitten minulla on ollut "liikaa" (sitähän ei muut määrittele) ihmissuhdesekoiluja. Mutta tämä on mielestäni omituinen syy kadota, koska kyllähän minä saan elää elämääni miten haluan
Todellisuudessa en tiedä syytä, käyn vain läpi kaikkea. Onhan siitä jo aikaakin.
Kommentit (57)
Tiivistelmä: ap haluaa aloituksessaan pohtia johtuvatko hänen katkenneet ja väljähtyneet ystävyyssuhteet kateudesta -> ap kertoo perusteluinaan miessuhteensa ja sen, että joku on sanonut hänelle että kateudesta on kysymys -> ?
Jos et halua kertoa itsestäsi mitään muuta, niin et voi tästä ketjusta saada mitään reflektiota omille pohdinnoillesi. Joten miksi et vain pitäydy omassa käsityksessäsi meistä ja muista välittämättä?
Voi olla, että ap:n ystävät on ikäviä tyyppejä. Mulla on ollut kateellisia kavereita, jotka ovat kateellisia silloinkin, vaikka mulla olisi selkeästi paskempi elämäntilanne! Etäännytin näitä tyyppejä ja olin yksinäinen. Nyt olen kumminkin löytänyt ainakin yhden uuden kaverin, joka on aidosti iloinen toisten onnistumisesta. Tapaamisen jälkeen on aina hyvä ja kevyt olo, ei epämääräinen tai loukattu. Uskon saavani lisää tällaisia kavereita, kannatti.
En kannata tavan vuoksi ystävyyden pitämistä, minusta ei ole törkeää jättää kavereita, joiden kanssa ei enää viihdy eikä ole yhteistä. Minutkin saa ystävänä jättää taakse, jos seurani lakkaa kiinnostamasta.
Onko ap se sama joka tänne aika ajoin kirjoktaa ja aloitukset on aina samantyyppistä diipadaapaa? Olen varmaankin yksinkertainen mutta en tästä ymmärtänyt yhtään mitään. Jos ap on yhtä vaikeaselkoinen ystävilleen, niin en ihmettele että ystävät ovat kaikonneet.
Myönnän, että olen ajoittain kateellinen. Mielestäni tunne on hallussa, koska myönnän sen olevan olemassa päässäni ja pystyn nimeämään tilanteet, joissa se herää. Harva ihminen on kateudesta täysin vapaa. Siksi useimmiten ne, jotka kiistävät olevansa koskaan kateellisia, ovat niin kateellisia, etteivät pysty edes myöntämään sitä.
Paskat ne mitään kateellisia ole, eivät vaan välitä hillua lutkan kanssa samoissa jengeissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on oleellista, mitä ap kokee saaneensa enemmän kuin muut? onko se rahaa, esim perintönä? Mahdollisuuksia? kavereita? Mä en osaa muuten vastata. Mulla on paljon ystäviä joilla on enemmän rahaa kuin mulla, enemmän ystäviä kuin mulla, enemmän ulkomaanmatkoja, enemmän puutarhakasveja jne kuin mulla, mutta en oo kateellinen.
Niin, sinä. Minulle on sanottu suoraan kateudesta. Eri ihminen, mutta sama aihe. Ja kateus sanana tuntuu provosoivan ihmisiä, vihaan koko sanaa. EN TYKKÄÄ OLLA MAHDOLLISEN KATEUDEN KOHTEENA. Jos minulla on hieno joku mikä ikinä, niin totta kai haluan että sitä ihastellaan hyvässä hengessä. Se tekee iloiseksi. Ei kai kukaan halua, että omat kivat asiat ovat näkymättömiä muille. Kuka tahansa haluaa vaikkapa nätistä vaatteesta ihailevan kommentin, mutta harva haluaa vihamielistä kateutta.
Itsekin olen saanut kateutta osakseni, ei niin että mulla olisi ollut niinkään enemmän kuin toisella, vaan pelkästään se että olen ollut tyytyväinen omaan elämääni on aiheuttanut kateutta. Se ei ole todellakaan imartelevaa, vaan itsellä tulee vain olo, että pitää välttää niistä kivoista asioista puhumista kun toisen olemuksesta ja kommenteista huomaa kateuden. Mutta jos sulla on useat ihmiset katkeisseet välit "kateuden" takia. Niin voisiko kuitenkin ehkä kyse olla siitä, että kuvittelet että nämä henkilöt ovat sulle kateellisia kun ajattelet itse, että sulla on enemmän kuin toisilla ja se heijastuu negatiivisesti käytökseesi?
Iloisista asioista pitää saada kertoa ja hehkuttaa mutta se pitää olla myös molemminpuolista. Vaatii myös hieman tunneälyä ja tilannetajua, koska niistä omista asioista voi hehkuttaa. Oletko kenties hehkuttanut omaa onnea, kun toinen on vaikkapa juuri kertynyt jotakin masentavaa omasta elämästä. Silloin ei ole kyse kateudesta vaan yksinkertaisesti siitä, että sulla ei ole ihmissuhdetaitoja.
^ Öööö... En?
Ja puhun nyt yhdestä ainoasta porukasta, jonka epäilen kadonneen kateussyistä. Muut ovat kadonneet muista syistä TAI minä itse olen katkaissut välit. Yksi esimerkiksi ilkeili minulle kateuttaan ja purkaakseen omia ongelmiaan. 10 vuotta olimme ystäviä, sitten minulle riitti.
Vierailija kirjoitti:
Paskat ne mitään kateellisia ole, eivät vaan välitä hillua lutkan kanssa samoissa jengeissä :D
Mikähän tekee "lutkasta" huonon ystävän? Eivät ystävänikään mitään neitsytenkeleitä olleet :D Tosin, minulla taitaa tänä päivänä olla enemmän kokemusta kuin yhdelläkään heistä, näin luulen. Jos olisimme ystäviä edelleen, niin tietäisin miten asia on. Meillä oli tapana olla avoimia ihan kaikista aiheista :) Se oli yksi parhaista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla mahtaa olla hurjasti omaisuutta. Hah hah haa.
No on minulla omistusasunto ja siihen päälle rahaa. Tarvitseeko ihmetellä ihmisten suhtautumista irl, jos jo tuntemattomat netissä epäilevät, etten tiedä omaa omaisuuttani ja aukovat varmuuden vuoksi naamaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tekee "lutkasta" huonon ystävän? Eivät ystävänikään mitään neitsytenkeleitä olleet :D Tosin, minulla taitaa tänä päivänä olla enemmän kokemusta kuin yhdelläkään heistä, näin luulen. Jos olisimme ystäviä edelleen, niin tietäisin miten asia on. Meillä oli tapana olla avoimia ihan kaikista aiheista :) Se oli yksi parhaista asioista.
Eivät halua, että heitä luullaan samanlaisiksi. Vielä jos on käynyt kavereidenkin miehet läpi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua, että heitä luullaan samanlaisiksi. Vielä jos on käynyt kavereidenkin miehet läpi ;)
Nyt täytyy sanoa, että minä en näe tekstissäni ainuttakaan kohtaa, jossa sanon käyneeni ex-kavereiden miehet läpi :'D
PS. Ovat muuten niin kaukana minun maustani, etten kävisi läpi vaikka mikä olisi.
Toisaalta myös oletus, että minä ja ex-kaverini olemme heteroita, on omituinen. Olemme kyllä, mutta mitäs jos emme olisi olleetkaan?
Ap, mönkään meni kun mainitsit taikasanan KATEUS. Se on punainen vaate. Nyt olet paha tyyppi mammojen silmissä. Eihän kukaan ikinä ole kateellinen kenellekään! Hullu on, jos sellaista luulee!! Kaikkihan vain rakastavat kauniita ihmisiä, jotka ovat saaneet enemmän kuin muut!!
Vierailija kirjoitti:
Typerä kommentti, varmaan jonkun vähä-älyisen kirjoittama.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mönkään meni kun mainitsit taikasanan KATEUS. Se on punainen vaate. Nyt olet paha tyyppi mammojen silmissä. Eihän kukaan ikinä ole kateellinen kenellekään! Hullu on, jos sellaista luulee!! Kaikkihan vain rakastavat kauniita ihmisiä, jotka ovat saaneet enemmän kuin muut!!
Niin... Kateus on kirosana. Kateus = vittuilua, että lälläslää, minullapa on sitä ja tätä ja tuota, vaikka todellisuudessa ei todellakaan tarkoita sellaista.
Miehistä puhuminen tarkoittaa sitä, että haluaa siinä sivussa kertoa muille, että minullapa on sitten muuten vientiä, jos ette ole tähän mennessä huomanneet. Miessotkuista puhuminen tarkoittaa, että yrittää näyttää muiden silmissä ihmiseltä, jolla on "aina jotain meneillään."
Mulla oli kerran ystävä, jota selkeästi ärsytti se, että itselläni oli aina paljon vientiä miesten keskuudessa. Tämä nainen aina vihjaili, ettei ymmärrä miksi, miten nyt kukaan voisi minusta kiinnostua, ainakaan kukaan normaali mies. Hän myös aina mustamaalasi minua muille. Tästä henkilöstä juuri kukaan ei ikinä ollut kiinnostunut, miehet haukkuivat rumaksi ym. Olen aika varma, että johtui kateudesta. Ei olla kyllä enää kavereita, kumpaakaa tuskin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tuo voisi pitää paikkansa, jos ystävät ovat jotain kunnon uskovaisia, jotka säästävät itseään avioliittoon :D
Ehkä ongelma on siinä ettet osaa puhua asioista luontevasti tai kerskailematta, nytkään et suostu anonyyminä avaamaan tilannettasi koska koet sen kerskailuna.
Mutta moni on kateellinen, varsinkin jos sulla tosiaan on omaisuutta (itse hankittua?) mutta mitä siitä. Koita olla avoin j aystävällinen ystävillesi, ja jos he edelleen kohtelevat sinua kateellisesti (?), hanki uusia ystäviä. Ei tarvitse sietää ikävää käytöstä ihmisiltä, joiden pitäisi olla ystäviä. oletko kovin nuori?
Aina ei myöskään kannata olettaa, että kaikki ovat kateellisia, sellainen käytös voi olla alentavaa muiden mielestä. Kyllä mua ottais pattiin jos mun varakas ystävä koko ajan olis sitä mieltä että mä oon sille kateellinen.