Miksi taloihin piirretään nykyään vain yksi vessa?
Olemme alkaneet haaveilla talosta. Aiemminkin on, mutta nyt tämä on realistisempaa. On haettu talokirjoja ja katsettu netistä malleja. Muutaman vuoden takaiseen verrattuna on ihmetelty, että jopa 120-neliöisiin taloihin on useimmissa malleissa piirretty vain yksi vessa. Onko tämä joku EU-määräys? Toki sille toiselle pytyllekylpyhuoneesta noista useimmista tilaa löytyy, mutta ihmetyttää vain, että miksi tämä suuntaus? Sama näyttää olevan jokaisella talovalmistajalla, mitä tähän mennessä on katsottu. Itse haluttaisiin kyllä kaksi vessaa ja vielä niin, ettei se pytty ole kylpyhuoneessa, vaan erillisen vessa kylppärin vieressä. Sellaista ei juurikaan näistä pienemmistä malleista löydy. Meillä ei ole isolle talolle tarvetta.
Kommentit (25)
Talotehtaat haluavat mahdollisimman alhaisen lähtöhinnan noille paketeilleen. Vesikalusteet ja viemärit lisäävät kustannuksia aivan helvetisti. Siksi noissa paketeissa on mahdollisimman vähän vessa- ja keittiökalusteita.
Noin pieniin neliöihin ei hirveästi mahdu. Kannattaa keskustella talofirman arkkitehdin tai oman arkkitehdin kanssa saisiko joitain seiniä siirtämällä tai esim jostain minikokoisesta vaatehuoneesta (mikä on turha) tehtyä erillisen vessan. 1200x1800mm on jo hyvän kokoinen vessa.
Tästä syystä olemme piirtäneet itse 2 taloamme, ensimmäinen oli 162m2 ja meillä oli 2 erillistä wc:tä sekä lapsille yksi kylpyhuone suihkulla ja pytyllä saunatilojen lisäksi. Eli 3 vessaa eikä yhtään pyttyä saunan pesuhuoneessa. Enimmillään meitä asui 6 tuossa talossa.
Samoin nykyisessä talossa - vanhempien makuuhuoneen yhteydessä täysi kylpyhuone vessoineen ja 2 erillistä vessaa. Enää 3 asukasta mutta sopivasti tilaa.
Tarkoitan lähinnä sitä, että ennen kyllä oli piirretty se pytty noihin kylppäreihin sataneliöissäkin taloissa, mutta näissä uusissa malleissa ei ole edes sitä, siis piirretty pytyn paikkaa sinne kylppäriinkään. Ilmaisin vähän huonosti aloituksessa asiani. Hyvin sitä tilaa on erilliselle vessalle, jos on esim kaksi makuuhuonetta sadan neliön talossa ja tällaisia on katseltu eniten. Meille riittää yksi vierashuone. Lapset ei ole enää kotona.
Minä haluaisin kanssa ison hallin missä olisi neljä pyttyä, sillä vessahommissa ei ole meidän mielestä mitään hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Talotehtaat haluavat mahdollisimman alhaisen lähtöhinnan noille paketeilleen. Vesikalusteet ja viemärit lisäävät kustannuksia aivan helvetisti. Siksi noissa paketeissa on mahdollisimman vähän vessa- ja keittiökalusteita.
Tässä on kyllä järkeä. Varsinkin kun nykyään halutaan yhä enemmän, kuten mekin, mahdollisimman pitkälle rakennettu. No keittiön suunnittelen kyllä itse, olen yhden toimivan keittiön suunnitellut miehen kanssa tähän nykyiseenkin asuntoon rajoituksista huolimatta.
Olen opettajana pienellä paikkakunnalla ja asun yksin. Hommasin huvilamallistosta itselleni pienehkön omakotitalon (tosin hirren paksuutta piti suurentaa melkoisesti, että sai nämä nykyiset rakennusmääräykset täytettyä). Alta 100 tonnia maksoin tontteineen päivineen rantatontilla. Suurin säästökohde oli se, että kylppäri ja keittiö laitettiin samaan kohtaan taloa ja suihkut ja keittiön hanat saman seinän toisille puolille. Putkea ei koko kämppään tullut kuin ehkä viitisen metriä.
7: Tuo on ideaalitilanne. Itselläkin tavoite, että vesiputkia ei kulje makkareissa tai olohuoneissa. Meillä on kahdelle vessalle tarve sen takia, että miehellä on aika toimiva suoli ja esikoisella ärtynyt suoli, eli kun nämä kaksi ovat paikalla samaan aikaan, niin muut saavat jonottaa. Vaikka esikoinen ei asu kotona, niin kyllä hän välillä käy. Nytkin on ja on jo toista kertaa tälle aamulle vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Tai tällainen kuva halutaan antaa ja siksi vesipisteet on lähellä toisiaan.
Itseasiassa vesiputki maksaa 2€/m ja viemäriputki ehkä euron enemmän metriltä. Meidän ensimmäisessä talossa kaikki vesipisteet/vessat oli eri puolilla taloa (eli siellä missä niitä tarvittiin) ja olisikohan lisähintaa tullut 2000mk (töineen)? Uudisrakennuksessa vedot on helppoa ja nopeaa tehdä mihin haluaa.
Halvin pytty maksaa 89€, allas n 40€, hanan saa samalla hinnalla. Samankokoisen keittiön hinta ilman koneita voi olla 2500-50000€. Ihan mitä haluaa maksaa.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa vesiputki maksaa 2€/m ja viemäriputki ehkä euron enemmän metriltä. Meidän ensimmäisessä talossa kaikki vesipisteet/vessat oli eri puolilla taloa (eli siellä missä niitä tarvittiin) ja olisikohan lisähintaa tullut 2000mk (töineen)? Uudisrakennuksessa vedot on helppoa ja nopeaa tehdä mihin haluaa.
Halvin pytty maksaa 89€, allas n 40€, hanan saa samalla hinnalla. Samankokoisen keittiön hinta ilman koneita voi olla 2500-50000€. Ihan mitä haluaa maksaa.
3
Vesiputki maksaa tuon verran hirsitaloon pinta-asennettuna ilman mitään maalauksia tai kotelointeja. Näin tein itse, ja siitä syystä hommasta tulikin melko halpa. Sisäänrakennetut putket betoniseinään tai johonkin monimutkaisempaan rakenteeseen maksaakin sitten varmasti paljon enemmän. Jos täällä joudutaan tekemään putkiremontti, niin pidän tonnia jo kalliina hintana.
t. maaseudun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vesiputki maksaa tuon verran hirsitaloon pinta-asennettuna ilman mitään maalauksia tai kotelointeja. Näin tein itse, ja siitä syystä hommasta tulikin melko halpa. Sisäänrakennetut putket betoniseinään tai johonkin monimutkaisempaan rakenteeseen maksaakin sitten varmasti paljon enemmän. Jos täällä joudutaan tekemään putkiremontti, niin pidän tonnia jo kalliina hintana.
t. maaseudun ope
Meillä vedet ja viemäröinnit tehtiin rakennusvaiheessa maavaraisen laatan alle ja pari vetoa yläpohjan kautta. Eli ei tullut lisäkustannuksia mistään roilotuksista tms - sen enempää kuin jos ne kaikki tilat olisi olleet samassa ryppäässä. Samalla tavalla joka tilaan tulee omat putket siihen hanaan.
Putkiremontti on ajankohtainen ehkä 30-40 vuoden päästä, tuskin enää meidän ongelma
Ei kai kukaan ota suoraan valmista talomallia? Eikö niitä aina jouduta väkisinkin jonkun verran muokkaamaan tontin yms. vaatimusten mukaan? Jos haluut toisen vessan niin sit piirrätte siihen toisen vessan.
Meillä arkkitehdin suunnittelema talo, jossa yksi erillinen vessa ja toinen pönttö toisessa kylppärissä (siellä on kylpyamme). Sit on vielä sauna ja pesuhuone erikseen. Siellä ei oo vessaa /pönttöä.
Tämä on ongelma kohtuuhintaisissa ja kohtuukokoisissa taloissa. Itse olen myös olen suolivammainen eikä yhden vessan taloja voitu ajatellakaan. Toki tuo wc-pytty myös pesuhuoneessa on parempi kuin ei mitään.
Me haluttiin ehdottomasti 2 vessaa, talotoimittajat ihmetteli sitä paljon. Ja myös kaksi suihkutilaa, sitä ihmeteltiin vielä enemmän. Nyt on yksi pikkuvessa vanhempien käytössä, suihku+vessa lasten ja vieraiden käytössä ja kylppäri+sauna ilman pyttyä nurkassa.
Talo tuli lähes muuttovalmiina toimittajalta, mutta lopulta päädyttiin piirtämään pohja kokonaan itse. Ei siis tarvitse tyytyä valmiisiin pohjiin, tai muokkaamaan niitä vähän. Voi valita mieleisen kokoisen ja muotoisen talon, "kaataa" kaikki väliseinät ja järjestellä pohjan ihan uudestaan. Tai niinkuin me, talon muodosta lähtien itse suunnitellen.
Monesti talotoimittajilla oli ehdotuksena pytty kylppärin nurkkaan, ei kiva, eikä käytännöllinen.
Pytty isossa kylppärissä varauksena on usein invamääräysten takia. Se rinkula pohjakuvissa.
Joku sanoi joskus, että se ylimääräinen vessa maksaa kymppitonnin. Eri kipsilevyt seiniin, vesieristykset, laatoitukset, vesikalusteet, työ..
Liiottelette kaksine pyttyinenne. Ärsyttää Ilman vesiklosettia sisällä on pärjätty vuosituhannet. 1900-luvun alussa hyvin harvassa talossa oli vessa sisällä. Taloyhtiöissäkin yhteisvessa pihan perällä.
Vierailija kirjoitti:
Liiottelette kaksine pyttyinenne. Ärsyttää Ilman vesiklosettia sisällä on pärjätty vuosituhannet. 1900-luvun alussa hyvin harvassa talossa oli vessa sisällä. Taloyhtiöissäkin yhteisvessa pihan perällä.
Niissä oli usein monta reikää. Ap itse on asunut lapsuutensa rintamamiestalossa, jossa ulkohuussi. Kaksi reikää oli. Eikä se siellä maalla ollut niin tarkkaa, tuskinpa ainakaan miehet juuri koskaan kuselle vessaan menivät siihen aikaan. Lisäksi fiineimmillä ihmisillä oli potat sisällä, jossain porstuan nurkassa, samoin lapsille oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei taitais pk-seudulla herua rakennuslupaa vessattomalle talolle ja ulkohuussille. Saako huusseja pykätä enää edes mökille?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kanssa ison hallin missä olisi neljä pyttyä, sillä vessahommissa ei ole meidän mielestä mitään hävettävää.
Katsoitko ylen dokumenttia Kristianian lapsista? Eräässä perheessä todella oli wc-pytty huoneen nurkassa, olikohan vielä keittiössä. Nyt oli viritetty verho ympärille ja perheen tytär sanoikin että on tultu häveliäämmäksi. Sitä verhoa ei ilmeisesti ollut vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Noin pieniin neliöihin ei hirveästi mahdu. Kannattaa keskustella talofirman arkkitehdin tai oman arkkitehdin kanssa saisiko joitain seiniä siirtämällä tai esim jostain minikokoisesta vaatehuoneesta (mikä on turha) tehtyä erillisen vessan. 1200x1800mm on jo hyvän kokoinen vessa.
Tästä syystä olemme piirtäneet itse 2 taloamme, ensimmäinen oli 162m2 ja meillä oli 2 erillistä wc:tä sekä lapsille yksi kylpyhuone suihkulla ja pytyllä saunatilojen lisäksi. Eli 3 vessaa eikä yhtään pyttyä saunan pesuhuoneessa. Enimmillään meitä asui 6 tuossa talossa.
Samoin nykyisessä talossa - vanhempien makuuhuoneen yhteydessä täysi kylpyhuone vessoineen ja 2 erillistä vessaa. Enää 3 asukasta mutta sopivasti tilaa.
Kuka hitto käyttää arkkitehtia pientaloon? Maksaa jonkun 3000-5000€ ja tarttee sen inssin kuitenkin tekemään rakennesuunnittelun. Sama laittaa inssin piirtämään sen.
Vessa vielä on ok, jos toinen on kylppärissä ja toinen on erillinen.
Esim. kerrostaloissahan ne useimmiten ovat kylppärissä.
Oletteko huomanneet kerrostalojen kadoneet keittiöt, ne ovat nykyään olohuoneesa 😈 Ei mitään rajaa rakennusyhtiöiden säästöillä, uusien asuntojen hinnat ovat silti pilvissä.
Ymmärrät varmaan itsekin, että johtuu juuri niistä neliöistä. Pieneen taloon vaikea saada mahtumaan 2 vessaa ja kylpyhuone. Helpompi saada se vessanpönttö mahtumaan kylppäriin.