Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Triangeli

Hei,

Jäin kahden päiväkoti-ikäisen tyttären kanssa pitämään kotia kun isännällä lähti laukalle. Lunastin hulttion pois n. 500.000€ asunnostamme ja nyt minulla yksin asuntolainaa n. 260.000€. Nettotuloni ovat lapsilisineen ja yh-korotuksineen n. 3200€/kk. Vastiketta maksan n. 370€/kk ja auto pitää olla työn takia... Kohtalotovereita? Miten selviätte taloudellisesti?

Kommentit (12)

Vierailija

Mulla aika samanlaiset speksit, lainaa jokunen kymppitonni vähemmän mutta otin sen alun perinkin yksin, hulttio oli ulkoistettu jo tuossa vaiheessa. Asunnon arvo on vain vähän reilu puolet tuosta sinun. Lapset jo isoja, jolloin ei tule päiväkotimaksuja mutta rahaahan niihin menee paljon enemmän.

Noin  puolet tuloista menee asumismenoihin, joten kyllähän tässä pärjää. Remontti tosin on vetänyt talouden tosi tiukalle. Koko ajan  pitää jaksaa tehdä ekstratöitä niin pysyy pää pinnan yläpuolella. Paljon vaikempaa tama olisi jos olisi vielä hulttiokin ruokittavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Missä asut? Onk pakkoa asua juuri tuossa asunnossa? Voitko muuttaa pienempään? Jos et, niin pystyisitkö ottamaan vuokralaisen/vuokralaisia? tai pyörittämään turisteille kotimajoitusta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Onk pakkoa asua juuri tuossa asunnossa? Voitko muuttaa pienempään? Jos et, niin pystyisitkö ottamaan vuokralaisen/vuokralaisia? tai pyörittämään turisteille kotimajoitusta

Miksi ihmeessä, jos kerran pärjää?

Vierailija

Ota alivuokralainen jos mahtuu. Minulla on au pair, auttaa arjessa. Lapset tosin jo koulussa. Onnittelut, että pääsit hulttiosta. Mulla kävi hyvä mäihä, toinen nainen vei mukanaan. Tosin saan vaan Kelasta elatusmaksut, hulttio ei kykene niitä hoitamaan.

Vierailija

No eipä kerrostaloasuntoon Helsingissä juuri oteta alivuokralaisia, eikä sen puoleen au pairejakaan. Mutta en olekaan tuo puolen miljoonan asunnossa asuva ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ota alivuokralainen jos mahtuu. Minulla on au pair, auttaa arjessa. Lapset tosin jo koulussa. Onnittelut, että pääsit hulttiosta. Mulla kävi hyvä mäihä, toinen nainen vei mukanaan. Tosin saan vaan Kelasta elatusmaksut, hulttio ei kykene niitä hoitamaan.

Minkälaista lainaa makselet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkevää
Muuta halvempaan!

En tiedä kenelle tuon osoitat, mutta tässä on kakkonen. Kirjoitin juuri että pärjäillään, joten ei ole tarvetta muuttaa halvempaan (asutaan Helsingissä, joten kahden teinin kanssa ei juuri halvemmalla pääse). Jos duuni menee alta niin se on sitten toinen tilanne. Kun maksaa lainaa yksin niin ihan kaikkiin kauhuskenaarioihin ei pysty varautumaan. Se ei kuitenkaan ole syy asua teltassa.

Vierailija

Luin joskus että asuntolainan lyhentämiseen pitäisi mennä korkeintaan kolmasosa nettotuloista, ja laina pitäisi saada maksettua kymmenessä vuodessa. Se ei kyllä pääkaupunkiseudun asuntojen hinnoilla ole mitenkään mahdollista normaalituloiselle yksinhuoltajalle, ainakin jos on enemmän kuin yksi lapsi. Onneksi pankki ei aseta näin tiukkoja ehtoja.

Vierailija

Mulla ei ole lainaa noin paljon (n. 100te) mutta talon arvokaan ei ole kuin n. 200.000. Lapset vuoroviikoin isällään joten elatusmaksuja ei tule ja lapsilisät menee puoliksi, nettotulot sellaiset 3000-3100 e kuussa. Auto välttämätön. Talon asumis- ja korjauskustannukset on kyllä aika kovat välillä yksin maksella mutta ei auta. Tilaa ei kuitenkaan ole yhtään ns. liikaa. Laina-aika on jo 25 vuotta joten sielläkään ei kauheasti ole tingittävää. Melkeinpä voi sanoa, että kaikki menee mikä tulee, pieni puskuri on yllätyksiä varten. Pärjätään.

Vierailija

Triangeli kirjoitti:
Hei,

Jäin kahden päiväkoti-ikäisen tyttären kanssa pitämään kotia kun isännällä lähti laukalle. Lunastin hulttion pois n. 500.000€ asunnostamme ja nyt minulla yksin asuntolainaa n. 260.000€. Nettotuloni ovat lapsilisineen ja yh-korotuksineen n. 3200€/kk. Vastiketta maksan n. 370€/kk ja auto pitää olla työn takia... Kohtalotovereita? Miten selviätte taloudellisesti?

Puuttuvat rahat joko yhteiskunnalta tai sitten lapsen isältä. Silleen pärjää..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat