Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi jaksatte aina valittaa pakkoruotsista???

Vierailija
21.05.2016 |

Jos tuo olisi todella kansalle niin tärkeä asia, se olisi jo poistettu.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan alueellista "pakkokieltä". Itse olen rannikolla ikäni asunut ja ruotsin osaamisesta on ollut vain hyötyä, ystäväpiirini on myös laajentunut sekä työllistymisessä  kielitaitoni ansiosta (puhun siis 5 eri kieltä sujuvasti ja olen alkuperältäni yksikielinen suomalainen). Alueellisella "pakkokielellä" tarkoitan, että esimerkiksi itärajalla olisi mahdollisuus opiskella venäjää ruotsin tilalla (olen kuullut sieltä asuvilta, että olisi hyödyllisempää).

Ylipäätään jokin pakkokieli englannin lisäksi ei tekisi pahaa, mutta fakta on, että monetkaan oppilaat eivät selviä edes siitä englannista... Tämän vuoksi usein ruotsi aloitetaan vasta yläasteella, että oppilas ehtisi sisäistämään ensimmäisen uuden kielen ensin. 

Jos "pakko"ruotsi poistuisi, ottaisivatko kaikki oppilaat jonkin muun kielen opiskeltavakseen? Epäilen. 

Omasta mielestäni kielten osaaminen on tässä maailmassa rikkaus, esimerkiksi myyntialalla saksa ja mandariinikiina voisivat olla hyviä osata, kuulemma niihin päin sitä myyntiä viedään. Englannilla tosin pärjää melkeimpä kaikkialla, mutta itse tykkään puhua paikallista kieltä jos sitä vain suinkin osaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla